Hovslagaren "öppnade upp hoven" nu har min häst blivit jättehalt!

Sv: Hovslagaren "öppnade upp hoven" nu har min häst blivit jättehalt!

tom. den hästen som står med stort hålrum har blanka fina hovar med fina friska strålar. det handlar liksom inte om det.

våra hästar verkas givetvis oxå korrekt :smirk: och hålrum får dom när dom går i vissa hagar, inte andra.

Jodopax dödar både svamp och bakterier, det gör även klorin. Hur effektivt det är beror på koncentrationen. Klorin används främst för rengöring av ytor medan jodopax används till både ytor och sår. Klorin kan irritera på huden därför är jodopax lämpligare att använda. Jodsprit vet jag inte så mycket om med de koncentrationer jag kan hitta är 5-10% jod. I jodopax vet är det 5% jod. Jodopax är ett mycket effektivt desinfektionsmedel så det räcker gott och väl. Fungerar det inte så späd inte lika mycket nästa gång.

Du har nog missuppfattat lite. Jag har bara pratat om behandling av WLD. Inte om vad jodopax används till.
Klorinet i behandling mot WLD ska inte användas på hud utan enbart på hornet. Jodopax är bra till mycket, men i behandling mot WLD hade hovslagaren inte fått några resultat alls. Användningen av Jodsprit varannan dag och Klorin varannan dag var den behandling han fått resultat med på alla hästar han provat på. Alltså var det den behandlingen han rekommenderade.
Det finns ju olika typer av sjukdomen och därför är det inte konstigt att hovslagare runt om i landet provat sig fram och funnit olika fungerande lösningar.
Jag har haft WLD på två hästar tidigare (4-6 år sen) Behandlingen hjälpte mycket bra och inga symptom på WLD alls efter det.

jag bara svarade på vad klorin och jodopax används till. I detta fall spelar det ingen roll om klorin eller jodopax används för båda är både svamp och bakteriedödande. så att använda klorin varannan dag och jodopax varannandag har ingen betydelse det går lika bra att använda jodopax varje dag. det jag skrev om att klorin irriterar på hud hart ingen betydelse för hoven. Men om hoven är uppskuren så bör jodopax användas eftersom klorin är så lämpligt att använda på hud eller hovens mjukdelar än mindre i eller i närheten av sår.
Inget illa menat. Det jag först och främst vill få fram är att både jodopax och klorin dödar såväl svampar som bakterier men att jodopax ska användas på levande varelser medan klorin ska användas på fasta ytor.

Senast ändrad:

Låter som om marken behöver åtgärdas i första hand. Hur ser hagen ut? Måste ju ha något att göra med miljön i marken eftersom bakterierna bör finnas i alla hagar. Men jag skulle desinfektera alla hästars hovar som gått i denna hagen i säkerhets fall innan de släpps i andra hagar och slutat använd hagen. Hör efter om det går att sanera hagen eller påverka miljön i den så det blir mindre gynsamt för just dessa bakterierna och svampar så det går att använda ahgen igen.

Oj förlåt Jodsprit inte jodopax jag läste hela inlägget mycket dåligt förlåt mig. Undrar varför hovslagaren inte fick något resultat med jodopax. Det kan visserligen vara så att svamparna kapslar in sig och då är de mycket svåra att ta död på. Jodet som sådant är ett mycket efektivt medel för att döda både svamp och bakterier. Vad innehåller jodsprit mer och i vilka koncentrationer?

Senast ändrad:

Oj förlåt Jodsprit inte jodopax jag läste hela inlägget mycket dåligt förlåt mig. Undrar varför hovslagaren inte fick något resultat med jodopax. Det kan visserligen vara så att svamparna kapslar in sig och då är de mycket svåra att ta död på. Jodet som sådant är ett mycket efektivt medel för att döda både svamp och bakterier. Vad innehåller jodsprit mer och i vilka koncentrationer?

Jag antar att jodsprit helt enkelt är starkare än jodopax. Köpt jodsprit är dyrt som hundan så han rådde mig att blanda egen. K-sprit (som man kan ha i biltanken) blandas med ca 20% (tror jag det var) koncentrerad jodopax. Då blev det en egentillverkad jodsprit. Antar att alkoholen har någon effekt då som vanlig jod inte har.

jag bara svarade på vad klorin och jodopax används till. I detta fall spelar det ingen roll om klorin eller jodopax används för båda är både svamp och bakteriedödande. så att använda klorin varannan dag och jodopax varannandag har ingen betydelse det går lika bra att använda jodopax varje dag. det jag skrev om att klorin irriterar på hud hart ingen betydelse för hoven. Men om hoven är uppskuren så bör jodopax användas eftersom klorin är så lämpligt att använda på hud eller hovens mjukdelar än mindre i eller i närheten av sår.
Inget illa menat. Det jag först och främst vill få fram är att både jodopax och klorin dödar såväl svampar som bakterier men att jodopax ska användas på levande varelser medan klorin ska användas på fasta ytor.

Båda är säkert både bakteriedödande och svampdödande, men tydligen i helt olika grad. Ibland behöver man ta till starkare medel för att få önskad reaktion. Räcker det med ett mildare medel så är det givetvis bra.
Hovslagaren hade som sagt provat sig fram med olika behandlingar eftersom det finns dåligt med forskning runt WLD och inga rekommenderade behandlingar. Han fick ingen effekt med jodopax och heller inte med enbart jodsprit. Enbart kombinationen jodsprit och Klorin gav effekt och det på alla hästar han provat på. Inte konstigt att det var vad han rekommenderade då.
När WLD dök upp hos mig första gången visste jag inte vad det var och dåvarande hovslagare kunde inte ett skvatt om det. (han byttes snabbt ut) Jag provade då att behandla själv med jodopax, men fick ingen reaktion alls. Det blev bara sämre. Ringde då den andra hovslagaren. Han kom och konstaterade direkt WLD, gav mig rådet om behandling och hästen blev bra. När det ett par år senare började på min unghäst började jag direkt behandla och efter en månad behövde jag inte behandla mer. Ingen av hästarna fick tillbaka symptom så länge de stod här.

jo, och här är flera stora ställen (med hästar) som bytt ut översta jordmånen och därmed kommit till rätta med problemet.

jag tror att det har att göra med att markerna har lågt PH. men det är min egen teori :crazy:

märkligt är det, dom hagar hästarna gått i i sommar är väldigt torra och fina. väldigt kuperade, och något "tryck" på marken har det inte heller varit. i just sommarbetes hagen (den dom gått mest i) har inte gått några djur alls (bara slått och gröngödslat) i många år.

Jag vill också puffa lite för att använda klorin. Fick ju tips om det här och har sen dess skrubbat hovarna med klorin och stoppat in bomullstussar med klorin i håligheterna. Sen dess har spridningen slutat. Märks stor skillnad faktiskt. :p

Innan när jag bara använde jodopax fortsatte spridningen för varje dag. Ska ha ut hovslagaren i nästa vecka för en till bedömning. Han känns kunnig så känns bra om ngn annan med kan titta lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 394
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
9 080
Senast: Skywalker
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma