Hund och cykel

Xomymy

Trådstartare
Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt.

Är det inte risk för att hund drar omkull cykel om den får för sig att vika av?

Man brukar väl ha hunden bredvid cykeln men vissa kör drag. För och nackdelar med att hunden springer bredvid vs drag? Finns det ingen risk att hunden drar omkull cykeln här heller?

Hur lär man in kommandona vänster, höger, stanna osv?

Hur börjar man processen och träningen?

Vad mer är bra att veta?

Ska man ha någon särskild sele?

Jag har försökt cykla med hund förut och folk sa bara åt mig att det är bara upp på cykeln och trampa så kommer vovve springa bredvid. Jag blev omkulldragen och ramlade så var skeptiskt under en lång period, men nu vill jag ge det ett till försök.
 
Jag har cyklat med mina flattar och det var bara att sätta sig på cykeln och trampa iväg.
Grunden var att hunden inte drog i kopplet. Alls. Och att den kunde gå fot avslappnat.

Med en spralligare och större hund kanske det är äventyrligare :)
Men det finns ju nån "pinne" man fäster på pakethållaren som håller hunden. Mins inte vad den kallas
 
Jag har cyklat med mina flattar och det var bara att sätta sig på cykeln och trampa iväg.
Grunden var att hunden inte drog i kopplet. Alls. Och att den kunde gå fot avslappnat.

Med en spralligare och större hund kanske det är äventyrligare :)
Men det finns ju nån "pinne" man fäster på pakethållaren som håller hunden. Mins inte vad den kallas
Kanske får öva mer på koppelträningen då, de går med spänt koppel 😊

Motverkar den pinnen att cykeln dras omkull?

Du säger flattar. Cyklade du med fler än en hund åt gången?
 
Jag har cyklat med mina flattar och det var bara att sätta sig på cykeln och trampa iväg.
Grunden var att hunden inte drog i kopplet. Alls. Och att den kunde gå fot avslappnat.

Med en spralligare och större hund kanske det är äventyrligare :)
Men det finns ju nån "pinne" man fäster på pakethållaren som håller hunden. Mins inte vad den kallas
Springer
 
När jag cyklar med mina så kör jag mer dragvariant, dvs jag vill ha hundarna (max 2) framför (med dragsele och elastisk lina som sitter i midjebälte). Jag har hittills bara vält en gång, och det var när jag hade en ny cykel och bromsarna var liiite bättre än jag var van vid, vilket ledde till att vi välte/voltade lite :p (inga skador på varken mig eller hund).

I mitt fall så funkar dragvarianten bra eftersom jag nästan enbart kör på grusvägar och andra icke-trafikerade platser (dvs jag kan köra mitt på vägen utan att bry mig om exakt var på vägen hundarna går, så länge de är snabba på bromskommandot och att gå in vid sidan). Jag vill också kunna cykla i högre tempo än jag nog skulle våga med hund fäst vid sidan (inte bara trav, utan fullt ös ibland med att de får ta i och dra). Har jag hunden framför tycker jag också att man kan se lite om hunden t.ex. stannar upp lite eller gör något annat, så att man har chans att bromsa. Men jag är under cyklingen hela tiden fokuserad på hundarna och vad de gör. Jag springer också med hundarna, och det är väldigt lika hur jag gör vid cykling och spring.

Jag cyklar normalt sett inte på vägar där det är så många alternativa svängar, så i mitt fall har jag ett kommando för stanna och ett för att svänga. Svänga är inte i någon specifik riktning, utan bara "hitåt". Jag minns inte hur jag gör om hunden börjar svänga fel. Ibland har jag använt höger/vänster också, men då har det varit självklara vägval (dvs det finns bara sväng åt ena hållet, och hunden förstod då att det var ditåt vi skulle).

Det var så många år sedan jag började cykla/springa med min äldsta hund att jag inte minns hur jag började, och med de andra två så har de lärt sig genom att hänga med vid sidan av den äldsta. Allmänt är det dock lättare att få till drag och bra tempo om man har draghjälp - t.ex. någon annan som cyklar före.
 
När jag cyklar med mina så kör jag mer dragvariant, dvs jag vill ha hundarna (max 2) framför (med dragsele och elastisk lina som sitter i midjebälte). Jag har hittills bara vält en gång, och det var när jag hade en ny cykel och bromsarna var liiite bättre än jag var van vid, vilket ledde till att vi välte/voltade lite :p (inga skador på varken mig eller hund).

I mitt fall så funkar dragvarianten bra eftersom jag nästan enbart kör på grusvägar och andra icke-trafikerade platser (dvs jag kan köra mitt på vägen utan att bry mig om exakt var på vägen hundarna går, så länge de är snabba på bromskommandot och att gå in vid sidan). Jag vill också kunna cykla i högre tempo än jag nog skulle våga med hund fäst vid sidan (inte bara trav, utan fullt ös ibland med att de får ta i och dra). Har jag hunden framför tycker jag också att man kan se lite om hunden t.ex. stannar upp lite eller gör något annat, så att man har chans att bromsa. Men jag är under cyklingen hela tiden fokuserad på hundarna och vad de gör. Jag springer också med hundarna, och det är väldigt lika hur jag gör vid cykling och spring.

Jag cyklar normalt sett inte på vägar där det är så många alternativa svängar, så i mitt fall har jag ett kommando för stanna och ett för att svänga. Svänga är inte i någon specifik riktning, utan bara "hitåt". Jag minns inte hur jag gör om hunden börjar svänga fel. Ibland har jag använt höger/vänster också, men då har det varit självklara vägval (dvs det finns bara sväng åt ena hållet, och hunden förstod då att det var ditåt vi skulle).

Det var så många år sedan jag började cykla/springa med min äldsta hund att jag inte minns hur jag började, och med de andra två så har de lärt sig genom att hänga med vid sidan av den äldsta. Allmänt är det dock lättare att få till drag och bra tempo om man har draghjälp - t.ex. någon annan som cyklar före.
Har du midjebältet på dig när du cyklar? Jag gissar på att du har stenkoll på dina hundar för det känns som att de lär välta dig om de viker åt sidan? 🙂
 
Kanske får öva mer på koppelträningen då, de går med spänt koppel 😊

Motverkar den pinnen att cykeln dras omkull?

Du säger flattar. Cyklade du med fler än en hund åt gången?
Ja, spänt koppel har varit absolut no-no.
Skulle själv nog inte våga cykla med stor hund som drar i kopplet.

Koppel ska hänga löst. Inte ens lilla pappisen fick dra i kopplet. Når han drog vände jag snabbt på klacken och gick åt andra hållet. Han lärde sig, men grannarna tyckte nog att våra första promenader såg märkliga ut :D
Jag vill att hunden ska ha koll på mig utan att vara koncentrerad som i lydnadsfot, men med koll.

Min kompis tränaren kallar det glada koppel - som en smiley-mun.
Jag har bara cyklat med en åt gången. Två fick springa lösa på mina åkrar.
 
Har du midjebältet på dig när du cyklar? Jag gissar på att du har stenkoll på dina hundar för det känns som att de lär välta dig om de viker åt sidan? 🙂
Japp, jag har midjebältet på när jag cyklar. Det är inga problem om de drar snett framifrån, det går fortfarande att styra cykeln framåt utan problem så att kraften från hunden förs över till att cykeln rullar framåt. Om de skulle dra rakt åt sidan in i skogen skulle det kanske bli ett problem, men innan de är jämnhöjd med mig har jag redan stannat. Det händer dock att de joggar nästan bredvid mig ibland, men då cyklar jag saktare och har stenkoll på vad de gör och var linan är så att jag snabbt kan sätta ner fötterna. Det har hänt en gång för ganska många år sedan att en katt låg och gömde sig och for upp precis när vi var jämsides, och att hunden var ganska nära mig då och ganska intensivt for rakt åt sidan - men det var ändå att det klarade sig från att välta eftersom jag reagerade så att jag satte ner fötterna i marken.
 
Jag kan ju tillägga att jag har hellre något som drar i mig, så att jag kan parera det, än att jag har något som drar i cykeln. Och det är relativt lätt att parera med höften (i alla fall i jämförelse med när jag testade cykla med en övertaggad shettis i ett grimskaf.t som jag höll i handen - det var definitivt svårare :p )
 
Hur man börjar beror på hund och huruvida man vill ha hunden framför i drag eller vid sidan av cykeln och då självklart inte i drag. Ett första viktigt steg är att se hur bekväm hunden är med cykeln, detta oavsett om hunden ska ligga framför eller vid sidan. Inte kul för hunden om den tycker att cykeln är läskig och då antingen ha den "jagandes" bakom eller nära brevid. Så föreslår att du testar att leda cykeln och ha hunden kopplad brevid för att se hur bekväm hunden är med cykeln. Testa några gånger och gå typ 200-300 m.

Nu tränar jag drag så jag har min hund framför i dragsele, expanderlina och fast i cykeln.
Men skulle jag vilja ha honom brevid så skulle jag ta några pass och leda cykeln med honom brevid i jaktfot/vardagsfot. När det funkar, dvs hunden håller sin position (drar inte, stannar inte osv) så skulle jag sakta börja cykla med hunden och ha hunden under samma kommando. Första passen på cykel skulle jag hålla korta och i saktare fart. Vartefter skulle jag sen börjar variera, tex lite längre pass men saktare, kortare pass men snabbare. Sen får man ju komma ihåg att träna på distraktioner under de olika stegen. Jag hade nog tittat på hur en springer fungerat och troligen köpt en sådan.
 
Jag börjar med att promenera med hund och cykel. Har hunden på vänster sida eftersom jag är högerhänt så jag vill ha höger hand på styret.
Kommando Stopp, Sakta och Sidan är de jag använder. De använder jag även på lös hund så det tränar jag in redan som valp.
Börjar cykla när jag tycker att hunden verkar ha fattat hur den ska förhålla sig till cykeln.

Har sen kopplet i vänster hand och höger hand på styret. Har cykel med fotbroms.
Jag har hunden hela tiden på samma sida och tillåter inte sidbyten. Rastar hunden innan. När vi cyklar så är det motionsträning som gäller och kissa, sniffa och joxa runt får man göra före och efter.
 
Har testat att cykla med min hund och känner att det nog är nåt vi kommer fortsätta med. Framförallt nu när jag inte vill ha henne lös pga koppeltvånget, perfekt då att hon får lite km i benen och blir fysiskt trött som jag upplever är svårt på en vanlig hederlig promenad.

Hur mycket kan man cykla i början? Tanken är inte att ha henne i drag utan att hon springer bredvid mig. Vi har bara cyklat två gånger och det har blivit typ 1-2 km. Hur ofta kan vi cykla och hur mycket kan man öka? Och hur är det för deras tassar att springa längre sträckor på asfalt? Vi har en helt fantastisk cykelväg i området men den är såklart asfalterad.
 
Jag kör med dragstång fäst i cykeln och draglinor med "resår". Dragstången har en fjäder som gör att sneddrag inte påverkar cykeln särskilt mycket. Har aldrig blivit omkulldragen.

Innan jag hade dragstången sprang de lösa bredvid eller i slakt koppel som jag höll i handen. Det senare var lite väl spännande om de fick för sig att stanna.

Jag hade övat först vid löpning för att lära in önskad position och användbara kommandon.

20180330_101317.jpg
 
Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt.

Är det inte risk för att hund drar omkull cykel om den får för sig att vika av?

Man brukar väl ha hunden bredvid cykeln men vissa kör drag. För och nackdelar med att hunden springer bredvid vs drag? Finns det ingen risk att hunden drar omkull cykeln här heller?

Hur lär man in kommandona vänster, höger, stanna osv?

Hur börjar man processen och träningen?

Vad mer är bra att veta?

Ska man ha någon särskild sele?

Jag har försökt cykla med hund förut och folk sa bara åt mig att det är bara upp på cykeln och trampa så kommer vovve springa bredvid. Jag blev omkulldragen och ramlade så var skeptiskt under en lång period, men nu vill jag ge det ett till försök.
Jag har mina hundar på högersidan av cykeln, de har sele och sitter fast i en Springer. Iom att den har så låg tyngdpunkt + den kraftiga fjädern så är det väldigt stabilt även om man låter hunden dra, vilket mina gör. Har jag bägge hundarna samtidigt så funkar det lika stabilt. Har just nu en Malle och en ACD, men hade förr 2 schäfrar fastsatta samtidigt.
Jag har både originalet vilket jag rekommenderar, och nån kopia som ser bra ut, men med två hundar i och om de skulle "göra ett utfall" åt höger samtidigt (vi har ibland grannhundar som far fram till staketen) så märks skillnad på de båda sorterna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på köpa en springer att ha på cykel för att kunna cykla på trafikerade vägar utan ett koppel i handen för att ta oss till...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: dobbis
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 028
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp