Hund med kronisk sjukdom

Orkar inte göra en egen tråd om händelsen så gör en liten uppdatering här om läget för min överfallna hund. Hunden mår rätt bra, hon har lite sår kvar att läka men det har inte varit några komplikationer ännu och det ser bra ut, dock blev det två varv till djursjukhus och mediciner och annat förbandsmaterial. Notan ligger på ca 10k.

Först fick jag info från polisen att det inte är jag som ska kontakta ägaren avseende uppföljning och utbetalning av ersättning. Så jag har inte gjort det. Sedan fick jag veta att polisen i sin tur inte kontaktar länsstyrelsen utan det fick jag göra själv. Jag frågade återigen vem som kontaktar ägaren och det ska länsstyrelsen tydligen göra. Men för det ekonomiska får jag driva ärendet själv, jahapp - jag skulle ju inte kontakta motparten enligt första kontakten med polisen? :confused:
Länsstyrelsen säger samma sak - vi utreder om ägaren brustit i tillsyn över hunden men vi gör inget åt det ekonomiska. Polisen har skickat ett brev att de inte utreder ärendet vidare. Man blir helt matt, jag har alltså suttit i telefonköer och jagat myndigheter i flera dagar för att komma fram till denna info. Att få hjälp med hur ett betalkrav formulras var också helt omöjligt både från myndighetshåll och mina försäkringsbolag.

Idag fick jag kontakt med ägaren, efter lite om och men. Vi bestämde att ses för att jag skulle kunna överlämna mina utgiftsunderlag samt journaler. Ägaren mkt ångerfull och skämdes och ville göra rätt för sig. Det bådar ju gott. Däremot var hen ju inte jätteglad över att det var anmält, det förstår jag väl iofs då det inte är kul att ha anmälningar hängades över sig, men ptja. Gjort är gjort och jag har handlat efter info om att anmälan är rätt väg att gå och ffa om man vill ha sina utgifter ersatta. Jag sa att jag är inte ute efter att bråka och jag har inga personliga önskemål om att hunden ska omhändertas eller avlivas, jag vill bara ha mina pengar och att detta aldrig händer igen. På nåt vis tror jag verkligen på ägaren, att denne kommer se betydligt bättre efter sin hund i fortsättningen och jag tor att de kommer betala mig. Men av princip känns det dumt att dra tillbaka anmälan, jag sa dock att jag ska tala med länsstyrelsen och meddela att jag har fått kontakt med ägaren och att denne är medgörlig. Polisen har ju redan sagt att man inte utreder vidare.
 
Orkar inte göra en egen tråd om händelsen så gör en liten uppdatering här om läget för min överfallna hund. Hunden mår rätt bra, hon har lite sår kvar att läka men det har inte varit några komplikationer ännu och det ser bra ut, dock blev det två varv till djursjukhus och mediciner och annat förbandsmaterial. Notan ligger på ca 10k.

Först fick jag info från polisen att det inte är jag som ska kontakta ägaren avseende uppföljning och utbetalning av ersättning. Så jag har inte gjort det. Sedan fick jag veta att polisen i sin tur inte kontaktar länsstyrelsen utan det fick jag göra själv. Jag frågade återigen vem som kontaktar ägaren och det ska länsstyrelsen tydligen göra. Men för det ekonomiska får jag driva ärendet själv, jahapp - jag skulle ju inte kontakta motparten enligt första kontakten med polisen? :confused:
Länsstyrelsen säger samma sak - vi utreder om ägaren brustit i tillsyn över hunden men vi gör inget åt det ekonomiska. Polisen har skickat ett brev att de inte utreder ärendet vidare. Man blir helt matt, jag har alltså suttit i telefonköer och jagat myndigheter i flera dagar för att komma fram till denna info. Att få hjälp med hur ett betalkrav formulras var också helt omöjligt både från myndighetshåll och mina försäkringsbolag.

Idag fick jag kontakt med ägaren, efter lite om och men. Vi bestämde att ses för att jag skulle kunna överlämna mina utgiftsunderlag samt journaler. Ägaren mkt ångerfull och skämdes och ville göra rätt för sig. Det bådar ju gott. Däremot var hen ju inte jätteglad över att det var anmält, det förstår jag väl iofs då det inte är kul att ha anmälningar hängades över sig, men ptja. Gjort är gjort och jag har handlat efter info om att anmälan är rätt väg att gå och ffa om man vill ha sina utgifter ersatta. Jag sa att jag är inte ute efter att bråka och jag har inga personliga önskemål om att hunden ska omhändertas eller avlivas, jag vill bara ha mina pengar och att detta aldrig händer igen. På nåt vis tror jag verkligen på ägaren, att denne kommer se betydligt bättre efter sin hund i fortsättningen och jag tor att de kommer betala mig. Men av princip känns det dumt att dra tillbaka anmälan, jag sa dock att jag ska tala med länsstyrelsen och meddela att jag har fått kontakt med ägaren och att denne är medgörlig. Polisen har ju redan sagt att man inte utreder vidare.
Jag skulle aldrig dra tillbaka anmälan.
Uppenbarligen är ju hunden aggressiv mot andra hundar? Ägaren får helt enkelt se till att det inte händer igen. Munkorg på hunden eller dubbla koppel där ena kopplet är fäst i ett midjebälte.
Om hunden tappas igen kanske den biter så illa att nästa hund dör eller behöver avlivas av sina skador.
 
Jag skulle aldrig dra tillbaka anmälan.
Uppenbarligen är ju hunden aggressiv mot andra hundar? Ägaren får helt enkelt se till att det inte händer igen. Munkorg på hunden eller dubbla koppel där ena kopplet är fäst i ett midjebälte.
Om hunden tappas igen kanske den biter så illa att nästa hund dör eller behöver avlivas av sina skador.

Ja jag ser ju anmälan främst som nåt som inte är för min egen skull, utan precis som du säger så kan det vara till nytta för hundägare som ev blir utsatt i framtiden. Om det finns tidigare anmälningar blir nog processen lättare då. Och finns ett beslut om hur hunden ska kopplas kanske det i sig förhindrar att fler ens behöver drabbas.
 
Vi är så glada! :banana:

Nu har det gått drygt 1 månad sen han gjorde sista behandlingen av sin FMT. Och peppar peppar så har han varit helt symptomfri. Det har varit rejält varmt, vi har passat barnens hundar, så här har varit full rulle emellanåt med 4 hundar och inte en tillstymmelse till skov. Även hans Apoquel hjälper mot klådan. Vi sänkte dosen efter en igångsättning på 14 dagar med högre dos och det funkar fortfarande. Senaste månaden har det gått dagar, ibland nästan 1 vecka utan att jag tänkt och våndats över hans mående, så jävla skönt!!!

Firar med att idag har jag anmält oss till rallylydnadskurs.
 
Jag har fått tillbaka pengarna för mina utlägg efter attacken, avrundade uppåt till närmaste 1000-lapp. Jag som inte ens vågade hoppas på ersättning har verkligen fått en ökat tilltro till folk :o
Däremot ringde jag till LS tidigare i veckan och frågade kring min anmälan, lite hur det gick till och vad man kunde vänta sig. Döm om min förvåning när LS då säger att hunden har ett tidigare ärende på sig, min känsla av "en gång är ingen gång" och lusten att vara förmildrande mot den ärliga och samvetsgranna ägaren sjönk ju några nivåer kan man säga. Ägaren vet ju inte att jag vet, och nu känner Jag mig helt plötsligt oärlig. Så typiskt mig, att alltid vara så jäkla förstående och jada jada. Jo jag fattar att hen är ledsen över vad som hänt, men inte vet jag om Vi haft en så himla rolig period heller med min hund som varit skadad, fått sköta sår, ha tratt och äta mediciner pga att dom inte haft koll på sin hund.... Och ffa - för andra ev kommande offer i framtiden så vill jag absolut att den här historien ska kunna hjälpa nån. Men taskig känner jag mig, för jag antar att det kan bli lite värre åtgärder nu än om det varit första gången. Skum jävla känsla, jag önskar att jag inte var så himla trevlig och förstående utan mer arg och hård som jag var första dagarna :meh:
 
Jag har fått tillbaka pengarna för mina utlägg efter attacken, avrundade uppåt till närmaste 1000-lapp. Jag som inte ens vågade hoppas på ersättning har verkligen fått en ökat tilltro till folk :o
Däremot ringde jag till LS tidigare i veckan och frågade kring min anmälan, lite hur det gick till och vad man kunde vänta sig. Döm om min förvåning när LS då säger att hunden har ett tidigare ärende på sig, min känsla av "en gång är ingen gång" och lusten att vara förmildrande mot den ärliga och samvetsgranna ägaren sjönk ju några nivåer kan man säga. Ägaren vet ju inte att jag vet, och nu känner Jag mig helt plötsligt oärlig. Så typiskt mig, att alltid vara så jäkla förstående och jada jada. Jo jag fattar att hen är ledsen över vad som hänt, men inte vet jag om Vi haft en så himla rolig period heller med min hund som varit skadad, fått sköta sår, ha tratt och äta mediciner pga att dom inte haft koll på sin hund.... Och ffa - för andra ev kommande offer i framtiden så vill jag absolut att den här historien ska kunna hjälpa nån. Men taskig känner jag mig, för jag antar att det kan bli lite värre åtgärder nu än om det varit första gången. Skum jävla känsla, jag önskar att jag inte var så himla trevlig och förstående utan mer arg och hård som jag var första dagarna :meh:
Vad skönt att du fick ersättning! Men jag tycker inte att du ska känna dig taskig. Hade du gjort det om du kommit hem från djursjukhuset utan hund? Troligtvis inte. Du/din hund hade tur denna gång.
Tyvärr är min erfarenhet att det händer igen, och att ägarna ofta inte förstår allvaret. Därav att jag alltid rekommenderar anmälan både till polis och länsstyrelse, oavsett om det hänt tidigare eller inte. Nästa gång kan sluta med en mycket allvarligt skadad eller till och med död hund.
”Big dog, little dog” är tyvärr ett vanligt fall inom djursjukvården :(
 
Vad skönt att du fick ersättning! Men jag tycker inte att du ska känna dig taskig. Hade du gjort det om du kommit hem från djursjukhuset utan hund? Troligtvis inte. Du/din hund hade tur denna gång.
Tyvärr är min erfarenhet att det händer igen, och att ägarna ofta inte förstår allvaret. Därav att jag alltid rekommenderar anmälan både till polis och länsstyrelse, oavsett om det hänt tidigare eller inte. Nästa gång kan sluta med en mycket allvarligt skadad eller till och med död hund.
”Big dog, little dog” är tyvärr ett vanligt fall inom djursjukvården :(

Nä precis så är det. Så mina känslor är bara dumma. Jag vet att jag gjort rätt, men det är så jävla typiskt mig att vara förstående. Varför ska jag vara förstående gentemot folks dumheter?
Ja bevisligen har det ju hänt igen i detta fall. Och även om jag till fullo fattar att ägaren är ledsen osv så tror jag inte att hen förstår allvaret heller. "Den leker lite hårt"... leker?! Det var ingen lek i mina ögon att ta sikte på en annan hund 30 meter bort och sätta iväg med fullt sikte inställt och bita den i ryggen. Ser man det som ett lekfullt beteende så vet man definitivt inte vad man har i kopplet.
 
Nä precis så är det. Så mina känslor är bara dumma. Jag vet att jag gjort rätt, men det är så jävla typiskt mig att vara förstående. Varför ska jag vara förstående gentemot folks dumheter?
Ja bevisligen har det ju hänt igen i detta fall. Och även om jag till fullo fattar att ägaren är ledsen osv så tror jag inte att hen förstår allvaret heller. "Den leker lite hårt"... leker?! Det var ingen lek i mina ögon att ta sikte på en annan hund 30 meter bort och sätta iväg med fullt sikte inställt och bita den i ryggen. Ser man det som ett lekfullt beteende så vet man definitivt inte vad man har i kopplet.
Bara det faktum att ägaren inte kan skilja mellan lek och allvar säger väl en del…
 
69CB148D-929E-4F4F-8CA8-FC1736EEDD07.JPG

Pudeln måste ha gått med pajad sköldkörtel hur länge som helst för sen vi började med medicinen har hon blivit fyra år yngre! Hunden som tidigare knappt orkade en timmes promenad kommer hem och ska prompt leka och springa. I söndags såg jag henne springa snabbare än jag sett på flera år, det var rediga zoomies!
Och jag är så kluven inför veterinärerna vi har gått till, jag förstår att det är lätt att missa hypotyreos hos en allergisk hund med artros, både tröttheten och håravfallet kan ju härledas till de problemen, men hon måste ha haft det här i minst ett år utan att någon tänkt på det. Undrar dessutom hur infektionen hon haft kan ha missats, hon har ju luktat illa nästan direkt efter bad och nu när antibiotikakuren är färdig är hon nästan klådfri(jag har ju inte heller bott med hunden så jag har inte sett hur illa det faktiskt har varit). Är så glad att vi fick tid hos just den veterinären vi träffat nu, hon verkar ha sån gedigen erfarenhet av allergihundar och ser helheten på ett sätt som jag inte upplever att andra gjort. Hade hon inte föreslagit blodprov för sköldkörteln så hade tant haft så otroligt låg livskvalité.

Nu lever vi äntligen med flera bra dagar än dåliga med god marginal och hon kommer få fylla 12 :love:
 
Jag undrar om ni andra med hundar med kroniska sjukdommar har märkt att hundarna har ändrat sig vad gällande andra saker såsom känsligare för vissa medel eller shampon, känsligare för andra lättare sjukdommar tex snuva?

Min hund som fick diagnosen EP och går nu på medicin för det har fått väldigt mystiska sår/eksem på nacken upptäckte jag igår.
Nu är han väldigt pälsig och känslig/öm i området, så jag får inte se ordentligt hur det ser ut.
Jag ska naturligvis ringa vet. imorgon och få komma in och sedera och raka av pälsen så man ser hur det ser ut.

Det enda jag kan komma på som boven i dramat är att jag hade på frontline för någon vecka sedan och det har han haft förrut utan problem, senast i början av sommaren, men nu har han ju även medicinen för EP.
Kan det höra samman eller är jag ute och cyklar?
Vi har inte haft något foderbyte eller badat med schampo eller något annat jag kan komma på.
Jag har försökt förstå vet.fass men det är veterinäriskt språk, så jag blir inte klokare. Alltså måste jag bolla med er!
 
Jag undrar om ni andra med hundar med kroniska sjukdommar har märkt att hundarna har ändrat sig vad gällande andra saker såsom känsligare för vissa medel eller shampon, känsligare för andra lättare sjukdommar tex snuva?

Min hund som fick diagnosen EP och går nu på medicin för det har fått väldigt mystiska sår/eksem på nacken upptäckte jag igår.
Nu är han väldigt pälsig och känslig/öm i området, så jag får inte se ordentligt hur det ser ut.
Jag ska naturligvis ringa vet. imorgon och få komma in och sedera och raka av pälsen så man ser hur det ser ut.

Det enda jag kan komma på som boven i dramat är att jag hade på frontline för någon vecka sedan och det har han haft förrut utan problem, senast i början av sommaren, men nu har han ju även medicinen för EP.
Kan det höra samman eller är jag ute och cyklar?
Vi har inte haft något foderbyte eller badat med schampo eller något annat jag kan komma på.
Jag har försökt förstå vet.fass men det är veterinäriskt språk, så jag blir inte klokare. Alltså måste jag bolla med er!
Jag har inte märkt någon överkänslighet hos min EP-hund.
Sår/eksem är inte heller en känd biverkning hos hund som står på fenobarbital.
 
Jag har fått tillbaka pengarna för mina utlägg efter attacken, avrundade uppåt till närmaste 1000-lapp. Jag som inte ens vågade hoppas på ersättning har verkligen fått en ökat tilltro till folk :o
Däremot ringde jag till LS tidigare i veckan och frågade kring min anmälan, lite hur det gick till och vad man kunde vänta sig. Döm om min förvåning när LS då säger att hunden har ett tidigare ärende på sig, min känsla av "en gång är ingen gång" och lusten att vara förmildrande mot den ärliga och samvetsgranna ägaren sjönk ju några nivåer kan man säga. Ägaren vet ju inte att jag vet, och nu känner Jag mig helt plötsligt oärlig. Så typiskt mig, att alltid vara så jäkla förstående och jada jada. Jo jag fattar att hen är ledsen över vad som hänt, men inte vet jag om Vi haft en så himla rolig period heller med min hund som varit skadad, fått sköta sår, ha tratt och äta mediciner pga att dom inte haft koll på sin hund.... Och ffa - för andra ev kommande offer i framtiden så vill jag absolut att den här historien ska kunna hjälpa nån. Men taskig känner jag mig, för jag antar att det kan bli lite värre åtgärder nu än om det varit första gången. Skum jävla känsla, jag önskar att jag inte var så himla trevlig och förstående utan mer arg och hård som jag var första dagarna :meh:
Fasiken vilken tur att du anmälde! Förhoppningsvis gör det att det inte är fler blir attackerade.

Har en vän vars hund fick skinnet avslitet i nacken och en annan hund vid samma tillfälle blev ihjälbiten.
Det kan ju gå så jävla illa. :down: :down: :down:
 
Jag har inte märkt någon överkänslighet hos min EP-hund.
Sår/eksem är inte heller en känd biverkning hos hund som står på fenobarbital.
Tack!
Idag var vi till vet. och rakade och rakade och rakade... "hot spots" med bakterie i blev dommen (eller Dermatit som det står på kvittot).
Så nu är han grundligt rengjord och salvad, lilla gubben hur han ser ut :(
Sen har han fått salva och penicillin utskrivet.

TUR att vi bor ensligt, han ser verkligen hemsk ut just nu och jag tycker så synd om han :cry:
 
Erfarenheter av cytopoint? Pudeln har fått apoquel men biverkningarna man kan läsa om gör att de inte känns som ett alternativ för en längre period, och veterinären föreslog att vi skulle byta.
 
Erfarenheter av cytopoint? Pudeln har fått apoquel men biverkningarna man kan läsa om gör att de inte känns som ett alternativ för en längre period, och veterinären föreslog att vi skulle byta.
Viktor får cytopoint, funkar jättebra för honom. Han fick Apoquel tidigare men blev knepig mentalt då.
 
Erfarenheter av cytopoint? Pudeln har fått apoquel men biverkningarna man kan läsa om gör att de inte känns som ett alternativ för en längre period, och veterinären föreslog att vi skulle byta.

Min fick en dos för att se om kliandet skulle bli bättre när vi inte kunde avgöra om hon kliade pga klåda eller invant beteende, det blev ingen skillnad så man kan ju misstänk att det beror på annat än klåda...
 
Upp som en sol och ned som en pannkaka.

I mitten av september sänkte vi hans Myfenax litegrann, enligt plan med veterinären. Han har ju tidigare haft dåliga trombocytvärden och med FMT borde det funka. Återbesök i slutet av september där vi diskuterade hans allmänna mående som var bra. Vi beslöt att fasa ut Apoquel, eftersom han inte haft några symptom på ett bra tag och vi inte gillar de biverkningar som kan komma. Veterinären sa att det fanns vissa som bara behöver hjälp över sommarhalvåret, så vi kunde gott testa och behövde han något får vi fundera på cytopoint istället. Tyvärr visade sig trombocytvärdena vara sämre än någonsin, så vi var tvungna att sänka Myfenaxen ytterligare.

För någon vecka sedan noterade jag att han var röd i slemhinnan på insidan av överläppen. Något jag hållit koll på sen dess. Inga andra symptom förrän i torsdags då han satt och gned sig i ansiktet i soffan, då lossnar 2 morrhår. Och insidan av läppen är nu ordentligt röd och som en svullen rulle/ås längs hela vägen. Veterinärbesök dagen efter, inte hos ordinarie veterinär, men ändå en som ingått i magteamet. Hon konstaterade att det även var lite svullet i gommen, men vad det beror på blev bara en gissningslek. Antingen beror det på utsättning av Apoquel, men det kom för snabbt inpå tyckte hon. Kanske beror det på minskningen av Myfenax, eller så är det något helt fristående. Han tappade fler morrhår under veterinärbesöket.

Nu fick han bara antihistaminer och klorhexedingel för att lindra. Vi ska ha avstämning i början av veckan för att se hur det verkar. Och hon skulle samråda med annan veterinär i teamet. Än ser jag inga direkta förbättringar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 629
Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: zelma123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp