Hovslagerifråga - ska alla hästar landa plant?

Alexandra_W

Trådstartare
I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger argument och förklaringar som känns fullt rimliga och legitima för mig som amatör.

Det det handlar om är om alla hästar ska landa plant. Hästen är inkorrekt i sitt benställ och landar inte plant utan utsida först på en framhov. Samma framhov är skev om man tittar på den, och flyter ut på insidan.

A har skott hästen sedan jag köpte den och det är stor skillnad idag jmf med då, och hoven ser mycket bättre ut och hästen landar inte lika extremt snett som när den kom, även om den tydligt landar snett. A anser dock att då hästen, som är vuxen, mest troligt varit skev och landat snett hela sitt liv - men då den ändå är fräsch så får det vara så. Dvs A vill inte korrigera "fullt ut" så hästen landar plant eftersom risken då enligt hen är att hästen blir halt. Jag kan inte återge exakta förklaringen, men hen har förklarat varför hen tycker som hen gör, och visat vad denne anser risken med plan landning är. Förenklat att man får en påfrestning man inte vill ha upp i benet (som inte är rättställt). Det A säger och visar låter helt rimligt för mina amatörögon, jag är lärd att de ska landa plant, men ideal och individ är inte alltid överensstämmande. Att hästen är fräsch och fin trots/tack vare hur den landar gör att jag har än mer svårt att "tycka emot" A. Jag har tyckt att det borde gå att korrigera mer så det ser bättre ut, och A säger ju också att det utmärkt väl går. Men att hen inte vill det pga det tidigare nämnda. Hade A sagt "det går inte" hade jag nog varit mer skeptisk.

Över till B, som upprepat när hen sett hästen konstaterat att "det där är inte bra" angående att hästen landar snett. Enligt B är det bara en tidsfråga innan hästen kommer att bli halt pga hur den landar. Jag kan inte exakt återge B:s förklaring heller, men när hen förklarar och visar och pekar och förklarar varför det är negativt att hästen landar snett och hur det belastar lederna och varför det skulle bli bättre om hoven korrigerades så hästen landade plant - då låter det fullt vettigt och rimligt och logiskt i mina öron.

Så, A och B har totalt motsatt åsikt, och i mina amatöröron så låter det precis lika rimligt när de förklarar. Och om jag lyssnar på A så känns det B säger knasigt, lyssnar jag på B känns det A säger knasigt. Och jag vet ingenting. Men båda kan ju inte ha rätt, utan någon av dem måste ju ha fel?

Så, ska alla hästar alltid landa plant, eller finns det undantag?

(Ja jag skulle kunna blanda in en person C, men då är risken jag står med en ytterligare åsikt i stil med att "det är inte landa plant som är det relevanta, utan det här och titta här - det här borde man verkligen korrigera såhär". Det misstaget har jag gått på förr, en gång - annan häst - hade jag fyra hovslagare med samma utbildning som hade fyra olika åsikter om hur ett specifikt problem skulle lösas. Och alla lät rimliga, där kanske alla hade rätt, vad vet jag. Men jag lärde mig att blanda in en tredje person inte nödvändigtvis vem som avgöra vilken av de två andra som har rätt utan kan addera bara en tredje åsikt i smeten)
 
Jag skulle lyssna på A. Man ska inte ändra för mycket på äldre hästar, och din häst verkar uppenbarligen nöjd. Risken är att hästen blir halt, precis som A säger. :)
 
Svårt att svara på utan att ha sett det, men min hovslagare och veterinär tycker inte man ska gå in och ändra för mycket vinklar, lägga på kilar etc på en vuxen häst som fungerar fint. Enligt dem är det för sent och enbart negativt när hästen vuxit klart.
 
Svårt att svara på utan att ha sett det, men min hovslagare och veterinär tycker inte man ska gå in och ändra för mycket vinklar, lägga på kilar etc på en vuxen häst som fungerar fint. Enligt dem är det för sent och enbart negativt när hästen vuxit klart.

Vinklar har ingen pratat om att ändra, utan båda är helt överens om att hästen får och ska se ut som den gör i sitt benställ osv. Det vill ingen ändra. Utan det som det är oenighet kring är om man ska verka hästen så att den sätter i sin hov plant, eller om den ska fortsätta verkas så att den sätter i sin yttersida först (dvs inte landar plant).

Egentligen känns det som det som skiljer mest är vad de tror ska hända om man ser till att hoven landar plant? Den ena tror/anser det riskerar att göra hästen halt, den andra att det är vad som krävs för att hästen inte garanterat ska bli halt på sikt?

(Hur hästen är skodd tidigare i livet vet jag tyvärr inte, men A anser/tror att hästen mest troligt landat snett hela livet, vad hen baserar det på vet jag inte. Inkorrekt i sina ben har den garanterat varit hela livet dock, men om den tidigare varit verkad så den landar plant eller ej vet ingen)
 
Låter lite som min lille shettis, han är lite krokig i frambenen och på ena fram landar han på utsidan av hoven. Min hovis rättar alltid till hoven så att han landar planare. Annars kommer han att få ont säger min hovis.
Jag ser ju oxå att ju längre det går i verkningsperioden, destu mer landar han på utsidan.
Det syns ganska tydligt på honom att det blir en sned belastning i kotan när det gått några veckor efter verkning och direkt efter verkning blir belastningen mer rak genom kotan.
Syns ganska tydligt på honom eftersom han är barfota.
 
Med lite högre utsida upplever jag, som endast är hästägare och inget annat, att hästen gärna sätter hovarna i lite bredare spår. Har man då en sådan häst och verkar så den sätter i hoven plant kan de få för sig att flytta ihop spåren så den stryker sig istället.

I det läget blir det en kompromiss vilket i sig kan leda till att man får tänka sig för när man rider längs vägen där det lutar och marginalerna för hur mycket rörlighet där är i leden redan är minskad.

Om A och B nu är på var sida om detta så är det nog riktigt i stort sett men sen är det till att individanpassa avvikelsen till något därimellan.
 
Vinklar har ingen pratat om att ändra, utan båda är helt överens om att hästen får och ska se ut som den gör i sitt benställ osv. Det vill ingen ändra. Utan det som det är oenighet kring är om man ska verka hästen så att den sätter i sin hov plant, eller om den ska fortsätta verkas så att den sätter i sin yttersida först (dvs inte landar plant).
Fast du ändrar ju vinklar när du korrigerar verkningen . ;)

Jag är benägen att hålla med A och övriga som svarat i tråden, även om det givetvis är omöjligt att svara på utan att ha sett hästen och vara hovslagare själv dessutom typ :cool:
 
Fast du ändrar ju vinklar när du korrigerar verkningen . ;)

Jag är benägen att hålla med A och övriga som svarat i tråden, även om det givetvis är omöjligt att svara på utan att ha sett hästen och vara hovslagare själv dessutom typ :cool:

Jo lite är nog ovillkorligt det ändras om man får ett plant islag förstås. Menade mer att ingen har pratat om att försöka korrigera hennes benställning eller hur hoven pekar eller så. Utan enbart om utsidan ska tas ner så att islaget blir plant, eller om utsidan ska få vara hög så hon landar snett. Men när jag tänker på det så en liten vinkelförändring får man ju såklart om man tar ner yttersida X mm. Hon kommer ju stå X mm lägre där då vilket kommer påverka lite (även om det nog inte kommer synas på själva benstället antar jag)
 
Låter lite som min lille shettis, han är lite krokig i frambenen och på ena fram landar han på utsidan av hoven. Min hovis rättar alltid till hoven så att han landar planare. Annars kommer han att få ont säger min hovis.
Jag ser ju oxå att ju längre det går i verkningsperioden, destu mer landar han på utsidan.
Det syns ganska tydligt på honom att det blir en sned belastning i kotan när det gått några veckor efter verkning och direkt efter verkning blir belastningen mer rak genom kotan.
Syns ganska tydligt på honom eftersom han är barfota.

Precis så. Med skillnaden att det inte tas ner till plant vid verkning. Utan till mindre snett. Men ser ju jag med hur det blir mer markerat landa utsida hur länge i skoperioden det går.

Syns snabbt på skon med, den blir snabbt sliten och tunnare på utsidan. Tar inte mer än några veckor.
 
Jo lite är nog ovillkorligt det ändras om man får ett plant islag förstås. Menade mer att ingen har pratat om att försöka korrigera hennes benställning eller hur hoven pekar eller så. Utan enbart om utsidan ska tas ner så att islaget blir plant, eller om utsidan ska få vara hög så hon landar snett. Men när jag tänker på det så en liten vinkelförändring får man ju såklart om man tar ner yttersida X mm. Hon kommer ju stå X mm lägre där då vilket kommer påverka lite (även om det nog inte kommer synas på själva benstället antar jag)
Jamen precis och det är ju lite utifrån det du kan ha nytta av att tänka, för det hovisarna då säger egentligen "översatt" är att den ena ju vill korrigera vinkeln mindre och den andra mer rejält .
Kanske lättare att fundera över om man tänker utifrån den "benämningen" ?

tror som ngn annan var inne på något mellanting av de två rimligen vore det optimala för det ÄR ju inte bra att de sliter snett heller givetvis. Skitsvår fråga verkligen!
 
Senast ändrad:
Jamen precis och det är ju lite utifrån det du kan ha nytta av att tänka för det hovisarna då säger är att den ena ju vill korrigera vinkeln mindre och den andra mer rejält .
Kanske lättare att fundera över om man tänker utifrån den "benämningen" ?

Egentligen inte. Det är så himla svårt när de har så "goda argument" för sin åsikt båda två - och även samma grundanledning för "sin linje", att förhindra att hästen blir halt. Det är ju jag också väldigt intresserad av, men vilket sätt som ger det känns som lotto? Hästen köptes fräsch i feb och är fräsch även idag. Skodd av A hela tiden. Det talar ju för att skoningen är rätt för hästen och den bör få fortsätta landa snett. Medan B tycker att det bara är en tidsfråga innan den kommer bli halt, och får den gå såhär X tid till kommer den troligen bli det. Och det känns som omöjligt bedöma för mig?

Läser man på och som jag är lärd så ska man försöka verka så de landar plant. Och man hittar ett antal duktiga hovslagare som förespråkar det. Men samtidigt så hittar man mer än en rutinerad hovslagare som tycker att man ska sko hästen som den står typ. Typ att 'skulle man verka alla hästar plant skulle hälften bli halt".

Och det är nog inte fel i stort nåt av det - men för individen kan det vara en annan femma. Och jag är ju av förståeliga skäl livrädd för att (hur jag än väljer) stå där om X tid med en halt häst och få höra att det beror på skoningen... :S
 
Och om jag får fråga, vad har du för skoningsintervall? En av hästarna i stallet gör detta, och hoven växer märkbart snett. Precis som A tycker vår hovis att 'fixa' inte är lösningen, utan att 'göra mindre snett' är hur det bör hanteras. MEN, han vill ha riktigt kort skoninsintervall (4v) för att snedheten inte skall bli för stor.

Hur tänker du och din hovslagare där?
 
Och om jag får fråga, vad har du för skoningsintervall? En av hästarna i stallet gör detta, och hoven växer märkbart snett. Precis som A tycker vår hovis att 'fixa' inte är lösningen, utan att 'göra mindre snett' är hur det bör hanteras. MEN, han vill ha riktigt kort skoninsintervall (4v) för att snedheten inte skall bli för stor.

Hur tänker du och din hovslagare där?

Frågade du mig? 4-7 veckor utefter hur hovarna växer och årstid.
Dvs mitt i sommaren när det växer som ogräs så 4 v, när hovarna knappt tycks växa så 7 v. Och så däremellan beroende på då.
 
Jo lite är nog ovillkorligt det ändras om man får ett plant islag förstås. Menade mer att ingen har pratat om att försöka korrigera hennes benställning eller hur hoven pekar eller så. Utan enbart om utsidan ska tas ner så att islaget blir plant, eller om utsidan ska få vara hög så hon landar snett. Men när jag tänker på det så en liten vinkelförändring får man ju såklart om man tar ner yttersida X mm. Hon kommer ju stå X mm lägre där då vilket kommer påverka lite (även om det nog inte kommer synas på själva benstället antar jag)

Precis, det ändrar vinkeln i sidled. Effekten i resten av kroppen blir som om du hade lagt en kil på insidan.

Om du ändå väljer att verka ner utsidan bör ni ändra pyttelite varje gång för att ge kroppen en chans att hänga med och förhoppningsvis hindra hälta.
Men oftast är hoven en reflektion av det som sker och har skett högre upp, det är inte hoven som växer fel. Den högre utsidan är en reaktion på hästens benställning eller en gammal skada. Därför är det så risky att göra stora ändringar i hovarna på en häst som inte är halt eller besvärad.
 
Vad är egentligen en stor förändring? Det går ju inte att säga exakt såklart. Men det som "skiljer" på min är typ 5 mm kanske. Och det känns om man jmf med vad man gör med tex kraftigt övervuxna hovar med superlånga tår som en liten korrigering. Samtidigt så med tanke på att om de där 5 mm skulle innebära att en markant "utsida först" landning skulle bli en plan landning så blir ju effekten ändå markant.

Men som sagt hur vet man vad som är en stor respektive liten korrigering eg? Har kanske inte så jättemycket med trådstarten att göra, utan bara ett sidospår. Kom att tänka på gamla shettisen jag hade som kom hit med nästan vanvårdshovar. Snudd på näbbstövlar. Som på två verkningar var tillbaka till helt normal. Och enbart reagerade med lättnad av förändringen. Trots artros i ett ben och ohalt innan. Dock är ju det en annan sorts belastning man ändrar än den i sidled. Men väckte funderingen.
 
Är hovslagare B insatt i hur hästen ser ut under hela skoperioderna och hur mycket som A faktiskt korrigerar vid varje skoning?
 
Är hovslagare B insatt i hur hästen ser ut under hela skoperioderna och hur mycket som A faktiskt korrigerar vid varje skoning?

Förhållandevis ja. B har sett hästen både nyskodd, under skoperioden och i slutet av den. B har även sett hästen kontinuerligt sedan köp. Dock inte för att sko den utan i annat sammanhang men där hen ser hästen röra sig. En period i somras blev nämnda hov sämre - något som både jag och A uppmärksammade och där det korrigerades av A. B såg hästen den perioden och påpekade spontant att hoven blivit sämre. Så B ser ju inte exakt vad som händer vid själva skoningen men ser resultatet av skoningen (dvs kan jmf nyskott med sista dagarna, och utvecklingen däremellan) och ser även hästen i rörelse en hel del. Mer än A ser hästen i rörelse faktiskt. Däremot ser ju B inte hur hoven ser ut avskodd osv, dvs just det som händer vid skoningen. Och ser inte sas varje skoperiod alla gånger såklart. Men har åtminstone betydligt mer än se hästen en - två ggr och utefter hur den ser ut just då tycka. Hade det varit så hade jag inte ens brytt mig om att fundera på vad B säger.
 
Hur mycket erfarenhet har A resp. B? Och hur gammal är hästen? Rent spontant håller jag med A, man korrigerar föl och inte äldre hästar. Hur svarar B på frågan om hästen inte riskerar att bli halt av korrigeringen?
 
Hur mycket erfarenhet har A resp. B? Och hur gammal är hästen? Rent spontant håller jag med A, man korrigerar föl och inte äldre hästar. Hur svarar B på frågan om hästen inte riskerar att bli halt av korrigeringen?

A har mindre erfarenhet men mer utbildning. B har mer erfarenhet men mindre utbildning.

Hästen är 12 år. Jag har haft den sen i februari. Om hon hela livet landat snett eller landat plant tex 11 av sina år vet vi dock inte. Skev i benen har hon garanterat varit hela livet, men om hon varit verkad för plan landning eller ej vet man inte. Men vet generellt inte ett smack tyvärr då det är helt okänd historik. Det man kan konstatera är att hon åtminstone delar av sitt liv inte tagits omhand så väl, medan hon andra delar av sitt liv verkar varit mycket väl omhändertagen. Om man tolkar det man kan se idag då, som sagt inte en gnutta historik och tycks inte gå att få heller (jag har försökt). Så hur verkningen/skoningen varit annat än 2 mån innan jag köpte - ingen vet.

B anser ju att om hästen får fortsätta landa snett kommer den bli halt, garanterat. Hen ser ingen risk hästen blir halt av att landa plant så länge man tar ändringen stegvis. "Felet om de blir halt är att man försökt ändra allt direkt, det blir inte bra".

Som sagt, de har argument som var för sig känns fullt logiskt och rimligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp