Hund attack utan skador, anmäla?

Flash5

Trådstartare
Behöver nu lite hjälp av er kunniga.
Det är så att jag och min pojkvän hälsade på hans föräldrar för två veckor sedan. Pv gick ut med vår hund, bordercolli hane på ett år, hunden var kopplad.
De gick upp mot skogen och då kommer en svart hund Schäfer/labrador.
En hane.
Den springer rakt emot vår hund och flyger på den utan att blinka, vår BC lägger sig på rygg och skriker.
Ägaren kommer springade och drar bort sin hund som morrar och gläfser.
Säger att han betalar alla ev vet-kostnader..

Vår hund fick inga fysiska skador.

Sen i fredags var vi där igen, skulle åka hem, klockan var närmare midnatt.
Har vår hund kopplad pratar lite med pv's pappa utanför huset.
Då kommer samma hund igen, jag hinner inte tänka så mycket innan den har flugit på vår BC IGEN!
Vår hund skriker och försöker komma undan, lägger sig sedan på rygg och skriker.
Hunden fortsätter att hugga.
Min pv får bort den anfallande hunden och håller den tills ägaren kommer, full och ursäktande..

Inte heller denna gång blev vår hund fysiskt skadad..

Detta beror nog på att vi fått isär dom så pass snabbt, sen även att vår hund inte svarade på attackerna..

Nu till frågan, hur går vi vidare?
Tredje gången vi möter denna hund kanske det blir skador?
Vi har pratat om att anmäla och jag ska till stationen imorgon.
Hur hårt tar en anmälan när vår hund inte är skadad?
Vad händer?

Jag vet att om jag möter denna hund ensam med min hund så kommer inte jag själv klara av att få bort den då den är otroligt stark.

Dessutom har vi hört att den är hanhundsaggressiv, flera grannar med hundar vill inte möta den med sina hundar ens om den är kopplad..
 
Sv: Hund attack utan skador, anmäla?

Jag hade nog anmält, eftersom det hänt flera gånger.

Gissar dock på att det inte händer så mycket, men det antecknas ju. Och förmodligen kontaktas ägaren om ni vet vem det är.
 
Sv: Hund attack utan skador, anmäla?

Klart du ska anmäla, även om jag inte heller tror att det händer så mycket, så "bättras" ju statistiken på för hundens ägare.
 
Sv: Hund attack utan skador, anmäla?

Så nu har jag setat nere på polisstationen i 2 timmar.
Händelsen är anmäld..
Han kommer nu få en lapp i brevlådan och skall skriva sin syn på händelsen.
Kommer antagligen inte bli mer än så, men jag hoppas han tänker en gång extra nästa gång han tar ut hunden, med eller utan koppel.. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 195
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 292
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 593
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp