Hovslagaren "öppnade upp hoven" nu har min häst blivit jättehalt!

Sv: Hovslagaren "öppnade upp hoven" nu har min häst blivit jättehalt!

hmmm, ska nog prova med virkon då, det vet jag var man köper också;P Hitills har jag bara haft på blåspray/bakteriedödande medel som jag köpte på apoteket. Hovslagaren sa att jag skulle skrapa där han klippt upp med en spik så att det inte bildas en ny luftficka.

Mitt islandssto har oxå bärrandsröta ,fast på bägge fram. Hon har bara varit halt en gång och det var precis innan vi upptäckte det. Det var så lägligt att hon blev halt just precis den dagen hovslagaren skulle komma, och han hittade felet direkt. Hon var ohalt redan dagen efter. Nu har det gått ett år... Jag pillar ur skit med en hästskosöm varje dag, och hålen packar jag med bommull indränkt i jodopax(outspädd), byter bommull när den antingen börjar krypa ut själv och/eller en gång i veckan. "Bommullskorken" hindrar skit från att ta sig in men stoppar bara delvis stenar tyvärr. Rider henne som vanligt fast med barfotaboots. Har även rådgjort med veterinär men hon tyckte det såg bra ut och att det är på utläkning/utväxning. Själva rötan är sedan länge borta, bara hålen växer ut utan att bli inflammerade igen.

Klorinet är till för att ta död på svamp. Jodopax tar bakterierna men inte svampen.

nej du, det är fel. jodopax är i högsta grad svamp och bakteriedödande ;) du kan behandla tom ringorm med gott resultat genom att tvätta med jod (och även det är svamp) även dom svampbakterier som orsakar mugg/rasp dör av jod, liksom dom "svampar" som är delvis orsak till röta.

klorin vet jag inte om det dödar svamp (skulle tro att det avdödar det mesta iofs.) men det är ju bakteriedödande ;)

Hmm, nu har det blivit ännu värre med rötan.. är nu på alla hovar och tycker det blir värre hela tiden.:( Kan det blir bättre om man klipper bort allt angripet och sen tar på hästen skor?

visst kan det bli bättre, eller sämre då du inte längre kommer åt att rengöra. är där "håligheter" så rengör och tvätta ur med tex. outspädd jod. och lägg i ett tjärdrev. det skyddar så inte ny "smuts" kommer in i "ihåligheterna" kopparsulfat är bra att varva med. hur djupt är det ?

tjärdrev? Var köper man det? Det är ca 3cm djupa hål på två av hovarna.. på de andra är det bara ngra mm. är så lerigt/bött ute i hagarna nu och värre blir det. Har ingen möjlighet att stalla upp henne heller då hon går på lösdrift. Tycker jag rengör och skrapar hovarna hela tiden men blir bara värre och värre:cry:

jag har en 20 ml spruta som jag tar först utspädd jod och tvättar/sprutar rent med. raspar rent med en söm och spolar ur igen. sedan lite koncentrerad jod i håligheten. droppar i lite trätjära, tar en liten tuss med fetvadd (finns på apoteket) doppar i tjära och trycker i håligeten med en söm. peta in det ordentligt så inte bomullen faller ur och så att hela håligheten är riktigt fylld. gör om det med någon/några dagars mellanrum eller om bomullen fallit ur.

tjärdrev? Var köper man det? Det är ca 3cm djupa hål på två av hovarna.. på de andra är det bara ngra mm. är så lerigt/bött ute i hagarna nu och värre blir det. Har ingen möjlighet att stalla upp henne heller då hon går på lösdrift. Tycker jag rengör och skrapar hovarna hela tiden men blir bara värre och värre:cry:

Jag skulle utnyttja sjukboxen (som måste finnas enligt lag) och låta henne stå inne ett par dagar på torr bädd efter rejäl verkning av material och tjärdrev. Det låter som att det inte kommer att bli bättre med mer regn och blöta.

jag har en 20 ml spruta som jag tar först utspädd jod och tvättar/sprutar rent med. raspar rent med en söm och spolar ur igen. sedan lite koncentrerad jod i håligheten. droppar i lite trätjära, tar en liten tuss med fetvadd (finns på apoteket) doppar i tjära och trycker i håligeten med en söm. peta in det ordentligt så inte bomullen faller ur och så att hela håligheten är riktigt fylld. gör om det med någon/några dagars mellanrum eller om bomullen fallit ur.

tack, ska prova det. Vill inte ställa henne i en sjukbox då hon går med ett 3månaders föl vid sidan om vilket skulle innebära inspärrning av honom med. Känns inte schysst och inget jag vill göra i första taget. Var kan man köpa trätjära? På typ Cleas Ohlsson lr liknande?

Senast ändrad:

lite varstans. vi har en flugger färgbutik alldesles nära så där har vi köpt.

vi har oxå lösdrift och 2 av hästarna har rejäla hålrum, men vi har valt att inte stalla utan bara dreva. fetvadden tar inte heller mot väta, så bara du packar det rejält i håligheten så kommer varken blöta eller smuts/sten in. vår hovis är nöjd med resultatet. en av dom är dessutom uppverkad/plastad på klinik då hålrummet gick uppför/innanför nästan hela hovväggen. det tar ju tid, men bara det slutar vandra så växer ju frisk hov ut så småningom.

nej du, det är fel. jodopax är i högsta grad svamp och bakteriedödande ;) du kan behandla tom ringorm med gott resultat genom att tvätta med jod (och även det är svamp) även dom svampbakterier som orsakar mugg/rasp dör av jod, liksom dom "svampar" som är delvis orsak till röta.

klorin vet jag inte om det dödar svamp (skulle tro att det avdödar det mesta iofs.) men det är ju bakteriedödande ;)

Inte enligt veterinär och hovslagare i alla fall. Jag litar på dem och erfarenheten som visar samma sak. (Hovslagaren hade provat ett flertal behandlingar mot WLD och behandling med enbart jod hade inte effekt)

Är man aktiv och ser när symptomen kommer, mjukt horn strax innanför skon, startar behandling direkt med jodsprit och klorin så stoppar processen upp och man slipper hålrum.

Senast ändrad:

tja, enligt mina veterinärer genom åren så är jodopax i alldra högsta grad svampdödande. man slipper hålrum om man "upptäcker det i tid" även med jod och tjära, eller med kopparsulfat.

den häst här som verktes upp på slöinge kliniken la kliniken ett jodopax omslag på för att "stoppa" angreppet vilket oxå lyckades.

Det är väl bara att gratulera. Min hovslagare lyckades inte stoppa angreppen alls med bara jod. Nu finns det i och för sig olika typer av WLD. Odlingsprover har visat att det i vissa fall rörde sig om mycket svamp och bakterier. i vissa fall endast lite svamp och i vissa fall var det ingen svamp inblandad alls. Det kanske var en sort som orsakades av bakterier helt enkelt?

skulle inte tro det, det trodde inte heller kliniken eftersom angreppet gick från ingenting till stort hålrum som fick verkas upp/sedmera plastas på klinik gick på 4 veckor. dessutom är ju bärrandsröta något som dom flesta råkar ut för då och då. så även vi. bäst resultat har vi haft vid större angrepp som inte verkats upp om vi varvat med jod +tjärdrev och kopparsulfat+drevat samt lotagen+drevat.

klorin har jag aldrig använt och tänker inte heller göra, även om jag vet att det finns 1 veterinär här som rek. det eller virkon.

förresten hur förklarar du då att jod avdödar tex. ringorm, även det en svampsjukdom.

Vilken typ av WLD det handlar om påverkar inte förloppets hastighet. De hade helt enkelt konstaterat att det fanns flera olika sorter och därmed kan man ju räkna ut att inte en och samma behandling funkar på alla. Min hovslagare menade att eftersom han inte kunde veta om en aktuell häst hade en sort där det fanns svamp inblandat eller inte så behandlade han med jodsprit och klorin för att vara helt säker på att det skulle få avsett effekt.
WLD är inte något som de flesta råkar ut för. Det har tyvärr blivit allt vanligare de senaste 15 åren, men är ingenting jag tycker man ska "räkna med" att råka ut för någon gång.

När det gäller Ringorm så har jag inte varit med om det sedan tidit 80 tal och jag minns inte vad vi behandlade med. Men det var inte jodopax, så mycket minns jag. Någon sorts salva. (ridskolan blev drabbad och det var ett väldans pyssel med det) Men om jodopax funkar att behandla Ringorm så betyder inte det att det är samma sorts svamp som finns i WLD. Vi pratar om två helt olika sjukdomar här. Du pratar dessutom om jodopax, jag har pratat om jodsprit. Inte heller samma sak.
När det gäller WLD så finns inte så värst mycket forskning och därför har många hovslagare provat sig fram och rekommenderar givetvis den behandling som de funnit mest effektiv. Eftersom det finns olika sorters WLD kan det ju mycket väl vara så att vissa sorter är vanligare i vissa delar av vårt land. Det är en logisk förklaring på varför olika hovslagare funnit att olika behandlingar fungerar bäst. (tycker jag)

Klorinet är till för att ta död på svamp. Jodopax tar bakterierna men inte svampen.

jag tycker ju det står jodopax :crazy: här i det område vi bor så är det mkt. sådana bakterier+svamp i marken som tyvär ger bärransröta så här är det väääldigt vanligt.

stark jodopaxblandning räcker vid lindrig ringorm eller då angreppet blivit beh. med licens preparat men det inte är helt utläkt. dessutom sanerar man lämpligen miljön runt med antingen jodopax eller virkon.

den salvan som användes på tidigt -80 tal va super, men tyvär så finns inte den längre att få. vi använde den några gånger när vi fick in smittan via nya hästar hemma. även då tvättades närmiljön i jodopax

Jodopax dödar både svamp och bakterier, det gör även klorin. Hur effektivt det är beror på koncentrationen. Klorin används främst för rengöring av ytor medan jodopax används till både ytor och sår. Klorin kan irritera på huden därför är jodopax lämpligare att använda. Jodsprit vet jag inte så mycket om med de koncentrationer jag kan hitta är 5-10% jod. I jodopax vet är det 5% jod. Jodopax är ett mycket effektivt desinfektionsmedel så det räcker gott och väl. Fungerar det inte så späd inte lika mycket nästa gång.

Jag tycker du ska sluta "hemmafixa" själv och ta hästen till klinik. Spelar ingen roll hur mycket eller vad du behandlar med om inte ALL svamp och bakterier är bortverkade. MIn hovslagare ville inte klippa så långt upp i hovarna på mina kusar utan jag åkte till kliniken. Det beror på hur mycket du litar på att din hovis kan.

Jag behandlade sedan på kvällarna med VirconS utspädd med väldigt lite vatten(typ gröt konsistens) hästarna stod ute med Easyboots oavsett väder och utan på natten.

KL

Själv skulle jag aldrig använda så giftiga preparat på mina hästar.

Har tidigare haft problem med hålväggar, röta etc men sedan mina hästar verkats korrekt och fått en bra cirkulation i hovarna så är dessa problem väck. Spelar ingen roll vilka hagar dom går i eller om det är blött och lerigt eller torrt, hovarna är alltid fina. Att behandla med en massa gifter är bara att ge sej på symtomen av hovar som ej är friska och motståndskraftiga. Iaf helt enligt vad jag sett. Har fler hästar i min omgivning med samma resultat.

Denna blöta sommar har inte givit några problem alls och dessutom försvann muggen på en av hästarna som haft problem med det i många år. Försöker inte köra någon frälsningsgrej här, var och en gör som dom vill. Men detta är vad jag sett och är väldigt nöjd. Hovarna är alltid blanka och fina med friska strålar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 498
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 397
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
9 081
Senast: Skywalker
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka