hund i baksätet

tipsy

Trådstartare
vad tycker ni om att ha hunden i baksätet om man inte har kombi? jag tänkte köpa bil men det kommer att bli nåt litet så därför kommer jag inte kunna ha hundbur. hur många här är det som har liten bil och hund?

Sv: hund i baksätet

Låter onödigt riskabelt. Bättre då att fälla ner baksäten/ta bort dem så att en bur får plats.

Det finns ju bilbälten för hundar, men de är såklart inte lika säkra som en riktig bur.

Annars om det är en liten bil men som ändå har "riktig bagagelucka" (sån där med fönster) så brukar det gå fint att få in hundar i dem och då kan man ju ha galler.

Jag har en sedan nu och har fällt ner ena baksätet och har en bur där. Att ha hunden lös i baksätet skulle jag aldrig ens tänka tanken på. Jag testade med sele och säkerhetsbälte också men hunden trivs absolut bäst i buren.

Jag har en halvkombi och den räknas som en liten bil - en Skoda Fabia. Jag har en dubbelbur i skuffen och hunden får bra plats där. Han är så van vid sin bur att nu när min bil står på verkstaden och jag har en ersättningsbil så far han som en vante i skuffen.

Att ha en hund i baksätet är inget jag rekommenderar. En hund väger massor i ett eventuellt kollisionstillfälle. Sele fungerar för vissa hundar men de flesta trivs bäst när de kan ligga ner och inte sitter fast på något sätt.

Kika lite på halvkombis när du jagar efter en liten bil. Det finns en hel del bilar som är små och rymmer hund i bagaget.

Jag har en Nissan Micra från början av 90-talet, mycket liten bil, totalt osäker vid ev krock och i övrigt ganska dålig (jag rekommenderar den INTE, kanske en nyare variant då de är små och behändiga i övrigt).

Jag har mina hundar i bagageutrymmet, har plockat ut "hatthyllan" och satt upp ett galler mellan baksätet och bagageutrymmet och båda hundarna åker där bak. Inte optimalt, men fortfarande säkrare än om de skulle åka i baksätet.

Nu har jag fått en del fel på min bil som jag inte tänker åtgärda då det kostar mer att laga än vad jag köpte bilen för/vad den är värd (den går köra utan problem iallafall), så jag väntar med att köpa en bur tills jag har en ny bil då kan jag köpa en som passar till den bilen istället. Hundarna trivs bra i bagageutrymmet och har gott om plats.

Jag har två mittelspitzhanar på 6-6,5 kg st. Har även kört med en schäfer där bak en period, men för henne var det för trångt att sitta/stå normalt, men hon kunde ligga ner utan problem - vilket hon alltid gjorde när vi åkte bil.

Annars - fäll ner/ta bort ett av sätena och sätt in en bur eller sätt på hunden bilbälte :)

Jag har liten bil och mina hundar åker i stålbur i baksätet. Buren är såpass i storlek så att den inte ramlar ut genom något fönster vid en eventuell krock.

Värsta scenariot jag har sett var en matte som åkte av vägen i halka med 2 hundar lösa i baksätet. Rutorna höll, men räddningsmännen kunde inte komma i bilen eftersom hundarna chockade for runt i hela bilen. I ett sådant läge har räddningsmanskapet/polisen rätt att skjuta hunden för att kunna rädda människan. Så jag hade absolut inte haft lös hund i bilen.

Dessutom så kan hundens vikt, beroende på hur stor den är, bli 1 ton vid en tvärnit. Ingen höjdare att få i ryggen/nacken.

När jag hade sedan innan så började jag med bälte i baksätet och övergick senare till bur. Nu har han endast bälte i föräldrarnas bilar när dom passar honom.
Jag köpte sedan en saab 9-3 som är halvkombi, dvs med hatthylla över bagageutrymmet, där tog jag helt enkelt bort hatthyllan och så står det en bur där bak.

Men funkar bra med bur i baksätet som är fastspänd om man har mindre bil, jag fick avvara 1-2 platser i baksätet för hundens skull, men det var det värt med tanke på allas säkerhet!

Såklart du kan ha hundbur ändå.

Jag har haft min hund i en baksätesanpassadbur fram till att vi köpte en ny större kombi istället. Visst det går bort ett säte men det är klart säkraste alternativet för alla och att föredra.

I Lördags? Vars på Ersboda, när då? Jag kommer inte ens ihåg vad jag gjorde i lördags.. :D

:banana:

Ja just ja! Det var ju det jag gjorde i lördags! :idea:

Jag vet inte om det var dig jag stog bredvid. Eller jo! Jag såg en liten svart vovve kommer jag ihåg nu. Mina är ju ganska lätt att känna igen, de är inte så många som går runt med två rävar.. så säger du det så va det säkert så :D

Herregud, hur står det till uppe i huvudet egentligen? Jag är så förvirrad nu för tiden :angel:

Då tror jag att jag såg dig, du gick förbi mig och liten gul inne i djurbutiken, jag hade sambon med också. :)

On topic: Vi kör liten bil (C3) med säkerhetsbälte allsafe. Hunden trivs finfint, nog hade jag önskat bur, men då vi ev är påväg att byta bil också får det vänta, kör knappt bil på sommaren iaf. :)

om båda mina hundar lever när den tredje införskaffas så kommer jag köpa en specialbyggd bur till baksätet. alltså att jag fäller det ena sätet och har en bur där. det borde inte bli jättedyrt och andrahandsvärdet borde vara rätt okej med tanke på att de inte är så vanliga. jag har i alla fall inte sett en enda säljas på blocket.

hur starka är burarnas galler? tänk om man är i en olycka och buren blir mosad med hunden i?

Jamen då stod vi brevid varandra, synd att jag kom på det ett par timmar efteråt bara. ;)

Emor - Dig såg jag inne på djurmagazinet och lille gul också! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 817
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
990
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31