Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Men varför är DV griniga på just sällskapsdjurägare? Är inte deras djur värda att också få vård?

Nu ringer/åker jag iofs till djursjukhus om jag behöver ha hjälp om mina sällskapsdjur på jourtid. Men alla bor ju inte nära ett sådant. Ska inte de kunna få hjälp då, utan att bli dåligt bemötta?
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Dels därför att majoriteten av idiotsamtal på natten kommer från sällskapsdjursägare dels därför att många DV fortvarande inte jobbar med sällskapsdjur dagtid o därför blir väldigt stressade av att ta hand om svåra fall. Det är lättare på ett djursjukhus där man vet att man har resurserna för att fixa det som går att fixa. Men även där måste i alla fall jag sålla o nog kunde man be ngn dra som i onödan väckte en mitt under de få timmar man försökte sova.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

*LÅnar*
Gräsligt hemsk historia det här med hunden! Men fattar inte varför ingen gjort nåt tidigare om de nu bor så nära?
Poliserna borde ha tagit allt på allvar och kommit ut. Då kanske djurägaren hade kunnat sättas åt och de kunde ha skjutit hunden för det var nog läge för att avliva den snarast möjligt istället för att behandla.

Så vitt jag vet kommer inte veterinärer ut till smådjur mitt i nätterna. Då får man istället själv åka med djuret till närmaste sjukhus. Jag känner veterinärer och visst har det hänt att de varit på fest under jour,(fest är inte= supa sig full, självklart gör man inte det när man är i tjänst) de kan ju inte bara sitta hemma och rulla tummarna. Har nån ringt så har de bara åkt från festen, inget konstigt. Man kan ju inte sluta leva bara för att man har jour.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jaha, så det är idiotsamtal ni kallar våra samtal. Kanske det är så att vi är rädda om våra djur.
Nu har ju vi också grisar. och det har jag ju märkt och det är inte hela världen om dessa djur får ligga ett tag och lida (vänta tills i morgon när det inte är jourtid). Så det är kanske därför ni får idiotsamtal just från smådjursägare. Får de vill ha vård direkt. Bönder verkar mer vänta tills dagen efter, eftersom det är dyrt med jourtid Sen bor ju de djuren i stallet, så de slipper se hur ont djuret kanske har när de ligger i sin säng).
Om man inte jobbar med smådjur på dagtid, så kanske inte deras journummer ska hänvisas till smådjursägare.
Man ringer ju får man är orolig och inte vet vad man ska göra. Vi är inte utbildade, men det är ni.

Grana som ringt jour många ggr pga av sina grisar. Och tänker fortsätta med det.

Ska kanske tillägga. Att jag har alltid fått hjälp när jag ringt jour för mina grisar. Men man får stå på sig lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Men i detta fallet när hunden är så dålig, så tycker jag de kunde fått hjälp. Varför sa inte veterinären att det skulle komma med hunden då, det kan man ju undra.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Men hundägaren då?!

Det borde ju för f*n vara skottpengar på folk som väljer att behandla sina djur på det där viset.

Jag hade nog försökt hitta någon som kunde skjuta hunden om jag varit i samma situation.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Ska vara en del bönder och veterinärer väntar till dagen efter...
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Idiotsamtal kallar jag de samtal som inte har ngt vid den tiden på dygnet att göra.
Om inte den icke smådjurspraktiserande distriktsveterinären inte skall ha jour på smådjur vem skall då ha det? Dv-org är egentligen inte uppbyggd för att har jour på smådjur utan är i första hand avsedd för lantbrukets djur. Det är inte Dv:s fel att nästan inga kliniker idag har dygnstäckande jour. Staten tänker knappast gå in med mer pengar för att DV på ett bra sätt skall kunna täcka upp för de privata klinikerna under jourtid.
En annan sak är att den jourhavande på ett djursjukhus oftast tillbringar natten där o är beredd på att jobba hela natten o tjänstgöringsschemat är upplagt därefter.
DV har mkt mer jour måste oftast åka in extra till mottagningen o har ett tjänstgöringsschema som inte räknar med jobb varje journatt, bönderna o många sällskapsdjursägare åtminstone häromkring är medvetna om detta men inte alla.
Har tex fått höra att "du har ju ändå jour så du kan ju lika gärna titta på mitt djur nu som imorgon" i fall som absolut kunnat vänta.
När det gäller det enskillda fallet har jag svårt att kommentera det utgående från tidningsartiklarna. Polisen är dock den som i första hand gjort fel men det är svårt att veta vad som sas där o hur den som tog emot uppfattade situationen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Det som kan vänta till dagen efter skall vänta, det är en förutsättning för att en dygnstäckande jour med så liten personal skall fungera.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Självklart ska det vänta. Men inte om ett djur har ont eller lider, men det finns djur som får ligga till dagen efter fast de lider..

Om inte DV har jour på smådjur, får man helt enkelt åka till djursjukhus (hur långt det än är). För du skrev ju själv att de kanske inte alltid kan svåra fall eftersom de inte jobbar med smådjur, och då ska de ju inte behandla sånna djur heller, då kan det gå illa.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Att polisen inte agerade på ett annorlunda vis tycker jag är fel.
Jag har full förståelse för att den här tjejen ringde vet. och ville få hunden avlivad. 1:a gången.
När man fått ett besked om att vet. inte kommer ut, ja då får man vända sig någon annanstans, det hjälper inte att truga och absolut inte att ringa 12 gånger under jouren.

Jour reglerna känner jag inte till men jag tycker att Peter L informerat oss väl angående detta. Vi djurägare har en tendens att tro att vissa yrkesgrupper ÄR sina yrken dygnet runt, alltid. Vi har svårt att respektera att det finns vissa regler "bakom kuliserna". Självklart vill vi våra djur väl och agerar därefter men ibland står vi utan att kunna påverka, tyvärr.
Jag är glad över makens vapenlicens vid såna här tillfällen. Lider ett djur akut kan det avlivas snabbt på hemmaplan. Legala konsekvenser för man ta senare.

Jag är också väldigt glad över den geografiska närheten till Hbg djursjukhus dit man alltid är välkommen med ett sjukt djur, oavsett tidpunkt på dygnet.

Det som berör mig väldigt illa dock, utöver hur hunden skötts givetvis, är den arroganta attityd som veterinären i fråga uppvisar i den artikel där han ger sin syn på händelsen.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag blev riktigt arg när jag läste den artikeln.
För det första den nonchalanta ägaren.. Skaffar man sig djur måste man också se till att ta hand om dom.
Men sen veterinären... Så avvisande som han verkar vara behöver man inte vara. Även om han kanske inte tyckte att det var hans jobb på jourtid att komma ut och avliva djuret så borde han väl åtminstone försöka vara trevlig.
Visst hon kanske kunde åkt iväg med hunden till djursjukhus, men hur långt var det dit då? Å hade det inte varit bättre då om veterinären åkt ut direkt efter han var klar med den häst han påstd sig hålla på att behandla. Så hade saken varit avklarad rätt fort sen antar jag...

Själv så tycker jag veterinären verkar vara riktigt otrevlig.
Visst, det var sent på natten o.s.v. Men har man tagit ett jobb som veterinär och arbetar jour, då får man fasen klara av det också. Annars kan man sluta med en gång.

Har själv varit med om en veterinär som vägrade komma ut på jourtid en gång till min häst. Hade kontakt med djursjukhuset då, och även dom sa att jag skulle ringa jourhavande veterinär här hemma så att hon kunde komma ut och ge hästen dropp, så kunde hästen klara av resan ner till djursjukhuset sen.
Men inte sjutton kom veterinären ut. Nädå, hon hade inte någon bra förklaring till varför hon inte ville komma heller..
Fick avliva den hästen då hon inte orkade med resan utan att få dropp först.
Ringde sedan och la en anmälan på den veterinären. Och har också pratat med henne efteråt om detta. Men visst, hon är känd här omkring för att inte vilja behandla.
Så det finns veterinärer som jobbar jour som inte alls är veterinärer för att hjälpa och ta väl hand om djuren, det enda dom verkar vilja är att tjäna pengar. Sen hur dom tjänar sina pengar, det verkar spela mindre roll..
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Mig veterligt så finns det 2 veterinärer som turas om att ha jour på DV i Ö-vik. De jobbar ju även dagtid med stor-/lantbruksdjur + ATG-kliniken. Sen finns det några vet. på DV-stationen som har smådjur men dom har ingen jour annat än om någon av de 2 har semester/sjuk. Så jag tycker otroligt synd om hunden men förstår vet. Vi har det inte så förspännt med vet. att vi kan få välja hur som helst, vi har nog 60 mil :mad: till närmaste djurklinik som har heljour. :cry:
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Grana skrev:
Självklart ska det vänta. Men inte om ett djur har ont eller lider, men det finns djur som får ligga till dagen efter fast de lider..

Om inte DV har jour på smådjur, får man helt enkelt åka till djursjukhus (hur långt det än är). För du skrev ju själv att de kanske inte alltid kan svåra fall eftersom de inte jobbar med smådjur, och då ska de ju inte behandla sånna djur heller, då kan det gå illa.

Dom skulle nog gärna slippa men när de har jour anser folk att det är självklart att de skall ställa upp på smådjur också.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag har hört både läkare och veterinärer diskutera sina orimliga jourförhållanden. Vad jag vänder mig emot är då att de inte tar tag i sina fackföreningar och ser till att driva igenom krav på en rimlig arbetsbelastning, -miljö och -tider. Istället för att rent privat se till att få sin sömn genom att skjuta över ansvaret på t ex underläkare eller avvisa smådjursägare. Detta är av både djurskyddsskäl och kvalitetssäkringssynpunkt som jag ser det som en angelägen fråga.

Jag skulle inte vilja bli opererad av en läkare som haft sammanlagd arbetstid inkl jour i 32 timmar, under ett hårt belastat pass. Vanligt himla sunt förnuft säger en att risken för misstag, missbedömningar, rent fummel eller glömska är övervägande när man sover för lite. Och det är därför självklart inte bara rimligt utan nödvändigt att så pass ansvarsfulla vårdyrken har en arbetssitauation som tillåter sömn, vila och återhämtning. Det är en organisatorisk fråga, och den har varit aktuell länge. En anledning till att yrkesgrupperna inte sett till att få till stånd en förändring av detta tycks dock ligga i den utbetalning de får i form av OB. Och kan man då dessutom avvisa besvärliga gnälliga smådjursägare eller "troligen-bara-öroninflammationsbarn" till nästa morgon, då kan man ju ordna till det för sig rent privat så att man känner att man orkar till pensionen. Jag tycker att detta är ett stort problem. Både som djurägare och mamma (dock utan att ha öroninflammationsbarn).

Det är möjligt att tjejen och hunden hamnade i en Moment 22 situation här, där vet. inte kunde ingripa. Men då är det också ett systemfel, för sådana ska inte behöva uppstå. Polisen borde kunnat ta det, tycker man ju. Men veterinären låter otroligt och onödigt arrogant mot tjejen. Han kunde åtminstone hänvisat henne till närmaste djursjukhus eller polis om nu ärendet inte alls föll inom hans arbetsbeskrivning, så hon hade något hon kunde göra. Tycker det är orimligt att djur ska lida så. Och orimligt att sjuka människor måste slåss för att få vård, göra sig gnälliga och besvärliga för att någon ska begripa att det gör ont (säger den som nästan blev avvisad från KK under pågående förlossning pga att man inte beskrev smärtan som outhärdlig).

Det är inte en veterinärs jobb, eller kompetensområde, att bedöma hur pålitliga folk är. Det kanske är vad de känner sig tvingade att göra, och jag förstår det behovet, MEN - man kan och bör åtminstone lyssna på och vara artig mot folk i ett serviceyrke. Folk/ kunder/ patienter har inget val, i synnerhet inte under jourtid, och därför kan behandlande yrkesgrupp vara hur otrevliga som helst. Det är obehagligt, och kan leda till märklig övertro till sig själv, just då man inte kan ifrågasättas av sina kunder.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

En ROS till Karoline Nordfjell.
Det är tur att det finns hjärtan i en del.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Blev inget mer än en varning med den anmälan.
Det är några år sen nu och jag kommer inte ihåg precis vad dom sa när vi ringde å anmälde, det jag kommer ihåg är att dom sa att dom inget kunde göra. Dom visste däremot att denne veterinär fått flera klagomål tidigare..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Artiklarna om hunden som Karoline Nordfjell tog hand om väckte massiv uppmärksamhet från ÖA:s läsare. Många har egna historier om...
Svar
1
· Visningar
1 301
Senast: Tolly
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Den aktuella veterinären ser inte att han har gjort något fel. Han tycker snarare att Karoline borde ha engagerat sig i hunden...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp