Hovslagarfråga igen!

Sv: Hovslagarfråga igen!

Sputnik skrev:
Vad jag pplevt med PG var att de blev låga i trakterna efter ett par år men då skodde jag med flapsko under sommaren eller med en riktigt tjock hård sula och vanliga skor.
Jag har problem med min stora märrr att hon är platt fot och hon gick med tjocka sulor tills hon var 7 år, men sen började det lätta ,men nu när hon är dräktig så ser jag att hon börjar korta stegen igen (barfota är hon nu) så nu åker skorna på igen över vintern.
Min treåring är också sulöm, de är syskon så de är nog ärftligt så hon går med sulor nu och när det vanskas start blir det kanske pg ett tag jag gillar de skorna.
Vår gammel hade det och när han var nyskodd så vågade han knappt gå, det lät ju inget om hovarna :smirk: Men de funkade sen, när stålkanten kom på nästa sula

Ok.. Tack för ditt svar..
Vad är flapsko?
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Enkelt beskrivet:
EN flapsko består av en gummisula som täcker hela hoven. Längst fram i tån har man en "tåsko", som håller den på plats, bakre delen av gummisluan är helt lös (*flap*), så du kan "böja ner den". Används mest på travare

*tror inte jag har nån bild*
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Jag vet inte men det är nog inte så ovanligt. Lycka till nu och så kul med din häst :) .
 
Sv: Hovslagarfråga igen!

Crussen mår fortsatt bra... även om han var aningens trött idag..

Vi var på utflyckt till ridhuset, mest för miljöträningens skull. Det vart dock några varv i skritt med en av tjejerna som hjälper till hemma i stallet.

Crusse är lite nervös att åka släp, han är snäll att ta in och ut men svettas kopiöst! Han är rädd när det låter tror jag. Så han spänner sig enormt i släpet. Tyvärr gjorde ju det att han vart jättetrött ganska snabbt i ridhuset, han stod och blundade när dom gjorde halt en stund vid läktaren. Sedan så vilade han i en gästbox lite innan vi åkte hem. Där inne så gäspade han jättemycket, stackars Crusse var helt utpumpad, både i kropp och knopp..

Fast han tyckte att det var ganska kul, han gillar ju att göra saker.

crussridhus4.jpg


crusshuvud.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 790
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp