Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har btw snöat in på C-vitamin som tydligen ska vara guds gåva till ansiktet. Någon som har ett c-vitaminserum att rekommendera? Har hört att C-vitamin ska jämna ut, jobba på pigmentfläckar, verka anti age och förstärka solskydd, bland annat. Finns det något man ska akta sig för att kombinera med c-vitamin eller annat att tänka på?
 
Köpte den niveakrämen och den luktar gott och har skön konsistens måste jag säga.

Tvättade ansiktet imorse och paddade sedan med Pixi glow tonic. Lät det torka för att sedan ta på ORdinarys niacinamide(?) serum. Det liksom blev vitt och klistrade sig, vet inte om det reagerade med ansiktsvattnet? Gick iaf ändå att "jobba in" in i huden. Avslutade med nivean.

Inte varit direkt flottig idag men ganska blank, kliade som satan liksom i "skarven" vid näsvingarna på förmiddagen men släppte sedan. Känt mig lite småstel i ansiktet. Tror jag ska testa utan glow tonicen imorgon och se om det blir någon skillnad.

I söndagskväll körde jag som ett mini-spa där jag först lade Ordinarys "blodmask". Den luktade verkligen sjukt illa men tack och lov inte alls starkt så jag kände det inte hela tiden. Lätt att tvätta av vilket var skönt! Efter det lade jag en återfuktande mask (den blå från peter thomas roth). Avslutade med Ordinarys BHA/B5 serum och sedan Filorgas sleep and peel nattkräm på det. Alltså allvarligt att ta på mitt fejs var som att stryka över sammet, gött mos :D
 
Jag har btw snöat in på C-vitamin som tydligen ska vara guds gåva till ansiktet. Någon som har ett c-vitaminserum att rekommendera? Har hört att C-vitamin ska jämna ut, jobba på pigmentfläckar, verka anti age och förstärka solskydd, bland annat. Finns det något man ska akta sig för att kombinera med c-vitamin eller annat att tänka på?
Jag fick precis hem By Wishtrends Pure Vitamin C 21.5 Advanced Serum från Skincity, så har inte testat det ännu, men har läst att många tycker att det är asbra! Innan har jag använt ett pulver från Exuviance (som inte verkar finnas längre) som jag använt som booster i serum och det har absolut gett en jämnare hudton och mer lyster. Klarare hud helt enkelt. Har använt under dagtid eftersom att jag brukar använda retinol på natten, sedan har jag som du skriver också hört om att det ska förstärka solskyddet.
 
Jag har btw snöat in på C-vitamin som tydligen ska vara guds gåva till ansiktet. Någon som har ett c-vitaminserum att rekommendera? Har hört att C-vitamin ska jämna ut, jobba på pigmentfläckar, verka anti age och förstärka solskydd, bland annat. Finns det något man ska akta sig för att kombinera med c-vitamin eller annat att tänka på?

Mitt serum den Lumene Glow innehåller vitamin c och det doftar även citrus.
Köpte det egentligen mest för hyaluronsyran och att det just ska ge glow men extra bra om det förstärker solksyddet!
Min sambo sa att man inte fick kombinera vitamin c med vitamin b5 tror jag det var men vet inte om det stämmer och varför?
 
Jag har btw snöat in på C-vitamin som tydligen ska vara guds gåva till ansiktet. Någon som har ett c-vitaminserum att rekommendera? Har hört att C-vitamin ska jämna ut, jobba på pigmentfläckar, verka anti age och förstärka solskydd, bland annat. Finns det något man ska akta sig för att kombinera med c-vitamin eller annat att tänka på?

Har du funderat på att använda askorbinsyra eller derivat av askorbinsyra?
Själv har jag valt ett derivat för att slippa att produkten oxiderar allt för snabbt och för att vara lite snällare mot plånboken. Tycker ex. bra om The Ordinary Magnesium Ascorbyl Phosfate Solution 10 % (dock ej serum per say) även om man måste vänja sig vid konsistensen. Ger antioxidantskydd och fin lyster! :)
Nästa inköp blir troligtvis Derma-E Vitamin C Concentrated Serum med natriumaskorbylfosfat, som skall vara passande för kombinerad hy och ha en lätt, serumkonsistens.

Askorbinsyra är ju dock ”golden standard” och produkten som @EmmaBovary nämner samt SkinCeuticals CE Ferulic är välrenommerade produkter i serumformula.

Jag skulle undvika att använda vitamin C i kombination med niacinamid, benzoylperoxid, retinoider samt stora mängder AHA eller BHA. Dels för att minska riskerna för hudirritation, dels för att vissa av dessa kombinationer gör de verksamma ämnena mindre effektiva. Och givetvis är solskydd under dagtid extra viktigt när man använder vitamin C, men det verkar du ha bra koll på :up:
 
Mitt serum den Lumene Glow innehåller vitamin c och det doftar även citrus.
Köpte det egentligen mest för hyaluronsyran och att det just ska ge glow men extra bra om det förstärker solksyddet!
Min sambo sa att man inte fick kombinera vitamin c med vitamin b5 tror jag det var men vet inte om det stämmer och varför?

Om jag inte minns fel understödjer vitamin C omvandling av niacinamid till nikotinsyra (B3), vilket kan bidra till att huden i ansiktet "flushas" av blodcirkulation och blir riktigt röd. Sedan tror jag även att vitamin C och niacinamid är verksamma vid olika pH.
 
Om jag inte minns fel understödjer vitamin C omvandling av niacinamid till nikotinsyra (B3), vilket kan bidra till att huden i ansiktet "flushas" av blodcirkulation och blir riktigt röd. Sedan tror jag även att vitamin C och niacinamid är verksamma vid olika pH.
Apropå B3 så käkade jag det ett tag just för att flusha de små kärlen i ansiktet. Det fungerade verkligen men jag höll inte på regelbundet pga att det ofta var ganska opraktiskt att se ut som en kräfta... Så effekten för huden i längden kan jag inte utvärdera... Vet du?
 
Apropå B3 så käkade jag det ett tag just för att flusha de små kärlen i ansiktet. Det fungerade verkligen men jag höll inte på regelbundet pga att det ofta var ganska opraktiskt att se ut som en kräfta... Så effekten för huden i längden kan jag inte utvärdera... Vet du?

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av niacintillskott. Som jag har förstått det uppstår relativt stor toleransutveckling mot nikotinsyra och uppkomsten av flush ska vara dosrelaterad, så ansiktsflusherna borde inte kunna framkallas under en längre tid (om inte närmare toxisk överdosering vill säga :nailbiting:)

Teorin är väl att vasodilatationen av kärlen ska bidra till ökad syresättning, och senare borttransportering av restämnen i huden, och på så vis ge en klarare hy. Personligen tror jag inte på några långvariga effekter
 
Jag fick ett presentkort när jag fyllde år på en lyxansiktsbehandling (1,5 tim med flera rengöringar, ansiktsmasker, rygg/skalp/ansiktsmassage, färgning/vaxning av ögonbryn osv :love: ) hos min favorit-hudvårdsbutik, så när jag var där så passade jag på att köpa på mig lite nya produkter.

Den här gången testade jag på Dermalogicas Daily Microfoliant (peeling) och en av deras ansiktsmasker (kommer inte ihåg namnet nu :p ) , och jag är väldigt nöjd :) ! Jag har genom åren använt många olika märken och produkter, alltid kul när man hittar nya man och ens hud gillar :) .

Har nu äntligen fått in en bra hudvårdsrutin, och bara på nån vecka så både känner och ser jag (och även omgivningen, har fått flera kommentarer) om hur fin och fräsch min hy ser ut (har haft problematisk blandhy sen jag var yngre), och porerna på näsan som har varit ett av mina mentalt största problem känns/ser mindre ut.

Så min rutin innefattar nu rengöring morgon och kväll (just nu antingen Aco Spotless Deep Cleansing Daily Face Wash eller ansiktswipes), Dermalogicas peeling och mask 2-3 ggr i veckan och så avsluta med Aco Face Day Moisturising Day Cream (har testköpt samma fast nattkräm för att se om det känns någon skillnad på Day/Night, jag är än så länge skeptisk men alltid kul att testa ;) ).

Efter rengöring på morgonen så (om jag orkar och känner för det) piffar jag till lite extra med Luménes Natural Perfection Nordic Nude CC cream spf 25 och avslutar med några svep mineralpuder ( som jag just nu inte heller minns vilket märke)...

Mitt nästa steg kanske blir att uppdatera sminkväskan, vem vet :D ? Men har även ett par dermalogicaprodukter till som jag är sugen på att testa....
 
Har precis beställt detta
E345C2F2-B463-48A3-AAE3-F11E31CDD656.jpeg
Jag har sett att cetaphil har en ansiktskräm med 50spf, räcker det när man håller på med syror eller måste man ha keps/hatt också?
 
Jag fick precis hem By Wishtrends Pure Vitamin C 21.5 Advanced Serum från Skincity, så har inte testat det ännu, men har läst att många tycker att det är asbra! Innan har jag använt ett pulver från Exuviance (som inte verkar finnas längre) som jag använt som booster i serum och det har absolut gett en jämnare hudton och mer lyster. Klarare hud helt enkelt. Har använt under dagtid eftersom att jag brukar använda retinol på natten, sedan har jag som du skriver också hört om att det ska förstärka solskyddet.

Har du hunnit prova By Wishtrendserumet än? vad tycker du isåfall? :)

Jag köpte Cicameds serum C efter att ha provat en travelsize från Skincitykalendern (det lönar sig ibland att inventera i sina egna gömmor, hade tre-fyra olika små c-vitaminprodukter liggande oöppnade), gillar den änsålänge! Den kanske inte funkar på vintern när jag är som mest torr men nu verkar min hy trivas :)
Kombierar med Klairs E-vitaminmask på kvällen och SPF 30 eller 50 från paulas choice på dagen.
 
Mitt serum den Lumene Glow innehåller vitamin c och det doftar även citrus.
Köpte det egentligen mest för hyaluronsyran och att det just ska ge glow men extra bra om det förstärker solksyddet!
Min sambo sa att man inte fick kombinera vitamin c med vitamin b5 tror jag det var men vet inte om det stämmer och varför?

Jag funderade på ett serum från Lumene, kanske blir det när mitt Cicamed är slut! Tycker lumene som märke överlag har fantastiska produkter för den prisklass de håller :)
 
Har du hunnit prova By Wishtrendserumet än? vad tycker du isåfall? :)

Jag köpte Cicameds serum C efter att ha provat en travelsize från Skincitykalendern (det lönar sig ibland att inventera i sina egna gömmor, hade tre-fyra olika små c-vitaminprodukter liggande oöppnade), gillar den änsålänge! Den kanske inte funkar på vintern när jag är som mest torr men nu verkar min hy trivas :)
Kombierar med Klairs E-vitaminmask på kvällen och SPF 30 eller 50 från paulas choice på dagen.
Har använt det sedan jag fick hem det, gick ut lite för hårt i början dock och gav inte hyn tillräckligt med tid för att vänjas in vid den ganska höga procenten c-vitamin och blev därmed lite irriterat och finnig ett tag. Men när jag tog ett steg tillbaka och fasade in det lite mer så blev det toppen. Kommer nog köpa igen när det är slut :)
 
Jag har testat något nytt – olja specifikt för ögonområdet! Visste inte ens att jag saknade något sådant i mitt liv :o :laugh:

Fick en ögongel på köpet vid ett apoteksbesök. Den svalkar och återfuktar men gör inget mirakeljobb när det kommer till kråksparkarna. Istället för att köpa en ny ögoncreme/-gel blev jag rekommenderad att testa Kora Organics Eye Oil som komplement. Vilken positiv överraskning! Har alltid varit försiktig med feta produkter runt ögonen i rädsla för milier, men har inte sett några tecken till detta alls. Lätt konsistens, väldigt dryg och går snabbt in i huden. Så roligt att hitta något som imponerar :)
 
Har ni någon bra mirakelkräm för att så att säga punktbehandla röda plitor och finnar som kommer? Jag brukar inte ha något större problem med sådant men nu när jag uppdaterat min hudvårdsrutin lite så får jag lite då och då, tror det är en reaktion på tillvänjningen bara.

Har en nu på kinden nära näsan som knappt syns mer än att det är lite svagt rött och svullet, men den gör så förbannat ont att det typ svider att tvätta sig.
 
Har ni någon bra mirakelkräm för att så att säga punktbehandla röda plitor och finnar som kommer? Jag brukar inte ha något större problem med sådant men nu när jag uppdaterat min hudvårdsrutin lite så får jag lite då och då, tror det är en reaktion på tillvänjningen bara.

Har en nu på kinden nära näsan som knappt syns mer än att det är lite svagt rött och svullet, men den gör så förbannat ont att det typ svider att tvätta sig.
Haha, alltså av ditt senaste inlägg i den här tråden att döma så går du ju ut hårt som fan på hyn, så klart den reagerar. Pixis toner har en peelande effekt, blodmasken du nämnde exfolierar sen BHA OCH en nattmask som ska peela efter det? Du behöver nog först och främst tagga ner lite med lager på lager med syror tror jag, så huden får vila lite. Sedan brukar jag själv punktbehandla finnar med lermask emellanåt, tidigare har jag använt någon spot-treatment från Exuviance.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp