Bukefalos 28 år!

Hund, sömn? Dagliga promenader?

Bacardirazz

Trådstartare
Sover era hundar samtidigt som er eller måste ni gå ut och rasta dom någon gång under natten?

Vid vilka tider brukar ni vara ute och rasta era hundar och hur lång tid tar det ungefär?

(Funderar lite på att skaffa hund)
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Jag går första rundan 06.00. Sen går jag minst var 4:e timme. Oftast blir det en rejäl runda mitt på dagen, beroende på väder och övrigt som sker under dagen. Dagar med "bra" väder är vi normalt ute och går ca 2,5 timme totalt när man lägger ihop rundorna. Sista kvällsrundan går jag ca 21.00-21.30.

Hunden är en liten Bostonterrier så det är ingen stor bruksras.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

De går absolut inte ut nattetid om se inte är sjuka. Jag brukar inte gå ut med valpar heller på natten, bara de första nätterna sen sover de så gott. Dagtid rastas de var 3-4:e timme.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Vår hund går ut första gången runt 8 på morgonen innan jag åker till jobbet och sista gången vid 00.40 när sambon kommer hem. De dagar han är ledig sover hon utan problem från 22-8 om vi gör det, men när han jobbar så kliver hon ju upp och hejar på husse så då brukar de ta en liten promenad "bara för att".

Rent rastningsmässigt skulle hon klara sig på 3 rastningar per dag, men i praktiken ges hon ju tillfälle att göra sina behov oftare eftersom man är ute och tränar, hon är med ute i trädgården osv.

När de är ute med försvarsmakten ska hundarna rastas och vattnas var fjärde timme, men då jobbar de dygnet runt på ett annat sätt, då ska hundarna alltid vara redo för jobb, även om klockan är 2 på natten.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Mina vovvar sover hela nätterna, min unghund behövde aldrig ut på nätterna ens som valp. I övrigt så blir det rastning ungefär var 3-4e timme mellan 07-22
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Om jag jobbar natt bli sista rundan ca 23 sen kommer jag hem ca 08 och går minst 30 min. Sen sover jag ca 5 timmar och efter det blir det iaf 1 tim prommenad eller en kissrunda och så åker vi till hundklubben eller gör nått annat aktiverande. Efter det blir det 2 rundor till på ca 10-20 min beroende på väder m.m

Så en normaldag går vi 4 prommenader/rastrundor och så följer hunden ofta med nån gång när jag går ut o röker. Om det ej är vilodag ser jag till att vi är ute minst 2 timmar sammanlagt! (på sommaren blir det närmare 6 timmar)

Har en blandras BC/DSG tik på 2 år.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min hund sover tills jag vaknar, jag får alltid väcka honom. Ibland är det kl 7 och ibland är det kl 11. Kvällsrundan blir oftast någon gång mellan 21 och 23.

Sammanlagt blir det vanligtvis fyra rundor på en dag, tiden varierar men ca 4 timmar mellan promenaderna. Oftast får han kanske 1 och 1/2-2 timmars promenad om dagen.

Det är en liten ras med väldigt litet aktiveringsbehov.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min rastas precis innan jag lägger mig och senaste 30 min efter jag gått upp på morgonen. Vilket är väldigt olika då jag jobbar och pluggar så går upp allt mellan 06.30-12.00 och går och lägger mig mellan 22.00-07.00. Hon sover för det mesta (ibland skäller hon ut killen som kommer med tidningen eller någon granne som går till/kommer hem ifrån jobbet.

Hon kommer ut 5-6 gånger om dagen. Men kissar inte ens alla rundor. Ni som går ut med era hundar var 3:e timme, kissar dem varje gång? :eek:
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

De går aldrig ut på natten, vi sover mellan 6 och 12 timmar, och det är aldrig några problem. Dagtid går vi två till tre promenader och så får de gå ut i trädgården när de vill + att de är med mig i stallet.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Det är olika eftersom jag jobbar natt och oregelbundet. Men i regel en snabbkiss på morgonen vid 7-8, ibland släpper jag bara ut honom i trädgården såfår han vara där. Och sedan när jag ätit frukost och vaknat till lite, eller sovit en stund till, blir det långrunda, stallet och träning. Det brukar ta 4-5 timmar. Sedan rastas han ungefär var 5e timme om vi är inne.

Är han med på jobbet så får han kissa nångång runt 22, och sedan när min morgonrunda börjar vid 5.

Lediga nätter sover han. I perioder försöker han väcka mig alldeles för tidigt, runt 5,30, för han vill ut och lägga sig i trädgården, men jag har satt gränsen vid 7, för annars blir det bara tidigare och tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Väldigt olika vilka tider som dom gör kvällsbehoven och morgonens behov, men oftast just innan vi ska lägga oss och direkt vi klivit upp, som kan vara allt mellan 22-11 ungefär.
Behöver bara släppa ut dom på gården.

En av hundarna är väldigt dålig på att säga till att den vill gå ut så det är den vi försöker hålla koll på jämt och förekomma, så när den gå ut går dom andra ut.
Själva kiss och bajssvängen tar kanske 5-10 min...men dom bajsa inte varje gång innan natten heller så då går det fortare.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min hund fungerar som väckarklocka, eftersom jag är pensionär.

Just nu väcker hon mig vid halv sju-tiden, i vintras sov vi lite längre, det beror väl på dagsljuset.

Normalt får hon fyra rundor per dag, plus att hon ofta är med ute i trädgården. Längsta rundan tar ca 1½-2 timmar, totalt ca 3 timmars promenad, sista vid 22-tiden på kvällen. Hon är lös för det mesta, och det är bra fart på henne, så hon rör sig säkert minst femdubbla sträckan mot vad jag gör själv.

Hon är ren sällskapshund, men vi hittar på en hel del kul ihop, eftersom det är en livlig ras. (WSS)
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Hundarna sover oftast mellan 23 och 08. Ibland vaknar nån tidigare, ibland vill de sova till 11. Rastas snabbt morgon och kväll, och får minst en långpromenad på dagen. Dessutom går de lösa massor på gården om dagarna.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Vi behövde knappt ens gå ut med vovve när vi fick hem honom som liten valp. Första och andra natten tror jag det var han väckte oss och ville ut, sen har han alltid sovit när vi sover.
Eftersom jag pluggar på distans och sambon är arbetslös har vi inga fasta tider. Men det sista vi gör innan vi lägger oss är att gå en kort kisserunda. Men när på dygnet det är varierar. Samma sak när vi vaknar, i princip det första vi gör är att gå ut på kisserunda. Sen går vi både längre promenader och kisserundor under dagen, antalet gånger varierar.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

De går absolut inte ut nattetid om se inte är sjuka. Jag brukar inte gå ut med valpar heller på natten, bara de första nätterna sen sover de så gott. Dagtid rastas de var 3-4:e timme.

Samma här. Vår hade nog sovit ännu längre ifall hon fick bestämma. Hon går ut kanske var femte timme dagtid.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Sigge sover hela nätterna och brukar behöva väckas sen ;) har nog aldrig hänt att jag vaknat och behöver skynda ut bortsett från när han varit sjuk.

Stoja är valp och fortfarande inte helt rumsren och väcker mig ibland för att gå ut. Utgår ifrån att det växer bort dock.

Friska vuxna hundar lär inte behöva ut på natten, men olika individer är olika morgonpigga och olika påträngande.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Det varierar väldigt. Ska jag upp 05.30 kan sista rastningen vara kl 20, annars 22-00 och de håller sig utan problem 12 timmar, de är morgontrötta och går aldrig upp före oss eller väcker oss ( om de inte är dåliga i magen ). På dagen går jag sällan ut så ofta som var 4:e timme för den ene skulle bara kissa en skvätt då utan det blir mer var 6:e-7:e och är det pissväder klagar deinte över att vänta ut ovädret och hålla sig 8 timmar heller. Var 4:e går jag ut med unghundar dock & äldre vovvar, mina är 5år.

Det är en pudelkorsning och en vinthundskorsning som främst är skogsmullehundar, springer fritt på öpnna ytor i upp till 50 km/h och så agility en gång i veckan ellerspår. De rastar 10-20 min på kissrundorna och 1-3timmar på långpromenaderna. De har inget stort aktiveringsbehov.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Vi är ute 4 ggr/dag ungefär. Det blir tre rastningsrundor och en långpromenad med eller utan släpp. Tiderna varierar. I genomsnitt promenerar vi 2 h/dag, men i praktiken kan det variera rätt mycket från dag till dag.

Hundarna sover hela natten.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Har en aktiv schnauzer på 7 månader och vi går än så länge ut ganska ofta, då hon är så gott som är rumsren nu, men vill göra sina behov så fort hon säger till. Hon sover tack och lov gott på nätterna i ca 8- 9 timmar och har gjort sen hon var liten valp. I går var dock jag helt förstörd av trötthet och gick och la mig 21.30 och sov till 08 idag. Då hade hon bajsat inne, men det är ju helt mitt fel som inte mer än kissade av henne utanför huset innan jag gick och la mig.

Vi har väldigt oregelbundna tider här, då jag jobbar natt ( ca 12 pass i månaden) och har med henne ca hälften av gångerna till jobbet. Men i regel brukar hon få första rundan vid 6-8 på morgonen oavsett. Då blir det bara en snabbis ut för att göra sina behov, sen är det frukost och/ eller vänta ut morgonpersonalen tills man slutar jobbet. Går sedan en längre runda efter det, och försöker sen sova ett par timmar om jag jobbat. Vi brukar gå rundor på 30 min- 1,5 timmar ca 3-4 gånger dagligen, därimellan kan hon behöva gå ut och kissa på gräsmattan utanför, lite beroende på hur lång tid det är mellan rundorna och vad vi gjort på dem. Har vi tex vart i skogen i två timmar och hon lekt och busat med andra hundar, är hon ordentligt trött och kan sova 4 timmar sen:D Hon håller sig annars mellan 2,5- 3,5 timme under dagtid.Sista rundan blir ofta runt 19-20 på kvällen och sen bara kissa innan sängdags ca 22-00. Vissa dagar planeras det in att ta det lugnt, då hon ibland har svårt att koppla av och bara vara, utan att det händer något.

Normalt sett är hon ute minst 2 timmar om dagen, men det kan lika väl vara upp till 5 timmar en aktiv dag. Har henne för det mesta med mig, och är vi hos någon på landet eller med inhägnad trädgård kan det ju bli fler timmar ute, men då är det ju inga promenader i den bemärkelsen. Då får hon nosa, gräva och bara springa runt som hon vill.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Jag har hört att man säger att ungefär 12 timmar kan det gå mellan kvällsrundan och morgonrundan. Oftast blir det kortare eftersom att man går upp tidigt på vardagarna, men på helgerna kanske man har förmånen att ta lite sovmorgon.

På vardagarna kommer mina hundar ut vid 6-tiden, då kissar min man av dem snabbt innan han åker. Sen går jag upp runt 7-tiden och tar ut valpen igen, och en gång till runt 9, då får den stora följa med ut om han vill. Runt 10 går vi morgonpromenad (brukar vara ca 2 h i rask takt men nu med valpen blir det 1h lugnt), sen är vi ute en stund och sen sover dom oftast medan vi äter lunch och jag lägger sonen att sova middag. Jag går ut med valpen med jämna mellanrum och den stora får ofta följa med då. Sen är det lite olika, men ofta blir det en promenad runt 18-tiden och en på kvällen runt 20. Och en liten kissning vid 22.

Man anpassar ju sina promenader efter sin vardag. Jag är ft föräldraledig och hemma med barn och hundar. När jag börjar jobba kommer hundarna att vara med min man på jobbet och rastas då med 2 timmars mellanrum hela dagen, men får inga direkta promenader utan får springa lösa på området och leka med gubbarna o så. Ibland kan dom vara med ute hela dagen. Sen får de promenad när de kommer hem, antingen en ridtur i stallet 2-3h eller en promenad med mig/husse/familjen. Samt en kvällsrunda runt 22. Hur länge/långt vi går beror lite på hur aktiv deras dag har varit och vilka förutsättnigar som finns.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 481
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 745
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp