Hund och spädbarn

Piaff

Trådstartare
Hoppas detta är relevant för forumet, det är så att vi ska ha barn i augusti och har två hundar (pembroke) på 3 och 4 år hemma. Jag skulle gärna få lite input från er med barn och hund hur ni löst det praktiska kring hundvakt vid förlossning och introducera hundarna till bebisen? Har försökt söka lite men hittade inte riktigt rätt.

Så, vid förlossning, hur gjorde ni med hundvakt? Någon som passade hundarna i huset eller lämnade ni dem hos släkt/vänner?

Om ni lämnade hundarna hos någon, när tog ni hem dem igen? Vi har mina föräldrar inom någon mils avstånd så hjälp har vi, men min spontana känsla är ju att jag vill ha hem dem så fort som möjligt, min kompis fick dock barn för 3 veckor sedan och deras hund är fortfarande hos hennes föräldrar, för mig känns det märkligt men jag är ju helt novis på området, är detta ett vanligt tillvägagångssätt?

Hur har ni introducerat hundarna till bebisen?

Vår tilltänkta plan just nu är att mina föräldrar kommer till vårt hus och hundvakter där, och så är hundarna hemma och trygga när vi kommer hem med bebisen. Sen tänkte vi att de kan få nosa och säga ett första hej med bebisen i babyskyddet. Låter detta vettigt eller har jag missat en massa viktiga saker jag borde veta eller tänka på?

Tacksam för alla tips, även lästips på artiklar/böcker på ämnet hund och barn! Har en del fritid just nu 😅
 
Dom var hos mina föräldrar. Tyvärr blev vi kvar hela familjen på sjukhuset i tre veckor... Snacka om att jag höll på att sakna ihjäl mig.
Vi kom hem på kvällen och kvällen efter kom mina föräldrar hem med hundarna och katten till oss. Så ett dygn var vi hemma utan dom. Vi gjorde ingen stor grej av det. Höll våran dotter i knät och lät dom nosa. Är inga komplicerade hundar så dom betedde sig som att hon alltid varit där.
 
Hunden var hemma hos oss med mina föräldrar, och han fick träffa dottern direkt när vi kom hem från BB. Först hälsade jag på honom själv och sen fick hon ligga i mitt knä och bli nosad på. I början blev han ganska uppe i varv av en liten bebis med nya ljud och dotter, speciellt när hon grät blev han väldigt orolig, men han vande sig snabbt. Hon fyller snart 5 år och han har varit världens bästa håriga storebror till henne.
 
Hoppas detta är relevant för forumet, det är så att vi ska ha barn i augusti och har två hundar (pembroke) på 3 och 4 år hemma. Jag skulle gärna få lite input från er med barn och hund hur ni löst det praktiska kring hundvakt vid förlossning och introducera hundarna till bebisen? Har försökt söka lite men hittade inte riktigt rätt.

Så, vid förlossning, hur gjorde ni med hundvakt? Någon som passade hundarna i huset eller lämnade ni dem hos släkt/vänner?

Om ni lämnade hundarna hos någon, när tog ni hem dem igen? Vi har mina föräldrar inom någon mils avstånd så hjälp har vi, men min spontana känsla är ju att jag vill ha hem dem så fort som möjligt, min kompis fick dock barn för 3 veckor sedan och deras hund är fortfarande hos hennes föräldrar, för mig känns det märkligt men jag är ju helt novis på området, är detta ett vanligt tillvägagångssätt?

Hur har ni introducerat hundarna till bebisen?

Vår tilltänkta plan just nu är att mina föräldrar kommer till vårt hus och hundvakter där, och så är hundarna hemma och trygga när vi kommer hem med bebisen. Sen tänkte vi att de kan få nosa och säga ett första hej med bebisen i babyskyddet. Låter detta vettigt eller har jag missat en massa viktiga saker jag borde veta eller tänka på?

Tacksam för alla tips, även lästips på artiklar/böcker på ämnet hund och barn! Har en del fritid just nu 😅
Första barnet var hunden först ensam hemma, sen kom svärmor hem till oss och tog hand om hunden och huset, när vi kom hem så lät vi honom nosa på bebisen och sen var allt bra, han älskade bebisar och låg alltid så nära han kunde. När tvåan kom var både min mamma och svärmor hemma och tog hand om hund och storasyster. Samma sak när vi kom hem, han var mest glad för en ny bebis som han kunde ligga nära. ;)
Vi visste som sagt att han älskade bebisar eftersom kompisar hade haft med sig barn hem till oss och han höll sig tätt intill dem också. Världens bästa barnhund var han, höll sig alltid i närheten men var aldrig påträngande.
 
Vad härligt att höra era svar, och känns ju bra att vår plan inte verkar alldeles udda. Tänkte så man inte hade missat nåt viktigt just med spädbarn och nån smitta eller vadsomhelst. Våra hundar är rätt coola både två, de har inte träffat massvis med småbebisar men de gillar barn överlag så jag är inte jätteorolig egentligen, men alltid intressant att höra andras erfarenheter!
 
Hoppas detta är relevant för forumet, det är så att vi ska ha barn i augusti och har två hundar (pembroke) på 3 och 4 år hemma. Jag skulle gärna få lite input från er med barn och hund hur ni löst det praktiska kring hundvakt vid förlossning och introducera hundarna till bebisen? Har försökt söka lite men hittade inte riktigt rätt.

Så, vid förlossning, hur gjorde ni med hundvakt? Någon som passade hundarna i huset eller lämnade ni dem hos släkt/vänner?

Om ni lämnade hundarna hos någon, när tog ni hem dem igen? Vi har mina föräldrar inom någon mils avstånd så hjälp har vi, men min spontana känsla är ju att jag vill ha hem dem så fort som möjligt, min kompis fick dock barn för 3 veckor sedan och deras hund är fortfarande hos hennes föräldrar, för mig känns det märkligt men jag är ju helt novis på området, är detta ett vanligt tillvägagångssätt?

Hur har ni introducerat hundarna till bebisen?

Vår tilltänkta plan just nu är att mina föräldrar kommer till vårt hus och hundvakter där, och så är hundarna hemma och trygga när vi kommer hem med bebisen. Sen tänkte vi att de kan få nosa och säga ett första hej med bebisen i babyskyddet. Låter detta vettigt eller har jag missat en massa viktiga saker jag borde veta eller tänka på?

Tacksam för alla tips, även lästips på artiklar/böcker på ämnet hund och barn! Har en del fritid just nu 😅
Min mamma tog hand om hundarna. De var hos henne men vi bor i samma stad så de kom hem direkt när vi åkte från BB, tror till och med att det kan vara så att vi hämtade dom på vägen hem.

Mina hundar har aldrig varit förtjusta i barn men med sonen har det gått bra på en gång. De fick nosa igenom honom när vi kom hem, aldrig skyddat sonen från hundarna men däremot hundarna från sonen. Någon som fungerade väldigt bra för mig var att vid varje spontan kontakt de hade belöna hundarna. Tror att detta gjort att de är bästa kompisar idag när sonen är 4 år.
 
Hoppas detta är relevant för forumet, det är så att vi ska ha barn i augusti och har två hundar (pembroke) på 3 och 4 år hemma. Jag skulle gärna få lite input från er med barn och hund hur ni löst det praktiska kring hundvakt vid förlossning och introducera hundarna till bebisen? Har försökt söka lite men hittade inte riktigt rätt.

Så, vid förlossning, hur gjorde ni med hundvakt? Någon som passade hundarna i huset eller lämnade ni dem hos släkt/vänner?

Om ni lämnade hundarna hos någon, när tog ni hem dem igen? Vi har mina föräldrar inom någon mils avstånd så hjälp har vi, men min spontana känsla är ju att jag vill ha hem dem så fort som möjligt, min kompis fick dock barn för 3 veckor sedan och deras hund är fortfarande hos hennes föräldrar, för mig känns det märkligt men jag är ju helt novis på området, är detta ett vanligt tillvägagångssätt?

Hur har ni introducerat hundarna till bebisen?

Vår tilltänkta plan just nu är att mina föräldrar kommer till vårt hus och hundvakter där, och så är hundarna hemma och trygga när vi kommer hem med bebisen. Sen tänkte vi att de kan få nosa och säga ett första hej med bebisen i babyskyddet. Låter detta vettigt eller har jag missat en massa viktiga saker jag borde veta eller tänka på?

Tacksam för alla tips, även lästips på artiklar/böcker på ämnet hund och barn! Har en del fritid just nu 😅

Hundarna bodde hos sin daghusse. Det blev en hel vecka då vi fick åka lite fram och tillbaka innan bebis ville komma ut på riktigt. Vi hämtade hundarna på väg hem från BB. De fick spana in bebis i babyskyddet hemma. Inga konstigheter. Ena hunden ville gärna slicka på bebis väldigt mycket så det fick vi styra upp lite i början. Idag är det barnet som ber om att bli "pussad" av den hunden :love:
 
Min mamma kom upp och hämtade hunden (akut med första barnet, hunden i bilen så mamma fick åka 17 mil enkel resa och hämta honom 🙈), andra barnet så var hon hemma hos oss då (igångsatt).

Hunden fick nosa när vi kom hem och vi har försökt att han inte skulle känna sig utanför utan han har fått vara med i säng och soffa som vanligt. Vi försöker även se till att han får gå promenad med nån av oss, utan barn, ibland också. Lite egentid liksom. Har inte varit några problem.
Annars blir promenad ofta med barnvagnen (med sonen bar jag ofta i sjal eller sele).
 
När vi fick första barnet var hunden hos mina svärföräldrar och när vi fick andra barnet var hunden och äldsta dottern och mina föräldrar.

Med äldsta dottern stannade vi en natt på sjukhuset men blev så rastlösa så vi åkte hem innan 48 h kontrollen och då hämtade vi hem hunden påväg hem. Han fick hälsa och nosa direkt, inga problem.

Med yngsta dottern var vi hemma 12 h efter hon föddes och om jag minns rätt så kom mina föräldrar med hund och äldsta dottern direkt då. Inga problem det heller.
 
Vi hade hundvakt som kom och hämtade hem hunden till sig på kvällen när vi åkte in till förlossningen, där hunden varit över natten förut. Kom hem på em dagen efter och då kom hundvakten förbi med hunden relativt omgående. Vi var noga med att hälsa glatt på henne först, och sedan fick hon själv upptäcka att oj, där var ju bebis också. Nosade lite på lillmänniskan, inte några konstigheter. Men var mycket noga med att hon skulle få lite extra uppmärksamhet och inte känna sig bortglömd, speciellt de första dagarna.

Lustigt nog var inte vår hund den första som dottern träffade, när vi precis kommit hem och stod utanför dörren kom grannens hund rusande, jätteglad och letade efter vår hund (de är kompisar). Han tyckte bebisen vi hade med oss hem var mycket intressantare än vad vår egen hund tyckte när han fick syn på henne i babyskyddet :laugh:

Det enda som jag tyckte var lite jobbigt var att hundvakten kom och lämnade hunden, dvs att jag behövde träffa en människa att vara trevlig mot när jag var nyförlöst (vi körde hemgång så fort vi bara fick), sliten och mest bara kände mig som en svettig, blodig klump på två ben som bara ville få vara ifred :o Hade hellre sett att maken åkte och hämtade henne såhär i efterhand.

Edit: och just därför hade jag nog inte heller gärna haft någon som passat hundarna hemma om jag kunnat välja.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 937
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp