Hund som äter allt, snor saker och tuggar sönder saker

Lillefrun

Trådstartare
Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han ätit men det var som tur var ingen fara. Och han snor allt han kommer åt och relativt ofta biter han sönder det. Han är super smart och hittar på hyss hela tiden. Har t.ex lärt sig att öppna en syltburk i glas med hårt åtskruvat lock med frolic i, öppna ytterdörren, puffa upp halv stängda dörrar, dra ut vissa lådor, hämta toapapper i badrummet, rota i pennskrinn och välja ut saker, tugga sönder och äta handkräm och för varje hyss han gör försöker jag stoppa det och försöker hundsäkra så att jag kan förebygga men han hittar alltid på något.

T.ex när jag skulle fixa en påse att ta med ut för att sitta på gården märkte jag att han lagt i leksaker i påsen som han ville ha med ut men käkat upp tuggpinnarna.

Jag går ca 2-2,5 timmar med honom och den äldre hunden och tränar både ralltlydnad och trick och vardagslydnad, ett till två pass per dag plus varje promenad då han har så mycket energi att man måste vara med på noterna hela tiden så underaktiverad borde han inte vara. Det positiva med hans fantasi och påhittighet är att han är underbar att träna med, lättlärd, med på noterna och otroligt intensiv och energisk. Jätte roligt verkligen så vill ju att han ska ha kvar den här energin och påhittigheten men att det ska vara under kontrollerade former. Vill inte ta bort hans personlighet utan bara stoppa honom för att ta allt han hittar och bita sönder det.

Han är alltid full av energi, otroligt tuff i psyket och tar bara åt sig av korrigering just då, en minut senare är han igång igen. Han hittar aldrig på dom här sakerna när jag är i samma rum så jag får vara på min vakt typ hela tiden. Han är otroligt smart har jag märkt och självförtroende på topp.

Hur fixar man det här? Han är 1 år ganska exakt, kan det växa bort med ålder och mognad?
 
Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han ätit men det var som tur var ingen fara. Och han snor allt han kommer åt och relativt ofta biter han sönder det. Han är super smart och hittar på hyss hela tiden. Har t.ex lärt sig att öppna en syltburk i glas med hårt åtskruvat lock med frolic i, öppna ytterdörren, puffa upp halv stängda dörrar, dra ut vissa lådor, hämta toapapper i badrummet, rota i pennskrinn och välja ut saker, tugga sönder och äta handkräm och för varje hyss han gör försöker jag stoppa det och försöker hundsäkra så att jag kan förebygga men han hittar alltid på något.

T.ex när jag skulle fixa en påse att ta med ut för att sitta på gården märkte jag att han lagt i leksaker i påsen som han ville ha med ut men käkat upp tuggpinnarna.

Jag går ca 2-2,5 timmar med honom och den äldre hunden och tränar både ralltlydnad och trick och vardagslydnad, ett till två pass per dag plus varje promenad då han har så mycket energi att man måste vara med på noterna hela tiden så underaktiverad borde han inte vara. Det positiva med hans fantasi och påhittighet är att han är underbar att träna med, lättlärd, med på noterna och otroligt intensiv och energisk. Jätte roligt verkligen så vill ju att han ska ha kvar den här energin och påhittigheten men att det ska vara under kontrollerade former. Vill inte ta bort hans personlighet utan bara stoppa honom för att ta allt han hittar och bita sönder det.

Han är alltid full av energi, otroligt tuff i psyket och tar bara åt sig av korrigering just då, en minut senare är han igång igen. Han hittar aldrig på dom här sakerna när jag är i samma rum så jag får vara på min vakt typ hela tiden. Han är otroligt smart har jag märkt och självförtroende på topp.

Hur fixar man det här? Han är 1 år ganska exakt, kan det växa bort med ålder och mognad?

Min unghund är i mångt och mycket likadan. Äter eller bär något 100 % av tiden känns det som. Jag tänker att det delvis är en mognadsfråga, men också en sysselsättningsfråga. Hunden din låter ju supersmart så han kanske behöver ännu mer svårlösta problem och sysselsättningar? Och hur mycket bit och ätvänliga saker finns att tillgå - hur mycket ben/tugg får han? Min tös blir definitivt mindre bitig/ätig om hon får någon kong och något ben varje dag.

Min strategi är i övrigt som snorp skrev, totalt underplockat och endast sådant som hon får äta på framme.
 
Jag tycker att det där låter som en fullkomligt normal hund :o Jag är t ex helt fascinerad av att min nuvarande hund inte öppnar ytterdörrar för det ser jag som så normalt att en hund gör men jag räknar med att han kommer lära sig då det tog lite tid för honom att lära sig att öppna nätdörren i stallet med. Nu har han lärt sig knepet, en smäll med tassen och han kan smita ut innan dörren stängs igen :p Övrigt du räknar upp gör dock den här hunden med, inga undantag. Det gäller att vara smart i sin placering av grejer och inte ha något farligt/något de inte ska komma åt framme.
 
Min unghund är i mångt och mycket likadan. Äter eller bär något 100 % av tiden känns det som. Jag tänker att det delvis är en mognadsfråga, men också en sysselsättningsfråga. Hunden din låter ju supersmart så han kanske behöver ännu mer svårlösta problem och sysselsättningar? Och hur mycket bit och ätvänliga saker finns att tillgå - hur mycket ben/tugg får han? Min tös blir definitivt mindre bitig/ätig om hon får någon kong och något ben varje dag.

Min strategi är i övrigt som snorp skrev, totalt underplockat och endast sådant som hon får äta på framme.
Fri tillgång på tuggben, har alltid flera framme plus märgben då och då
 
Jag försöker verkligen gömma allt men ibland glömmer jag, typ om jag löser korsord och blir kissnödig och lämnar rummet bara en kort stund, då är risken stor att min penna är totalförstörd på 1 minut. Eller att han på 1 sekund snor tv kontrollen och gnager på den och byter kanaler när han tuggar på den.

Att öppna dörren är nog krångligt egentligen då han är ganska liten och jag antar att han får hoppa upp på något sätt.

Han är smart, kan skruva av lock, öppna saker och har på något sätt fattat att knapparna i hissen har en funktion och försöker slå på dom med tassarna när han åker hiss.

Lär honom nya saker hela tiden och han snappar upp det väldigt snabbt. Ska fundera ut ännu mer krångliga saker, har en bok som heter Hur smart är din hund så kanske kan prova lite däri.

Det kanske är jag som varit bortskämd med gammelhunden, jag sa till honom en gång när han var valp och åt ur min yoghurtskål och sen har han i resten av sina 10 år inte rört min mat även om jag är borta länge och det enda han tagit är sina egna leksaker. Inte haft sönder saker eller stulit dom. Gammelhunden är så otroligt känslig och försiktig, på gränsen till för försiktig så när ynglingen kom vändes allt upp och ner. Mina två hundar är totala motsatserna.

Han äter saker ute mest skulle jag tro, försöker ha stenkoll på honom ute men han är snabb fram, antagligen mest harpluttar här vilket kanske inte är fräscht men ofarligt.

Så får vänja om mig från mitt och gammelhundens liv och förebygga ännu mer och hoppas på att lite av det växer bort.
 
Kanske lite mer nosövningar och matberikning får honom mer trött och nöjd? Våra får aldrig mat i vanlig skål, och den ena får ibland torrfoder i små paket som han måste öppna ett i taget så han får lite utlopp för sitt "pillbehov". Eller kanske helt enkelt öva mer på att kunna ta det lugnt och slappna av om han har svårt för det?

Vår yngsta här hemma är också en pryltokig buse ibland. Vissa saker får han greja med om han nu så gärna vill det, resten måste vara utom räckhåll. Han äter dock inget utan har mest sönder, skulle han äta sakerna så skulle även dem plockas undan och ersättas av lämpliga saker att busa med och tugga på. Jag vet också att när han härjar som värst så är han som tröttast, och då får jag ibland bryta och se till att han lägger sig och vilar. Då brukar han somna fort :)

Förhoppningsvis lägger det sig med tiden, fram till dess får man stå ut och se till att gömma undan allt ordentligt! Sen är det ju också så att vissa hundar alltid är sådär busiga och påhittiga, eller jobbiga om man så vill, och då får man liksom hitta ett sätt att alltid ligga steget före.
 
Var kanske lite otydlig, han äter saker ute men hemma här inne har han bara sönder det eller bär runt på det. Ibland snuttar han på saker som en bebis. Ibland har han inte sönder det men ser mycket stolt ut när han visar mig sina fynd eller så ser man på honom att han mycket väl vet att matte inte är nöjd med det han gör.

Han får bara en fjärde del av maten i skålen, resten får han jobba för. Leker leta leken då jag gömmer mat men då har jag svårt att veta hur mycket gammelhunden får i sig och han är tanig och äter extra mat i form av mer torrfoder plus mjukmat så vill ha lite koll. Men kan ju låta dom leta och sen ge honom extra efteråt.

Han har definitivt inte svårt att slappna av, dom går i skift på att ligga på mina ben och rumpa i soffan. Vilar lugnt, gosigaste hunden jag träffat och mellan all energi kan han gå från 100 till 0 och han somnar. Så där är inget problem.

Hur gör du dina paket? Toarullar? Känns som han blir klar med det på 1 sekund. Funderar på att gömma under hinkar och byttor så han verkligen får kämpa. Men tror egentligen inte han är understimulerad då vi tränar väldigt mycket och leker flertalet gånger per dag. Snarare otroligt busig och full av hyss. Bara det att det går ut över mina saker. Han vet att han har egna leksaker och dom är det ju ok med men jag vill att han ska respektera mina saker. Det hjälper ju liksom inte heller att bli arg, inget blir bättre av det.
 
Var kanske lite otydlig, han äter saker ute men hemma här inne har han bara sönder det eller bär runt på det. Ibland snuttar han på saker som en bebis. Ibland har han inte sönder det men ser mycket stolt ut när han visar mig sina fynd eller så ser man på honom att han mycket väl vet att matte inte är nöjd med det han gör.

Han får bara en fjärde del av maten i skålen, resten får han jobba för. Leker leta leken då jag gömmer mat men då har jag svårt att veta hur mycket gammelhunden får i sig och han är tanig och äter extra mat i form av mer torrfoder plus mjukmat så vill ha lite koll. Men kan ju låta dom leta och sen ge honom extra efteråt.

Han har definitivt inte svårt att slappna av, dom går i skift på att ligga på mina ben och rumpa i soffan. Vilar lugnt, gosigaste hunden jag träffat och mellan all energi kan han gå från 100 till 0 och han somnar. Så där är inget problem.

Hur gör du dina paket? Toarullar? Känns som han blir klar med det på 1 sekund. Funderar på att gömma under hinkar och byttor så han verkligen får kämpa. Men tror egentligen inte han är understimulerad då vi tränar väldigt mycket och leker flertalet gånger per dag. Snarare otroligt busig och full av hyss. Bara det att det går ut över mina saker. Han vet att han har egna leksaker och dom är det ju ok med men jag vill att han ska respektera mina saker. Det hjälper ju liksom inte heller att bli arg, inget blir bättre av det.
Jag river av en liten bit vanligt ritpapper, lägger på 1-3 foderkulor och knycklar ihop :) Det blir alltså ganska många och ganska små paket! Vår kille är aldrig så lugn och fokuserad vid maten som när han får pyssla med sina små paket :D

Jag tror inte heller att din är understimulerad, tänkte snarare att han kanske behöver fler lugnande aktiviteter i sin vardag eftersom ni verkar träna en hel del.

Men om det enda egentliga problemet är att han kommer åt saker som han inte ska ha så är det ju "bara" att gömma undan allting :) Och som @snorp säger uppmuntra honom att lämna grejerna till dig istället!
 
Jag river av en liten bit vanligt ritpapper, lägger på 1-3 foderkulor och knycklar ihop :) Det blir alltså ganska många och ganska små paket! Vår kille är aldrig så lugn och fokuserad vid maten som när han får pyssla med sina små paket :D

Jag tror inte heller att din är understimulerad, tänkte snarare att han kanske behöver fler lugnande aktiviteter i sin vardag eftersom ni verkar träna en hel del.

Men om det enda egentliga problemet är att han kommer åt saker som han inte ska ha så är det ju "bara" att gömma undan allting :) Och som @snorp säger uppmuntra honom att lämna grejerna till dig istället!
Labben här skulle sluka flera bitar papper av bara farten om vi gjorde så :angel:
Han gjorde så en jul när han fick prinskorv inslaget...och han är inte mindre påhittig nu som åttaåring :p.
 
Labben här skulle sluka flera bitar papper av bara farten om vi gjorde så :angel:
Han gjorde så en jul när han fick prinskorv inslaget...och han är inte mindre påhittig nu som åttaåring :p.
Haha ja, jag provade att ge vår större tik såna här små paket också men hon kom ganska snabbt på att det är onödigt att öppna dem först :o:laugh: Så det är givetvis inget för alla :) Hunden som gillar att pilla upp små paket är dock av samma ras som TS hund och de verkar enligt beskrivningen ganska lika personlighetsmässigt, så tänkte att jag kunde nämna det ändå :)
 
Lär honom komma med sina stulna skatter och ge dem till dig istället för att bli arg.
Jag blir inte arg utåt sett men han känner kanske av min irritation. Bra ide att komma till mig. Ska fundera hur jag ska få till det. När han väl tuggar sönder något eller är på väg tar jag det ifrån honom utan större gester. Ska jag berömma honom när han stulit saker? Måste verkligen handla om exakt timing med belöning så man inte uppmuntrar honom.
 
Jag river av en liten bit vanligt ritpapper, lägger på 1-3 foderkulor och knycklar ihop :) Det blir alltså ganska många och ganska små paket! Vår kille är aldrig så lugn och fokuserad vid maten som när han får pyssla med sina små paket :D

Jag tror inte heller att din är understimulerad, tänkte snarare att han kanske behöver fler lugnande aktiviteter i sin vardag eftersom ni verkar träna en hel del.

Men om det enda egentliga problemet är att han kommer åt saker som han inte ska ha så är det ju "bara" att gömma undan allting :) Och som @snorp säger uppmuntra honom att lämna grejerna till dig istället!
Vila gör vi i mängder, jag är hemma om dagarna så vi ligger mest i soffan mellan aktiviteterna och han slappnar av snabbt. Får nog steppa upp mitt gömmande av intressanta saker.
 
Jag river av en liten bit vanligt ritpapper, lägger på 1-3 foderkulor och knycklar ihop :) Det blir alltså ganska många och ganska små paket! Vår kille är aldrig så lugn och fokuserad vid maten som när han får pyssla med sina små paket :D

Jag tror inte heller att din är understimulerad, tänkte snarare att han kanske behöver fler lugnande aktiviteter i sin vardag eftersom ni verkar träna en hel del.

Men om det enda egentliga problemet är att han kommer åt saker som han inte ska ha så är det ju "bara" att gömma undan allting :) Och som @snorp säger uppmuntra honom att lämna grejerna till dig istället!
Ska prova det, den äldre hunden älskar att öppna paket så det skulle nog han med gilla. Testar det redan imorgon. Tack för tipset. Tror inte pappret äts upp, snarare att jag kommer få städa en hel del efter :p
 
Jag blir inte arg utåt sett men han känner kanske av min irritation. Bra ide att komma till mig. Ska fundera hur jag ska få till det. När han väl tuggar sönder något eller är på väg tar jag det ifrån honom utan större gester. Ska jag berömma honom när han stulit saker? Måste verkligen handla om exakt timing med belöning så man inte uppmuntrar honom.
När min hund gör så säger jag genast med jätteexalterad glad röst "vad duktig du är som hittar/plockar upp mattes grejer! Får jag den så får du en godis". Första gången blev han helt paff. Han förväntade sig skäll som hos förra ägaren. Alla gånger efter det har jag haft en jättestolt hund som rusar till godislådan, ger mig grejen och får godisen samtidigt. Jag har också lärt in "mattes". Grejen är mattes. Det räcker att jag säger mattes med varnande röst om han tittar på något han inte får röra och jag ser vad han tänker, dvs. jag vill ha den!
 
Jag blir inte arg utåt sett men han känner kanske av min irritation. Bra ide att komma till mig. Ska fundera hur jag ska få till det. När han väl tuggar sönder något eller är på väg tar jag det ifrån honom utan större gester. Ska jag berömma honom när han stulit saker? Måste verkligen handla om exakt timing med belöning så man inte uppmuntrar honom.

När min 1 åriga hund har nått jag inte tycker han ska ha så blir jag jätteglad och berömmer honom och frågar om jag får den, ger han den till mig får han godis. Blir jag däremot irreterad så drar han så klart iväg med sin skatt.
 
Ska prova det, den äldre hunden älskar att öppna paket så det skulle nog han med gilla. Testar det redan imorgon. Tack för tipset. Tror inte pappret äts upp, snarare att jag kommer få städa en hel del efter :p
Träna in "städa" också ;) Min älskar att slita sönder äggkartonger med några godiskulor i, sen när den är i småbitar så får han jobba med att städa upp efter sig. Dvs han hämtar ett skräp, lägger det in min hand och får en godis. Det här innebär också att när han har tråkigt så går han och hämtar saker och lägger i mitt knä. ;) Men han tycker att det är roligt och han blir nöjd.

Om du är rädd om grejer som du måste lämna för kortare stunder, ge hunden ett jobb under tiden du är borta. Exempelvis ligg på din plats, sitt utan för toadörren eller vad som passar er bäst. Då finns det inget utrymme att hitta på bus och hunden får jobba samtidigt vilket gör den lite mer nöjd. Sen jobba med byteshandel, "får matte se" är otroligt användbart i alla möjliga och omöjliga situationer och minskar utrymmet där hunden kan tugga i sig olämpliga saker. Jag har även lagt till "lämna" för grejer jag verkligen inte vill ha i handen men som jag vill att han ska låta bli. Där behöver man verkligen erbjuda högvinsten för att det ska sätta sig.
 
Gammelhunden kan städa, jag pekar på saker och så hämtar han och lägger i en bytta/hink. Har precis lätt unghunden att hämta saker för det var han inte intresserad av förut men nu älskar han det.

Jag har inga problem att få tillbaka saker, han släpper direkt när han ser mig. Och han snor ju inget när jag är med för han vet att han inte får röra mitt.

Uppskattar alla tips och massor av bra idéer, frågan är hur jag ska anpassa det till min busunge. Om jag ser honom sno en pappersrulle/pennskrin/ en sked osv ska jag då berömma och be honom hämta det han just håller i eller redan har släppt? Men träna in ett annat ord än hämta så han inte blandar ihop det?

Hur vet man att man inte förstärker tjuveriet?

Gillar också idén att ge honom en uppgift, det ska jag prova direkt.

Har haft dörren till sovrummet stängt en period tidigare för att hålla koll på honom men gammelhunden kan uppskatta att ligga i sängen ibland under dagen.

Tack för alla tips, ska läsa igenom allt igen och skräddarsy en version som passar oss. Jag hoppas också mycket ska växa bort då det är en otroligt busig och energisk hund men fortfarande så ung.
 
Nosework! kanske inte gör massor för ditt problem, men jag tycker att nosaktiviteter som nosework och spår osv gör hunden trött och nöjd på ett annat sätt än tricks osv 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag känner mig ganska vilsen just nu. Jag har en hund som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Jag ska försöka förklara Hade...
Svar
5
· Visningar
2 167
Senast: Red_Chili
·
E
Övr. Hund Man skulle kunna sälja vovven som dokumentförstörare till något företag ;) , men jag vill ju behålla honom så min tanke är att lära...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: elsa_carlsson
·
B
Övr. Hund Vår 1-åring tuggar sönder allt hon får tag på så fort man lämnar henne ensam. Dock är hon inte helt ensam eftersom vi även har en 6-årig...
Svar
3
· Visningar
2 266
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp