Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnade nästan i bråk med en kassörska på apoteket som inte ville sälja solskydd styrka 20 till mig, då hon tyckte den var för svag.

Jag upplever att alla solskydd jag har i ansiktet gör att jag svettas, så fort jag applicerat dem. Hon hävdade att det beror på märke. Vad säger ni?

Fick iaf till sist med mig Aco sun face cream, men tänkte mig inte för utan applicerade efter dagkrämen, men läste sen (när jag började svettas) att solskyddet skulle räcka som dagkräm.
Jag menar att kassörskan har rätt, jag köper inte annat än SPF 50. Det innebär inte att det behöver kännas som en tjockare hinna på huden alls, rekommenderar klassikern La Roche-Posay Anthelios Ultra-Light SPF 50 om man vill köpa något på apotek. Sedan föredrar jag själv egentligen att ha både dagkräm och SPF, beroende på dagkrämen och solskyddet. Men det går att hitta som passar som både och, såklart. :)
 
Jag hamnade nästan i bråk med en kassörska på apoteket som inte ville sälja solskydd styrka 20 till mig, då hon tyckte den var för svag.

Jag upplever att alla solskydd jag har i ansiktet gör att jag svettas, så fort jag applicerat dem. Hon hävdade att det beror på märke. Vad säger ni?

Fick iaf till sist med mig Aco sun face cream, men tänkte mig inte för utan applicerade efter dagkrämen, men läste sen (när jag började svettas) att solskyddet skulle räcka som dagkräm.
Jag svettas också så, led igenom förra sommaren men i år provar jag en ny som funkar hittills. Vichy Ideal Soleil Dry Touch, är spf 50 och den blir helt matt när den går in. Är en torrboll men tycker inte den torkar ut, speciellt inte om jag har den ovanpå dagkräm. Ska bli intressant att se om den funkar när det är riktigt varmt också.
 
Jag hamnade nästan i bråk med en kassörska på apoteket som inte ville sälja solskydd styrka 20 till mig, då hon tyckte den var för svag.

Jag upplever att alla solskydd jag har i ansiktet gör att jag svettas, så fort jag applicerat dem. Hon hävdade att det beror på märke. Vad säger ni?

Fick iaf till sist med mig Aco sun face cream, men tänkte mig inte för utan applicerade efter dagkrämen, men läste sen (när jag började svettas) att solskyddet skulle räcka som dagkräm.
Tipsar också om Evy, den drar in direkt (är mousse) och man får ingen det hinna, det blir inte kladdigt och inga finnar.
 
Jag svettas också så, led igenom förra sommaren men i år provar jag en ny som funkar hittills. Vichy Ideal Soleil Dry Touch, är spf 50 och den blir helt matt när den går in. Är en torrboll men tycker inte den torkar ut, speciellt inte om jag har den ovanpå dagkräm. Ska bli intressant att se om den funkar när det är riktigt varmt också.
Den testade jag också förra året och är så nöjd!
 
Fast jag förstår om man vill ha ett solskydd som är lite lägre. Jag är nämligen känslig för filtren och reagerar på alla krämer med högre solskydd, en starkare eller svagare reaktion. Det är absolut filterkemikalierna jag reagerar på, övriga ingredienser är inga konstigheter.

Den enda med hög SPF som fungerar någorlunda är Klairs. Dermalogica gör så ont att jag kan inte använda dem öht.
 
Jag behöver köpa en retinolprodukt, men känner mig totalt lost efter att inte använt något förutom typ vatten på mitt ansikte och Finacea i 4 månader.

Egentligen behöver jag sätta ihop en hel rutin.

Help? @athena_arabians, du som haft PD, vad kan du använda?

Jag har tidigare fungerat okej med Klairs och Paulas Choice i alla fall.
 
Jag behöver köpa en retinolprodukt, men känner mig totalt lost efter att inte använt något förutom typ vatten på mitt ansikte och Finacea i 4 månader.

Egentligen behöver jag sätta ihop en hel rutin.

Help? @athena_arabians, du som haft PD, vad kan du använda?

Jag har tidigare fungerat okej med Klairs och Paulas Choice i alla fall.

Generellt K-beauty: Klairs, Dr Ceuracle (men jag reagerar på vissa saker så de funkar inte om huden har en dålig dag), make p:rem och Cosrx (fast det sistnämnda köper jag inte men fått prover som jag tålt).

Min rutin just nu (a la känslig supertorris) är oljerengöring utan någon annan rengöring (men skulle jag behöva dubbelrengöring så blir det Klairs eller make p:rem), toner från något av ovanstående märken samt Klairs Rich Moist eller Klairs Midnight Blue som kräm. Sedan lägger jag på retinol från PC några gånger i veckan (men ska testa Medik8 när den från PC tar slut). De dagar jag inte använder retinol kör jag By Wishtrends Mandelic Acid på kvällen. Om jag kommer ihåg det kör jag bakuchiol från Medik8 men jag vet inte om jag tycker den gör så mycket. Jag använder ofta något vit C-serum också, jag har lite fläckar i ansiktet som har bleknat ordentligt när jag använt det regelbundet.

Är jag vansinnigt torr kör jag Klairs Freshly Juiced mask på kvällen innan Midnight Blue och ja, båda går in utan problem...
 
Jag behöver köpa en retinolprodukt, men känner mig totalt lost efter att inte använt något förutom typ vatten på mitt ansikte och Finacea i 4 månader.

Egentligen behöver jag sätta ihop en hel rutin.

Help? @athena_arabians, du som haft PD, vad kan du använda?

Jag har tidigare fungerat okej med Klairs och Paulas Choice i alla fall.

Jag är relativt ny användare av retinol, jag började med Dermaceutics 0,5% och har vant in den sakta, jag använder den nu kanske 2-3 ggr/v. Jag har inte fått några dåliga biverkningar av den öht utan bara fördelar, men jag har tagit det väldigt lugnt med invänjningen :) .

Nästa gång jag behöver köpa en retinolprodukt kommer jag antingen gå upp till deras 1%, eller testa PCs retinol (den har jag dock ingen erfarenhet av själv)
 
Jag menar att kassörskan har rätt, jag köper inte annat än SPF 50. Det innebär inte att det behöver kännas som en tjockare hinna på huden alls, rekommenderar klassikern La Roche-Posay Anthelios Ultra-Light SPF 50 om man vill köpa något på apotek. Sedan föredrar jag själv egentligen att ha både dagkräm och SPF, beroende på dagkrämen och solskyddet. Men det går att hitta som passar som både och, såklart. :)

Alltså det är inte solskydd jag ska ha för att sola, utan så fort jag sticker näsan utanför dörren. Men jag kikar på ditt tips, tänker att aco-krämen kan funka när det är molniga dagar (om den inte gör mig svettig såklart, verkar lovande idag när jag inte tog dagkräm först).
 
Jag svettas också så, led igenom förra sommaren men i år provar jag en ny som funkar hittills. Vichy Ideal Soleil Dry Touch, är spf 50 och den blir helt matt när den går in. Är en torrboll men tycker inte den torkar ut, speciellt inte om jag har den ovanpå dagkräm. Ska bli intressant att se om den funkar när det är riktigt varmt också.

Jag är egentligen ingen torrboll, men värdelös på att sköta min hud. Nu har jag använt rengöring + ansiktskräm i tre dagar och huden är redan alldeles plump. Däremot har jag en del skador från solen sedan tidigare, så jag måste börja använda solskydd... Måste man använda dagkräm innan man tar på Vichy?
 
Generellt K-beauty: Klairs, Dr Ceuracle (men jag reagerar på vissa saker så de funkar inte om huden har en dålig dag), make p:rem och Cosrx (fast det sistnämnda köper jag inte men fått prover som jag tålt).

Min rutin just nu (a la känslig supertorris) är oljerengöring utan någon annan rengöring (men skulle jag behöva dubbelrengöring så blir det Klairs eller make p:rem), toner från något av ovanstående märken samt Klairs Rich Moist eller Klairs Midnight Blue som kräm. Sedan lägger jag på retinol från PC några gånger i veckan (men ska testa Medik8 när den från PC tar slut). De dagar jag inte använder retinol kör jag By Wishtrends Mandelic Acid på kvällen. Om jag kommer ihåg det kör jag bakuchiol från Medik8 men jag vet inte om jag tycker den gör så mycket. Jag använder ofta något vit C-serum också, jag har lite fläckar i ansiktet som har bleknat ordentligt när jag använt det regelbundet.

Är jag vansinnigt torr kör jag Klairs Freshly Juiced mask på kvällen innan Midnight Blue och ja, båda går in utan problem...

Vilken Retinol kör du på ifrån PC?
 
Vilken Retinol kör du på ifrån PC?

Jag har testat Resist Intensive Wrinkle Repair, Clinical 0,3% Retinol + 2% Bakuchiol och Clinical 1% Retinol. Den första är väldigt skön men det är ju inte mycket retinol i den. Nr två är den som jag använt mest och upplever som väldigt snäll. Den sistnämnda använder jag max en gång i veckan (och inte varje vecka, är huden upprörd hoppar jag över den).

Edit: Glömde säga tidigare att jag använder Dr Ceuracle Ganghwa Rice Granule exfoliering regelbundet. Jag älskar den, mild exfoliering men inte uttorkade och den luktar jättegott enligt mig.
 
Alltså det är inte solskydd jag ska ha för att sola, utan så fort jag sticker näsan utanför dörren. Men jag kikar på ditt tips, tänker att aco-krämen kan funka när det är molniga dagar (om den inte gör mig svettig såklart, verkar lovande idag när jag inte tog dagkräm först).
Jag solar ALDRIG, så jag tänker också så fort jag sticker näsan utanför dörren. :D
 
Den enda med hög SPF som fungerar någorlunda är Klairs. Dermalogica gör så ont att jag kan inte använda dem öht.

Var köper du klairs solskydd? Läste något om att de dragit in det eftersom det var något med spf:en.

Letar nytt solskydd och vill inte störa min nuvarande rutin. Har Klairs och älskar dels hur min hud varit och känslan av den. Tycker ofta min hy blir antingen svintorr eller helt fettig med spf. Hade gärna haft Klairs spf då jag gillar alla andra deras produkter men hittar dom ingenstans. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp