Hovspricka

Visade sig att min hästs hälta kom från hovklyftan. Var hos hovis idag och skar upp och plastade den.
 

Bifogade filer

  • 2EB9071A-9561-4D6C-AAB8-8E7B767ADEF1.jpeg
    2EB9071A-9561-4D6C-AAB8-8E7B767ADEF1.jpeg
    414,8 KB · Visningar: 66
Hur kom det fram och vad tros din hästs hovkyfta bero på?
Jag hittade inget annat avvikande på benet eller hals/bog/rygg så jag åkte upp till hovis innan jag bokade kliniktid. Fortfarande halt, men bara på liten volt på hårt underlag i vänster varv. Lite, lite varmare på utsidan av vänster hov än på andra hovarna. Med skon av så reagerade han runt hovklyftan på visitertången. Missfärgat och lite mjukt när hovis skar upp (och öm). Efter plastningen fortfarande lite halt, men hoppas det blir bättre närmsta dagarna. Fyndet ger en förklaring till hältan iaf, så jag hoppas vi har hittat problemet.

Han har inte haft någon hovböld, hovis tror att han haft en liten rispa i kronranden så att det vuxit dåligt precis där, och sen har det spruckit upp när det vuxit ner en bit och sen har det kommit in bakterier där.
 
Jag hittade inget annat avvikande på benet eller hals/bog/rygg så jag åkte upp till hovis innan jag bokade kliniktid. Fortfarande halt, men bara på liten volt på hårt underlag i vänster varv. Lite, lite varmare på utsidan av vänster hov än på andra hovarna. Med skon av så reagerade han runt hovklyftan på visitertången. Missfärgat och lite mjukt när hovis skar upp (och öm). Efter plastningen fortfarande lite halt, men hoppas det blir bättre närmsta dagarna. Fyndet ger en förklaring till hältan iaf, så jag hoppas vi har hittat problemet.

Han har inte haft någon hovböld, hovis tror att han haft en liten rispa i kronranden så att det vuxit dåligt precis där, och sen har det spruckit upp när det vuxit ner en bit och sen har det kommit in bakterier där.
Tack för förklaringen.
Håller tummarna för att det var lösningen för din.

Jag tyckte att min häst eventuellt såg lite konstig ut fram idag, inte direkt halt men lite stum i steget och hon ville helst inte gå på hårt underlag utan drog mot gräskanten.
Kan tycka att hon är lite varmare just över och ovanför sprickan men samtidigt var hon lite varm även i höger.
Hovslagaren kommer på tisdag iallafall, får se vad hon säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp