Hund i bil på vintern

Bukefalos 30 år!

Silver Girl

Trådstartare
Jag har tänkt ta med hunden till stallet i morgon då jag rider medryttarhästen. Då kan hon få en promenad på nytt ställe och vi kan träna lite nosework också. Så är hon lite tröttare inför kvällen än om hon legar hemma och sovit i tre timmar.
Men då behöver hon vara i bilen i en dryg timme medan jag rider. Jag brukar inte ha henne i bilen vintertid mer än om jag ska handla en kort stund så jag behöver hjälp hur jag ska tänka.

Jag kommer lämna henne i varm bil och tänker sedan två alternativ. Antingen att hon bara får täcke på sig tills jag kommer tillbaka. Eller att hon är utan täcke men jag sätter på kupévärmaren efter ca 20 min. Den är sedan igång en halvtimme.
Det ska bli runt nollan men blåsa en del och "känns som -8". Hur mycket påverkar vinden hur snabbt bilen blir kall?

Hunden är en klippt golden men inte frusen i vanliga fall. Inget täcke vid promenader om det inte är -10 eller kallare. Vi gick just en promenad i samma väder som det ska bli i morgon och hon ville ligga en stund i trädgården när vi kom hem.

Jag har tänkt ta med hunden till stallet i morgon då jag rider medryttarhästen. Då kan hon få en promenad på nytt ställe och vi kan träna lite nosework också. Så är hon lite tröttare inför kvällen än om hon legar hemma och sovit i tre timmar.
Men då behöver hon vara i bilen i en dryg timme medan jag rider. Jag brukar inte ha henne i bilen vintertid mer än om jag ska handla en kort stund så jag behöver hjälp hur jag ska tänka.

Jag kommer lämna henne i varm bil och tänker sedan två alternativ. Antingen att hon bara får täcke på sig tills jag kommer tillbaka. Eller att hon är utan täcke men jag sätter på kupévärmaren efter ca 20 min. Den är sedan igång en halvtimme.
Det ska bli runt nollan men blåsa en del och "känns som -8". Hur mycket påverkar vinden hur snabbt bilen blir kall?

Hunden är en klippt golden men inte frusen i vanliga fall. Inget täcke vid promenader om det inte är -10 eller kallare. Vi gick just en promenad i samma väder som det ska bli i morgon och hon ville ligga en stund i trädgården när vi kom hem.
Hade slängt på ett bra täcke och se till att de ligger på något som isolerar lite bara.
Har sällan upplevt att de fryser faktiskt, trots att jag har korthårshund.

Varma täcken, se till att hunden är varm och go när du lämnar den så den behåller värmen den har. Bilar blir kalla väldig väldigt fort och även ofta fuktiga om värme varit på. Så ett bra täcke som behåller hundens värme mer än att det ska värma upp hunden så borde det inte vara någon fara den tiden.

Har många gånger haft hunden i bilen vintertid, från ca 30 min - strax över en timme.
Med värmen påslagen första halvtimmen har det aldrig känts ens lite kallt när jag kommit tillbaka.

Oavsett om du använder täcke på henne eller har igång värmen kommer det att gå utmärkt.

Jag öppnar fönstren som vanligt (för att det inte ska bli fuktigt/instängt) och sen brukar jag lägga en filt över som täcker 3 av fyra sidor på buren. Jag har en tjockare burfilt + handduk i botten och täcke på hunden.
Brukar inte vara några problem.

Jag har vetbeds i botten sen dubbelvikt fleecefilt samt en fleecefilt över buren.
En timme hade jag inte oroat mig ett dugg över bara kört full värme på vägen dit då håller värmen i sig en bra stund :)

Jag öppnar fönstren som vanligt (för att det inte ska bli fuktigt/instängt) och sen brukar jag lägga en filt över som täcker 3 av fyra sidor på buren. Jag har en tjockare burfilt + handduk i botten och täcke på hunden.
Brukar inte vara några problem.

Jag har vetbeds i botten sen dubbelvikt fleecefilt samt en fleecefilt över buren.
En timme hade jag inte oroat mig ett dugg över bara kört full värme på vägen dit då håller värmen i sig en bra stund :)
Jag har galler och grindar så går tyvärr inte att lägga filt över.

Jag har fårskinn att ligga på + täcke på hunden som inte är fullpälsad än. Back on track fleece till någon minusgrad, sedan tjockare. Jag är övertygad om att hon är snudd på för varm faktiskt. En golden har ju även de dubbel päls med mycket ull som håller temperaturen bra. Om den inte är helt snaggad såklart.

Min rottweiler ligger skönt i bilen oavsett temperatur under vinterns träningar. Har ordentligt värmande underlag och filtar att bädda runt i, och hon har rejäl underull. Är det kallare än -10 tar jag på henne täcke (ett gammalt från Hööks), hon har dock väntat i bil mellan passen i -20 och ändå varit riktigt varm och go under täcket.

Min rottweiler ligger skönt i bilen oavsett temperatur under vinterns träningar. Har ordentligt värmande underlag och filtar att bädda runt i, och hon har rejäl underull. Är det kallare än -10 tar jag på henne täcke (ett gammalt från Hööks), hon har dock väntat i bil mellan passen i -20 och ändå varit riktigt varm och go under täcket.
Det är skönt att veta! I Skåne blir det sällan så kallt, så de första minusgraderna tycker jag alltid är jobbigt innan man än en gång inser att hunden klarar sig ganska bra.

Nu när jag tävlat på vintern har jag snott husses bil, men då blir det hela dagen i bilen när man inte tävlar eller rastar dem i kylan. Då är det skönt att bilen går att hålla varm då det en nyare med klimatsystem.

En timme i bilen när det inte supekallt inga problem, täcke, varm filt och så täcker jag buren med filt så det blir mysigt.

Liknande trådar

• Hjälp min hund håller på att dö
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Polyper i nosen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka