Hund och ekonomi?

Bukefalos 30 år!

Trasmatta

Trådstartare
Man behöver ju i princip vara miljonär för att ha råd med husdjur numera.

Hur tänker ni som har lite sämre ekonomi inför att skaffa hund/husdjur?

Jag är uppväxt under åren jag klarade både hund och häst och nästan bil på ett csn lån om jag levde lite snålt själv.
Den tiden är förbi som alla vet 🙈

Många lägger onödigt mycket pengar på sina djur.
Men en plan för veterinärvård behövs såklart, och kan man lösa det så att man inte behöver betala för tex hunddagis så är det trevligt ekonomiskt. Ang veterinär så kan man ju aldrig få en garanti för något, men det är knappast en nyhet att olika raser har olika mycket hälsoproblem. En sund hund från seriös uppfödare behöver inte bli jättedyr i det långa loppet.

Man behöver inte köpa femtusen koppel och leksaker, behöver inte (om man inte vill) gå hundra kurser och tävla varje helg. Har hunden mat, vatten, får något tuggben ibland och den aktivering som krävs så är den nöjd.

Sedan beror det ju på hur man lever i övrigt. Jag bor billigt, har inga barn, gillar inte att shoppa eller resa... Hundarna är med mig på jobbet.

Kan tillägga att jag inte har något välbetalt jobb, dock fast heltidstjänst.

Jag håller med @Red_Chili, många lägger helt otroliga summor på sin hund och som jag aldrig riktigt förstått. Jag har haft samma halsband på Cessna sedan hon inte längre kunde ha sitt valphalsband (funkar fint, kan tvätta det). Köpt några få nya koppel genom åren för att hon kampar sönder de emellanåt ( :D ). Sedan behöver man inte ha så mycket prylar tycker jag. Jag har massor av leksaker, men vissa har jag fått av vänner och jag använder knappt en bråkdel av allt jag har. Det är mest lager för när andra saker vi lekt med går sönder.

Sedan har absolut försäkring och veterinärvård blivit dyrt, och det är ju beklagligt. Men det får man bara se lite som att det är vad det är. Nu är min ekonomi inte ansträngd på något sätt, jag tjänar bra osv men jag har ju en stor del av Cessnas liv varit student. Jag har helt enkelt sett det så att jag innan jag skaffade hund och även hunder hennes liv har behövt spara så det finns en trygg buffert att kunna ta ifrån. Framförallt innan jag skaffade hund. Så som jag ser det, tyvärr den krassa sanningen, så är det så att om man inte kan spara ihop en buffert innan så blir det än svårare att klara det under hundens liv givet att ingen större löneökning eller jobbyte ändrar på situationen.

Tyvärr är hund ingen rättighet, även om jag ibland önskar att det vore det hehe. Så man får helt enkelt förhålla sig till den situation som gäller. Sedan finns det ju framförallt ett gäng sällskapsraser som är betydligt friskare och billigare att hålla, än andra större hundar eller som t.ex. min ras tollare som inte direkt är billigast att försäkra. Så det kan ju vara en del i ens funderingar kring vilken ras som skulle passa. Men i övrigt så skulle jag väl säga att jag aldrig skulle våga skaffa hund idag om jag inte hade en buffert att falla tillbaka på. :)

Man behöver ju i princip vara miljonär för att ha råd med husdjur numera.

Hur tänker ni som har lite sämre ekonomi inför att skaffa hund/husdjur?

Jag är uppväxt under åren jag klarade både hund och häst och nästan bil på ett csn lån om jag levde lite snålt själv.
Den tiden är förbi som alla vet 🙈
Det är som med allt, man kan ha otur och man kan ha tur. Att ha en frisk hund i månaden behöver inte vara så dyrt med ett normalt foder osv. Har man otur och hunden behöver dyrt specialfoder resten av livet och sedan ett långt liv med mediciner eller osv så kan det ju nästan bli hur dyrt som helst.

Jag har inte den bästa ekonomin men jag tar det som det kommer. Inga onödiga köp osv, men klart om min hund behöver specialfoder så blir det tajt helt klart men det får bli så. Jag levde i princip på noll kronor till mig själv när min förra hund blev dålig men det gick att hanka sig fram.

Jag tyckte det var bra som tidigare skrev, att ha en bra buffert innan för det är svårare att få till när man väl har den extra utgiften.
Sen behöver man inte lägga alla sina pengar på ett sjukt djur, nu är problemet att icke så sjuka djur även kan bli dyra.
Men det är inte fel att reda innan (försöka) bestämma sig var gränsen går.

Välj en friskare ras, sen är det delvis ett lotteri ändå.

Jag tycker helt ärligt inte att det är dyrt att ha hund.

Har en dvärgpudel. När allt det nödvändigaste väl är köpt (bur, koppel, halsband, leksaker, täcken) så kostar hon inte många kronor i månaden...

Försäkring: ca 300 kr/månad
Mat: Vet inte riktigt ... absolut max 500 kr/månad.
Övrigt: Lite tuggben, bajspåsar ... kostar inte mycket.

Har gått någon enstaka kurs. Men då jag är totalt ointresserad av att tävla och träna så har det inte blivit så mycket...

Totalt kostar hon absolut max 1000 kr/månad.

Större hund kostar givetvis mer i mat. "Sjukare" raser kostar givetvis mer i försäkring.

Mitt tips är att köpa en mindre, frisk ras som tillhör de billigaste att försäkra.

För mig är försäkringen det som dragit iväg mest (den är hutlöst dyr hos Agria och jag borde verkligen byta!) trots att jag köper ett dyrare matmärke, men det är absolut inte så illa att jag överväger att Inte ha djur bara för att jag har låg inkomst. Man får trolla med knäna och vända på varje öre om det behövs.
Nu bor jag inte i Sverige längre och jag vet att vetkostnaderna därhemma är flera gånger högre än här men jag skulle ändå inte låta det hindra mig ifrån att ha husdjur. Inget djur inget liv, för mig. Man får göra olika val och prioriteringar helt enkelt.

Jag tycker helt ärligt inte att det är dyrt att ha hund.

Har en dvärgpudel. När allt det nödvändigaste väl är köpt (bur, koppel, halsband, leksaker, täcken) så kostar hon inte många kronor i månaden...

Försäkring: ca 300 kr/månad
Mat: Vet inte riktigt ... absolut max 500 kr/månad.
Övrigt: Lite tuggben, bajspåsar ... kostar inte mycket.

Har gått någon enstaka kurs. Men då jag är totalt ointresserad av att tävla och träna så har det inte blivit så mycket...

Totalt kostar hon absolut max 1000 kr/månad.

Större hund kostar givetvis mer i mat. "Sjukare" raser kostar givetvis mer i försäkring.

Mitt tips är att köpa en mindre, frisk ras som tillhör de billigaste att försäkra.
Vänta till den behöver veterinärvård.

Om man bortser från risken för annan sjukvård så är det tandvården jag är mest orolig över. Jag har en toypudel så jag räknar med flera tandläkarbesök i framtiden trots att hon har fina tänder som jag borstar och rejäl käke. Hon saknar redan alla insiciver utom två, men de flesta av dem är troligen pga trauma innan jag fick hem henne. Jag hoppas att hennes tänder kommer att sitta bättre än på en hund med tunnare käke, men det är ju ingen garanti tyvärr.

Jag har redan bestämt att Violett med största sannolikhet blir min sista hund för jag tycker inte att jag har råd längre utan att vända mig ut och in. Marsvinen är också dyra i drift, men helt djurlös klarar jag inte att vara och måste jag välja mellan hund och marsvin så vinner marsvinen

Det är ju det man har försäkringen till, och de allra flesta djur lever ändå livet ut utan enorma hälsoproblem. Händer det ändå får man hantera det efter bästa förmåga där och då.
Och försäkring täcker inte en bråkdel, personen jag svarade har en dvärgpudel dom brukar ifrån medelåldern och uppåt behöva tandvård minst en gång per år och när tänder behöver dras får man räkna med 15-20 000 per gång vilket inte försäkring täcker :)

Och försäkring täcker inte en bråkdel, personen jag svarade har en dvärgpudel dom brukar ifrån medelåldern och uppåt behöva tandvård minst en gång per år och när tänder behöver dras får man räkna med 15-20 000 per gång vilket inte försäkring täcker :)
Helt ärligt, om min pudel skulle behöva tandvård för 15-20 000 per år skulle jag välja att avliva henne.

Ja, jag vet att det låter hårt. Men så resonerar jag.

Helt ärligt, om min pudel skulle behöva tandvård för 15-20 000 per år skulle jag välja att avliva henne.
Du vet att det är rätt vanligt va?
Småhundar överlag behöver dyr tandvård , det är mer regeln än undantag.

Småhundar överlag behöver regelbunden kostsam tandvård , det är mer regel än undantag så risken är stor att du får avliva henne när hon kommit upp lite i ålder.

Småhundar överlag behöver regelbunden kostsam tandvård , det är mer regel än undantag så risken är stor att du får avliva henne när hon kommit upp lite i ålder.
Jag är helt medveten om det.

Jag resonerar som så att det som inte täcks av försäkringen är saker som jag inte gör.

Självklart bekostar jag tandvård till viss del, men inte om vi börjar tala om de kostnaderna.

Likadant utsätter jag heller inte min hund för större ingrepp.

För mig är det viktigaste att min hund lever ett bra liv. Är ute i skogen så gott som varje dag. Kan springa lös och leka.

Komplicerade operationer med lång rehab är ingenting jag utsätter min hund för.

Jag resonerar som så att det som inte täcks av försäkringen är saker som jag inte gör.

Självklart bekostar jag tandvård till viss del, men inte om vi börjar tala om de kostnaderna.

För mig är det viktigaste att min hund lever ett bra liv. Är ute i skogen så gott som varje dag. Kan springa lös och leka.

Alltså att dra tänder är ju inget som behöver lång rehab. Det får man nog lite räkna med att lägga ut, inte minst om man inte varit väldigt noga med munhygien.

Alltså att dra tänder är ju inget som behöver lång rehab. Det får man nog lite räkna med att lägga ut, inte minst om man inte varit väldigt noga med munhygien.
Som sagt, allt beror på kostnaden, åldern på hunden, om det kommer att behövas fler ingrepp i framtiden osv.

Ingenting är skrivet i sten, men några 15-20 000 per år är inte aktuellt.

Är i allra högsta grad genetiskt vad hunden har för tänder.
Många småhundar får dåliga tänder oavsett hur noga man är.

Fast det ÄR ju vad det kostar?

Liknande trådar

• En hund till?
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Hund och bebis
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka