Hund & grävling?

Alexandra_W

Trådstartare
HUr reagerar era hundar på grävling?

Vi har sjukt mycket grävlingar här, och hundarna tidigare har spetsat öronen och kollat när det prasslat, men inte så mycket mer. Någon har nyfiken rört sig mot grävlingen men sen snabbt tagit till sjappen och retirerat när grävlingen blivit arg och 'fräst' (eller vad de nu gör, låter gör de iaf).

Idag träffade Viktor på sin, vad jag vet, första grävling. Och jag blev ganska förvånad. Han var även han först nyfiken på vad som prasslade, men när grävlingen då tyckte 'stick och brinn' och lät illa, så parkerade Viktor ett ben i var hörn, vägrade flytta sig och skällde 'ståndskall' (enda ord jag kommer på att beskriva det med) på den. Grävlingen rörde sig mot Viktor, som inte hade minsta plan på att flytta sig utan stod kvar men skällde ut den lite mer. Han försökte flytta sig närmare den istället, men det var ett stängsel ivägen.

Grävlingen valde efter en ganska kort stund att avlägsna sig och lommade iväg, och ett stucke Viktor blev motvilligt tvungen att fortsätta följa med matte på promenaden.

Det var ett stängsel mellan grävling och hund som sagt, så varken hund eller grävling löpte minsta risk att råka illa ut, men JAG blev faktiskt lite skraj. Hade det där stängslet inte funnits känns det som att om inte jag varit där, hade de rykt ihop? Och då kan det ju bli ganska fula skador även på hunden om jag begripit det rätt? Vi har ju som sagt sjukt mkt grävling här, och de är på gården ibland, dvs V kan träffa på en sådan 'på egen hand' =/

Så, nojar jag i onödan, och hur reagerar era hundar på grävlingar?

Sv: Hund & grävling?

Vilken ras är det på din hund? En del raser avlas ju för grytjakt på grävling och förväntas ju då ha en annan typ av skärpa vid möte med djuret. En del terrierraser avlas och används ju inte längre för grytjakt men det kan ju finnas instinkter kvar som dyker upp när de hamnar i den situationen. Även hundar med en större portion dådkraft (dvs lite "modigare") kan ju reagera på samma sätt inför ett hot eller något obehagligt. Jag tror t ex inte att min schäfer skulle backa i en liknande situation då hennes nyfikenhet (och viltintresse) tar henne långt här i världen. Den lilla grythunden (borderterrier) är jag dock inte säker på. ;)

Han är riesenschnauzer, så inget avlat för jakt.

Sen upplever jag honom inte som sådär jättemodig heller, inte feg-feg heller iofs, men du fattar. Fast kanske är det som du säger, han såg den som ett hot och därav reaktionen. Jag har bara aldrig känt det finns så mycket försvarslust så i honom, å andra sidan förvånade han mig ju stort på MH.t när det gällde spökena, genom att parkera framför mig med en fot i varje hörn och ha full koll på dem (fast som beskrivaren sa, 'med ett öga på att det fanns flyktväg OM det behövs). Medan t ex Dumpe så tyckte han 'matte, HJÄLP' och smög vid min sida med en blöt nos mot min hand :angel: Men spökena rörde sig ju just fram mot och hotfullt, och grävlingen rörde sig ju mot också, och lite på samma vis, först stilla, sen sakta mot, sen stilla, sen sakta mot.

Så, kanske han såg grävlingen som ett hot mot mig och ponnyn. Jag var ju ute och promenera honom, och blev lite 'nervös' när jag insåg det var 'något djur' där som Viktor upptäckt, mest för jag inte visste vad det var för djur och om det skulle börja braka till osv att ponnyn - som är konvalescent - skulle börja hoppa och skutta. Och att Viktor såg ett behov av att försvara (han var mellan mig/ponnyn och grävlingen).

Men om det skulle fnatta runt en grävling härhemma när han är lös, och OM de skulle ryka ihop, hur stor är risken för skador etc? JAG tycker vansinnigt illa om grävlingar, och har hört 'skräckhistorier'(?) om vad de kan göra med en hund?

Vår dumma lilla jycke satte av i sporrsträck efter den först grävling han såg... :crazy: "cockerpoo" och verkligen inte avlad för grävlingsjakt..
Verkade inte särskilt impad av grävlingens fräs, men stannade väl upp och blev tillslut distraherad av hans tokiga matte som for runt som en tok för att han skulle "släppa" grävlingen...

Vet faktiskt inte om en hund skulle stå sig särskilt väl mot en grävling...

Haha... näe, en riesen är väl knappast avlad för grytjakt. ;)

Har, tack och lov, ingen personlig erfarenhet av grävlingsskador på hund men OM det skulle bli en strid så lär det ju säkert bli skador. En riesen har ju dock lite mer att sätta emot än en liten hund. Förhoppningsvis backar väl grävlingen även då, precis som den gjorde vid det här tillfället. Jag menar... de låter sig bli utjagade ur gryt av betydligt mindre (men kanske mer irriterande) hundar, så att ge sig på ett så stort djur känns ju inte riktigt förenligt med självbevarelsedriften. Men nu gissar jag bara... Hoppas du slipper veta hur det fungerar!

Ganska lustigt att tråden kom upp idag. Igårkväll när jag var ute med båda hundarna fick jag se min första grävling på nära håll och likaså hundarna. Jag var inne på gården på väg ut med hundarna när det helt plötsligt dyker upp en stor gräving som går rakt emot oss. Jag blev rädd och hundarna började vrålskälla och dra och grävlingen vände och gick sakta in i buskarna.

Jag vart chockad med tanke på att jag bor i centrala malmö och har ALDRIG sett grävling förut. Inte ens på landet. Det var ingen liten sak iheller.

Jag var inne på nätet efteråt och kikade, hittade en grävling som kallas Honey Badger och det är ju tur att vi inte har såna här!

Nu blev jag tvungen att googla 'honey badger' - och HUALIGEN. De hade ju 'långa' ben med och är säkert mycket snabbare och smidigare än 'vanlig grävling'.

Mrs Scabtree - ah, jag kan sälja honom som grävlingshund när han blir vanartig igen? :devil:

Skämt åsido, någon som vet hur det ÄR med det där med skadorna en grävling kan orsaka en hund, av Viktors storlek? Är det en skröna eller sant?

Hua.. man ska inte googla. En vanlig - uppstoppad - grävling http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Grävling.jpg/250px-Grävling.jpg

Nu fick jag vatten på min kvarn att de är läskiga, otäcka djur - det syns ju klart och tydligt. Tur man inte ser dem sådär så ofta!

Och apropå vatten på min kvarn - saxat från Wikipedia; "Då grävlingen är människoskygg och nattaktiv är det sällan man får syn på någon i levande tillstånd."

Min kommentar 'eh, vad snackar de om?'. Här är inga problem alls se grävling, gå ut vilken kväll som helst sommartid och du har ungefär 75% grävlingsgaranti om du bara går på 'rätt ställe' (dvs rishög/kalhygge/buskage, så inte ens svårt hitta rätt ställe). Eller för den delen, åk lite bil bara..

Senast ändrad:

kl
Under ett tillfälle i livet bodde jag med 3 BCs i en lägenhet.
På en nattkiss så blev det ett jävla liv i buskarna/snåren.
Fram kommer ter lyckliga BCs so lyckats valla världens största grävling mot mig.
Med mycket lydnad o lite annat så lyckades jag få alla 3 att ligga o ligga kvar så grävlingen kunde komma undan.
Ibland är hundar billiga.

Jag och Camaro stötte på en grävling en mörk kväll i hästarnas hage. JAG blev totalt skräckslagen och visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen men Camaro reagerade nog inte så mycket. Blev lite nyfiken bara.
Men vårt möte blev ganska kort, tack och lov, så jag vet inte alls hur det skulle gått om grävlingen börjat moppsa upp sig.

Minns att jag tänkte "Ska jag stå still, eller springa? Tänk om den går till anfall om jag springer? Tänk om den anfaller när jag står still? Bäst att sakta smyga bortåt innan vi dör.. "
;)

De ser himla dåligt grävlingarna, tack och lov. Så springa funkar nog faktiskt, men det brukar räcka med att bara 'gå därifrån', eller - iaf om de inte är uppretade - bara stå still och låta dem gå dit där de ska.

Dock, minns den där korkskallegrävlingen som hade drabbats av storhetsvansinne och började gå mot HÄSTEN, då höll jag på att dö av skräck. Hästen blev mest sur, sparkade i marken och la öronen bakåt, och grävlingen beslöt sig sent omsider för att ändra kurs.

Men annars så även om de brakar ur snåren 50 cm framför mig, så de brukar liksom bara fortsätta dit de var påväg (oftast över vägen). De är ju tack och lov inte aggressiva i sig.

Då är jag mer rädd för älgkor, oavsett om jag sitter till häst eller ej. För har de en kalv i närheten kan vi börja prata aggressiva djur. Ser dock numera kanske en älg/år, och det är älgen som brukar stå och glo i diket vid landsvägen. Man blir genast mycket piggare när man haft en älg som kollat in genom rutan i passagerarsida så att säga, jag lovar :crazy:

Mina vovvar har ej träffast grävling, vi har inte så många här, tror dock de skulle dra därifrån ganska fort om grävlingen sa ngt

Ang skador så har jag mest sett skador på mindre hund med även en hund i 25 kgsklassen. På den var underläpp och haka ganska kraftigt söndertrasat, var lite som att lägga pussel när vi skulle sy ihop det.

Det är oftast just i ansiktet de är skadade, iaf min erfarenhet hittills.

Min gamla rottishanne plockade grävlingar utan problem - tyvärr. En av anledningarna till att han inte är med mig längre. Men där var det ingen diskussion om vem som hade övertaget och fort gick det.

Vår lilla rhodesian rigdebackfröken däremot är lite mer stillsam. När vi hade en grävling under altanen var hon snabbt där och ville leka. Vi hittade dem nos mot nos och jag var rädd för att hon skulle få ett bett över nosen men båda skötte sig exemplariskt och vi kunde kalla in henne.

Min lilla Jack russel (-5kg) spöade en grävling så det bara visslade om det för några år sedan.
Min man öppnade dörren för att släppa ut hunden och på trappen satt det en grävling och han hann inte blinka, än mindre få tag på hunden innan hon flugit på den.

De slogs i några minuter och maken trodde att det skulle vara kört för hunden men rätt vad det var så drog grävlingen och hunden hade endast några små rispor.

Vi hade aldrig mer grävling på tomten efter det!

Jag skulle inte chansa. Jag har inte haft någon hund som blivit skadad av grävling, men de kan bita till ordentligt. En av de gamla labbarna var en j--el på att sticka efter (och, i några fall, ta) vilt. En gång retade hon upp en stackars vileskommen grävling på skogspromenaden och tvingade in den mellan ett par stora stenar innan jag fick tag på henne, så att grävlingen kunde slinka undan. Vet inte vem som hade "vunnit", men jag tar inte några chanser. Hon hade en del liv på sitt samvete och var nog kapabel att ha ihjäl den, men om den hade bitit tag om hennes ben, eller över nosen så hade den kunnat skada henne också. Schäfern mötte grävling för något år sedan och försökte mopsa sig, men han var inte riktigt lika blodtörstig och backade rätt snabbt. En arg grävling både låter och ser rätt så otrevlig ut...

Jag hade en grävling som bodde under torpet jag köpte hösten 08. Rover inspekterade grunden noggrant och morrade men han såg den aldrig(det gjorde däremot jag, för att inte tala om vilka grävmärken den lämnade efter sig). Han stack visserligen efter något som rasslade i gräset en kväll vid torpet när vi var ute men kom tillbaka på inkallning. Lyckligtvis så räckte det med att vi bodde där några veckor i sträck förra sommaren för att grävlingen skulle tröttna på hunduslingen och schappa. Nu är Rover alldeles för harhjärtad för att ta till strid mot en arg grävling men det kunde ju inte grävlingen veta.

Labben vi hade hatade alla sorters rovvilt, kvittade om det var katter, grävlingar, illrar, mårdar, räv osv, de skulle döden dö och det tyckte hon att hon kunde fixa.

Terriern är inte heller särskilt svårflörtad när det kommer till rovvilt, av naturliga skäl såklart. Men mina stora bryr sig faktiskt inte nämnvärt, trots att de ska/borde ha skärpan så är de allmänt loja när det kommer till sånt och skiter helt enkelt i det.

Vår förra Malle tog kål på många grävlingar, som tog sig in på tomten.

Mina Amstaffar har bara sett dom på avstånd, och känt lukten, men dom blir komplett galna. Om jag känner dom rätt så ser dom blodbad framför sig vid åsynen av ett vilt djur som morrar tillbaka.. Det var en på tomten häromnattwn, men jag hoppas att den inte kommer tillbaka efter att ha känt hundlukten precis överallt.. Vill inte att vovvarna ska få skador i onödan, dom kan ju slåss rätt duktigt grävlingarna också.

Mallen hade för övrigt aldrig en skråma, så jag tror att han hade någon fin överraskningstaktik som övertag.

Har bara stött på grävling med jämten när jag cyklade med henne. Var ute och cyklade och det gick vääääldigt fort när hon fick syn/nos på den, glad att hon satt i springern för annars hade jag legat som ett streck efter henne ut på åkern :cool: nu gungade det bara till lite när hon drog 90* bort från mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 368
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
2 052
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 816
Senast: giovanna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka