Hovslagare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krabban
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 958
K

Krabban

Hur kan man ta reda på om hovslagaren är utbildad?

Vad innebär det i praktiken att en hovslagare har Gesällbrev eller har genomfört gesällprov?

Jag tycker det är svårt, vi ska precis flytta och har inga kontakter på nya stället. En bra hovslagare är ju så viktigt!

man frågar dom rakt ut.
Och dom ska väl ha något papper/diplom tror jag som bevisar det.

Det går väl att ringa till hovslagar skolan i skara (tror jag att den ligger, eller så var det skövde, det finns iaf bara en skola i sverige)

eftersom man INTE får ge tips om vart folk ska ringa för att få veta...då får man åthutning ;-)...Så här gör du: du ringer svenska hovslagarföreningens kansli...

För att hitta till sidan:
knappa in texten svenska hovslagareföreningen på tex Google så får du fram hemsidan.

Hej!
Kontakta kansliet som någon skrev för att få reda på vilka hovslagare som finns nära dig.
Att en hovslagare är med i svenska hovslagareföreningen innebär förutom att denne är utbildad också att densamme har en ansvarsförsäkring. Om hovslagaren inte har en sådan kan det bli mycket dyrt för dig som kund. Det är nämligen på ditt ansvar som hästen då skos.

// tovan

Ja men det är ju jättebra. Nä precis jag kan ju intre fråga rätt ut om ngn vet ngn bra hovslagare, det var därför jag tänkte man kunde fråga om detta istället. Ansvarsförsäkring låter ju som en liten försäkran som sagt. Jättebra! Tack för svaren! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 472
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
863
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka