• Träning
  • Trådstartare Trådstartare NoRoses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 898
N

NoRoses

undrar varför mitt sto sticker ifrån mig när jag kommer in för att hämta henne.. hon typ småsurar ocg går därifrån men om jag har ngt gott då kommer hon.. men vi är typ bästa vänner för hon brukar klia på mig när jag kliar henne. och hon lägger sitt huvud på min hjässa så det måste väl betyda vi är bästa vänner.. så undrar jag varför hon gör så i hagen? hrmm.. :confused:

så gjorde min häst en period också.
tror det berodde på att det inte var tillräckligt omväxlande i ridningen.
klart ni kan vara bästa vänner men hästen måste tycka att det ska bli kul att komma ut och rida också.

springer han ifrån dig i hagen så jaga honom ett tag och försök sedan igen.

okej.. jag rider mest ut i skogen med henne och ibland kör jag några pass me henne i paddocken.. kanske hon försöker få nå gott från mig så hon gör sånt?

Min gamla medryttarhäst brukade också göra så, men sen började jag rida mer omväxlande ridning och då slutade hon, så det blev som anna skrev..

du får inte muta henne med godis, då får du aldrig något slut på det här.

belöna henne istället när grimman är på eller när ni kommit in i stallet.
lycka till!

gå ut i hagen då och då utan att ta in henne. klia lite, klappa lite, kanske ge en godis. då lär hon sej att det inte alltid betyder att man ska bli fångad när du kommer.

hej. varje gång du kommer till hagen,kommer du för att ta in henne/ honom till ridning då?? då e det inte så konsigt att den går undan.om du har möjlighet så gå och hälsa på i hagen och låtsas fixa och dona med staketet eller nåt varje dag ett tag. du skall inte hämta hästen utan bara hälsa på och kanske klia lite OM den kommer fram till dig. DU ska INTE gå fram till den,låt den ta kontakten.du skall se att den vill kolla av dej och bli nyfiken på vad du gör,samtidigt som den inte behöver vara rädd för att fångas. om du gör så här ett tag så vet inte hästen när du skall fånga den eller inte.kram från mig. :)

Det är viktigt att hästen inte bara tänker arbete när du kommer till hagen, dessutom så ska ju egentligen arbete=kul, prova att umgås mer med henne i hagen utan att ta fast hnne, och så kan du ju se över träningen och se om du kan göra några ändringar där :)

nej jag brukar hälsa på henne i hagen ibland och klia på henne lite.. jag rider ju henne mest i skogen vilket hon gillar enormt så jag tror inte det är skälet till detta..
Hon är lite speciell, en sjuj*vlar envis märr kan hon vara menmen jag är envisare så kanske hon är lite tjurig över det ibland haha.. ;)

Går iväg i hagen!

HEJ! Min häst har precis samma "symtom"=) som din, hästen kommer bara om man har något ätbart med sig, annars går eller springer den iväg, stämmer det? Jag tror att det beror på att den hellre vill vara kvar i hagen med sina kompisar och att den inte ser dig som ledare och därmed kan "driva" lite med eller inte har tillräckligt med respekt för dig. Vad som kan hjälpa är att ha hästen i en enskild hage, utan andra hästar, dock kan det gå hästar i hagarna bredvid. Jag känner folk som har fått göra så, själv har jag inte de möjligheterna, men jag tror på idén. Om jag var du skulle jag passa mig för att bli alltför mycket kompis med hästen, att den lägger huvudet på ditt är nog inte så lämpligt med tanke på vem som ska vara ledare. Jag skriver detta utifrån mina erfarenheter med min egen häst, det kanske inte gäller för alla.... Lycka till! Andrea :)

Re: Går iväg i hagen!

Hm det är väl ändå inte meningen att hästen ska vilja komma in för att det är tråkigt i hagen pga att den inte har några kompisar.

Re: Går iväg i hagen!

Det lät lite taskigt att ta bort kompisarna! Hästens liv är ju ändå med flocken - du är ju bara där några timmar om dagen.

Är du säker på att hästen inte har ont någonstans? Sadeln. ligger den bra? Är allt annat OK?

Min häst har aldrig krånglat när jag tar in henne, hon är positiv till att komma in, även om hon har en kanonstor superhage med många kompisar. Skulle bli jätteorolig om hon började sticka iväg.

Om bara arbetet är roligt så gör det ingenting om man "bara" hämtar de för jobb. Min hämtas bara för arbete men hon tycker det är KUL så hon kommer. När hon vilar får hon kraftfoder i hagen.

Kort och gott, hästarna måste tycka det är roligt att komma in och mutor är rätt onödigt då :)

jag tror de är något med flocken som hon går med nu, trivs hon jättebra och kanske inte vill lämna dom andra när jag hämtar henne.. ? men det där hon lägger sitt huvud på mitt betyder det vi är vänner, det är vad jag har hört från en arabisk expert på hästar, han sa om hästen lägger sitt huvud på axeln eller nåt så visar hästen sin vänskap.. hon har otroligt stor respekt för mig, hon står stiolla där hon ska och gör sdaker som jag ber henne och hon bits och sparkas inte. det räcker bara med när jag ropar nej till henne då reagerar hon enormt och står stilla..

Tja är du tråkig så är det ju klart att hon hellre är med flocken.

Min pärla har varit inne tre gånger dag :) Ridtur på morgonen med mig, kursponny till axelsonselever på dagen och sen så hämtade jag henne igen på kvällen och red en kort barbackatur och sen löshoppade vi lite.

VAD som motiverar olika hästar är svårt att säga. Min är nöjd med att få vara med.

nej du jag tror inte det riktigt. hon har superkul när jag rider ut henne i skogen, där får hon springa jättemycket.
kanske hon tycker de är tråkigt i skigen att hon hellre vill jobba i paddocken? hehe hrmm

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 261
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 362
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka