Bukefalos 28 år!

Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Det finns ett krav på att ställa upp när det behövs av djurskyddsskäl o de flesta försöker verkligen o mer än så. Att staten skulle gå in med mer pengar för att DV skulle klara all smådjursjour på tillfredsställande nivå anser jag helt otroligt politiskt. Som sagt, staten tar inte det fulla ansvaret för att smådjursjouren skall fungera, men det är samtidigt DV som så gått det går sköter nattjouren i större delen av landet vilket vi mest verkar få skit för eftersom vi inte alltid klarar av att vara trevliga kl 3 på natten, Själv ställer jag upp när det verkligen behövs, skjuter på det som kan vänta men blir grinig på onödiga samtal.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Det jag menade är att det är ju i princip tji hopp i h*****e att få tag på en "privat" vet.
I regel har dom tfntid 45 minuter på morgonen och sen är det kört att få tag på dom resten av dygnet...
Det Borde ju gå att få dessa att turas om med smådjursjourverksamhet ???? Eller är det en praktisk omöjlighet ?

Vet faktiskt hur det är, med folk som ringer i Panik, för att hunden är sjuk/skadad och när man kommer dit, så är det inget :smirk: Jag har hittintills INTE varit otrevlig mot någon, även om jag blivit störd "i onödan"
Sedan i vissa andra fall, så Har det varit på "riktigt" och då känns det skönt att kunna hjälpa en orolig hundägare.. Oavsett det gäller kontakt med vet. om det behövs, eller behandling av lättare skador/skötselråd och i vissa fall också avlivning av extremt skadade/sjuka hundar..
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Tillägger att vid minsta lilla misstanke om allvarlig skada eller sjukdom, så rekommenderar jag att ringa vet

Jag kan mycket om hundar, deras sjukdomar och skador osv, men jag är ingen vet. och besitter inte alla era kunskaper... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sedan tycker jag det är rent för:devil:igt att hundägaren inte ställs till svars, för att han inte gjort något, när han ändock har varit medveten om att hunden varit extremt sjuk en tid... Skulle avliva, men blev förkyld... Sämsta ursäkt jag hört....:mad:
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag anser att den stora boven här är den ursprungliga djurägaren som underlåtit att ge hunden den vård den behöver. Det är synd om tjejen som tagit hand om den i slutstadiet av dess liv, men vårt samhälle fungerar inte så som att veterinärerna kan ta ansvar för den situationen. Hon skulle inte ha tagit hunden utan kontaktat miljö och hälsa eller polis. Det finns andra än veterinärer som faktiskt också har skyldigheter enligt lag, kom ihåg det...

Måste bara få flika in eftersom Peter har hakat upp sig på den privata sidan. Du är också väl medveten om att det inte är ett förhållande på lika villkor eftersom jourersättning endast utgår till DV, det var inte länge sedan det inte gick att få ersättning till resa för avlägset boeende lantbruk för privata veterinärer. Staten anser att DV har det övergripande ansvaret för smitt och djurskydd och ser inte varför man ska ge pengar till privata veterinärer när man har en egen organisation. Det är inget problem att få privata veterinärer att arbeta jour, det förekommer i alla fall i stora delar av södra Sverige. Problemet är däremot ersättningen. En privat veterinär får inga tre kompdagar för att gå en jourhelg. Så dra inte ut den debatten på ett hästforum.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag vet att en privat vet inte får ngn statlig ersättning för jouren. De pengar som går till DVs jour är för att ge dygnetruntjour på lantbrukets djur o resurserna räcker däremot inte till för att ge en täckande jourservice på sällskapsdjur. Anledningen till att jag tagit upp den här biten är att många här menar att DV har en skyldighet att ställa upp på alla jourfall.
Annars håller jag med dig, anser att den polis som inte tog det som en anmälan agerade fel men samtidigt vet jag inte hur tjejen framställde saken när hon ringde.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Artiklarna om hunden som Karoline Nordfjell tog hand om väckte massiv uppmärksamhet från ÖA:s läsare. Många har egna historier om...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: Tolly
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Den aktuella veterinären ser inte att han har gjort något fel. Han tycker snarare att Karoline borde ha engagerat sig i hunden...
Svar
13
· Visningar
2 082
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp