Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det enda som hjälpt mina extremt torra och sprickiga fötter är sådana där exfolierande strumpinpackningar (typ babyboot) och sen när huden är avskalad underhålla med Footmender. Den märker man skillnad med efter redan en applicering. Värd sina kronor och finns ofta på erbjudande på typ apotea.
 
Jag skulle vilja ha lite hjälp att tänka! Jag har väldigt torr hud, men upptäckt att den inte är så känslig som jag trott (har råkat ha PC 10% BHA Body lotion i ansiktet utan reaktion). Är dålig på att fatta hur olika syror funkar/vad som reagerar med vad, osv.
Just nu ser min hudvårdsrutin ut såhär:

Visa bifogad fil 45148

Morgon: ansiktsvatten + serum + calm. Ville ha den för att den har SPF. Provade PC Resist innan men den är lite för tjock tror jag.

Kväll: tvätt, vatten, serum, treatment mask som nattkräm.

MÅ används någon gång i veckan och följs oftast upp med en sheet mask för fukt.

Men jag känner att jag vill komma mer med fukten djupare och skulle nog behöva exfoliera mera. Har rätt djupa rynkor i pannan som jag tror är lite relaterade till torrhet men också (begynnande) ålder och bara mitt utseende.
Så vad kan jag lägga till/byta ut för att få mer fukt, exfoliering och mindre djupa rynkor?

Nu var det ett tag sedan du undrade men jag har eller har haft alla produkter du visar och har också problem med torr och stram men dock ganska reaktiv hud. Jag skulle börja lägga till ett fuktgivande essense water som klappas in efter rengöring. Två favoriter är klairs supple preparation facial toner eller exuviance probiotic lysate anti-pollution essence. Essense water utger sig för att kunna "plumpa" bort torrhetsrynkor och liknande. Jag tycker det stämmer litegrann.

Skulle också lägga till något ytterligare fuktgivande serum nattetid.

Vintertid använder jag en rejält fuktgivande ansiktsmask som nattkräm. Då är huden alldeles fantastisk på morgonen. Exempelvis Beaute Pacifique instant hydrating mask. Du verkar ju göra liknande iofs, gör du det varje natt?

Du har säkert helt rätt i att du behöver exfoliera mer för att bli av med torrt överskott i ansiktet. För mig med känslig hud klarar jag PHA/AHA-syror mycket bättre än BHA och blir betydligt mindre torr av det. Huvuddelen av min rutin är från Exuviance som har PHA som förstahandsval vad det gäller syra. Jag har förstått det som att PHA har bra fuktbindande egenskaper och inte gör huden lika solkänslig känslig som vid BHA/AHA-exfoliering. Kolla gärna på Exuviance, jag har varit fantastisk nöjd med dem i många år och provar då och då andra serier men återgår alltid till dem som huvudrutin.

(Gentle cleanser + soothing toning lotion + bionic vespera serum + sheer refining fluid (dagtid, kan upplevas lite torr om man inte grundat bra med serum och essense water)/evening restorative complex (nattetid) som grund, och specialprodukter som essense water, masker och serum från andra märken).
 
Hörrni, har någon tips på hudvårdsrutin för resten av kroppen utöver ansiktet? Jag har liksom ägnat all omsorg och energi åt ansiktet men nu är det ju snart dags att visa de torra alligatorskinnen till underben i solen igen... jag tänker att samma princip med exfoliering och återfuktning borde gälla på benen/armarna osv. Har någon tips på produkter, gärna i rimlig prisklass då ansiktet fått en årsförbrukning av alla produkter nyss :D
 
Hörrni, har någon tips på hudvårdsrutin för resten av kroppen utöver ansiktet? Jag har liksom ägnat all omsorg och energi åt ansiktet men nu är det ju snart dags att visa de torra alligatorskinnen till underben i solen igen... jag tänker att samma princip med exfoliering och återfuktning borde gälla på benen/armarna osv. Har någon tips på produkter, gärna i rimlig prisklass då ansiktet fått en årsförbrukning av alla produkter nyss :D
Kaffesump med kokosolja i duschen. Så najs, för ben som ser ut som fjäll när jag börjar raka de oftare.
 
Hörrni, har någon tips på hudvårdsrutin för resten av kroppen utöver ansiktet? Jag har liksom ägnat all omsorg och energi åt ansiktet men nu är det ju snart dags att visa de torra alligatorskinnen till underben i solen igen... jag tänker att samma princip med exfoliering och återfuktning borde gälla på benen/armarna osv. Har någon tips på produkter, gärna i rimlig prisklass då ansiktet fått en årsförbrukning av alla produkter nyss :D

skrubbvante och Fenuril! Inte så sexigt kanske men ruskigt effektivt.
 
Hörrni, har någon tips på hudvårdsrutin för resten av kroppen utöver ansiktet? Jag har liksom ägnat all omsorg och energi åt ansiktet men nu är det ju snart dags att visa de torra alligatorskinnen till underben i solen igen... jag tänker att samma princip med exfoliering och återfuktning borde gälla på benen/armarna osv. Har någon tips på produkter, gärna i rimlig prisklass då ansiktet fått en årsförbrukning av alla produkter nyss :D
Skrubbvante/boll i duschen när man tvålar in sig (dvs alltid när man duschar, lite exfoliering i taget liksom). Smörjer sen in mig med PC Skin Revealing Body Lotion 10% AHA + en fetare kräm/body butter. Haft samma rutin innan men när jag tillsatte AHA-krämen är min hud enormt mycket bättre.
 
Eftersom det pratats om fötter kanske vi kan ta händer också? Jag skulle behöva tips på en bra handcreme då det nu blivit så illa att mina knogar spricker. Locobase repair är bra att ha på natten då den är så fet men jag skulle behöva tips på en som går in i huden bättre och inte lämnar en sån där hal hinna, behöver nämligen något jag kan smörja med dagtid.

Kruxet är att den måste vara doftfri eller ha väldigt, väldigt svag doft. De enda sådana jag hittat har varit jättefeta. Jag har en pumpflaska med lykos egna på jobbet nu och den funkar bra men lukten får mig att snora något fruktansvärt.
 
Eftersom det pratats om fötter kanske vi kan ta händer också? Jag skulle behöva tips på en bra handcreme då det nu blivit så illa att mina knogar spricker. Locobase repair är bra att ha på natten då den är så fet men jag skulle behöva tips på en som går in i huden bättre och inte lämnar en sån där hal hinna, behöver nämligen något jag kan smörja med dagtid.

Kruxet är att den måste vara doftfri eller ha väldigt, väldigt svag doft. De enda sådana jag hittat har varit jättefeta. Jag har en pumpflaska med lykos egna på jobbet nu och den funkar bra men lukten får mig att snora något fruktansvärt.
Nu blir jag ju lite tråkig, men jag kan då rekommendera O'Keeffe's Working Hands Handkräm - handkrämen som matchar fotkrämen jag tipsade om innan.
 
Mmm, det är ingen ögonfägnad. Ceratet tycker jag inte är bra, men både tuberna och burkarna gillar jag.
Äsch skulle läst detta lite tidigare då jag passade på att beställa ceratet också. Jag har ett från eucerin nu och gillar det inte. Känns flottigt runt läpparna och så blir det sådär att det känns som man får det i munnen hela tiden så det sätter sig i halsen på nåt sätt? Jättesvårt att förklara och kan också vara så att det bara är fel på mig :D
 
Jag skulle behöva någon slags återfuktande mist, någon som har bra tips? Är väldigt torr.

Letar även efter vettig SPF (hög sådan) som inte täpper igen huden helt. :)
 
Jag skulle behöva någon slags återfuktande mist, någon som har bra tips? Är väldigt torr.

Letar även efter vettig SPF (hög sådan) som inte täpper igen huden helt. :)

Inte vad du frågade efter. Men tipsar iaf som fellow torris.
Jag brukar blanda i lite fuktmask i min ansiktskräm, alt bara dutta på den på partier som lätt blir torra.
Det gör att jag inte blir torr.
Jag kör Detmalogicas fuktmask. Gillar verkligen den!
 
Jag skulle behöva någon slags återfuktande mist, någon som har bra tips? Är väldigt torr.

Letar även efter vettig SPF (hög sådan) som inte täpper igen huden helt. :)

Jag gillar Babors Thermal Spray, den använder jag istället för body lotion på kroppen ibland om jag har bråttom.

Jag gillar Dermalogicas solskydd, tex Solar Defense Booster som är en fluid med SPF50. Den är för dyr för mig så jag använder La Roche Posay Anthelios kräm SPF50 som är tjockare men fungerar för mig. De har en fluid med SPF50 också.
 
Jag skulle behöva någon slags återfuktande mist, någon som har bra tips? Är väldigt torr.

Letar även efter vettig SPF (hög sådan) som inte täpper igen huden helt. :)

Jag gillar Instytutums och Hyggees fuktmistar.

SPF så gillar (älskar) jag Dr.Ceuracles Cica regen Antidust Sun Gel (SPF 50). Den är återfuktande, täpper inte igen porer, SPF 50. Älskart! Den kan dock vara svår att få tag i ibland för att den är så populär så den säljer slut väldigt fort :)

Tips: Skincity har 3 för 2 på SPF-produkter just nu :up: !
 
Jag skulle behöva någon slags återfuktande mist, någon som har bra tips? Är väldigt torr.

Letar även efter vettig SPF (hög sådan) som inte täpper igen huden helt. :)
Kiehls ultra light daily spf 50 är fantastiskt tycker jag! Superlätt och går in i huden utan kladd. Känns som en vanlig ansiktscreme.
 
Jag skulle behöva någon slags återfuktande mist, någon som har bra tips? Är väldigt torr.

Letar även efter vettig SPF (hög sådan) som inte täpper igen huden helt. :)

Jag gillar den här. Köpte den på chans och blev positivt överraskad då den går lätt in och lägger sig inte tjock och kladdig som många kan göra.
1744E32E-434C-4F3E-BB08-4834ED2C9E0A.jpeg
 
SPF så gillar (älskar) jag Dr.Ceuracles Cica regen Antidust Sun Gel (SPF 50). Den är återfuktande, täpper inte igen porer, SPF 50. Älskart! Den kan dock vara svår att få tag i ibland för att den är så populär så den säljer slut väldigt fort :)
Min älskade RESIST Youth-Extending Daily Hydrating Fluid SPF 50 från Paula´s Choice var slut på skincity när jag skulle köpa ny, så testade att klicka hem den du rekommenderade, hoppas den visar sig vara så bra som du och typ alla andra säger :D
 
Min älskade RESIST Youth-Extending Daily Hydrating Fluid SPF 50 från Paula´s Choice var slut på skincity när jag skulle köpa ny, så testade att klicka hem den du rekommenderade, hoppas den visar sig vara så bra som du och typ alla andra säger :D

Hoppas din hud gillar den lika mycket som min :) ! Jag passade på att köpa 3 för 2 när Skincity hade sånt erbjudande sist, så nu klarar jag mig nog till i höst :D !
 
Hoppas din hud gillar den lika mycket som min :) ! Jag passade på att köpa 3 för 2 när Skincity hade sånt erbjudande sist, så nu klarar jag mig nog till i höst :D !
Som väntat så föredrar jag min favorit från PC, och... jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den, haha! Tycker att känslan på huden är lite intressant ändå, inte som någon annan SPF jag testat! Den sjunker verkligen in i huden och verkar inte täppa till, och blir inte heller för matt/oljigt. Men finishen på RESIST Youth-Extending Daily Hydrating Fluid blir liksom snyggare, och det känns som att den här mest... är? Haha. Men det är ju väldigt mycket bättre än kanske 9 av 10 sorters SPF.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp