Bukefalos 28 år!

Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Netika skrev:
*tar en knapp*

Nu ska vi se....

Det gick alltså cirka tolv timmar mellan att hon som tagit hand om hunden ringde veterinären första gången och att den dog på hennes badrumsgolv.
Närmaste smådjursklinik med dygnsjour torde väl ligga i Umeå.....

På tolv timmar hade hon som tog hand om hunden hunnit åka mellan Ö-vik å Ume en si så där 8-10 gånger.....

Dumma, dumma distriktsveterinärer som inte alltid orkar göra allt för alla överallt.....

Precis.
En veterinär kan mycket väl få vara på fest under jourtid om han/hon är nykter och kan komma in till kliniken inom beredskapstiden, som kan vara t.ex. 30 minuter. Praktisera hos en veterinär en vecka så förstår ni att definitionen "akut sjuk" väldigt ofta är ett par veckor.
Vad tycker ni veterinären skulle ha gjort? Avlivat djuret utan djurägarens tillstånd? Det är inte veterinären som har laglig rätt att fatta det beslutet (även om man många gånger önskar det).
Utan att veta mer om fallet än det som står i artikeln, så verkar veterinären endast gjort sig skyldig till att inte vara trevlig och det är än så länge inte ett brott.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Vad skulle veterinären gjort? Ja, vad sägs om att lindra djurets smärtor.

Som sagt, jag tycker inte att tjejen kunde kräva att veterinären skulle åka ut, men om hon hade kunnat ta hunden till veterinären kan jag tycka att smärtstillande iaf hade varit på sin plats.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Gunnar skrev:
(ÖA)
Det har varit en hård helg för Karoline Nordfjell. I fredags räddade hon en dödssjuk hund bara för att handfallen se på när tiken sedan dog på hennes badrumsgolv.
Polisen kunde inget göra – och veterinären hade ingen lust..

http://allehanda.se/lokalt/6802


Gud så hemskt.

Det verkar tyvärr inte vara allt för ovanligt bland veterinärer, detta handlande. Jag har mer än en gång fått bli arg i telefonen för att få vet att komma. Hon tyckte att det var alldeles för långt (15 mil), men det ingår ju i hennes uppgifter. Hästen hade foderstrupsförstoppning o var när att dö. En annan gång hade en häst kolik o en väääldigt låg temp. Veterinären frågade då om det inte fanns ngn vuxen i närheten eftersom jag ljög ("en häst med den tempen skulle inte vara vid liv") Hon ville inte prata med ett barn (var 18 då). Tillslut kom hon ut iaf (15 miol denna gång med) o fick med egna öon o egen termometer se den låga tempen.

Man tycker att dom borde vilja hjälpa djur. Är man jourhavande distriktare så vet man ju vad det innebär, spec i glesbygden.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

*knapplån*

Att veterinären enligt utsago var otrevlig håller jag med om, men en DV i norra Sverige har stora distrikt och måste prioritera.
Heder dock till tjejen som tog saken i egna händer och höll tiken sällskap in i dödens rike.
Vad jag reagerar på är att vi har en så fruktansvärt dåligt fungerande djurskyddslagstiftning.
En person som lämnat sin hund på detta vis ska straffas och det hårt, men det kommer inte att hända någonting, jag lovar!
Där jag bor är det just nu ett par hundägare som missköter sina hundar något så grymt, vad sägs om tikar som i desperation ätit sina egna valpar. Hundvalpar som inte får tillräckligt med mat, ser ut som staket i kroppen.
Missförhållandena är väl kända av miljöskydd, DV och länsveterinär ett flertal kontroller har gjorts men ingenting händer. Hundägarna får kritik från myndigheterna och sedan en viss tid att ordna upp eländet, är det bättre inom stipulerad tid får de fortsätta ha hundarna. Tills nästa anmälan kommer in och nya kontroller görs, osv, osv.
Jag tog själv hand om en utmärglad valp i somras när den kommit in hos mig vägrade jag helt sonika att lämna igen den. Den tikvalpen är snart sex månader och har inte börjat växa ordentligt i storlek (höjd, längd) förrän den senaste månaden hon har inte tappat alla mjölktänder än och har behandlats flera gånger för en envis UVI. Det är först nu de två senaste veckorna som hon börjat ta kontakt självmant med oss människor tidigare har vi alltid fått locka på henne.
Jag begriper inte hur vi kan ha en lagstiftning som ger ett så ihåligt skydd för varelser som är utlämnade till omgivningen.
Har man misskött djur i sådan omfattning ska man genast ha djurförbud.
Se på dessa "kattsamlare" som totalt tappar kontrollen, vi har en sån också, där har veterinär och polis ingripit två gånger ena gången avlivades 54 katter men eftersom det fanns fler som de inte fick tag på gick det snabbt att "odla" nya. Andra gången vet jag inte hur många katter som avlivades men Djurskyddsföreningen ansåg att personen skulle få behålla fem katter som kastrerades/steriliserades, det tilläts. Personen ifråga har nog femtiotalet katter nu igen....
Är det rätt mot djuren, de är magra och emliga och vansinnigt skygga.
Att ha ansvar för ett djur är något allvarligt som man ska ta mycket seriöst på.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag vet inte hur andra känner...men jag har en fråga.
Om detta hade gällt en läkare??
"Jag måste sålla bland mina patienter."
Vad hade hänt då?
Men då är också frågan hur högt ska vi värdera och prioitera våra husdjur?
Som jag har läst mig till hade denna hund inget värde i huvudtaget.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag tycker att rubriken är otroligt missanvisande! Läser man vad veterinären säger så var det ju inte för att han inte orkade utan för att han inte kunde avliva ett djur utan ägarens tillåtelse!
Visst är det jättesynd att han inte kunde göra något pga det juridiska men det är väl inte hans fel? Han gör sitt jobb och även om han ville så kunde han inte.

Sen att personerna i händelsen, speciellt poliserna och _ägaren_, kunde ha agerat annorlunda är en annan sak.

Jag har märkt att det alltid går rykten om veterinärer och läkare. De har ställt fel diagnos, de har varit slarviga etc etc. Vet och läkare är _människor_ de är INTE allvetande helgon(??) Ibland är vissa sjukdomar extremt svådiagnostiserade och det är lätt att ta fel. De som jobbar med det gör allt för att hjälpa, men ibland blir det fel!
Det finns ju självklart fel människor inom dom yrkena också men ibland blir jag bara så fundersam när en patient, utan någon som hellst erfarenhet inom läkaryrket så bestämt kan säga att si och så gjorde läkaren fel och hävda detta trots att flera andra utomstående läkare har sagt att läkare 1 inte gjort något fel. Vem är denne patient som isf kan så mycket mer än läkarna?
Kommer ihåg ett fall som tidningen tog upp, det var en äldre kvinna som var mycket upprörd över hemsjukvården. Kvinnan hade haft ett sår på benet som hemsjukvården tog hand om, enligt kvinnan var såret nästan helt läkt när det en dag kom en ny sköterska som rev upp hela såret så det blev värre än någonsin :eek:.
Ja, att kvinnan som klagade hade vissa psykiska problem och var känd inom vården för att klaga på allt och alla stod det ju självklart inget om :smirk:

Långt och rörigt?
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Men det gör dom ju om man åker in till akuten t.ex, har man en liten åkomma får man snällt vänta, ju värre desto tidigare.....
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag minns ett fall här i stan. En äldre man passade en bekants (?) hund. Men han vart lite förvirrad, så han åkte till djursjukhuset här och avlivade hunden. Inte bra alls.
Oj vad drevet gick här. "Vilka usla veterinärer, hur kan man ta bort en hund där man inte vet ägandeförhållandena helt säkert" Ägaren grät ut i tidningen, sjukskrev sig tre veckor och gick på lugnande medicin.

Här får veterinären skit när han _inte_ tar bort en hund med oklara ägarförhållanden. Det blir fel hur de än gör, tydligen.

Personligen hade jag ringt min stallägare. Han har jaktlicens och vapen, så då hade inte den stackars stackars hunden behövt fortsätta lida.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

pallas_athena skrev:
ja kan säga att veterinären e känd från tv sen e jag tyst

Jag har Aldrig sett honom på tv......
Däremot, så får han sen ett antal år tillbaka Inte behandla mina djur..Vare sig stora eller små...
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

busigalillajag skrev:
Blev inget mer än en varning med den anmälan.
Det är några år sen nu och jag kommer inte ihåg precis vad dom sa när vi ringde å anmälde, det jag kommer ihåg är att dom sa att dom inget kunde göra. Dom visste däremot att denne veterinär fått flera klagomål tidigare..

Han får fortfarande klagomål..Det är ju inte första gången han nekar djur vård... Gäller även hästar.. Alltså Inte bara smådjur..
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jo, det finns ju en privatpraktiserande, men h*n ville tydligen inte klampa in på Dv:s område :crazy: :confused:
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Att inte vilja klampa in på DVs "område" var knappast ngn bra ursäkt. Marknaden är fri.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Tyckte själv det lät som en märklig motivering....H*n var väl helt enkelt trött och behövde sin skönhetssömn ;)
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Vad gäller förresten för DV? Är det fortfarande så att de i första hand skall behandla lantbrukets djur? Innebär det då att en ko normalt sett går före en hund?
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Ja så är det. Statens anslag till DVs jourverksamhet är egentligen riktat till lantbruket.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

*norpar*
Alla andra djur än nötkreatur göre sig icke besvär, med att skada sig/bli sjuka på andra tider än under ordinarie kontorstid verkar vara det som gäller nu för tiden....

*utvecklingen går verkligen framåt*..............
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Skitsnack! Vi o andra tar emot massvis med smådjur under jourtid men för att vi skall hålla till pensionen måste vi kunna kräva att folk inte ringer mitt i natten om det inte är akut, det är en överlevnadsfråga! Fungerar inte detta finns en risk att DV blir tvungna att stänga jouren några timmar nattetid för att arbetsskyddet skall fungera.
När det gäller utveckling så har faktiskt på det hela taget DVs kunnande o villighet att ta emot smådjur dagtid o jourtid ökat de senaste årtiondena. Men samtidigt har andelen privata kliniker som har en vettig jour minskat.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sol skrev:
Ibland är inte det så "bara". Norröver i landet kan det vara väldigt långt till närmsta nattöppna djurklinik. Sedan förtäljer väl inte historien om tjejen ens har körkort eller bil heller och då är det absolut inte så himla lätt.
Men det är inte DistriktsVeterinärens problem.
Det är ju ett val man har gjort att bo på det viset.
En kalkylerad risk helt enkelt.

Man sätter sig inte ute i ödemarken med en hög djur utan att se till att ha en plan för hur man skall lösa det om djuren blir sjuka.
Och DV är till för lantbrukets djur, och tar hästar som är stora och besvärliga att frakta i mån av tid.
Små djur som man kan hiva in i en vanlig bil, de får man väl ta och se till att köra till Klinik själv.
Om man inte har någon bil så får man väl ta en taxi.

Jag Pryade en gång hos en veterinär.
Och dit kom en gammal man i Taxi med sin hund som skulle opereras.
Och sedan så kom Taxin och hämtade hund och gubbe när det var klart.
Man får väl se till att lösa problemet själv.

Jag har bosatt mig mitt emellan en hel hög av kliniker, så har jag löst det för mig.
Om inte servicen duger åt er, ja då så får ni väl ta coh flytta dit där det finns bättre service.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Ju lägger jag tv ner min röst på det här forumet för att fara på DV-möte o troligen diskutera det här fallet ur en annan synvinkel.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Artiklarna om hunden som Karoline Nordfjell tog hand om väckte massiv uppmärksamhet från ÖA:s läsare. Många har egna historier om...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: Tolly
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Den aktuella veterinären ser inte att han har gjort något fel. Han tycker snarare att Karoline borde ha engagerat sig i hunden...
Svar
13
· Visningar
2 082
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp