Personlighetsförändring..

Animal_friend

Trådstartare
Jag känner mig ganska vilsen just nu. Jag har en hund som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Jag ska försöka förklara

Hade fram till januari två stycken hundar men har nu bara en. Hon som jag har kvar försökte jag "avvänja" sin hundkompis så det inte kom som en chock, att de var ifrån varandra några dagar, att de var i enskilda rum när jag inte var hemma mm. Allt gick bara bra och hon visade inga problem. När den andre hunden försvann så var det inga problem heller med att lämna henne ensam men senaste månaden har det bara blivit värre känns det som. Tidigare när jag bodde i lägenhet så kunde hon hitta på hyss när man inte var hemma, öppna skåp, dra ut sopor mm men när jag flyttade ut till hus på landet slutade hon upp med det så antar att hon misstrivdes med att bo i lägenhet. Nu när jag lämnar henne ensam så gör hon saker hon inte tidigare har gjort (när jag bodde i lägenhet). Hon hoppar upp och tar kattmaten i garderoben som är 2 meter upp. Hon biter sönder påsen med hundmat på 12 kg. Trots att påsen är öppen och hon kommer in i den ska hon bita sönder påsen i småbitar. Det är något jag är väldigt fundersam över, varför hon gör så. Köpte hur som en fodertunna på hästavdelningen att sätta hundfodret i. Fodertunnan är svår att öppna och hon lyckades få upp den! Plus att hon hade flyttat hela tunnan någon meter. Sen så kan hon även hoppa upp och ta ner jackor/handdukar som hänger vid dörrarna.
Kan tillägga att om jag lämnar henne med t.ex. grannhunden ensam hemma så gör hon ingenting

Sen hennes hundkompis försvann har hon också blivit mycket gladare. Man kan tro att det är tvärtom för hon var väldigt fäst vid honom men hon är mer glad och lekfull nu än när jag hade båda hundarna! Sen har hon blivit mycket mera kaxig också har jag märkt, som om hon har fått mer självförtroende. Det är ju jättebra att hon har blivit gladare men att hon samtidigt blivit kaxigare ser jag inte som något positivt för hon har börjat skälla en massa och hon "tar mer plats".

Då undrar jag vad jag ska göra? Finns det något jag kan göra? Kan jag ta hjälp av något, t.ex. tränare?
Jag känner att jag inte vill att detta ska bli ett STORT problem så vill ta tag i det redan nu!
 
Sv: Personlighetsförändring..

Vad är d3t för ras? Ålder?
Vad händer om du kör mentalt slut på hunden mha ett långt spår eller annat som tröttar ut?
 
Sv: Personlighetsförändring..

Vad är d3t för ras? Ålder?
Vad händer om du kör mentalt slut på hunden mha ett långt spår eller annat som tröttar ut?

Blandning mellan amstaff/bordercollie/samojed och hon är 5,5 år.
Även fast man tröttar ut henne psykiskt eller fysiskt så har hon för sig saker. Kan ju vara så att hon blir orolig eller uttråkad när jag är borta, men jag vet inte..
 
Sv: Personlighetsförändring..

Jag tror att den hunden hade fungerat om den var lite instängd. Går det att spärra av ett rum så hon kan vara bara där? Om hon lever upp nu har hon kanske varit lite tryckt av tidigare hund, men kanske också tryggare! Och nu när hela huset är hennes att sköta om så ökar det på aktivitetsnivån och när man ändå är igång så hade det varit gott med lite mat :).
 
Sv: Personlighetsförändring..

Jag tror att den hunden hade fungerat om den var lite instängd. Går det att spärra av ett rum så hon kan vara bara där? Om hon lever upp nu har hon kanske varit lite tryckt av tidigare hund, men kanske också tryggare! Och nu när hela huset är hennes att sköta om så ökar det på aktivitetsnivån och när man ändå är igång så hade det varit gott med lite mat :).

Problemet är väl att hon kan öppna dörrar.. Och har spärrat av en liten del av huset där hon inte klarar av att öppna dörren
 
Sv: Personlighetsförändring..

Att ta hjälp av en tränare som kan träffa dig och hunden live är aldrig fel, men kolla först så att det är någon som verkar arbeta med trevliga träningsmetoder. Försök i möjligaste mån att kolla upp vad folk vars åsikt du värdesätter verkar gilla för tränare, googla och se vad andra skrivit om personer du har möjlighet att träna för osv. Och framförallt, verkar tränaren använda metoder som du upplever att inte känns snälla mot hunden, säg ifrån.

Sedan skulle jag tipsa om att filma hunden när den lämnas ensam, alternativt sätt igång ett skypesamtal (eller liknande) med någon vän eller med något annat konto du har, så att du eller en vän kan iaktta hunden när den lämnas. På så vis kan du se vad som faktiskt händer. Kanske blir hunden orolig ändå och bara är "ovanligt trygg och glad" när du är med? Kanske händer det något i hemmet som gör att hunden blir stressad? Har du koll på hur hon verkar bete sig och känna sig när hon blir lämnad så blir det också mycket lättare att påverka det hela i positiv riktning.

Vad du också kan testa, om du inte redan gjort det, är att alltid ha saker framme som hon får förstöra. Här finns det tex alltid framme äggkartonger och liknande för att hundarna ska få utlopp för sitt behov av att strimla saker. Jag har även ställt sängen vid fönstret så att de kan ligga i den, spana ut och hålla koll. Då kan de ligga lugnt där istället för att ligga på ett ställe, springa till fönstret för att kolla ut, gå och lägga sig, springa till fönstret osv. Sen sängen flyttade till fönstret har det blivit mycket lugnare hemma.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 971
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp