Hund med attitydsproblem?

deathworship

Trådstartare
Det är så att jag är hundvakt nu i en vecka åt min kompis hund.
Hunden i fråga är en pinscher tik som fyller tre i sommar.

Det är så att vi bor i ett hus och har sovrummet på övervåningen så man måste gå upp för en trappa, som den här lilla tiken inte vågar så att jag måste bära upp henne varje kväll för annars står hon nedanför och skäller och piper och kissar och bajsar på golvet. Det är en osäker hund och ägaren har haft gigantiska problem att få henne rumsren och ensamhetsträna henne.
Men iaf...
När tiken ligger i soffan på kvällen så kan man inte få ner henne, puttar man försiktigt med handen eller öht kommer nära så morrar hon och hugger.

Jag vet att hon har iaf varit såhär. Jag vet inte riktigt vad ägarna har gjort för att ta itu med det men uppenbarligen har det inte fungerat? Förr så brukade de ta en soffkudde och mota ner henne.

Jag är inte ett dugg intresserad av att uppfostra någon annans hund, däremot skulle jag vilja veta hur andra skulle gå tillväga i en sådan här situtation.

Självklart blir det soff-förbud för henne men om hon går och lägger sig i t ex hundbädden så kommer det vara exakt likadant.

Igår när det hände så sög jag bara snabbt tag i nackskinnet medans hunden högg vilt och vrålade och skrek och hivade ner henne på golvet.

Vad gör man?

Sv: Hund med attitydsproblem?

Om du inte är intresserad av att uppfostra, utan bara vill åtgärda kan du väl ha en meters koppel utan ögla hängande i halsbandet och så är det bara att visa henne vägen bort i kopplet.

Jag har en hund som hela sitt fyraåriga liv varit väldigt osäker på allt i sin omgivning. Vi (familjen) har gjort stora framsteg men det var väldigt jobbigt då han blev aggressiv pga sin osäkerhet när han var c:a två år. Vi åkte då till en hundpsykolog för att se vad hon hade att säga. Soff-problemet som du beskriver var typiskt för vår hund.

Psykologen sa att man inte alltid behöver "ta kampen", utan man kan gå därifrån och locka med sig hunden med att påbörja en lek eller kanske få den att göra någon konst (sitta, snurra runt eller så) för att sedan ge den en godisbit. Sen så har jag utifrån det lärt hunden kommandot "Hoppa ner!" vilket han gör nu utan protester. Självklart ska du ju inte behöva uppfostra din kompis hund men jag skrev bara hur jag tagit det vidare ett steg.

Hunden verkar ju vara av den osäkra typen som inte gillar att bli lämnad ensam osv så tänkte att jag kunde skriva vår lösning även ifall många säkert kommer tycka att man "låter hunden vinna" genom att göra så.

Dock så har min hund ALDRIG visat någon tendens att han vill ta över ledarrollen bara för att jag inte tar kampen i just sånna här situationer. Tvärt om får jag alltid kommentarer på hur fint ledarskap jag har på min hund!

I ditt fall hade jag ringt ägaren och frågat var h*n tycker ni ska göra.

Jag hade inte lagt några som helst känslor i detta. Lämna dom utanför. Dvs. skrik inte, skäll inte eller på något vis hetsa upp dig.

En strypkedja och ett koppel på. Som får hänga. När ni vill att hon ska gå ner så ta ner henne.

Sen hade jag tagit upp, ner, upp och ner. Utan ett ord. Varken bra eller nej. Det är "så det går till" för hunden bara. Så kanske lite av hundens spänning och osäkerhet för detta går över.

I min värld är det att värdeladda situationen, att göra mer affär av det än det är. Det är inget särskilt att gå ur sängen, det gör man varje dag så att säga.

*kl*

Tack för alla svar! Finns en hel del varianter att göra saker på och alltid kul att veta hur man kan göra.

Nu har det inte hänt någon mer gång. Och så har hon lärt sig att gå uppför trappan själv så hon får komma när hon vill.

Ägaren brukar antingen ställa sig brevid och riktigt bestämt säga "gå ner" eller kasta en godis på golvet så hon går ner självmant.

Som jag skrev så vill jag juh inte riktigt fostra henne själv, men samtidigt så är det inte så kul att hon morrar åt oss (mig, sambon och våran hund) och vaktar sin plats. Det är jag som bor här och bestämmer över den där jävla soffan, inte hon. haha.

Menmen, nu åker hon snart. bara några dagar kvar och överlag så funkar det bara bra!

Varför inte berömma?

Varför ska jag berömma att en hund går ner för soffan utan att morra? Som Gabbi skrev så gör jag ingen som helst affär av det. Det är bara "något man gör". Punkt slut. Slutdiskuterat för hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 360
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 396
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 663
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 814
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?