Hund som får mask med jämna mellanrum

Har sökt. "Det är normalt" är en vanlig kommentar i läkarvården. Faktiskt att få så ont vid tarmtömning att man kräks - helt normalt.

Vi pratar givetvis färskt blod. Hade det varit något annat så hade jag sökt direkt när det uppkom. Självsprickor vid diarré är helt normalt.
Och när jag sökt för det så har jag fått gå igenom en massa undersökningar.
 
Rödbetor, det kan du läsa på om. Då döljer du ju eventuellt blodet också. Det som bara kommer av lite bajsirritation.
 
Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att avmaska, så jag gissar att det är hakmask som är problemet. Blir hon avmaskad så försvinner symptomen på 12 timmar varenda gång och hon blir en glad hund igen. Så det är tydligt att det är mask som är problemet.

Nu verkar det som att vi måste avmaska igen, och det är bara kanske 6 månader sedan förra gången. Det känns ju inte helt bra att avmaska på det här sättet, och det är bara när vi bor här det behöver göras. Så det är tydligt att masken förekommer i miljön.

Kan man hjälpa det naturliga försvaret mot mask på något sätt så att vi slipper avmaska så pass ofta som vi gör?
Svaret på din fråga är: sluta avmaska på måfå är steg 1, du bidrar till resistensen och hundens naturliga försvar blir därmed ännu sämre.
Steg 2 är att behandla diarrén med skonkost och probiotika. Går den inte över söker du veterinär, helt normalt att göra det vid diarré som inte går över eller ger påverkat allmäntillstånd. Faktiskt en av de vanligaste orsakerna till att hundar besöker veterinären (hälta och kräkning/diarré ligger i topp).
Steg 3 är att ta avföringsprover innan avmaskning. Förslag på hur man tar avföringsprover har du fått.
Det spelar absolut ingen roll var du bor, proverna kommer inte att bli kontaminerade.
 
Har sökt. "Det är normalt" är en vanlig kommentar i läkarvården. Faktiskt att få så ont vid tarmtömning att man kräks - helt normalt.

Vi pratar givetvis färskt blod. Hade det varit något annat så hade jag sökt direkt när det uppkom. Självsprickor vid diarré är helt normalt.
Jag beklagar verkligen att du fått det svaret. Det låter helt fruktansvärt att ha så ont vid tarmtömning. :(

Jag har själv gått igenom utredning och jag är glad att min läkare tog mig på allvar. Att uppsöka hjälp för den typen av besvär är något jag (iaf) drar mig för att inte bli tagen på allvar hade varit otroligt påfrestande.
Däremot har jag fått den typen av svar när det kommer till mensvärk. :down::down:

Jag vet inte att det givetvis är färskt eftersom jag inte känner dig, jag kan inte iheller komma ihåg att du har skrivit så mycket i tidigare trådar på hund. Du blir ju som ett oskrivet blad om man jämför med vissa andra användare som man vet har lång och mycket erfarenhet av hund.

Jag kan ju bara svara för att inom andra djurslag är det vanligt med individer som bär på mer smitta än andra. I många fall verkar det vara genetisk. (Tänker främst på får/häst.)
Men jag har bla haft två katter (bröder) som jag behövt avmaska ett par gånger om året då det antingen kommit upp spolmask vid hårbollar eller sett bandmask segments.
Att se till att de mår bra förövrigt är det jag kunnat göra, annars börjar man komma in på seudovetenskap. Men jag vet att tex pumpakärnor anses kunna ha en avmaskande effekt om man vill testa?
 
Vad har du provat för probiotika? Det finns ju en uppsjö och hundar är ju också individer så vad som fungerar på en fungerar inte på en annan. Jag har provat en mängd olika innan jag hittade en som faktiskt gör skillnad. Det är också jätteviktigt att man ger probiotika hela tiden och inte bara vid problem. Jag ger pro-solube till min nu och den gör skillnad. Han får nu 0,625 mg kortison varannan dag. Så låg dos har han aldrig varit bra på sommartid innan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 034
Senast: Ajda
·
Hundhälsa I januari avmaskade jag Filimon efter att hans lösa mage inte ville ge sig. Trots att han avmaskats två månader tidigare inför resa till...
Svar
18
· Visningar
3 379
Senast: Monstermom
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 100
Senast: pews1972
·
Övr. Hund Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda. Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och...
2
Svar
31
· Visningar
4 981
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp