Sv: hund i baksätet
Jag har en Nissan Micra från början av 90-talet, mycket liten bil, totalt osäker vid ev krock och i övrigt ganska dålig (jag rekommenderar den INTE, kanske en nyare variant då de är små och behändiga i övrigt).
Jag har mina hundar i bagageutrymmet, har plockat ut "hatthyllan" och satt upp ett galler mellan baksätet och bagageutrymmet och båda hundarna åker där bak. Inte optimalt, men fortfarande säkrare än om de skulle åka i baksätet.
Nu har jag fått en del fel på min bil som jag inte tänker åtgärda då det kostar mer att laga än vad jag köpte bilen för/vad den är värd (den går köra utan problem iallafall), så jag väntar med att köpa en bur tills jag har en ny bil då kan jag köpa en som passar till den bilen istället. Hundarna trivs bra i bagageutrymmet och har gott om plats.
Jag har två mittelspitzhanar på 6-6,5 kg st. Har även kört med en schäfer där bak en period, men för henne var det för trångt att sitta/stå normalt, men hon kunde ligga ner utan problem - vilket hon alltid gjorde när vi åkte bil.
Annars - fäll ner/ta bort ett av sätena och sätt in en bur eller sätt på hunden bilbälte