Min hund är arg på mig

freja_mk

Trådstartare
Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans bakgrund. Sedan jag fick honom har han varit stabil i humöret både runt människor och andra djur. Han kan vara envis som en åsna och gnäller i timmar för att få sin vilja igenom om han t.ex. vill åt en undanstoppad leksak eller vill äta av mina chips, men jag tycker att jag brukar vara konsekvent (även om jag just nu börjar tvivla på om jag kanske inte har varit så konsekvent som jag borde ha varit) och visa honom att han inte alltid får som han vill. Så i går hoppade han upp med tassarna på bordet för att just ta mina chips (jag äter ofta chips, hehe) och han hoppade inte ner när jag sa till. Jag närmade mig honom för att flytta bort honom från chipsen och då markerade han emot mig, och rispade sina tänder emot min hand. Jag blev väldigt förvånad och visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag pekade på hans hundsäng och röt "plats". Där lade han sig sedan, och låg kvar där ganska länge tills jag sa "varsågod". Han verkade vara ganska påverkad av detta resten av kvällen. Jag försökte att låtsas som ingenting för jag ville inte gå runt och tjura på honom, men jag märkte att han var lite nedstämd.

Så i morse var han glad igen och han betedde sig som den gosegris han brukar vara. Lite senare kom min pappa förbi, som är veterinär, och jag bad honom att klämma lite för att se om han kanske hade ont någonstans. Ingen jättegrundlig koll alltså, eftersom han inte hade sådana apparater med sig, men han klämde och böjde och hunden betedde sig så fint som han brukar bete sig och visade inga tecken på smärta någonstans.

Nu alldeles nyss var vi ute på promenad och när vi kom hem och skulle gå in genom dörren så bad jag honom sitta innan jag öppnade dörren. Det är inget jag alltid gör, men jag gjorde det nu den här gången lite på skoj, sådär. När jag öppnade dörren reste han sig och försökte springa in och då satte jag upp foten så att den hamnade i vägen för honom. Då anföll han min fot. Jag hade sko på, så jag kände igenting och vet alltså inte om han bet eller bara markerade men han gjorde någonting och morrade samtidigt. Det varade någon sekund eller två, sedan backade han och satte sig och tittade mig i ögonen tills jag sa "varsågod" och lät honom gå igenom dörren. När vi kom in och jag hade klätt av mig jackan så satte jag mig på golvet och då kom han och satte sig i min famn. Så brukar han annars mest göra när han är lite rädd, t.ex. vid åska.

Vad är det som händer med min hund, månn tro? Jag vet inte om han kaxar sig och helt enkelt försöker få sin vilja igenom och testar vilken metod som fungerar bäst (där ett ilsket uppträdande är ett av alternativen), om han bara plötsligt har börjat ogilla mig, om han är rädd för någonting eller vad det är? Kan det vara så att det hände i går "in the heat of the moment" och att han nu fortfarande är spänd efter den händelsen, och att det därför hände igen i kväll? Hur hanterar jag det här?

Jag ska låta undersöka honom noggrannare på måndag på kliniken, men om de inte hittar något så undrar jag vad det annars kan ha att göra med och hur jag ska bete mig för att "nip it in the bud", innan det blir värre.
 
Jag skulle tippa på att det där var hans "men vadå sätter hon sådär tuffa gränser och hur ska jag egentligen hantera det?" Överraskad, osäker. Om jag hugger tag i ljumsken på min hund tex (om han tex är på väg upp på bordet å dra i sig en tårta eller något) så är det hans reflex att vända sig om och "slå" mig på handen med tänderna. Han är en ganska osäker hund och såna hårda tag gör att han känner att han måste försvara sig.
Om jag var du skulle jag inte göra något speciellt, möjligen som du redan tänkt att man kan kolla honom på klinik. Kolla synen då också. Om de inte hittar något skulle jag fortsätta som vanligt och bara sen om det fortsätter eller utvecklas.
 
Har du alltid betett dig på samma sätt när du visar att du ogillar ett beteende? Har ni ändrat något hemma (nya partners, nytt jobb som ger andra tider för motion och aktivering, annan hundmat eller så)?

Om du tror att hunden fortfarande är "ur balans" pga det som hänt, försök hitta på något kul tillsammans, något som inte kan misslyckas (lek kravlöst med någon rolig leksak, ge aktiveringsleksak med godis eller liknande). Fortsätt sedan som om inget någonsin hänt.

När du tar hunden till veterinär, be om ögonlysning (ring innan om det så att det verkligen går att göra på det stället ni ska till). Om hunden skulle ha fått sämre syn så är det ju inte allt för konstigt om hunden börjat bete sig annorlunda.

Vad är det för ras/rastyp och hur ser era dagar ut annars?
 
Jag tror nog också han blev förvånad över hur du satt dina gränser. Speciellt i det läget där ditt beteende var nytt. Det blev nog en reaktion.
Hundar går ju inte runt och surar så idag hängde nog inte ihop med igår, utan det du gjorde idag blev nytt, som du också sa.
 
Jag skulle tippa på att det där var hans "men vadå sätter hon sådär tuffa gränser och hur ska jag egentligen hantera det?" Överraskad, osäker. Om jag hugger tag i ljumsken på min hund tex (om han tex är på väg upp på bordet å dra i sig en tårta eller något) så är det hans reflex att vända sig om och "slå" mig på handen med tänderna. Han är en ganska osäker hund och såna hårda tag gör att han känner att han måste försvara sig.
Om jag var du skulle jag inte göra något speciellt, möjligen som du redan tänkt att man kan kolla honom på klinik. Kolla synen då också. Om de inte hittar något skulle jag fortsätta som vanligt och bara sen om det fortsätter eller utvecklas.

Har du alltid betett dig på samma sätt när du visar att du ogillar ett beteende? Har ni ändrat något hemma (nya partners, nytt jobb som ger andra tider för motion och aktivering, annan hundmat eller så)?

Om du tror att hunden fortfarande är "ur balans" pga det som hänt, försök hitta på något kul tillsammans, något som inte kan misslyckas (lek kravlöst med någon rolig leksak, ge aktiveringsleksak med godis eller liknande). Fortsätt sedan som om inget någonsin hänt.

När du tar hunden till veterinär, be om ögonlysning (ring innan om det så att det verkligen går att göra på det stället ni ska till). Om hunden skulle ha fått sämre syn så är det ju inte allt för konstigt om hunden börjat bete sig annorlunda.

Vad är det för ras/rastyp och hur ser era dagar ut annars?

Jag tror nog också han blev förvånad över hur du satt dina gränser. Speciellt i det läget där ditt beteende var nytt. Det blev nog en reaktion.
Hundar går ju inte runt och surar så idag hängde nog inte ihop med igår, utan det du gjorde idag blev nytt, som du också sa.

Tack för era vänliga och konstruktiva svar. Jag upplevde honom som just överraskad och som att han reagerade väldigt snabbt och sedan efteråt inte själv var så nöjd med sin reaktion (eftersom han kom och satte sig i min famn i kväll och låg så stilla som han aldrig brukar ligga i sin säng i går kväll). Han var alltså inte fortsatt arg på mig efter det hela utan verkade snarare lite ledsen. Det låter lite löjligt kanske, menar inte att jag tror att han är en människa med mänskliga reaktioner, men jag gjorde verkligen mitt yttersta för att inte vara på dåligt humör resten av kvällen i går och ändå var det tydligt att han var påverkad på något sätt.

Han är en blandras med amstaff i sig. Vet inte vilka andra raser han har i sig, dock. Jag bor och jobbar på landet och han hänger med överallt i princip så mycket spring utomhus hela dagarna. Vi tränar lydnad också men bara på amatörnivå, har aldrig tävlat i någonting.

Han kan ju vara lite osäker av sig om han inte får som han vill. Om han t.ex. hittar något ute och man hamnar i en dispyt med honom då man inte vill att han ska få behålla saken nödvändigtvis, så kan han bli att skaka och bete sig allmänt ynkligt. Men det brukar just vara ynklighet, inte ilska. Han har aldrig visat ilska förut, så länge jag har haft honom. Därför blev jag så väldigt förvånad.
 
Han kan ju vara lite osäker av sig om han inte får som han vill. Om han t.ex. hittar något ute och man hamnar i en dispyt med honom då man inte vill att han ska få behålla saken nödvändigtvis, så kan han bli att skaka och bete sig allmänt ynkligt. Men det brukar just vara ynklighet, inte ilska. Han har aldrig visat ilska förut, så länge jag har haft honom. Därför blev jag så väldigt förvånad.
Har du testat att lära in ett "loss"-kommando och köra byteshandel? Gör ni sådant så skulle ni på ett trevligt sätt slippa dispyter bara för att han hittar olämpliga saker ute.
Ta två saker inomhus som han gillar, ge den som är minst värdefull, säg "loss" och erbjud den som är mer värdefull. Sedan låter du honom behålla det som är mer värdefullt, han ska lita på att när han får saker så får han behålla dem (om du inte har något trevligt att byta med vill säga). Aldrig ta ifrån saker "bara för sakens skull" tex, inte heller ta saker utan att ha något att byta med om det inte är ett absolut måste.
När du är ute, då kan du ha med godis eller någon rolig leksak, något som han älskar som belöning, sedan om han plockar upp något, då kan du åter igen säga "loss" och erbjuda belöningen. På så vis kan du få det till något roligt och trevligt att släppa saker.

Du kan också prova att köra inkallningar om du hinner se något han vill plocka upp innan han själv är framme vid det. Jag kör inkallningar med mina hundar när vi närmar oss hästbajs ;) (även om de går i koppel alltså) sedan får de gå fint vid min sida förbi hästbajset och så berömmer jag dem efteråt. Nu när vi gjort så massor av gånger så äter de faktiskt hästbajs mycket, mycket mer sällan (och tack vare ett bra inlärt "loss" så kan jag få dem att släppa hästbajs som de ändå börjar äta).
 
Om ni inte hittar något rent fysiskt kan det vara idé att ta prover för fästingsjukdomar också, om ni bor mellersta/södra delen av Sverige. Det har ju varit väldigt mycket fästingar i år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 151
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 137
  • Artikel
Dagbok B hojtade upp mig på messenger igår och undrade om jag kunde ha Fille från lunch till halv tio idag och det kunde jag ju. Han kom runt...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp