Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Oavsett vilka formella skyldigheter som den här veterinären haft i det här fallet är det hans moraliska skyldighet som sakkunnig yrkesman att dels korrekt och artigt informera en djurägare som ringer.

Om veterinären inte själv kan komma ut kan man tex ge telefonnummer till andra veterinärer och till kliniker i trakten. Man kan när det gäller akuta avlivningsfall av tex en hund säga till att man kan ringa 112 och be att få kontakt med jourhavande jägare för att försöka komma i kontakt med någon som har avfångningsvana och gevär etc etc.

Det finns ingenting som rättfärdigar att man medverkar till ett förlängt lidande för djuren.

Och det att man inte får avliva djur som ägs av någon annan är totalt bullshit. Har varit med om att veterinär avlivat vilda fåglar som jag burit dit när jag var barn och det gjorde veterinären gratis eftersom som han sade " det är ju lika mycket min fågel som din".

Tamdjur får avlivas av veterinär, polis, jägare utan ägarens tillåtelse när det är motiverat av djurskyddsskäl tex efter en trafikolycka. Även som privatperson får du göra det om du har nödiga kunskaper att utföra avlivningen.

/KT
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Problemet här är att DV har en organistation som är lagom dagtid men inte anpassad till att ta emot jourfall från de som dagtid anlitar andra veterinärer som inte har jour.
Staten tänker inte skjuta till mer pengar för att har en organisation som är anpassad till att sköta större delen av smådjursjouren i landet, så länge inte alla kliniker tar sitt ansvar för jouren kommer den här situationen att kvarstå. DV har fått bättre jourförhållanden på många sätt men kommer aldrig bli anpassad på det sätt som anses här. De flesta distriktsveterinärer gör sitt bästa för att ta det som verkligen behövs av smådjur på jourerna trots att det egenligen inte är deras jobb o får ofta skit därför att folk anser att de måste klara allt dygnet runt.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag tror att båda jag och andra inte ger er veterinärer skit. Ni gör ju också ett mkt bra jobb. Vad skulle vi göra utan er.
Men att detta kom upp är ju vad som står i artikeln här, och jag resonerar efter vad jag läst där. Sen kan det ju gått till på annat sätt, det vet inte jag. Men av vad jag läst, så tror inte jag att du tycker denna veterinär var så himla trevlig. Sen förstår jag att du som veterinär, inte vill uttala dig om just detta specifika fall.
Det finns ju dåliga folk inom alla arbetskategorier och även dåliga djurägare.
Jag vet tex en veterinär som jag anser gjort 2 väldigt dåliga tabbar (för den ena fick han en erinran, de andra anmälde inte), sen har jag också råkat ut för honom, jag fick böna och be han skulle komma och det blev ilfart till djursjukhuset (hästen behövde en spruta för att klara att stå dit, var det jag ville ha hjälp med). Sen har jag ju träffat veterinärer som man skulle vilja ge tio tusen rosor till.

Den veterinären vi har till våra grisar är egentligen toppen, men jag förstår inte alltid vad han säger (inte svensk). Men han lyssnar och tar sig tid, och förklarar om det är något. Han säger själv han inte är jättebra på grisar, men han har gett oss namn på grisbönder som han tycker är kunniga, så vi kan ha kontakt med dom om det är något, sen finns han ju alltid om vi vill fråga något.
Så han är värd rosor :-)

Ja, nu kom jag väl från ämnet, men ville bara skriva att vi djurägare inte tycker ni är skit :-)
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag har varit med om en liknande händelse! Jag "fick" den jättesjuka hunden för att ägaren mer eller mindre inte ville/orkade ta hand om den. Jag tog den från hundgården och lyfte in den i min bil. Det var söndag och jourhavande vet. röntgade och upptäckte vatten i lungorna och avlivade hunden för den hade ingen chans att överleva. Detta hände på en söndag och nu förstår jag vilken underbar veterinär hon är! Hon tvekade inte en sekund att komma ut när jag berättade om hundens tillstånd, trots att det egentligen inte var min hund! Dessutom tog hon ingen helgtaxa för hon led lika mycket som jag av att se hunden må så dåligt.
All heder till veterinären som då jobbade i Gällivare, en sann djurvän!
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Vad jag har velat göra med de här inläggen är inte så mycket att försvara det som hände ; det vet jag för lite om o tänker inte ringa o fråga, utan mera att förklara den arbetssituation som kan leda till att en i grunden snäll person reagerar på ett elakt sätt.
Vidare har jag försökt förklara den struktur inom den veterinära företagssamheten som leder till att en relativt liten grupp står för en oproportiononeligt stor det av jourverksamheten.
Jag har massvis av gånger sett inlägg av folk som säger att de aldrig skulle anlita DV till vardags o sen gnälla att de inte ställer upp på jouren eller att de inte kan ngt, till dessa säger jag bara , se till att era ordinarie veterinärer ställer upp med jour.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag blir både lessen och förbannad när jag läser sånt här. Tycker det är förjävligt att djur ska behöva lida såhär, pga. lathet och okunskap. :mad: En ros till tjejen som gjorde vad hon kunde!
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Grana jag tycker dessutom att din kommentar att du inte tror ett dugg på att veterinären var ute på jobb är att ta i om en vet du inte känner. Om du läser kommentarerna på ÖAs sida hittar du ett inlägg från den vet var hemma hos.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Det är ju förjävligt!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cry: Har han inga känslor eller?? :devil:
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Gunnar skrev:
(ÖA)
Det har varit en hård helg för Karoline Nordfjell. I fredags räddade hon en dödssjuk hund bara för att handfallen se på när tiken sedan dog på hennes badrumsgolv.
Polisen kunde inget göra – och veterinären hade ingen lust..

http://allehanda.se/lokalt/6802

Det är tamejfan helt otroligt!! :mad: Vetrinären kunde väl åkt dit oavsaett iom det vems hund det var! Den stackaren led ju!!'
Sånt här gör mig så förbannad! :mad: Stackars hund... :cry: :cry:
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Fanns det inga andra vetrinärer som var vakna? undrar lopphög
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

hej. fy vad hemskt att inte vetrinären hjälpte hunden. Vad jag har förstå så borde vetrinäre åka ut om de finns djur som behöver hjälp. Det är synda att djur får plågas ihjäl.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

fy vad hemskt
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

peter_lundin skrev:
Grana jag tycker dessutom att din kommentar att du inte tror ett dugg på att veterinären var ute på jobb är att ta i om en vet du inte känner. Om du läser kommentarerna på ÖAs sida hittar du ett inlägg från den vet var hemma hos.
PL

Jag har förståt att du reagerat på den kommentaren eftersom du tagit upp den 2 ggr nu.
Men det är vad jag kände och trodde, sen att jag inte känner veterinären har väl ingen betydelse av vad jag tror.
Folk tror både det ena och det andra i största allmänhet, så att jag skrev vad jag tror tycker inte jag är konstigt. men det kanske det var för jag skrev om en veterinär.

Ja, jag ser till så min ordinare veterinär till mina smådjur har jour. För jag anlitar inte DV till vardags till dessa djur, möjligtvis för en spruta, men inga större saker. Men det är väl bra, då slipper ni oss som är så besvärliga.
Har fått känslan av att du stör dig på mig (men vet inte vad jag gjort), för märkt du gärna kommenterar vad jag skriver, tjafs har jag slutat med. Så detta var mitt sista inlägg till dig.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Men till slut ringde han upp och i bakgrunden hörde jag musik och massor av folk som pratade. Jag kan inte säga det säkert, men jag har själv varit på fest och jag känner igen ljuden.
Så brukar det låta i mitt stall om natten när veterinären kommer på jourfall.
Radion på för fullt, för att hålla folk vakna och hästar lugna.
Och massor av prat och nevöst fnitter.
Jag blir pratig och fnittrig av oro och brist på sömn.
Och det brukar mina medhjälpare och veterinärer och studenterna som veterinärerna har med sig också bli.
Man försöker att hålla humöret uppe med kaffe och glada tillrop.
För man jobbar så mycket bättre då.

Och ett akutfall mitt i natten kan vara hårt jobb, både för mig och för veterinären och andra inblandade.
Så för djurets skull, så är det bäst att man ser till att hålla sig så arbetsför som möjligt.

Katter lastar jag in i bilen och åker till en smådjursklinik med.
Det får man väl se till att göra med hundar också.
Hästar måste jag ha remiss för att få komma till klinik med, annars så skulle jag skjutsa dem till klinik också.

Inte ens barn kan man få hem en läkare till mitt i natten.
Man får vackert packa sig till närmaste sjukhus med en akutmottagning.

Så varför skulle någon kunna kräva att en veterinär kommer farande hem till den mitt i natten för en sjuk hunds skull?
Det är väl bara att packa hunden i bilen och åka till en jourklinik?
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

*tar en knapp*

Nu ska vi se....

Det gick alltså cirka tolv timmar mellan att hon som tagit hand om hunden ringde veterinären första gången och att den dog på hennes badrumsgolv.
Närmaste smådjursklinik med dygnsjour torde väl ligga i Umeå.....

På tolv timmar hade hon som tog hand om hunden hunnit åka mellan Ö-vik å Ume en si så där 8-10 gånger.....

Dumma, dumma distriktsveterinärer som inte alltid orkar göra allt för alla överallt.....
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

peter_lundin skrev:
Jag skulle troligen inte åkt ut men förmodligen erbjudit mig att ta emot hunden på mottagningen.
När det gäller nattjobb måste man sålla hårt om man skall klara sig till pensionen, har en kollega som fick sluta långt i förtid just för att han inte klarade pressen på jourerna, dett blir inte bättre för att "alla" privata stänger på em o sen är det oftast bara dv kvar.

Jag förstår helt och fullt att DV inte kan åka iväg för "vad som helst". I vissa delar av landet har DV enorma områden att täcka. Däremot tycker jag att veterinären hade kunnat erbjuda sig att kolla hunden om de kom in med hunden. Själv skulle jag varit helt förtvivlad om inte DV tagit emot min honkatt mitt i natten (midsommar). Jag är supernöjd med DV uppe i mina hemtrakter. Även om de har stordjur som huvudansvar så har de, mig veterligen, aldrig nekat ett smådjur vård när det varit akut.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Inte_Ung skrev:
Det är väl bara att packa hunden i bilen och åka till en jourklinik?

Ibland är inte det så "bara". Norröver i landet kan det vara väldigt långt till närmsta nattöppna djurklinik. Sedan förtäljer väl inte historien om tjejen ens har körkort eller bil heller och då är det absolut inte så himla lätt.

Men visst, att bara sitta hemma och tjata på DV hjälper ju ingen. Jag undrar om ens möjligheten att ta hunden till veterinären påtalades. Det kan ju trots allt inte vara olagligt att ge en lidande hund smärtstillande, även om ägaren inte är med.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

I detta fallet var ju även tjejens mamma inblandad o på ngt sätt måste hon fått hem hunden.
Avsaknad av transport är ingen anledning för djurägaren att begära att vet skall komma ut. Som djurägare har man skyldighet att åka till vet när det behövs, dvs fixa den transport som behövs.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Om jag kommenterar ngn du skriver är det inget personligt.
Jag brukar inte utgå från att folk ljuger, därför ville jag , trots upprepningen, visa att det fanns ngt som visade att vet talade sanning.
Sen vill jag bara säga att vi har en ganska stor smådjursverksamhet där vi alla jobbar omväxlande, på jourtid tar vi även hand om smådjuren när vi har möjlighet normalt blir ingen nekad när det verkligen är akut även om väntetiden kan bli lång om vi har resor som måste göras först. Om det krisar till sig kanske vi lägger ner lita extra för att få det att gå ihop för våra ordinarie kunder. När jag påtalar strukturproblemet inom jouren försöker du tydligen få det till att jag anser att smådjursägare i största allmänhet är besvärliga.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Och folk undar varför man inte har förtroende för vetrinärer.

legitimation bort på den där "saken".

Ett sjukt djur är ett sjukt djur och den behöver vård oavsett om det är ägaren eller någon som sett något hemskt och ingripit. Blir så arg!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Artiklarna om hunden som Karoline Nordfjell tog hand om väckte massiv uppmärksamhet från ÖA:s läsare. Många har egna historier om...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Tolly
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Den aktuella veterinären ser inte att han har gjort något fel. Han tycker snarare att Karoline borde ha engagerat sig i hunden...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp