Hudvårdsrutiner

Jag är lite knäpp med min hud faktiskt. Men jag har alltid haft väldigt känslig hud och tål inte vad som helst, har kontaktallergi och blir lätt torr.

Jag använder Dermalogicas Special Cleansing Gel på morgonen och kvällen för att tvätta ansiktet. Sen smörjer jag hela ansiktet med Boots no 7 serum Protect and Perfect Intense och oparfymerad A-vitaminkräm. Därefter har jag Dermalogicas Total Eye Care runt ögonen och deras Intensive Moisture Balance där jag blir torr och får torrhetslinjer i skrattrynkorna vid munnen och i pannans linjer.

Ibland gör jag fuktmask, Dermalogicas Skin Hydrating Masque.

Jag är noga med vad jag har för smink på huden med. Jag blir torr och får utslag av många. Så jag kör flytande Foundation utan mineraloljor. Jag fick sluta med Dermalogicas då de bytte sortiment och färger. Så nu har jag Smashbox Liquid Halo. Ev med deras fuktgivande primer under.

Jag har dock rätt just hud för min ålder. Och det beror inte bara på sunt leverne. ;)
 
Vad innebär "sola inte"?

Inser att jag kommer se ut som skräp redan när jag är 35 :(. Sover dåligt, stressar mycket, äter dåligt.
Att undvika att bränna sig, undvika att bli röd av solen.
Du vet de där tanterna i övre medelåldern som pressar i solen, konstant solbrända, som fått så kallad elefanthud av allt sitt solande - de är nog skönhetsindustrins största kundgrupp inom skönhetsindustrin vad det gäller just ansiktsvård. Det är de och typ 25-åringar med vit porslinshy och ångest för åldrandet som håller industrin rullande.
 
Att undvika att bränna sig, undvika att bli röd av solen.
Du vet de där tanterna i övre medelåldern som pressar i solen, konstant solbrända, som fått så kallad elefanthud av allt sitt solande - de är nog skönhetsindustrins största kundgrupp inom skönhetsindustrin vad det gäller just ansiktsvård. Det är de och typ 25-åringar med vit porslinshy och ångest för åldrandet som håller industrin rullande.
Ah okej, då är jag med! Jag är ute mycket nämligen och som nu ligger jag någon timma per helg i trädgården - dock alltid med solskydd + ansiktet täckt (dubbelt skydd, är livrädd för att bränna mig i ansiktet). Utsätter alltså just ansiktet 'endast' för sol när jag är ute och gör saker, men det är ju mest hela tiden.

Babbel babbel, sorry.
 
Extremt avundsjuk på alla som tydligen kan slänga lite tvål och petroleum i ansiktet och ändå se vettiga ut! Jag är löjligt petig med min hy. Haft torracne tidigare och har hy som reagerar kraftigt om jag inte sköter den, jag får inte bli uttorkad och kan inte använda för "starka" produkter. Numera har jag i princip perfekt hy med mycket glow, men det är mest resultat av pengar och hårt arbete haha.

Rengöring (morgon och kväll): Avène soapless cleanser
Ansiktsvatten (morgon och kväll): Exuviance soothing lotion
Kräm (morgon och kväll): Avène extreme tolerance cream
Fuktserum (vid behov): Murad sensitive hyaluronserum
Oljor (på natten, vid behov): Bio oil, Kiehls midnight recovery
Peeling (ca varannan dag): Bliss oxygen mask, ren acetylsalicylsyra (aspirinmask), ren c-vitamin
 
Jag tror inte för en nanosekund på diverse ögon/antirynkcremer eller serum eller tjofaderittan.
Tro och tro. Här är lite fakta:

A-vitamin har bevisad långsiktig effekt på rynkor.

Syror (AHA, BHA, acetylsalicyl-, askorbin-) i rätt mängd har bevisad effekt på de flesta andra hudproblem, acne framförallt, och minskar även rynkor på kort sikt.

Och hyaluronsyra (tuppkam) som ju använts länge i kirurgin men har nu börjat finnas på hudvårdsmarknaden också, och funkar kortsiktigt på rynkor och ökar tillfälligt hudens elasticitet/spänst och skyddar mot yttre påfrestningar.


Klart det finns massa skräp på marknaden men det finns också produkter som hjälper folk väldigt mycket. Människohud är inte anpassad för torr inomhusluft, stora temperaturväxlingar, hormonpåverkningar osv som vår tid innebär.
 
Precis som någon annan här använder jag mest de produkter jag gör p.g.a komfort, då min hud är väldigt torr och lätt känns stram annars. Rynkor, finnar och annat har jag inte direkt problem med, och bryr mig således inte så mycket om det heller.

Morgon: Tvättar ansiktet med vanligt vatten, smörjer in det med Elsa Hjeronymus fuktighetskoncentrat (det enda som får min hud att kännas riktigt återfuktad i massor av timmar efteråt) och duttar Carmex på läpparna. Smörjer även med receptbelagd kortisonsalva runt näsan p.g.a envist stresseksem.

Kväll: Tvättar av ev. smink med Natusan Mild As Water Wash (det solklart bästa och mest effektiva för sminkborttagning tycker jag), smörjer in ansiktet med Body Shops aloe vera-nattkräm, eksemsalva runt näsan samt Carmex på läpparna.

I sminkväg använder jag oftast bara mascara, men ibland blir det några duttar av Bare Minerals puderfoundation och Loréals bronzer också.
 
Rengöring: Bioderma cleansing water för känslig hy. Kommer aldrig sluta med denna. Så mild, känns som ett vanligt vatten på huden och den tar både bort smink och rengör ansiktet.

Serum: Lancome youth activating concentrate. Svindyrt men OJ vad värt det, min hy har aldrig varit bättre.

Ögonkräm: En lila burk från Tarte, kommer sedan gå över till clinique. Har inga speciella problem runt ögonen så jag kan byta lite hur som.

Dagkräm: Just nu en superbillig från L'oreal som jag köpte i ren chansning när det var panik, och min hy tål den! Kanon. Triple active för torr och känslig hy. Det är få krämer som klarar av att hålla min hy återfuktad och inte gör att den blir sjukt irriterad och röd.

Nattkräm: Faktiskt ingen just nu, dagkrämen räcker. Ibland kör jag på min Egyptian Magic för att få en djup fuktboost.

Jag har alltid haft väldigt känslig hy och kan inte ha "vad som helst" varken på kroppen eller i ansiktet, jag får eksem, torra partier och rodnad. Ibland fungerar billiga produkter och ibland dyra, ibland är helt naturliga bäst och ibland blir min hy superarg även av det allra mildaste. Har fått prova mig fram endel!
 
Jag skäms att säga det men jag använder inga mirakelmedel och inga rynkkrämer. Joråsåatt... Försöker åldras så snabbt som möjligt för att bli så lik prinsessan Lilian som möjligt, helst så snabbt som möjligt... :sneaky:

Jag tvättar mig med med mild rengöring med avocadoolja (tror det är åhlens eget märke?) och smörjer ansiktet med aloe vera. Aloe Vera är verkligen kanon för min hy som pendlar mellan att vara fet, torr, oren och allt däremellan.
 
24 år, lite små veck i pannan tänkte jag skriva men efter en titt i spegeln så var de borta :o Nåja, då har det väl med mående att göra skulle jag tro.

Men nej, jag oroar mig inte för några rynkor. Det hör till och jag har sååå mycket vettigare saker att ägna tiden åt än att kleta gojs i ansiktet bannemig. Smörjer in händerna ibland, tar överskottet i ansiktet. Smörjer ansiktet om jag känner mig torr. Försöker ibland att tvätta av ansiktet med nåt klet om jag har mycket finnar men det håller väl i typ 3 dagar. Sen glöms det av.
 
Är det någon här som använder EMS-salvan eller silversalva i ansiktet? Har läst att vissa använder det med väldigt bra resultat. Vore kul att höra era erfarenheter.
 
Jag fattar inte hur folk kan använda såndär rengöringsmjölk. Det känns ju som om man har kvar en massa skit i ansiktet?

Just nu använder jag en jättebillig, tjock kräm från Nivea ("Soft", heter den) som jag tycker funkar jättebra :) ! Några ögonkrämer eller annat använder jag inte. För lat och snål ;) !
Jag känner en gammal dam som enbart smort med just den krämen hela sitt liv. Har världens finaste hy!
 
Jag är tämligen o-fåfäng i största allmänhet.
Har en del acne fortfarande (45 år) och det jag tycker funkar bäst är när jag tvättar ansiktet med någon scrub, vilket jag för enkelhetens skull gör i duschen. Tidigare använde jag den billiga från ÖoB (gunry?), nån gång har jag lyxat till det och köpt Aloe-scrub från Forever och nu delar pubertetsdottern och jag på Clearasils scrub.

Smörjer in ansiktet gör jag om det känns torrt någon gång, annars bara när jag ska sminka mig - händer i snit 1-2 ggr/år...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Hej Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med...
2
Svar
21
· Visningar
2 948
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp