Hovslagerifråga - ska alla hästar landa plant?

12 år låter inte mycket vad det gäller detta tycker jag. Skulle nog gå på hovslagare B´s linje, men väldigt långsamt fram. Med det som hovslagare A framför i åtanke, så om man väljer att korrigera hoven till plan, att man gör det stegvis, kollar hästen extra noga efter smärta/hälta och om detta uppstår stoppa utplaningen iallafall för en tid. Inne i ben och leder finns ju massvis med senor och ligament som förmodligen behöver byggas om vad det gäller styrkefördelning i och med en sådan verkning. Vet inte hur lång tid detta bör beräknas ta, men vad det gäller människor har jag för mig att det sägs att det är vad som tar längst tid att bygga upp (jämfört med t ex muskler och kondition).
Så som jag ser det, båda har förmodligen rätt på sitt sätt, men i och med endast 12-årig häst tror jag mest på B, dock förändringen stegvis under lång tid. Vad ser B för tidsperspektiv i detta?
 
@Krokus I teorin (jag antar kallt att B omvärderar om hästen skulle reagera eller så) så över två eller ev tre skoperioder. Dvs över 3 - 4 månader.
 
Kommer o tänka på mig själv.Jag har löptränat en hel del , ryttare sen måååånga år och även tränat annat.Sedan tonåring har jag varit sned pga väldigt lindrig skolios och olika långa ben.I tonåren hade jag kilinlägg i skorna för att bli jämn.Benläggsskillnaden blev mindre men jag har fortfarande tydlig längdskillnad på mina ben.Jag slutade med inlägg för många år sen.Jag musklar mig olika och vid löpning tar mig längre ben tidigare i marken och därmed större belastning osv.Jag har frågat min kiropraktorn om jag ska börja med inlägg igen.Hans svar var: Du har inga problem av din snedhet , din kropp har anpassat sig men om du vill bli rakare får jag börja försiktigt med inlägg för hela min kropp (muskler) osv har byggt upp sig efter min snedhet.Tror lite samma gäller hästen din

Det där med om man ska ändra på en människa beror väldigt på vad det är.
Jag har tex väldigt höga fotvalv. De kollapsar och jag belastar fel utan ilägg.
När jag var och gjöt iläggen gjorde man ingen gradvis förändring. Jag gick fel och behövde rejäl förändring. Punkt.
Jag blev bara bättre av iläggen. Får dessutom mindre ont i nacke och bröstrygg.
Vilket min sambo, kiropraktorn som jobbat som lärare på kiro-högskolan, försökte övertyga mig om innan.
 
Jag tror inte på att behålla skevheter i hovar generellt.
Jag är mer inne på att skevheter ger ojämn belastning och på sikt risk för skador.
 
@Krokus I teorin (jag antar kallt att B omvärderar om hästen skulle reagera eller så) så över två eller ev tre skoperioder. Dvs över 3 - 4 månader.
Kan tänka mig att det vore bättre om en sådan förändring kunde ske under en längre period. Ett år kanske. Speciellt som du känner dig osäker kan det stämma in på att det vore bättre att göra förändringen mer gradvis, om du nu väljer den linjen.
 
Det jag tänker mig är att det rent anatomiskt är icke-korrekt. Ni vet ju alla de där bilderna med kobenta, hjulbenta och korrekta tecknade hästarna bakifrån.

Hur många hästar föds eller växer sig helt korrekta? Det är få som har 10 på ben menar jag.

Om den är född sådan så är ju alla leder också "sneda" och ligger i våg med varandra när de står som de är födda. När de står som vi inte vill, så att säga, icke korrekt benställning eller iallafall inte önskvärd.
Är de små kan man korrigera detta med verkning till viss grad men om det inte är korrigerat i ung ålder eller inte så mycket som man vill men man kan inte göra mer.
Borde då inte A vara den mest logiska? Man skor som den är anatomiskt byggd. Allt annat blir ju fel?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kan tänka mig att det vore bättre om en sådan förändring kunde ske under en längre period. Ett år kanske. Speciellt som du känner dig osäker kan det stämma in på att det vore bättre att göra förändringen mer gradvis, om du nu väljer den linjen.

Fast går det ens göra under ett år var min spontana tanke? Det är enligt B ungefär 5 mm som denne skulle vilja sänka ytterväggen med. Tar man det på 2 skoperioder så skulle det ju då bli 2,5 mm första svängen, och sen 2,5 mm + det som ev stuckit iväg med andra skoperioden. Sen är som jag begriper det målet att då hästen landar plant, så får man inte att väggen sticker iväg på ena sidan, hoven flyter ut på den andra osv utan problemet minskar.

Men om jag då tänker mig att man tar 1 mm per skoning, så kan man ens få det att hålla hela perioden? Då är väggen dag 1 i skoperioden 5 - 1 = 4 mm 'för hög' för att landa plant (om vi går på B:s åsikt). Men då hästen fortfarande kommer landa markant snett är väl risken att det efter 2 veckor är en 5 mm för hög vägg fortfarande? Tar man då 1 mm nästa gång så blir det samma sak, tar man 2 mm nästa gång så får man ju eg samma omställning som om man redan första gången tagit 2 mm, osv?

Bara tänker högt.
 
Fast går det ens göra under ett år var min spontana tanke? Det är enligt B ungefär 5 mm som denne skulle vilja sänka ytterväggen med. Tar man det på 2 skoperioder så skulle det ju då bli 2,5 mm första svängen, och sen 2,5 mm + det som ev stuckit iväg med andra skoperioden. Sen är som jag begriper det målet att då hästen landar plant, så får man inte att väggen sticker iväg på ena sidan, hoven flyter ut på den andra osv utan problemet minskar.

Men om jag då tänker mig att man tar 1 mm per skoning, så kan man ens få det att hålla hela perioden? Då är väggen dag 1 i skoperioden 5 - 1 = 4 mm 'för hög' för att landa plant (om vi går på B:s åsikt). Men då hästen fortfarande kommer landa markant snett är väl risken att det efter 2 veckor är en 5 mm för hög vägg fortfarande? Tar man då 1 mm nästa gång så blir det samma sak, tar man 2 mm nästa gång så får man ju eg samma omställning som om man redan första gången tagit 2 mm, osv?

Bara tänker högt.

Eller/och så laborerar man med södytan och tar in på den sida som vill vara hög och i mån av möjlighet släpper ut på andra sidan.
 
Jag vill inte uttala mig om huruvida hovar behöver verkas mot symmetri eller ej, då jag mött både hästar som mår bra av det och hästar som behöver vara skeva i en/flera hovar för att inte bli halta.

Däremot vill jag ge synpynkt på begreppet landa plant. Hur hoven landar beror på flera faktorer, exempelvis hästens balans, tempo, underlag, beslagsbalans, ålder, lösgjordhet etc.

Dvs man kan verka så hoven landar plant i skritt men när hästen börjar trava kanske den söker sig mot linjegång och landar utsida först. Eller att hoven landar plant när hästen travar på rakt spår men landar skevt när hösten svänger (och hur många av oss rider rakt fram hela tiden).

En bra tumregel är att man ska söka sig mot lika höjd lateralt/medialt (utsida/insida) dvs om man tittar på hoven bakifrån så ska markytan ligga 90 grader mot hovbenet. Men som sagt, många individer mår bäst av att verkas aningen skevt om deras benställning är sådan (speciellt när de börjar komma upp i ålder).

Bara mina tankar och erfarenheter.
 
@Alexandra_W min Hovis var ute och skodde åt mig idag så då passade jag på att fråga.
Hen sa att det ju alltid är en svår avvägning och att man givetvis strävar efter att hästen ska belasta rakt , men att eftersom hovisättningen ju endast och oftast är ett rent symptom på en osymmetri högre upp /annanstans i kroppen så är det precis som du och din Hovis är inne på, känsligt och heller inte fullt möjligt att "möblera om" för hoven i sig ska belastas rakt rent tekniskt utan att det då belastar hästen på ett annat sätt .

Hen är benägen att hålla med din hovslagare A, särskilt utifrån att hästen är vuxen .
 
Hovar är ju väldigt anpassningsbara och levande till skillnad från muskler och leder som vill ha "sin form" kvar.

Frågan för mig hade varit:
Kommer en förändring i hoven påverka lederna eller enbart hoven?
Om ja så hade jag låtit hoven fortsätta vara lite sned, om nej är det positivt att hoven kan få sin riktiga form.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp