Hund med diabetes!!

D

Dextrosol

Min lilla dvärgpinscher fick diagnosen (efter urintest) diabetes i går. Nu skall hon ha insulin minst en gång varje dag. Jag blev tvingad att göra det för första gången i går, och det gick bra. Skulle nu vilja höra om det finns ngn här på Buke som har erfarenhet av detta?? Kan hunden aldrig mer fåt typ matrester utan alltid hålla sträng diet?? Kan man inte lika gärna ge insulinet på kvällen eftersom man då kan se efter hunden så den inte får en insulinchock. Skriv ALLT ni vet tack!!!! :confused:
 
Fråga även din veterinär allt h*n vet det är ju jätteviktigt. Kunskaperna här inne är ju också bra att få. Jag undrar hur gammal är hunden?
 
Hunden är 9 år. Vi frågade vet. allt vi kunde när vi var där, men han var SÅÅÅ stressad.
 
Håll kontakten och ring. Kanske det finns info på agrias hemsida. Det låter jobbigt att ha en hund med diabetes, men det går säkert det också. Vad hade han för symtom??
 
Jag tog bort min förra hund pga just diabetes. Hon behövde så mycket insulin att det hade blivit 2 sprutor om dagen resten av livet, och även om hon var snäll att spruta hade hon redan börjat göra sig "osynlig" när jag började gjeja med insulinet. För mig känndes det inte aktuellt att fortsätta behandlingen, jag hade aldrig kunnat förklara att det var nödvändigt att göra henne illa varje dag. :(

De måste få sprutan så att det passar med maten, man kan alltså inte ge den när som helst. Om jag inte missminner mig skall det gå 6 timmar mellan sprutan och maten. Du måste vara väldgt noga med kosthållningen och motionen resten av hundens liv. När insulindosen väl är inställd är risken för insulinchocker liten, så stå ut med osäkerheten ett tag. Kan du bara sköta medicinering & mat, samt att hunden tycker att det är OK med sprutorna finns det inget som talar emot flera goda år. :)

Hoppas att det ordnar sig
Duvan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 387
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp