Hund och ekonomi?

Bukefalos 30 år!

Och försäkring täcker inte en bråkdel, personen jag svarade har en dvärgpudel dom brukar ifrån medelåldern och uppåt behöva tandvård minst en gång per år och när tänder behöver dras får man räkna med 15-20 000 per gång vilket inte försäkring täcker :)
Om försäkringen inte täcker det kan man ju också göra en avvägning om man kanske ska avsluta försäkringen och ha en pott istället, det gjorde jag efter viss ålder för båda mina damer. En tusenlapp eller så per månad kan en försäkring absolut kosta när de kommer upp i ålder, eller också väljer man en försäkring som täcker tandvård. Det har jag gjort med kisse just för att jag är medveten om att rasen ofta drabbas av Forl.
Ovsett får man förstås räkna med att kostnader KAN förekomma för djuren och särskilt så när de kommer upp i ålder, men helt ärligt har inga av mina damer kostat katastrofala summor. Händer det absolut värsta kan man givetvis vara tvungen att göra svåra val där och då, men generellt har mina hundar inte varit dyra i drift. De har varit friska, sunda raser och friska, sunda indivder. Jag kommer att skaffa hund igen, och har som sagt katt. Försäkringen kostar men han är rätt lättsam annars, inga jättepengar per månad.

Fast inte hör det till till vanligheterna att man måste gå år efter år och lägga 20 000kr varje år på tandvård utom i extrema fall? Det finns inte oändligt antal tänder i munnen på hunden heller.
Jag har alltid haft hundar och inte behövt göra tandstensborttaggning mer än en gång på en hund och alltid haft koll och fått bra beröm för mina hundars tänder. Förutom bra foder och ben har vi ingen extra tandvård här hemma. Samma gäller på mina katter.

Det absolut dyraste med hund är dagis 😅 planen var att en skulle jobba hemifrån så det skulle inte behövas men nu blev det inte så. Annars kostar han inte galet.

Men det är väl som allt annat? Jag spenderar pengar på hunden istället för resor, hobbies, etc. Snarare en prioriteringsfråga.

Fast inte hör det till till vanligheterna att man måste gå år efter år och lägga 20 000kr varje år på tandvård utom i extrema fall? Det finns inte oändligt antal tänder i munnen på hunden heller.
Jag har alltid haft hundar och inte behövt göra tandstensborttaggning mer än en gång på en hund och alltid haft koll och fått bra beröm för mina hundars tänder. Förutom bra foder och ben har vi ingen extra tandvård här hemma. Samma gäller på mina katter.
Desto mindre hund desto sämre munhälsa.
Jo det finns hundar som sista åren av sitt liv behöver dra ut tänder årligen och det är dyrt 🤑

Desto mindre hund desto sämre munhälsa.
Jo det finns hundar som sista åren av sitt liv behöver dra ut tänder årligen och det är dyrt 🤑
Jo jag vet. Jag har dessutom arbetat på djurklinik så jag är insatt. Men fakta kvarstår att hunden inte har oändligt mycket tänder och att det inte är så vanligt det du beskriver. Små hundar har sämre munhälsa, jag vet jag har en liten hund själv men det betyder verkligen inte att alla har det bara för att det är vanligare på små än på stora hundar.

Jo jag vet. Jag har dessutom arbetat på djurklinik så jag är insatt. Men fakta kvarstår att hunden inte har oändligt mycket tänder och att det inte är så vanligt det du beskriver. Små hundar har sämre munhälsa, jag vet jag har en liten hund själv men det betyder verkligen inte att alla har det bara för att det är vanligare på små än på stora hundar.
Fast det är vanligt varför förneka det?
Har man en liten hund får man ha med i beräkningen att den förmodligen kommer behöva tandvård i mer eller mindre utsträckning.

Fast det är vanligt varför förneka det?
Har man en liten hund får man ha med i beräkningen att den förmodligen kommer behöva tandvård i mer eller mindre utsträckning.
Jag har inte förnekat att det inte är vanligare på småhundar men jag tycker dina beräkningar och förutsägande om det hela är helt felaktiga. Då får man ju få räkna med hjärtfel på småhundar för det är också vanligt och lägga till kostnader för det. På schäfer får man lägga till för höftproblem. För berner sennen får man lägga till för cancer och på alla spaniel raser för öronproblem och alla chihuahua för patella, allergier på alla bullraser och för labradorer njurar. Sen kan vi strunta i att skaffa hund i stället för att en del har vanliga saker än andra men det betyder inte att alla har det eller ens hälften av dom har det och utslaget på antalet hundar så blir det inte mycket. Jag tror det är väldigt få som gör dom beräkningarna. Jag hade inte kunnat förutse dom kostnader jag haft på min ena hund. Det som kommer det kommer.

Senast ändrad:
Jag har wachtelhund sedan 30 år tillbaka och peppar peppar så har de varit väldigt friska. Noll i tandvård och de gånger det behövts veterinärvård har det varit för yttre trauma och det har täckts av försäkringen. Ja det har blivit dyrare men mycket kan man påverka i val av hundras och hur man sköter hunden. Sen är det också ett lotteri, vissa individer råkar ut för allt.

Tycker inte min är så dyr.
Ger 50/50 torrfoder Magnusson och blötfoder Magnusson eller färskfoder.
Ger torrfoder som godis. Bajspåsar är billigt på rusta. Snitt 500kr/mån

Har han försäkrad i folksam Mellan med 10.000 på liv och betalar 324kr/mån

Har två hundar, en bordercollie och en pomchi. Försäkringar landar på ca 450kr för båda per månad och foder på ca 500kr för båda. Vi bor på landet, bajspåsar köps nån gång ibland och räcker i evigheter, kanske 3 rullar per år? Koppel och liknande köps vid behov men nu har mina i princip aldrig koppel så det slits inte nämnvärt här hemma. Vaccineras i samband med hästarna varje år. Billigt och bra.
Den lilla har ännu inte kostat en krona i veterinärvård. Bordercollien kastrerades pga jobbiga löp, tålde inte stygnen och fick en reaktion och fick opereras igen. Inget jag kunnat förutse men som blev en oförutsedd utgift.

Har två hundar, en bordercollie och en pomchi. Försäkringar landar på ca 450kr för båda per månad och foder på ca 500kr för båda. Vi bor på landet, bajspåsar köps nån gång ibland och räcker i evigheter, kanske 3 rullar per år? Koppel och liknande köps vid behov men nu har mina i princip aldrig koppel så det slits inte nämnvärt här hemma. Vaccineras i samband med hästarna varje år. Billigt och bra.
Den lilla har ännu inte kostat en krona i veterinärvård. Bordercollien kastrerades pga jobbiga löp, tålde inte stygnen och fick en reaktion och fick opereras igen. Inget jag kunnat förutse men som blev en oförutsedd utgift.
Min är snorbillig om jag kan låta bli att köpa en massa saker, äter för runt 150kr i mån, har buffert för vet vård som hon 1a gången utnyttjade vid 9 års ålder (tandkoll, tandsten mm) sen fick hon en fotboll i ryggen för 2år sen, kiro + vet + onsior ca 1500kr och i nästa vecka ska hon till ögon vetten med alien ögat.

Min hund är svindyr, men majoriteten är pga hunddagis och att jag tränar och tävlar (och då även kör mycket bil). Men hon har dyrt magfoder och jag kan inte byta hennes rejält dyra försäkring då jag i så fall skulle få reservationer för just magen, så hon skulle ju inte hamnat i det billigaste spannet ändå.

Idag hade jag tagit mig en rejäl funderare om att skaffa hund med skral ekonomi. Har haft hund på 90 och början av 2000-talet när ekonomin var betydligt tajtare, men då fungerade det. Veterinärvård kostade inte skjortan och halva ärmen.

De 3 senaste hundarna har varit kroniskt sjuka, där det kostat både massa pengar i form av veterinärvård, mediciner och framförallt tid från jobbet. Olika raser och alla från välrenommerade uppfödare, så här tror jag tyvärr att bara för att man gör en bra research, får man inte en frisk hund. De 2 senaste gäller mag-tarmsjukdom/ allergi vilket verkar bli allt vanligare tyvärr.

Den förra hunden, som var ganska allvarligt sjuk kostade oss i runda slängar 40-50tkr om året om vi räknar allt inkl. Försäkring, specialkost, tuggen för allergisk hund, behandlingar, mediciner, probiotika och detta är efter att försäkringen tagit sin del.

Vår hund hade tre tandoperationer innan han var fem år. Det var något tokigt med alla tre tänderna och det var tvunget att ta bort dem. 10.000 kr per gång kostade det.

I övrigt har han varit kärnfrisk. Så Vi har lagt 30.000 kr (som inte försäkringen täckte) samt sju år av försäkring med "extra allt" (utom tänder då :idea:).

Vet en vad det kostat i premie men sista räkningen var nog 9.000 för ett år.

Men säg i runda slängar 50-60.000 i försäkringskostnad. Så då har han kostat ca 80.000 kr i veterinärvård.

Nästa vecka fyller han 12 år. Så med facit i hand så skulle jag kunnat skippa försäkringen och bara haft 30.000 i kostnad under hans liv.

Det hade varit bättre att spara de pengarna.

Men nu har vi inte haft försäkring på flera år.

Förutom vetvård som kan dra iväg så tycker jag inte det är så dyrt, iallafall inte med frisk ras. Kommer inte bli några påkostade vetkosnader så försäkringen är borta nu mer.
Är det någon småsak som är dyrt här så bär det av till Tyskland (vet att andra väljer andra länder) om det krisar och vi ändå vill behandla, har än inte behövts men finns som reservplan.

Skulle väl vara huggormsbett som det måste bli här och nu med motgift som kan bli dyrt men med hundar i över 40 år i familjen så har det inte hänt än. Så känns inte som det kommer komma var och vartannat år framåt i tiden.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Hund och bebis
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka