Hund på besök

Bukefalos 30 år!

AnneB

Trådstartare
Hej, vi passar just nu en medelålders labbehane under en vecka, vi har haft honom förr så våra två mellanpudeltikar känner honom. Vår yngsta tik är vänligheten själv men den äldsta ser två gränser för gästfriheten, hon tycker inte att han ska hoppa upp och sova i sängen med oss andra och hon tycker inte heller att han ska hoppa upp i soffan till oss andra. Förutom detta umgås de friktionsfritt. Hur hade ni tänkt och resonerat ? Hade ni tänkt att er hund hade helt rimliga gränser och tillåtit att hon säger ifrån ( liten morrning ) när han vill upp i soffan ( han vänder genast och lägger sig på mattan ) ? Eller hade ni tänkt : i det här huset är det jag som bestämmer vem som får vara i soffan och sagt till er hund att hon får hålla tyst och acceptera gästen även i soffan?

Det låter som fullt rimliga gränser för mig och eftersom det är så kort tid och den besökande hunden lyssnar bra så hade jag inte gjort nån grej av det.

Helt annan sak om det var fråga om en ny hund som skulle bo där permanent, då hade jag sagt ifrån. Säng, soffa och mig får alla i flocken samsas om.

Säger som övriga: vid tillfälliga besök hade jag inte brytt mig. Å andra sidan hade jag inte brytt mig vid ny familjemedlem heller, men då är jag också van vid att hundarna problemfritt delar på allt när de väl känner sig bekväma med varandra och att en morrning i soffan betyder "nej jag vill inte vara nära", aldrig "det här är min soffa".

Hej, vi passar just nu en medelålders labbehane under en vecka, vi har haft honom förr så våra två mellanpudeltikar känner honom. Vår yngsta tik är vänligheten själv men den äldsta ser två gränser för gästfriheten, hon tycker inte att han ska hoppa upp och sova i sängen med oss andra och hon tycker inte heller att han ska hoppa upp i soffan till oss andra. Förutom detta umgås de friktionsfritt. Hur hade ni tänkt och resonerat ? Hade ni tänkt att er hund hade helt rimliga gränser och tillåtit att hon säger ifrån ( liten morrning ) när han vill upp i soffan ( han vänder genast och lägger sig på mattan ) ? Eller hade ni tänkt : i det här huset är det jag som bestämmer vem som får vara i soffan och sagt till er hund att hon får hålla tyst och acceptera gästen även i soffan?
Här har vi en 13 årig 5kg polis i soffan, det får hon sköta själv o gör det utmärkt

Jag har hand om en yngre hund med jämna mellanrum men det är min egen gamla dam som bestämmer, det är trots allt hennes hem och hennes soffa.
Våran gäst får snällt flytta på sig alternativt sitta i mitt knä om han ska vara i soffan samtidigt som henne.
Hon får alltså säga till honom och han är väldigt respektfull. Inga problem.
Hundbäddar delar dom på ibland men hon bestämmer även där hur mycket kontakt hon vill ha.

Vi har inga hundar i sängen även om valp just nu ligger i sovrummet. Soffan är ett allmänt utrymme och inget som mina hundar får vakta vare sig från varann eller besökare. Vill de ligga ifred så får de gå och lägga sig i en av bäddarna. Där är det helt okej att säga ifrån även om jag försöker se till att freda dem och våra hundar är medvetna om att man inte går och stör varann när nån lagt sig i en hundbädd.

Tack för feedback på situationen. Min första spontana reaktion var att säga till henne då hon morrade men sen började jag fundera och kom fram till ungefär samma som flera av er andra skrev, den egna hunden kan få ha "sin" soffa de dagarna när de annars umgås fint. Nu ska han snart hem till husse och matte igen.

Tack för feedback på situationen. Min första spontana reaktion var att säga till henne då hon morrade men sen började jag fundera och kom fram till ungefär samma som flera av er andra skrev, den egna hunden kan få ha "sin" soffa de dagarna när de annars umgås fint. Nu ska han snart hem till husse och matte igen.
Det där är svårt tycker jag. Vi fick med väldigt kort varsel ta hand om en gammal taxtik. Jag tänkte att hon skulle få rätta sig i ledet men hon hade noll ödmjukhet och var van att få som hon ville, som ensam hund. Mina hundar löste det genom att låtsas som att hon inte fanns och hoppas att hon åkte hem snart. Det funkade för alla parter :)

Jag hade låtit tiken sätta lite gränser gentemot hanhunden som är på besök, det är inte mer än rätt och ingenting som han kommer ha besvär av. :) Tikarna de bestämmer!

Vi passar @Wingates jycke ibland och då får båda hundarna veta att det är jag som bestämmer alla reglerna. Min hund vill vakta matbordet och sängen från främmande hundar, hennes hund vill vakta lägenheten och trädgårdet från främmande människor. Jag grälar på dem och menar att alla är välkomna.

Jag har aldrig låtit mina hundar vakta möbler för andra hundar. Man kan få vakta den biten man sover på (dvs att den andra inte får ligga för nära) men i övrigt är det jag som äger möblerna.
Man får även vakta sina tuggben och matskål i rimlig mängd men sen sätter jag stopp på det med. Ser ingen vinst i att låta en hund styra och ställa över en annan hund.

Jag hade sett det som ett bra tillfälle att träna med min egen hund på. Förstår resonemanget om att den andra inte ska stanna så länge, men det blir ju svårbegripligt för den egna hunden, ska den stanna i 3 dagar får man vakta men inte om den ska stanna i 3 månader? Verkar rörigt om hunden ska lyckas avgöra när och inte, beteenden befästs ganska lätt tycker jag.

Tillägg: mina hundar får gärna vakta sin egen intimzon liksom, men inte hela möbler. Är man väldigt lättstörd där får man gå undan. Sen tror jag de flesta egentligen kanske vaktar sin resurs, bara det att resursen råkar sitta i soffan. 😉

Jag hade sett det som ett bra tillfälle att träna med min egen hund på. Förstår resonemanget om att den andra inte ska stanna så länge, men det blir ju svårbegripligt för den egna hunden, ska den stanna i 3 dagar får man vakta men inte om den ska stanna i 3 månader? Verkar rörigt om hunden ska lyckas avgöra när och inte, beteenden befästs ganska lätt tycker jag.

Tillägg: mina hundar får gärna vakta sin egen intimzon liksom, men inte hela möbler. Är man väldigt lättstörd där får man gå undan. Sen tror jag de flesta egentligen kanske vaktar sin resurs, bara det att resursen råkar sitta i soffan. 😉
Om man sitter hundvakt eller har hundbesök ofta i olika perioder kan jag helt och hållet förstå att man lägger ned tid på det, men är det en vecka en gång per x antal år eller så ser jag liksom ingen vits med det för min egen del. Inte när situationen är så friktionsfri som den här låter.
Och så beror situationen säkert på hur stor eller liten soffa man har - alltså om den andra hunden hamnar inom "intimområdet" genom att hoppa upp sas. I min soffa ryms bara en hund och en människa om inte alla vill vara väldigt nära varandra.

Jag har aldrig låtit mina hundar vakta möbler för andra hundar. Man kan få vakta den biten man sover på (dvs att den andra inte får ligga för nära) men i övrigt är det jag som äger möblerna.
Man får även vakta sina tuggben och matskål i rimlig mängd men sen sätter jag stopp på det med. Ser ingen vinst i att låta en hund styra och ställa över en annan hund.
Det är ungefär så jag också har tänkt

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Hund och bebis
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Hunden markerade hårt mot bebis - hur ska jag tänka?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka