Hovvårdare!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare leksaks_tigern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 216
  • Visningar Visningar 21 655
Sv: Hovvårdare!

hovis]Jag påstår att rätt fysiologisk skoning hämmar hovmekanismen till en viss del, dock inte i närmelsevärd så stor del som en hov som på grund av ömhet inte tar upp full belastning i belastningsfasen.
ooh! Om den då ömmar ex.vis på bägge fram- vilka konsekvenser kan det få?
Korrekt fysiologisk skodd hov uppvisar slipfåror i skons sida mot hoven då den vid omskoning tas av från trakten och ända fram till tåkappan. Dessa slipfåror kan aldrig uppkomma i ett material av järn så vida hoven inte kan expandera vid varje belastningsfas under skoperioden.
Kan det vara så att hovens trakt kan expandera MER på glatt järn än t.ex hård grusväg- fast där blir det ju stort slitage på höjd:o en

hovis skrev:
Min teori som jag även har belägg för att det är mkt minde kroppsligt ansträngande att sko en häst än att "bara" verka den samt att det är lite mer ekonomist utifrån kraven på utrustning inkl. typ av fordon.

.
Har fan blivit religiös:devil: ;) ,har du varit på skansen och fått en blomkruka i huvet av Carola eller..:rofl:

Du menar la att det är MER kroppsligt ansträngande att sko en häst än att verka den eller hur?:D

Har du druckit för lite Imsdal idag i värmen?:p

Det är väl just denna mentalitet jag vänder mig emot, att utbildade hovslagare inte skall ha något att lära.

Lilla Skutt skrev:
Har fan blivit religiös:devil: ;) ,har du varit på skansen och fått en blomkruka i huvet av Carola eller..:rofl:

Du menar la att det är MER kroppsligt ansträngande att sko en häst än att verka den eller hur?:D

Har du druckit för lite Imsdal idag i värmen?:p

Ha ha det va kul va:angel:

Ja vätske brist måsta det ha berott på, tänk va fel det kan bli i bland, tvärt om medade jag ju.:p

emindy skrev:
Det är väl just denna mentalitet jag vänder mig emot, att utbildade hovslagare inte skall ha något att lära.

Jag håller med dig och säger bara tack detsamma.
Det sorgliga är att du och dina sk. lärare har aldrig ens brytt sig om att ta reda på hur dagens högutbildade hovisar arbetar.

Du får gärna komma och vara med mig i en vecka så lovar jag dig att du kommer få en mer global bild.

hovis skrev:
Hej, kan bara hålla med dig det är en enormt stor och possitiv skillnad. Bifogar en länk som är mkt läsvärd.
http://www.hovvardsforbundet.se/

:love: Jag riktigt känner hur jag vill bli stödmedlem:angel:
Klart det inte är en hovvårdare (observera ingen särskrivning)
Det är så klart en sån däringa hovslagare som har snott sadlarna. Dom ska han dela ut till sina stackars kunder som plåster på ömma järnskodda hovar.
Han ute efter det ökännt stenhårda och oförstörbara lädret som Stübbensadlarna är tillverkade av. Han tänker starta en ny skola och samtidigt marknadsföra den revolutionerande Läderskon.

Senast ändrad:

hovis skrev:
Belastningsfång kan bara uppkomma utifrån felaktig verkning där hovens naturliga bärande strukturer av en eller annan orsak utifrån mänsklig inverkan varit så radikal att strukturerna förlorat sin naturliga hållfastighet.

Du om ngn borde väl veta det då en av dina lärare för inte så länge sedan blivit dokumenterad utifrån sitt "arbete" på självaste SLU och anmäld av en av landets mest aktade Veterinärer vad gäller fång av alla typer av grader och orsaker. Dokumentation finns att detta var (jag säger var för nu lider den inte längre) belastningsfång och enbart orsakat utifrån felaktig verkning. Står inte detta på "Eran" hemsida???

Skrik inte på mig nu att jag kommer med förtal, jag tror t.o.m att du kan få fakta ang. bl.a detta samt mkt mer från Djurskyddsmyndigheten.

PM:a gärna mig om du vill ha deras Tel. Nr.

Bumpar då lilla emidy verkar ha missat att svara på detta inlägg.

Min fråga är, är det förtal ellar sanning som jag här ovan påstår????

hovis skrev:
Bumpar då lilla emidy verkar ha missat att svara på detta inlägg.

Min fråga är, är det förtal ellar sanning som jag här ovan påstår????
Du har kommit med så mycket skitsnack tidigare, kastat ur dig lösa påståenden till höger och vänster. Men visst, PMa mig telefonnumret och lite fler detaljer så kan jag kolla upp det.

Annars finns det ju andra sökvägar, de använde jag och fick svar på olika frågor i ämnet.;)

emindy skrev:
Du har kommit med så mycket skitsnack tidigare, kastat ur dig lösa påståenden till höger och vänster. Men visst, PMa mig telefonnumret och lite fler detaljer så kan jag kolla upp det.

Det finner jag som helt onödigt eftersom du redan känner till fakta fast här på forumet vägrar att påvisa lite mer ödmjukhet utan fortsätter att klampa på med falsk marknadsföring.

Till och med Strasserverkarna visar mer ödmjukhet utifrån att ligga lite lågt nu för tiden utifrån sin tidigare bombardering med falsk propaganda.

Påstå inte att jag kommit med skitsnack eller lösa påståenden tidigare utan försök i stället för främst hästarnas skull att vare sig ni eller strasser har kunskap nog om att utföra Era verkningsmetoder för hästarnas välbefinnande och det räcker inte med att man ser sig blind på hoven. En fullt utbildad yrkesperson har kunskapen om helheten.

Så naturligt som möjligt är självklart det bästa för hästen med nu lever för dagen våra tamhästar inte som vildhästar och kommer ALDRIG heller att göra det vilket jag personligen har så otroligt svårt att förstå att inte ni själva kan förstå.

Tyvärr anser jag att ni i båda leden som "håller på " med detta är lite för mkt natur "flummare" och tillhör kategorin trädkramare.

Det om något som borde få Er att dra öronen åt Er att väl att nu börjar även djurrättsaktivisterna att
uppvisa sitt missnöje utifrån Era verkningsmetoder och marknadsföring och det tycker jag personligen talar sitt tydliga språk utifrån hur långt ni gått.

Jag ser inga hinder i att man har en affärside där man tjänar pengar så länge man inte gör det på bekostnad av andras okunskap (eller sin egen) och främst inte låter inkomsterna gå före djurens välbefinnande.

Har du alltså ingen grund för ditt påstående den här gången heller?

Jag ringde faktiskt till Djurskyddsmyndigheten idag men kvinnan i Frontdesk tyckte jag skulle prata med hästexperten själv (GÅ) som inte var där just då.

Du har viftat med djurskyddsanmälningar ett bra tag nu (det måste vara över ett halvår!) utan att ha något på fötterna, åtminstone inget som du velat visa upp. Upp till bevis eller lägg ned!

Förresten, en anmälan räcker inte egentligen. Det skall vara en anmälan som gått till åtal och gärna även ett domslut.
Har alla anmälningar du pratat om ens existerat måste de ha antingen lagts ned eller gått till åtal tills nu.

hovis skrev:
Påstå inte att jag kommit med skitsnack eller lösa påståenden tidigare utan försök i stället för främst hästarnas skull att vare sig ni eller strasser har kunskap nog om att utföra Era verkningsmetoder för hästarnas välbefinnande och det räcker inte med att man ser sig blind på hoven. En fullt utbildad yrkesperson har kunskapen om helheten..
Här hänger jag inte riktigt med... Vad menar du egentligen?

hovis skrev:
Så naturligt som möjligt är självklart det bästa för hästen med nu lever för dagen våra tamhästar inte som vildhästar och kommer ALDRIG heller att göra det vilket jag personligen har så otroligt svårt att förstå att inte ni själva kan förstå.
Jag har väl aldrig sagt att mina hästar skall leva som vildhästar? Jag rider och kör dem, ser till att de har mat och stängslar in lämpliga hagar där jag tycker att de skall gå.

Däremot inte sagt att vi inte har massor att lära ifrån de vilda. Det är ju faktiskt så att genetiskt och mentalt är det inte mycket som skiljer våra hästar från de vilda och vi är skyldiga dem att hålla dem på ett så bra sätt som möjligt, då vi nu har beslutat oss för att hålla dem i fångenskap för vår egen glädjes skull.
"Det krävs mycket kunskap för att hålla vilda djur i fångenskap."

I övrigt bryr jag mig inte så mycket om dina hycklerier, vad vet du om hur jag utbildar mig, vilka böcker jag läser och vilka jag lär mig av? Du har aldrig sett mig verka och vet inte hur jag gör eller vad jag tänker på.
Skulle jag välja att gå med en hovslagare skulle det definitivt inte vara dig även om jag är säker på att du har massor som jag skulle kunna lära mig utav. Jag föredrar lite ödmjukhet hos dem jag omger mig av.

Skulle nu en djurrättsaktivist komma och jaga mig behöver jag förmodligen inte annat än att peka på mina hästar som går och "lider". Jag är inte det minsta orolig, faktiskt.

Det krävs mycket kunskap för att hålla vilda djur i fångenskap
vems citat är detta?

Jag har inga vilda hästar som jag har hämtat från ngn prärie.

Vilda djur ska vara just- vilda.

Har du alltså ingen grund för ditt påstående den här gången heller?

Jag ringde faktiskt till Djurskyddsmyndigheten idag men kvinnan i Frontdesk tyckte jag skulle prata med hästexperten själv (GÅ) som inte var där just då.

Det var inte det svaret jag fick, orsaken till min koll berodde på om inlägg skulle få vara kvar eller inte. Det svaret jag fick avgjorde vilket som var sant eller inte. När det gäller domar så svarar inte DM på det, men det beror ju på att ärendet kanske har gått vidare och därmed har inte DM fortskridande uppgifter.
Om man skall söka dessa anmälningar som gått vidare, måste man veta till vilken distriktåklagare som det iså fall hamnat hos. Det är här som det avgörs om fallet skall läggas ned eller leda till åtal, så om du känner till det har du en större chans än vad jag hade.

emindy skrev:
Förresten, en anmälan räcker inte egentligen. Det skall vara en anmälan som gått till åtal och gärna även ett domslut.
Har alla anmälningar du pratat om ens existerat måste de ha antingen lagts ned eller gått till åtal tills nu.
Det brukar ta TID innan djurskyddsfall (eller fall överhuvudtaget..)kommer till domstol ibland efter vad jag hört.(hade en åklagare till kund några år..)
Det kanske tar flera år innan byråkratin malt färdigt,den åtalade kan ju överklaga oxå..

Att nån slipper undan åtal och dom, behöver inte innebära att inte personen i fråga utsatt ett djur för onödigt lidande..

Är det inte viktigare att försvara ev plågade hästar,än att skydda nån ev klant med egenpåhittad yrkestitel?

Jag står på hästens sida,oavsett vem som plågat hästen.
Att mörka anmälningar ger knappast en metod bättre rykte,tvärtom,ingen rök utan eld.:crazy:

Dagens citat::angel:
"Vad människor i allmänhet kallar ödet är i själva verket deras egna dumheter"

Lilla Skutt skrev:
Det brukar ta TID innan djurskyddsfall (eller fall överhuvudtaget..)kommer till domstol ibland efter vad jag hört.(hade en åklagare till kund några år..)
Det kanske tar flera år innan byråkratin malt färdigt,den åtalade kan ju överklaga oxå..

Att nån slipper undan åtal och dom, behöver inte innebära att inte personen i fråga utsatt ett djur för onödigt lidande..

Är det inte viktigare att försvara ev plågade hästar,än att skydda nån ev klant med egenpåhittad yrkestitel?

Jag står på hästens sida,oavsett vem som plågat hästen.
Att mörka anmälningar ger knappast en metod bättre rykte,tvärtom,ingen rök utan eld.:crazy:

Dagens citat::angel:
"Vad människor i allmänhet kallar ödet är i själva verket deras egna dumheter"

precis, mitt fall kom upp i domstol efter 9 månader, och då hade jag TUR

Liknande trådar

Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 409
Senast: Sel
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 178
IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025