Bukefalos 28 år!

Hund + löpning i värme...

muppia

Trådstartare
Hej!
Nu har jag och min lille Knasen kommit igång ordentligt med löpningen, numera håller vi oss till 5-7 km och han springer lös = han vill själv också. Tidigare var han bekväm men idag är han med på noterna och tycker det är roligast mot slutet, då börjar han leka för han vet att vi spurtar lite :D

Men nu har värmen kommit. Jag brukar vanligtvis springa på morgonen eftersom det är svalare då + jag springer som bäst på helt tom mage.

Han blir givetvis väldigt varm, dock håller han ett bra tempo. Har ni några tips för hur jag ska ta hand om honom när det är så varmt? Jag är ju nästan naken när jag springer (kortkorta shorts och sporttop bara) men han är påpälsad. Jag har inget vatten med mig på mina rundor, jag dricker resorb innan jag drar ut om det är varmt. Men han dricker ju lite som han själv vill... Men jag tänkte, vätskeersättning är inte så relevant för honom eftersom han inte svettas utan det är värmen jag vill skydda honom mot.

Hur gör ni med era hundar när ni tränar i värmen?
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Vi springer inte, men tar vi långrundor i värmen så ser jag till att vi går längs vattnet eller förbi vattnet då och då(havet eller en sjö) så han kan svalka sig emellanåt. Och så ser jag till att han får möjlighet att dricka ibland. Men precis som du, så undviker jag att vara igång de varmaste timmarna. Ska vi göra något då så blir det bad och simning :)
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Här har jag inte kommit på något riktigt bra än.. Springer inte förrän på kvällen, men hundarna blir påverkade ändå när det ligger runt 16-18 grader. Att duscha dom i kallt vatten före hjälper litegrann, och sen såklart vatten + dusch om det behövs vid hemkomst. Men dom orkar ändå inte hålla ett högt tempo eller lika långa sträckor.. Och då är dom ändå väldigt vältränade och muskulösa med en bra kondis.

Tror det får bli till att springa/cykla ännu senare på kvällen, framåt 23-tiden typ. Jag hoppas att det ska göra saken lite bättre, får se ikväll!
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Vi springer i skogen och än så länge har jag inte märkt av att hundarna skulle påverkas särskilt mycket även om konditionen inte är så bra som den borde. Vi brukar springa mellan 7-10 km. Tempot varierar mellan 7:00-4:00 min/km beroende på om det är obanat eller banat. Hundarna får turas om att springa lösa, så det blir några ruscher också. Jag har alltid med vatten till hundarna. Märker jag att de verkar lite varma så sprejar jag dem på tungan eller mellan bakbenen.

Men jag har ju inte direkt hundar med mycket päls och det gör en hel del. De är rätt värmetåliga.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Jag springer inte men cyklar mycket. Blöter hundarna med vattenslangen innan och har alltid med vatten.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Springer på morgonen eller kvällen, alltid längs vattnet så de kan dricka när de vill. De går alltid lösa. Jag är väldigt långsam så det är ingen större skillnad för dem jämfört med promenad (förutom att de slipper vänta lika mycket på mig). Min gamla hund mådde dåligt av värmen så honom tog jag inte med på löprundan de sista åren han levde.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

KL

Idag var första gången vi var ute och sprang i den här värmen, tidpunkten var olämplig egentligen men jag kunde inte låta bli, var också beredd på att avbryta ifall det behövs. Därför kom jag på dessa tankar - ifall det var ordentligt varmt. Han behöver hållas igång, annars blir han snabbt ojämn och muskelfattig i kroppen.

Då verkar det som att jag får skaffa vätskebälte av något slag så han har tillgång till vatten. Snabbspola kallt vatten över honom innan vi går ut kan också vara en idé. Han gick in i duschen efter vår runda idag och blev nersvalkad därinne vilket han verkade uppskatta även om det är djurplågeri att bada honom därinne enligt honom. Och givetvis sikta på att springa tidigt på morgonen. Med tidigt menar jag klockan 6 ungefär om inte ännu tidigare.

Vi har inga sjöar i närheten, däremot havet men det är ju dumt, han kan inte dricka och det salta vattnet torkar ut huden. Han får bada men inte så ofta eller mycket. Ännu sällan i havet. Är lite rädd för han ska få fukteksem på grund av pälsen.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Min och en väns erfarenhet är att de lättare får fukteksem av sötvatten än av saltvatten, just för att saltvatten torkar ut litegrann. Min hund hade början till fukteksem för en vecka sedan och innan det badade han mest i en sjö, just för att jag tänkte som du. Den här veckan han han bara fått bada i saltvatten och nu är de små såren helt borta. Har ju också en hund med mycket päls.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Hej jag har blivit tipsad om kylväst till min hund. Jag tror inte att det fungerar på honom för han tycker inte om att ha något på sig som halsband eller täcken, men det kan vara något för din hund. De är inte speciellt dyra, Hurta har bla en.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Blöt ner honom före löpturen så hjälper det honom att hålla sig sval. Ta med vatten för honom att dricka. Även om hundar inte svettas så blir de uttorkade genom att de flämtar, så möjligheten att dricka är viktig. Du gör klokt i att springa tidigt på morgonen. Då är marken sval. På kvällen är marken varm, vilket hundarna känner av mer än vi.

Jag är nojig över värme eftersom det faktiskt inträffar ett antal dödsfall flera år pga. överhettning. Inte bara varma bilar är farliga utan även ansträngning vid värme. När hunden väl är överhettad är det ett allvarligt tillstånd som kan vara livshotande.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Mer är verkligen pälsen så funktionell att den hjälper mot värme?

Jag har en kompis med långhårig collie och hon klipper alltid på sommaren. Hunden blir som valp på nytt :)
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Jag lånar knappen lite, kan man sätta på en kylväst och låta hunden ha på den under löpturen?
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Mer är verkligen pälsen så funktionell att den hjälper mot värme?

Jag har en kompis med långhårig collie och hon klipper alltid på sommaren. Hunden blir som valp på nytt :)

När min pälsade hund var i full träning så lät jag raka ner henne på sommaren. Annars hade hon fått värmeslag.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

*kl*
Med bra grundkondis så ska inte värmen vara ett jätteproblem. Vi hade landslagsuttagningar på ett flygfält i två dagar, 21 grader i luften och betydligt varmare i solen. Varje hund gick i ca 15 min, totalt uppemot en mil medräknat de bägge hämten, fösningen osv. Vi som jobbade med djurhanteringen höll igång med våra hundar hela dagen (5- 10 h beroende på uppdrag).

Ser man till att vattna och varva ned hundarna i skugga med jämna mellanrum så är det inga problem.
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Min och en väns erfarenhet är att de lättare får fukteksem av sötvatten än av saltvatten, just för att saltvatten torkar ut litegrann. Min hund hade början till fukteksem för en vecka sedan och innan det badade han mest i en sjö, just för att jag tänkte som du. Den här veckan han han bara fått bada i saltvatten och nu är de små såren helt borta. Har ju också en hund med mycket päls.

Det har jag inte tänkt på! Bra input, han får fukteksem ibland, då kan vi ju springa längs med en strand här där man får ha hund!

Hej jag har blivit tipsad om kylväst till min hund. Jag tror inte att det fungerar på honom för han tycker inte om att ha något på sig som halsband eller täcken, men det kan vara något för din hund. De är inte speciellt dyra, Hurta har bla en.

Tack! Ska kika på dessa! Han har sele på sig, när han får selen på sig = arbete och då är han fokuserad.

Mer är verkligen pälsen så funktionell att den hjälper mot värme?

Jag har en kompis med långhårig collie och hon klipper alltid på sommaren. Hunden blir som valp på nytt :)

Jag har hört av min kompis som är insatt i collies att man helst inte ska klippa eftersom hunden riskerar att bli uttorkad då. Jag kan ju höra med uppfödaren om hennes åsikt. Det är en uppfödare som riktar sig till bruks så jag behöver inte oroa mig för hon ska säga emot för utseendets skull. Hon avlar ju på hundar som är lite halvfula eller inte helt 100% godkänd på utställning för att få in bra mentalitet och arbetslust hos sina hundar.

Men han skulle bli skitful om jag rakade honom :eek: :rofl:
 
Sv: Hund + löpning i värme...

Ytterligare argument:

Jag vill inte klippa eftersom hans pälskvalitet kan påverkas. Han har en så lättskött päls och jag borstar regelbundet bort underullen under sommarhalvåret, under vintern får han burra upp sig, annars fryser han.

Det behövdes inte någon fråga till uppfödaren eller mer tid, jag har bestämt mig. Jag rakar inte honom, känns inte rätt någonstans. Inte för mig eller för honom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 333
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 131
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 493
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp