Hovslagerifråga - ska alla hästar landa plant?

Jag frågade maken, som har gått hovslagarutbildning och jobbade några år som det innan han blev sjuk. Hans tanker var att man ska försöka få hästen att landa plant, men ändra pyttelite i taget så som B säger, och om man märker att hästen någon gång börjar gå sämre/ömma sig på något sätt, så ändrar man tillbaks litegrann.

Han frågade även om ni testat att låta hästen gå barfota? Så som jag uppfattade så sliter hon mer på den sidan av hoven som är högre? Det borde ju innebära att om hon vore barfota så skulle höjdskillnaden på utsidan vs. insidan bli mindre....? Eller har jag missuppfattat?
 
@sorbifolia Jag har bara haft henne sen feb och aldrig haft henne barfota. Det är inget jag skulle vilja prova heller faktiskt. Hon är plattfotad och har inte jättedålig hovkvalitet men den är inte jättebra heller. Tunna väggar med. Så jag är rädd att barfota om något skulle innebära både en halt häst och en häst som sen blev hemskt spännande att sko/försöka få på sko på igen. Hon har gått med sulor sen i somras, vilket gett en mer avslappnad häst generellt (även kiropraktorn märkte skillnad med sulor). Jag uppfattade henne aldrig som klassiskt öm eller tassig, men hon började dra ut mot gräskanten. Provade sulor och insåg att hon nog ömmat en del innan då det blev stor skillnad. Sen dess har hon fått ha sulor.

Däremot så precis det som din sambo är inne på vore intressant att se. Hur skulle hon slita om hon fick slita "naturligt", skulle hon slita ner utsidan till "plan" eller ej?
Hon växer högre på utsidan, den hon landar först på, samtidigt sliter hon skon väldigt där.
 
Aha, då är hon nog ingen lämplig kandidat för att gå barfota.

Men okej, om hon sliter mer på utsidan så kan man ju tolka det som att hennes kropp försöker korrigera/kompensera för att hon blir högre på utsidan..?
 
Aha, då är hon nog ingen lämplig kandidat för att gå barfota.

Men okej, om hon sliter mer på utsidan så kan man ju tolka det som att hennes kropp försöker korrigera/kompensera för att hon blir högre på utsidan..?

Jag antar det beror lite på vem man frågar? ;P Jag ska ta upp det med A. Men om jag ska gå på vad jag hört från A och B so far så GISSAR jag att A skulle tycka att det är den naturliga följden av att landa utsida först, självklart blir skon mer sliten på utsidan då. Men att hästen bör få landa utsida först av redan nämnd anledning.

Medan B (det vet jag, det har vi pratat om) menar att skon slits så just för hästen landar snett och gör det för att ytterväggen är "för hög".
 
@sorbifolia Jag har bara haft henne sen feb och aldrig haft henne barfota. Det är inget jag skulle vilja prova heller faktiskt. Hon är plattfotad och har inte jättedålig hovkvalitet men den är inte jättebra heller. Tunna väggar med. Så jag är rädd att barfota om något skulle innebära både en halt häst och en häst som sen blev hemskt spännande att sko/försöka få på sko på igen. Hon har gått med sulor sen i somras, vilket gett en mer avslappnad häst generellt (även kiropraktorn märkte skillnad med sulor). Jag uppfattade henne aldrig som klassiskt öm eller tassig, men hon började dra ut mot gräskanten. Provade sulor och insåg att hon nog ömmat en del innan då det blev stor skillnad. Sen dess har hon fått ha sulor.

Däremot så precis det som din sambo är inne på vore intressant att se. Hur skulle hon slita om hon fick slita "naturligt", skulle hon slita ner utsidan till "plan" eller ej?
Hon växer högre på utsidan, den hon landar först på, samtidigt sliter hon skon väldigt där.

Sorry @sorbifolia, degraderade din make till sambo i min text ser jag nu :S
 
För att veterinärer generellt är mindre kunniga på hovar än hovslagare? Utan vill mest ha andras, mer kunniga än mig, synpunker på det där med om alla hästar bör landa plant/så plant som möjligt :)

Jag är i allafall inte veterinär och jag vet inte hur många bukare här i tråden som är duktiga sportveterinärer. Men du rådfrågar ju oss bukare? Är det inte då bättre att bara blanda in en veterinär (din tredje part) än att diskutera fram och tillbaka med människor du varken känner eller vet vad de gömmer för hästkunskap bakom sina nick. Jag kan rakt ut säga att jag har hellre en bra Jonas Tornell att titta på min hästs hovar i samarbete med min hovslagare, än att besluta korrigering själv.
 
Jag kanske har missat något, men "vad" är person B? Också en hovslagare? Hur ser hovarna ut numera? Har för mig att din häst hade/har problem med bland annat sprickor?
 
Jag är i allafall inte veterinär och jag vet inte hur många bukare här i tråden som är duktiga sportveterinärer. Men du rådfrågar ju oss bukare? Är det inte då bättre att bara blanda in en veterinär (din tredje part) än att diskutera fram och tillbaka med människor du varken känner eller vet vad de gömmer för hästkunskap bakom sina nick. Jag kan rakt ut säga att jag har hellre en bra Jonas Tornell att titta på min hästs hovar i samarbete med min hovslagare, än att besluta korrigering själv.

Man kan väl för sjutton fråga vad vanliga odödliga tycker låter mest logiskt och vad deras hovlagare säger. Det är inte råd om det ena eller det andra.
 
Jag är i allafall inte veterinär och jag vet inte hur många bukare här i tråden som är duktiga sportveterinärer. Men du rådfrågar ju oss bukare? Är det inte då bättre att bara blanda in en veterinär (din tredje part) än att diskutera fram och tillbaka med människor du varken känner eller vet vad de gömmer för hästkunskap bakom sina nick. Jag kan rakt ut säga att jag har hellre en bra Jonas Tornell att titta på min hästs hovar i samarbete med min hovslagare, än att besluta korrigering själv.

Varför behöver det alltid bli så svartvitt när man frågar på Buke?
Om man bortser från att det finns både veterinärer och hovslagare på Buke, så att fråga tex i den här tråden är ju inte för att sen "på bukefalos sa de att..., så då ska jag göra det". Däremot hör jag gärna hur andra kunniga, andra som har/har haft liknande hästar osv har gjort och hur resonemangen gått där.
Det innebär inte att jag kommer låta det ligga till grund/enda grund för ett beslut.

Jag skulle tvärtom se det som mer nonchalant både att tex om jag bara rakt av köpt vad B säger och sagt åt A att "nu ska du göra såhär för det är rätt" eller att fråga en tredje part (där vi teoretiskt har 50/50 slumputfall eg) och sen blint gått på det.

Jag tycker om breda erfatenhetsbaser helt enkelt. Och avser inte att ta någonting svartvitt. Särskilt inte när det är personer som inte sett hästen. Men tycker det är mycket värdefullt höra hur det resonerats i liknande fall, generellt osv.
 
Jag kanske har missat något, men "vad" är person B? Också en hovslagare? Hur ser hovarna ut numera? Har för mig att din häst hade/har problem med bland annat sprickor?

B är också hovslagare ja. Hovarna har aldrig haft problem förut med sprickor så då blandat du nog ihop kanske? Hon har två ytliga sprickor hon haft sen hon kom och nog alltid kommer ha så länge hon tar upp belastningen som hon är byggd. De förvärras dock inte och stör henne inte. I övrigt så som jag skrev så hoven hon landar snett på flyter ut (begripligt). Annars har de varit bra tills nu här på hösten när hon fick nån slags röta som fick fäste via sömhålen och där hon som bonus tappade en sko och slet sönder en del. Det är dock på bättringsvägen men vinner inga stilpris än på ett tag.
 
Man kan väl för sjutton fråga vad vanliga odödliga tycker låter mest logiskt och vad deras hovlagare säger. Det är inte råd om det ena eller det andra.

Håller med. Den fria diskussionen med olika folks tankar och kommentarer baserat på olika erfarenheter är något vi ska var rädd om.
Yrkesverksam eller inte, där är många som kan ha något att bidra med.

Har många gånger tänkt på det - uppdaterade körkorten med YKB i somras. De gick igenom hur många mils erfarenhet som var samlat i var kurs. Det vart en del - var gubbar med som kört på heltid i upp till femtio år.
Hur många timmars hästhantering representerar ett sådant här forum tro?
 
@ptr helt sant ang vikten av fria diskussioner . Däremot har det problematiserats och görs i stor grad allmänt med just forskningsresultat som grund att sociala media allmänt oavsett ämne ofta ersätter kvalitet i fråga om svar och hur otroligt stor procent av sociala media användare som förlitar sig till just nämnda medier som svar och källa för rådgivning .

Jag tycker dock man i grunden bör ha tillit till att de flesta faktiskt inte tror att sociala media är källan till sanning som de tilltror . Utifrån den tron håller jag med de som reflekterat i linje med att självklart kan det ge något att helt enkelt vädra sina tankar /frågor på sociala media ganska förutsättningslöst . Men det kräver ju då som sagt att man verkligen gör det - dvs förutsättningslöst ber om åsikter /tankar ...

F.ö så forskningsmässigt och etablerat så funkar inte sociala media öht i syfte att få folk att ändra åsikt hur mycket tid som än ägnas åt argumentation . Även det är rätt vesäntligt att inse på ett socialt forum .
 
Senast ändrad:
Dessutom finns något man ofta glömmer bort att värdesätta i hästägarerfarenhet. Typ "min häst landade så, hovslagaren sa att det skulle ändras och ändrade det, och då hände ditt" likväl som "min häst hade massa kotledsinflammationer, vi behandlade men de kom igen. Sen bytte jag veterinär och den nya sa att det var hovarnas fel, så klinikhovslagaren tittade och konstatera att det var såhär, och gjorde sådär, och sen har hästen inte haft några problem"

Hästägaren kan ha noll och intet kunskap i både anatomi, mekanik och hovar. Hen kan bara redogöra för vad hen fått berättat - men det är hästägaren som sitter på facit hur det blev. Och sådana historier är för mig mkt värda. Blev hästen bättre när man gjorde si, eller blev den sämre. Att Nisses häst blev som ny och Ullas häst blev knashalt säger såklart inget om vad som kommer hända min häst osv, men för mig är det av värde att få höra just "facit ur verkligheten". Och inte bara "det teoretiska idealet" som man lätt får om man frågar proffsen. (Jag menar inte det är illa att få det teoretiska idealet, men det får gärna kompletteras).

Man har ju genom åren haft lite olika syn från experthåll med. Ett tag var man övertygad att hästar skulle skos/verkas på ett speciellt vis. Som man sen insåg var en bra ide i teorin men skit i praktiken, där G Å från dåvarande hovslagarskolan halvkrasst brukar säga "gissa hur många hästar vi tog livet av på det viset". Så.. hela bilden är bra att få, och ingen vet allt utom möjligen hästen och den är så dålig på att berätta vad som kommer hända om.. ;)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@Alexandra_W sant om det handlar om en person som kan tillräckligt för att förstå att kunna analysera . Det är ju på intet sätt givet , och just därför blir ju sociala media väldigt komplext när det handlar om information allmänt men ytterligare när det används som rådgivande . Väldigt många tillhör inte generationen som fötts och växt upp utan sociala media , och det är ju där det sker en väldigt stor förändring i hur man letar kunskap och relaterar till sociala medier .
 
Kommer o tänka på mig själv.Jag har löptränat en hel del , ryttare sen måååånga år och även tränat annat.Sedan tonåring har jag varit sned pga väldigt lindrig skolios och olika långa ben.I tonåren hade jag kilinlägg i skorna för att bli jämn.Benläggsskillnaden blev mindre men jag har fortfarande tydlig längdskillnad på mina ben.Jag slutade med inlägg för många år sen.Jag musklar mig olika och vid löpning tar mig längre ben tidigare i marken och därmed större belastning osv.Jag har frågat min kiropraktorn om jag ska börja med inlägg igen.Hans svar var: Du har inga problem av din snedhet , din kropp har anpassat sig men om du vill bli rakare får jag börja försiktigt med inlägg för hela min kropp (muskler) osv har byggt upp sig efter min snedhet.Tror lite samma gäller hästen din
 
Få och korta skulle diskussioner och erfarenheter vara om vi bara skulle gå efter dokumenterade fakta och bevis på detsamma.

Jag menar; det har precis kommit ut ett forskningsresultat eller liknande som säger att kor har bästa vänner.
De allra flesta bönder kan nog med säkerhet bekräfta det av erfaranhet men det är först 2016 det bevisats.
 
Sen har de nog inte bevisat det - men de har kunnat säga att det inte är så att de inte har bästa vänner.
 
Få och korta skulle diskussioner och erfarenheter vara om vi bara skulle gå efter dokumenterade fakta och bevis på detsamma.

Jag menar; det har precis kommit ut ett forskningsresultat eller liknande som säger att kor har bästa vänner.
De allra flesta bönder kan nog med säkerhet bekräfta det av erfaranhet men det är först 2016 det bevisats.
Forskning är inte forskning om inte resultatet är publicerat i någon vetenskaplig tidning och jag tror minst två andra forskningpapper vilka konfirmerar teorierna är publicerade i en vetenskaplig tidskrift. Även då kan resultatet möta nya teorier. Forskare är de Sanna, ultimata velpellarna som i princip aldrig konfirmerar något utan bara för vidare, typ, "sista forskningen säger....".

Chalmers gör ju reklam för att de arbetar med hästar. Att göra en simulering av mekaniska krafterna ihop med matematkdataprogrammet matlab för åtminstone för några olika hästtyper borde vara ett trevligt examensjobb. Borde redan vara gjort eftersom de hållit på några år. Det är samma som de gör med friidrottare etc.

Jag tittade och tänka sig, det fans flera projekt med inriktning på hovar och en på rörelseanalys.

Informationen om resultaten borde sippra ut när något är etablerat.

http://www.chalmers.se/sv/centrum/sportteknologi/forskning/hastsport/Sidor/hastsportprojekt.aspx
 
@tara @ptr Det var enligt artikeli tidningen land en doktoravhandling och benämndes som forskning men man ska ju inte tro allt som skrivs.

Men egentligen är det väl ännu ett bevis på att det inte finns något att diskutera överhuvudtaget.

I detta fall måste ju ändå de egna erfarenheterna faktiskt vara kraftigt underordnade, vilket ju kommer resultera i helt tysta middagar hos bekanta och här inne ska vi ju inte prata om.
 

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp