Hovslagar skräck!

Madde_padde

Trådstartare
vet inte va som hände sist, har haft min häst i tre månader nu, han är rellativt ny importerad så vet inte va han vart me om innan!
skodde honom för 8a veckor sen de gick super!
Men så denna gång funkade ingeting... hovslagaren kom in och ställde ställde ner lådan och sparka den närmare hästen som fick panik minst sagt... sparkar omkull lådan å trycker sig mot väggen å drar i linerna så mycke de bara går för att komma bort från hovslagaren... visade ögonvitorna och hade sig.
Hovslagaren plockar ihop allt och ställer undna lådan och går fram för att hälsa på honom han vägrar utan sparkar honom istället :crazy: hovslagaren säger att ja ska aktivera honom ,så går ut och longerar i typ 30 minuter kommer in å hästen är lika go å glad som vanligt men får se hovslaharen spärrar upp näsborrar och visar ögonvitorna igen, han fick inte röra honom och inte komma nära, och min annars så underbart snälla matvrak till häst,som i vanliga fall nafsar efter godis så fort du sätter händerna i fickorna och försöker sno ut de andras mathinkar när man går på stallgången å så ratar moroten som hovslagaren försöker ge :crazy:

Ja fattar ingeting, han gick ut och bytte om till "vanliga" kläder men fick fortfarande inte komma i närheten :crazy:

Varför blev de så här? råd? vad ska ja göra?
 
Sv: Hovslagar skräck!

Jag har en häst som är ungefär likadan, vi har gett lugnande och dövat... det är tyvärr det enda som hjälper utan att det ska bli en kamp på liv och död.... man är ju rädd om både hovslagare och häst......
 
Sv: Hovslagar skräck!

oj då vah an sån från början me?
Jo som han va sist tänker ja inte låta hovslagaren ta i han han skulle ha dö på han de tor ja... eller nästintill

e de inte jätte dyrt?!:confused:
 
Sv: Hovslagar skräck!

Var det samma hovslagare som skodde första gången?
Kanske denna hovis liknar någon som gjort honom illa?
 
Sv: Hovslagar skräck!

ne de var samma de va d eosm va så kontigt....
komme rut en till dom andra i stallet idag tänkte ja ska fråga han om han vill kommaå lyfta ett ben eller så på min för att se om de funkar bättre
 
Sv: Hovslagar skräck!

Hästar är underliga.
Mitt fullblod som aldrig i hela sitt liv haft problem med hovslagare tvärvände en dag och blev totalt livsfarlig mot hovslagare.
Testade först en, han hade inte en chans sen den andra klarade det efter många om och men försa gången, andra gången gick det inte och tredje gången gick det ganska bra tills vi kom till tredje hoven.
Han hoppade, sparkade m.m

Ingen hovslagare har någonsin gjort honom illa eller ens höjt rösten till honom:crazy:
 
Sv: Hovslagar skräck!

hur går det nu då? Funkar det igen?

Så himmla tråkigt när de inte fungerar...och som sagt man blir juh lite orolig om inte för hovslagaren
 
Sv: Hovslagar skräck!

vi har ju inte skott fjärde gången än, så jag vet inte, men jag har alltid lugnande i stallet, men hovis vill klara det utan eftersom det bara är trams från hästens sida.
 
Sv: Hovslagar skräck!

å tänk om jag hade en sånn hovslagare :smirk:
hittils har två sagt att dom inte vill sko honom!
 
Sv: Hovslagar skräck!

vi har ju inte skott fjärde gången än, så jag vet inte, men jag har alltid lugnande i stallet, men hovis vill klara det utan eftersom det bara är trams från hästens sida.

Vad är det för lugnande du har? Hur ger du det? Får man ge lugnande utan veterinär?

(Undrar, för jag skulle också behöva en burk lugnande ibland - till hästarna alltså ...)
 
Sv: Hovslagar skräck!

funderar lite.. blev den inte rädd helt enkelt? Alltså, du sade att hovlagaren sparkade sin verktygslåda mot hästen, som blev rädd, och sparkade omkull den..vilket säkert kändes. Inte såå konstigt om hästen tror att hovslagagaren har nåt med det att göra. Har kanske dåliga erfarenheter sen tidigare oxå.. testa du att låta den andra hovslagaren testa, det skulle jag göra.. Ganska oansvarigt av hoslagaren att göra så, sparka till verktygslådan, i närheten av en häst den inte känner så väl.. Hoppas verkligen det löser sig!
 
Sv: Hovslagar skräck!

Jag har haft en som plötsligt en dag reagerade och bara inte gick att sko men han hade en begynnande skada och visste väl att det var löpskorna som skulle på (han är nog den smartaste häst jag någonsin stött på). Han var helt ok nästa gång när jag hade kollat upp honom och vilat honom lite.

Nu har jag en 2-åring som är helt hopplös. Det går inte att hålla fast benet och sko. Där är det risk för livet på alla inblandade... Hon är tjafsig och bitchig och DUM men man kan inte säga till henne för då blir hon livrädd. På något sätt kopplar hon inte att hon är dum med att man blir arg. Henne har vi drogat för att sko. Jag är granne med atg-kliniken så det är bara traska ner till vet. Igår provade vi att sko med en mindre dos men hovslagaren fick inte ens på första skon förrens vi fick be vet att ge henne mera... Hoppas att det fungerar bättre på sikt hon behöver nog jobba mer än vad hon gör idag.

Det finns lugnande medel som veterinären kan skriva ut och som ges i munnen/maten. Ex. Vetranquil
 
Sv: Hovslagar skräck!

hmm ja så kan de säkert vara, tror nog han blev rädd.. fullt förståligt och som sagt hhovslagaren var sen och stressad.
Dock är de rätt akut och sko han nu och inte jätte lätt att få tag på hovslagare ...lite besvärligt men men
 
Sv: Hovslagar skräck!

Mitt sto går inte att sko bak. En enda gång har vi lyckats sko utan lugnande. Men nu kommer hon få en spruta varje gång, så ska vi försöka dra ner på det. Har hittat en underbar veterinär som kommer hem och hjälper mig.
Han ringde till och med senare på kvällen för att höra så att hästen piggat på sig ordentligt!

Kommer sko henne hela vintern. Men blir hon inte bättre på att skos hoppas jag att hon ska kunna tävla barfota bak (Distans) för att slippa eventuella tappskor och karensen på medicinen.
 
Sv: Hovslagar skräck!

oj då vah an sån från början me?
Jo som han va sist tänker ja inte låta hovslagaren ta i han han skulle ha dö på han de tor ja... eller nästintill

e de inte jätte dyrt?!:confused:

Jo hela tiden jag har haft hästen, det var en problemhäst det visste vi när vi köpte den, det mesta funkar nu det är bara skoningen som är problemet... vi ger ett pulver, inte jättekraftigt lugnande men funkar iaf på min häst. Var inte speciellt dyrt, räcker ju ett tag då det är en hel burk..
 
Sv: Hovslagar skräck!

Teori

Din häst kan ha varit med om riktiga otrevligheter i samband med skoning, och ofta är hovslagarlådan den utlösande faktorn, för den kommer ju alltid oavsett hovslagare.
När hovis sparkade till lådan blev han rädd (triggade fram rädslan från tidigare upplevelser) och gick i försvar, och när han sedan träffade lådan skrämde det skiten ur honom. Skadan är skedd, nu förknippar han hovis med skräckupplevelse. Men som sagt, bara en teori.

Är du rädd om din hovslagare ge hästen lugnande nästa gång, helst preparat som vet ger. Det man får ge själva "släcker" tyvärr inte bakkärran. De kan se helt nerdrogade ut, men är fortfarande blixtsnabba i bakbenen, vilket allt för många hovslagare har erfarenhet av.
 
Sv: Hovslagar skräck!

Hovslagaren jag har nu är helt underbar, han är verkligen guld värd:love:
 
Sv: Hovslagar skräck!

Jag har fått Vetranquil utskrivet av vet, det ska ges i maten en halvtimme innan.
Har ej testat det än.
 
Sv: Hovslagar skräck!

Har en likandan häst i vårt stall!

En snäll ridskoleponny som inte är rädd för något - Förutom hovslagaren. Funkade för några år sedan, men har bara blivit värre och värre. Numera för han alltid lugnande när han ska skos, det går inte utan det:crazy:
 
Sv: Hovslagar skräck!

Hej!
Vi köpte vår ponny för 10 år sedan. Han var då tre år. Vår hovslagare som vi hade haft till vår gamla ponny i sex år skulle sko honom. Vi var väldigt nöjda med honom,inga problem alls! Men!!!
När han skulle sko vår tre-åring blev det problem!!!
Han tappade humöret och sparkade honpm i magen!!
Vi bytte naturligtvis hovslagare,men det blev ändå inte helt lätt!
Han var jätterädd för alla hovslagare och vi var tvugna att träna med nya hovslagaren flera gånger innan bakhovarna gick att lyfta!
Kanske ni måste göra detsamma???
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 932
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Grazing
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 407
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp