Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad använder ni för SPF? Finns det någon bra dagkräm som innehåller hög SPF? Har använt Löwengrips i somras och tycker den varit väldigt bra men som sagt, kollar efter något billigare som fortfarande är bra.
 
Tips på serum önskas. Jag använder idag Dermalogica ultrasensitive serum concentrate som jag gillar, men hade gärna hittat ett motsvarande men billigare.
Jag har känslig och reaktiv hy på kinderna, keratosis polaris och fetare hy i t-zonen.
Tack!
Hm, jag är inte så insatt i mer lugnande serum, med tanke på att jag inte har speciellt känslig hy själv. På Skincity nämner de ju speciellt hyaluronsyra och avokadoolja i beskrivningen av produkten, så billigast skulle du kanske komma undan med HA-serumet från The Ordinary och någon olja från dito (fast vet inte om de just har avokadoolja, men hört mycket gott om deras marulaolja tex.). Men då missar du förstås många av de andra goa ingredienserna från ditt standardserum, men iaf ett budgetalternativ :)
 
Vad använder ni för SPF? Finns det någon bra dagkräm som innehåller hög SPF? Har använt Löwengrips i somras och tycker den varit väldigt bra men som sagt, kollar efter något billigare som fortfarande är bra.
Antingen använder jag budgetalternativet La Roche-Posay Anthelios XL eller Paula's Choice Resist Youth-Extending Daily Hydrating Fluid SPF 50, den senare kan användas som dagkräm, men sedan jag började med retionol så är huden torrare och jag behöver något under.
 
Den här tråden handlar inte om "husmorshänder". Jag brukar få komplimanger för att jag har fin hy och den behöver inte någon speciell vård, men jag får lätt fula händer. Jag har kommit fram till att Fenuril på morgonen och en riktigt fet salva med sheasmör, nu använder jag en sort som heter Kanu natur body butter funkar bra.
 
Hm, jag är inte så insatt i mer lugnande serum, med tanke på att jag inte har speciellt känslig hy själv. På Skincity nämner de ju speciellt hyaluronsyra och avokadoolja i beskrivningen av produkten, så billigast skulle du kanske komma undan med HA-serumet från The Ordinary och någon olja från dito (fast vet inte om de just har avokadoolja, men hört mycket gott om deras marulaolja tex.). Men då missar du förstås många av de andra goa ingredienserna från ditt standardserum, men iaf ett budgetalternativ :)
Budgetalternativ är ju trevligt. :)
Har hört en del som varit negativa till the ordinary, men det är väl individuellt säkert.
 
Kan man be om hjälp här? jag har känt länge nu att jag liksom vill "ta tag" i min hudvård men varje gång jag börjar läsa på så blir jag förvirrad av alla serum och boosters och essence water och tre hundra olika syror osv (känns som varje gång jag gör detta så har något nytt "steg" ploppat upp). Jag förstår inte ens riktigt i vilken ordning allt ska användas?

Så här pinsam är min "hudvårdsrutin" om man ens kan kalla den det idag:

Morgon: ingenting
Varannan kväll: ingenting
Varannan kväll: efter dusch hälften av gångerna ca använder jag Pixi glow tonic ansiktsvatten, efter det Filorga sleep and peel resurfacing night creme

Om jag någon gång duschar under dagtid blir det samma rutin som kvällen. Någon gång ibland när andan faller på (en gång varannan månad kanske?) så kör jag Peter Thomas Roth pumpkin enzyme mask. Efter det nånting som heter Blithe tundra chaga pressed serum som ska vara någon sorts serum och dagcreme i ett (eftersom min "vanliga" kräm heter något med peel känns det lite väl att ha den efter syramasken). Tanken från början var att jag skulle köra denna på morgonen men slutade då det kändes som huden blev så blank av den.

Rätt säker på att jag har blandhy. Kan bli torr på kinderna så att huden liksom fnasar och efter jag duschat och huden torkat om jag inte smörjer mig känns ansiktet typ stelopererat. Men T-zonen är fet och jag har svarta pormaskar på näsan, har nu sett att de dessutom börjat "sprida sig" lite upp emot pannan och ut på kinderna. Får finnar ibland på näsa/pannan nära brynen eller käklinjen men främst är det pormaskarna jag hemskt gärna vill bli av med.

Jag sminkar mig i princip aldrig och gör jag det så är det endast runt ögonen/läpparna. Har inte använt foundation eller puder eller så i hela mitt liv i princip. Vill alltså att min hud ska se bättre ut utan att jag behöver täcka över den.

Edit:
Glömde nämna. Rengöring har varit lite olika, körde i många år på Mario badescu enzyme cleansing gel. Det senaste har jag gjort slut på någon svart krämliknande rengöring från rituals och just nu har jag någon löddrade rengöring från bodyshop som är lite mintig men minns tyvärr inte vad den heter. Eventuellt något med tea tree.
 
Senast ändrad:
Det låter som din hy är riktigt tålig. (Avundsjuk..:o )
Iaf så visar den här länken alla steg i ordning: https://www.fanserviced-b.com/a-visual-guide-to-the-korean-skincare-routine/
Kom ihåg att du troligtvis inte behöver så här många steg, och det är inte heller vad hon som skriver bloggen försöker förmedla, utan guiden visar bara stegen i ordning.

Mot pormaskar hjälper bland annat lermasker och att ha en bra vätskebalans i hyn.
Jag skulle koncentrera mig på återfuktning och något att tvätta bort de svarta prickarna med.
Lermasker är inte alls lika uttorkande och irriterande som de var förr. Jag använder och gillar make P:rem, det är ett namn :rofl:
Men har hört bra saker om Cosrx, Ren och Origins Charcoal & Honey Mask.
När det gäller återfuktning så skulle du kunna kolla runt på The Ordinary's hemsida för ett serum eller en olja, eller båda. T.ex "B" Oil, 100% Organic Cold-Pressed Rose Hip Seed Oil, eller Natural Moisturizing Factors + HA
 
Är det någon som testat att bara återfukta med en ren olja eller liknande? Typ olivolja, mandelolja, kokosolja? Eller någon annan olja (läste om någon Jojoba-olja)? Tycker det är så svårt att veta vilka fuktkrämer som är bra (som inte torkar ut med alkohol i ect) och tänker lite att det är enklare med bara en enda ingrediens :p Jag har rätt torr hud (ffa på vintern) men som verkar kompensera med att producera överflödigt fett. Just nu tvättar jag ansiktet morgon och kväll med Neutrogena orange "daily wash" (den med pump) och smörjer in ansiktet med CCS handkräm (!?), vilket ändå gjort min hud bättre än när jag mestadels använt mig av Bodyshops tea tree 3 in one och neutrogenas återfuktande kräm, men känns som det måste finnas något bättre än att ha handkräm i hela ansiktet :o
 
Är det någon som testat att bara återfukta med en ren olja eller liknande? Typ olivolja, mandelolja, kokosolja? Eller någon annan olja (läste om någon Jojoba-olja)? Tycker det är så svårt att veta vilka fuktkrämer som är bra (som inte torkar ut med alkohol i ect) och tänker lite att det är enklare med bara en enda ingrediens :p Jag har rätt torr hud (ffa på vintern) men som verkar kompensera med att producera överflödigt fett. Just nu tvättar jag ansiktet morgon och kväll med Neutrogena orange "daily wash" (den med pump) och smörjer in ansiktet med CCS handkräm (!?), vilket ändå gjort min hud bättre än när jag mestadels använt mig av Bodyshops tea tree 3 in one och neutrogenas återfuktande kräm, men känns som det måste finnas något bättre än att ha handkräm i hela ansiktet :o

Jag kör på en blandning av jojoba/squalane i ansiktet när jag tycker det blivit lite för torrt. Använder alltid The Ordinarys hyaluronsyra också.

På kroppen kör jag med jojobaolja, mest för att squalane är så sabla dyrt att jag inte slösar det på kroppen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp