Hund ej välkommen

Du tycker inte det är ytterligheter att dra in en resa på 11 timmar i en diskussion om att låta hunden vara hemma om man ska hem till någon på middag?

Senast jag var hemma hos mina vänner på middag (som bor 10min bort med bil) var jag borta ca 8-9 timmar. Därför har jag hundvakt ;)
 
Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?

I stort sett alla jag umgås med bor inom 40-50 min bilresa från där jag bor. Och de allra flesta inom 5-15 min bilresa (egentligen fånigt att ta bilen och ofta cyklar jag istället). Hade jag haft hund hade det inte varit något problem att besöka de allra flesta jag känner (och äta middag där och umgås ) och ändå komma hem till hunden i tid innan den hade behövt nästa runda. Vuxen frisk hund som inte har några problem att var ensam hemma förutsätts.
Min hund kan vara hemma hemma själv och jag är oftast inte iväg så pass länge att jag behöver hundvakt men skulle det behövas och jag inte löser hundvakt, då stannar jag hemma istället.
 
Senast jag var hemma hos mina vänner på middag (som bor 10min bort med bil) var jag borta ca 8-9 timmar. Därför har jag hundvakt ;)
Då är resan 10 minuter, inte 11 timmar. Om jag reser i 11 timmar så är det inte för en middag och sedan reser jag hem igen i 11 timmar. Om jag jobbar långpass är jag hemifrån 14 timmar/dygn, jag räknar inte det som att jag rest bort. ;)
 
Jag har full respekt för att folk inte vill att man tar med hunden. Som många innan har nämnt är det ju ens eget beslut att skaffa hund. Däremot har jag gärna tagit med hund i de fall jag har fått det. Har dock bara haft väldigt ”lätta” hundar som mest ligger och sover var man än åker.

Ska jag endast bort enstaka timme eller så, visst då kan hunden stanna hemma. Men annars har jag gärna med den om jag får. Tycker det är löjligt att säga att man ”sitter ihop” bara för att man ofta har med sin hund. Hade jag inte velat umgås med min hund hade jag inte skaffat en.

Har några vänner som har hunden i hundgård medan de jobbar. De vet mycket väl att de alltid får ha med hunden till oss, ändå väljer de alltid att låta honom stanna hemma/hos hundvakt. För mig är det ofattbart. Har jag varit ifrån hunden en arbetsdag och sedan ska till mina vänner på middag, dit jag vet att jag får ha med hunden, varför lämnar man den hemma? Måste vara väldigt tråkigt för hunden tänker jag.
 
Då är resan 10 minuter, inte 11 timmar. Om jag reser i 11 timmar så är det inte för en middag och sedan reser jag hem igen i 11 timmar. Om jag jobbar långpass är jag hemifrån 14 timmar/dygn, jag räknar inte det som att jag rest bort. ;)

Du har helt rätt :) Ville bara sätta det lite i perspektiv att en "Middag hos en kompis" inte alltid är 2-4h ensamhetstid för jycken :P


Ska jag endast bort enstaka timme eller så, visst då kan hunden stanna hemma. Men annars har jag gärna med den om jag får. Tycker det är löjligt att säga att man ”sitter ihop” bara för att man ofta har med sin hund. Hade jag inte velat umgås med min hund hade jag inte skaffat en.

Håller med dig.. men tror inte det riktigt är bara om hunden är med eller ej. Min hund är med mig när det går, men jag är inte liksom sådär fokuserad på hunden hela tiden bara för den skull, som jag vet vissa som är.. Han får vara med, men han behöver för den skull inte vara centrum för min eller andras uppmärksamhet hela tiden.
 
Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?

I stort sett alla jag umgås med bor inom 40-50 min bilresa från där jag bor. Och de allra flesta inom 5-15 min bilresa (egentligen fånigt att ta bilen och ofta cyklar jag istället). Hade jag haft hund hade det inte varit något problem att besöka de allra flesta jag känner (och äta middag där och umgås ) och ändå komma hem till hunden i tid innan den hade behövt nästa runda. Vuxen frisk hund som inte har några problem att var ensam hemma förutsätts.

Ruben kan vara ensam. Men jag har inte skaffat hund för att lämna honom ensam titt som tätt, det räcker med att jag jobbar heltid. Vill vara med honom så mycket som möjligt när jag är ledig
 
Nahe, okej. Låter ju lite märkligt dock.
Ja, nu är jag ju inte där mer än när det är familjegrejer så jag påverkas inte mer än att jag blir lite sårad. Trist när vi haft julfirande där bara och jag måste åka hem tidigare p.g.a hundarna är ensamma och det är en timme dit enkel väg. Men det är bara att gilla läget.
 
Jag har inget emot att ordna hundvakt när jag blir bortbjuden, tvärtom kan jag slappna av bättre om valpen inte är med. Däremot blev jag irriterad när vi var bjuden hem till min sambos mamma som valpen inte känner och vi ville lämna valpen hos hundvakt eftersom vi vet att hon blir vild på nya ställen. Men då tjatade sambons mamma och syster att vi absolut skulle ta med valpen "för det är ju bara familj" och blev förnärmade av att vi inte ville ta med henne, så vi föll tyvärr för tjatet. Vi fick kämpa sen hela kvällen för att hålla henne lugn, hade henne i koppel och i knäet m.m. men på det stora hela gick det ganska bra ändå. Men sen får man höra efteråt att sambons mamma tyckte att hon var såååååå jobbig! No shit. Då kände jag mig sjukt uppgiven, vissa människor går aldrig att få nöjda. Det var första och sista gången jag jag föll för tjatet att ta med hunden trots att magkänslan säger något annat. Rent generellt är min sambos familj sån att de inte förstår valpar överhuvudtaget och har enormt höga krav på henne, att hon vid 12 veckor skulle vara lika lugn och kunna allt som en vuxen hund kan, och därför vill jag inte utsätta henne för den typen av sällskap. På julen kommer vi göra så att vi lämnar valpen till mina föräldrar på morgonen, åker till sambons mamma över lunchen och sedan åker till mina föräldrar och är där resten av dagen.
 
Jag tolkade det inte som att de aldrig träffat hundarna, men då kanske jag tolkade fel. @purity_666 kan ju ha fått besök hemma av hennes syster och man, t ex.

Sen var det väl mer ett svar på "då faller allergibiten lite". Allergi betyder nödvändigtvis inte att man inte tål någon hund alls.

Min brorsa är jätteallergisk mot det mesta i djurväg, tom ormar ( som bär på en hel del kvalster) men kunde utan problem vistas i nära en vecka hemma hos farmor och farfar och deras Softis. Mycket beror på omständigheter som om han har en förkyling, om det är pollensänong och tom vad han har ätit. Men hittills så har han aldrig reagerat på Softisar.
Så ja, allergier kan vara väldigt komplexa ibland :)
 
Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?
Jag har vänner på olika ställen - så i vissa fall innebär det iaf minst en övernattning hos vännen. Annars är det liksom inte rimligt att åka - kan inte min sambo eller mina föräldrar passa hunden så åker jag inte på en sån resa helt enkelt (om inte han får följa med då). Gäller det andra vänner, som bor närmare, så kanske han kan vara ensam hemma - dey beror liksom på hur resten av dagen/veckan varit. Men säg att jag ska åka till en vän som bor 30 minuter bort (vilket är vad dom första gör eftersom jag bor på landet), då kan han såklart vara ensam hemma om han är välaktoverad innan och jag har kunnat planera dagen, om det är sådant umgänge att jag kan ursäkta mig efter typ 3 timmar. Har han däremot varit ensam pga att jag jobbat på dan, ja då lämnar jag honom inte ensam igen. Eller om besöket innebär att jag ska vara iväg i säg 6-7 timmar totalt, då ställer jag faktiskt hellre in.

Att ha förståelse för att en hundägare måste hem tidigare eller inte kan komma om man inte fått tag i hundväkt är ju en sak. Men, att sitta ihop med sin hund som vissa sitter ihop med sin sambo/partner nästan sjukligt mycket är jag inte mycket för.
Alltså, jag har en hund som inte mår särskilt bra av att vara ensam. Han klarar av det, men det märks på honom att han inte mår helt bra av det. Att jag då ska lämna honom bara för att, när han är mitt ansvar och mitt val, ja det känns inte helt okej faktiskt. Så jag är troligtvis en sån som sitter ihop med min hund för det mesta - men jag skaffade ju inte hund och har inte anpassat livet kring hund bara för att göra saker mot honom som han mår dåligt av :(
Jag kan inte heller se att min hund får sitta bakom galler eller i bur när vi har besök som antingen är rädda eller tycker det är lite mycket med hundar, som ett problem. Herregud, vill man umgås med människor får hundarna stå tillbaka, självklart. Några timmar en dag är ju knappast något en hund inte klarar av.

Det är också så himla olika - antar att du har en mentalt stabil hund som är okomplicerad? :) Så ser ju inte vardagen ut för alla.

Samma som att ens bekantskapskrets ser olika ut - i min umgås jag i princip enbart med personer som gillar hundar eller har hundar själva. Jag har liksom svårt att bli bra vän med någon som är superrädd eller avskyr hundar eftersom vi skulle ha svårt att få till regelbundet, avslappnat och trevligt umgänge. Med det sagt innebär det inte att jag inte uppskattar vissa personer som inte älskar hundar - men det är liksom inga personer jag umgås med regelbundet eftersom vi oftast har olika intressen o h behov när det gäller den sociala biten och hur vi umgås :)
 
hunden mår inte dåligt att ligga själv. Umgänget med gästerna blir mycket trevligare om hunden intr närvarar, då är det en
I vårt fall blir umgänget horribelt eftersom Svansson står och ylar/skäller så fort han blir utestängd med dörrar/kompostgaller om någon är hemma :o Men ja, skulle jag någon gång få besök av ffa barn som är så rädda, så skulle jag väl försöka se till att han inte är hemma alls under den tiden. :)
 
Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?

I stort sett alla jag umgås med bor inom 40-50 min bilresa från där jag bor. Och de allra flesta inom 5-15 min bilresa (egentligen fånigt att ta bilen och ofta cyklar jag istället). Hade jag haft hund hade det inte varit något problem att besöka de allra flesta jag känner (och äta middag där och umgås ) och ändå komma hem till hunden i tid innan den hade behövt nästa runda. Vuxen frisk hund som inte har några problem att var ensam hemma förutsätts.

Min hund har inga problem att vara ensam. Relativt ofta får han vara kvar hemma (ännu mer när jag hade två då det blev betydligt mer jobb att ha med brukshunden) men det finns tillfällen då vänner bor långt bort så vi behöver/vill stanna längre alt att hundens ensamhetstid redan är fylld tidigare under dagen.
 
Min hund har inga problem att vara ensam. Relativt ofta får han vara kvar hemma (ännu mer när jag hade två då det blev betydligt mer jobb att ha med brukshunden) men det finns tillfällen då vänner bor långt bort så vi behöver/vill stanna längre alt att hundens ensamhetstid redan är fylld tidigare under dagen.

Jag reagerade bara över att ordvalet hos de allra flesta var "Om jag inte hittar hundvakt stannar jag hemma" istället för "om hunden varit ensam mycket under dagen/veckan så stannar jag hemma". Jag kanske är udda i sammanhanget men de allra flesta jag umgås med bor så nära att jag lätt hade hunnit dit, äta middag och umgås i lugn och ro en kväll och ändå komma hem till en eventuell hund i tid för nästa promenad.
 
Jag reagerade bara över att ordvalet hos de allra flesta var "Om jag inte hittar hundvakt stannar jag hemma" istället för "om hunden varit ensam mycket under dagen/veckan så stannar jag hemma". Jag kanske är udda i sammanhanget men de allra flesta jag umgås med bor så nära att jag lätt hade hunnit dit, äta middag och umgås i lugn och ro en kväll och ändå komma hem till en eventuell hund i tid för nästa promenad.

Det har jag inte läst in alls, bara att det kan hända. :)
 
Ja, nu är jag ju inte där mer än när det är familjegrejer så jag påverkas inte mer än att jag blir lite sårad. Trist när vi haft julfirande där bara och jag måste åka hem tidigare p.g.a hundarna är ensamma och det är en timme dit enkel väg. Men det är bara att gilla läget.
Men frågar du varje gång om de får följa med? och hon säger nej varje gång, och så kommer ni dit och hela stället är proppat av hundar? Det verkar väldigt knasigt.

Jag har inga som helst problem att förstå att man kan umgås med en hund hemma hos någon annan när man är allergisk men samtidigt tvekar att ha en hund hemma hos sig. Eftersom man kan ju byta kläder när man kommer hem, men svårt att byta soffa när någon går.

De är kanske iofs superirriterade över de andras hundar och han är sjuk i en vecka efter att de varit där. (Jag är tex inte så allergisk men att umgås länge med katter triggar nästan alltid förkylning förutom snörvlandet just då. Hundar är lite mer av och på numera beroende på mängd och ventilation, blåser det rakt igenom huset och vi inte delar sovrum så klarar jag det utan problem.)

(Btw apropå tråden, jag hälsar på hundar och katter och de får komma hem till oss.)
 
Senast ändrad:
Jag reagerade bara över att ordvalet hos de allra flesta var "Om jag inte hittar hundvakt stannar jag hemma" istället för "om hunden varit ensam mycket under dagen/veckan så stannar jag hemma". Jag kanske är udda i sammanhanget men de allra flesta jag umgås med bor så nära att jag lätt hade hunnit dit, äta middag och umgås i lugn och ro en kväll och ändå komma hem till en eventuell hund i tid för nästa promenad.
Det kanske beror på att det är underförstått. Om hunden inte behöver hundvakt av någon anledning så behövs ju inte hundvakten och då är det ju en ickefråga. Då är det bara att åka iväg. Det är ju när det inte går av vilken anledning det än må vara som man får stanna hemma om hundvakt inte går att ordna.
 
Jag reagerade bara över att ordvalet hos de allra flesta var "Om jag inte hittar hundvakt stannar jag hemma" istället för "om hunden varit ensam mycket under dagen/veckan så stannar jag hemma". Jag kanske är udda i sammanhanget men de allra flesta jag umgås med bor så nära att jag lätt hade hunnit dit, äta middag och umgås i lugn och ro en kväll och ändå komma hem till en eventuell hund i tid för nästa promenad.

Fast hund är så mycket mer än bara hinna hem för att gå promenader.
Ruben är min bästis. Jag ligger hellre hemma en kväll och degar i soffan med honom än åker iväg och lämnar honom ensam.
Han är hos hundvakt och trivs bra där. Men jag märker i de perioderna jag jobbar många långa pass och är borta mycket att han blir mer needy och vill vara nära mig mer när jag är hemma, skulle kännas ruttet att lämna honom ensam då för att äta middag.
 

Liknande trådar

Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
981
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 316
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
2 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp