Hund som har extra känslig hals?

Bukefalos 30 år!

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag har en labbehane på 1år, som jag alltid upplevt varit känslig med halsband om han skulle dra i kopplet. Nu är han förvisso också en unghund som har mycket tryck i tassarna och han är ofta pang på och kan slänga sig både hit och dit om han vill något 🙈 Alltid lätt för att dra i koppel men det har vi jobbat på och blivit ganska bra.

Men nu till "dilemmat", han är känslig även med sele. Vi kör både spår, specialsök och patrullsök och då skall han jobba i sele. Samt självklart skall han ligga på lite grann speciellt vid patrullering när han får vindmarkering, men även i spåret är han väldigt på även om vi försöker jobba med att få lugnare tempo.

Men så fort han får ett drag i selen så får han svårt att andas eller snarare mer ett "grymtande ljud" tillfälligt när det är i dragläge. Sen släpper det. Men det sker ofta och nästan varje gång det blir ett starkare drag ifrån honom.

Har tränat många hundar och haft några som är känsliga i hals, men det har inte visat det i sele. Men denna hund har det problemet även med sele, prövat flera olika och det har suttit korrekt men ändå gett problem.

Ibland undrar jag om det är något fel, eller om det "bara" är för att han är extremt kraftig och stark och därav lägger så stort tryck att det påverkar när han drar. Funderar på om jag ska kolla upp det hos veterinären men vet inte vad för undersökningar dom behöver för att kunna kolla halsen. 🤔

Upplever inga som helst problem annars, han är uthållig, kan vara ute och röra sig/springa fritt i timmar utan problem. Det enda är väl att han har lätt för att snarka när han sover.

Någon som haft liknande eller känner igen sig?

En sele borde ine påverka halsen?
Kanske byta till annan sort?

Min låter om han drar i halsband men aldrig i sin sele.

En sele borde ine påverka halsen?
Kanske byta till annan sort?

Min låter om han drar i halsband men aldrig i sin sele.
Selen kan längst fram påverka nedre delen av hals/luftstrypen, bröstet. Har prövat olika selar större som mindre och med olika lägen där man sätter kopplet längre bak samt fram på ryggen. Men inget har funkat helt bra, utan vid drag så får han som ett grymtande ljud, som att andningsvägen blir påverkad tillfälligt.

Uppdatering, vi har varit hos veterinären och under undersökningen upplevde veterinären han som en frisk och välmående hund. Inga anmärkningar, hjärta, lungor lät bra. Inga reaktioner på halsen vid undersökning.
Man tog blodprover, och det visar dock en mycket lindrig förhöjd sänka på honom, vita blodkropparna var bra. Så troligtvis finns det ju någon lindrig inflammation kroppen.

Vi skall även ta avföringsprover under helgen. Då hon ville utesluta lungmask och andra parasiter mm. som kan ge "hosta". Sedan har han halsbands förbud samt får inte jobba i selen på ett tag tills vi vet lite mer. Så vi får se om det visar sig vara något eller inte. 🤔

Min terrier hade känslig hals så hon hade halsband med namnbricka men gick promenad i sele.
Fick hon motstånd i halsband kom det alltid en hostharkling, sele funkade fint.

Bra att ni kollar upp det tycker jag. :)

Båda mina hundar har otroligt känslig hals, man kan inte ens klia mitt på utan att de börjar hosta. Men de är nu 11 år gamla och har aldrig haft problem med det. Men det gäller att välja sin sele helt klart. Jag använder
Non-Stop Dogwear Line Harness 5.0, och sedan hellre något stor än åt det lilla hållet. Då hamnar det inte på halsen alls på mina hundar. De borde ha storlek 3, och enligt tabellen kan de ha 2, men storlek 4 funkar bättre till just halsen, även om bakdelen av selen hamnar något långt bak. Ena hunden är dock så pass överrörlig att hon ändå går i selen med armbågarna trots att den nästan sitter på buken snarare än bröstet. Så var inte rätt för att gå upp i storlek och prova.

Båda mina hundar har otroligt känslig hals, man kan inte ens klia mitt på utan att de börjar hosta. Men de är nu 11 år gamla och har aldrig haft problem med det. Men det gäller att välja sin sele helt klart. Jag använder
Non-Stop Dogwear Line Harness 5.0, och sedan hellre något stor än åt det lilla hållet. Då hamnar det inte på halsen alls på mina hundar. De borde ha storlek 3, och enligt tabellen kan de ha 2, men storlek 4 funkar bättre till just halsen, även om bakdelen av selen hamnar något långt bak. Ena hunden är dock så pass överrörlig att hon ändå går i selen med armbågarna trots att den nästan sitter på buken snarare än bröstet. Så var inte rätt för att gå upp i storlek och prova.
Har själv haft andra hundar som är känsliga i hals vid halsband, men inte när dom haft en sele som suttit bra. Men med denna hund har jag testat över 4-5 olika selar som sitter bra och inte sitter åt någonstans. Ingen trycker på halsen, prövat där man kopplar längre fram till längre bak. Men inget har varit utan att han får problem/ansträngning av halsen när han drar i en sele. Tidigare hundar som jag haft som varit känsliga har inte varit känsliga med en sele.

Nu visade provsvaren på att han kanske har en inflammation i kroppen trots allt så min misstanke att något är fel i halsen kanske stämmer. Så vi får se vad veterinären säger när avföringsprover är inlämnade och svaren på dom kommit tillbaka. De ska kolla för luftvägsparasiter för att utesluta det.

• Gilla
Reactions: Sel
Har själv haft andra hundar som är känsliga i hals vid halsband, men inte när dom haft en sele som suttit bra. Men med denna hund har jag testat över 4-5 olika selar som sitter bra och inte sitter åt någonstans. Ingen trycker på halsen, prövat där man kopplar längre fram till längre bak. Men inget har varit utan att han får problem/ansträngning av halsen när han drar i en sele. Tidigare hundar som jag haft som varit känsliga har inte varit känsliga med en sele.

Nu visade provsvaren på att han kanske har en inflammation i kroppen trots allt så min misstanke att något är fel i halsen kanske stämmer. Så vi får se vad veterinären säger när avföringsprover är inlämnade och svaren på dom kommit tillbaka. De ska kolla för luftvägsparasiter för att utesluta det.
Mina får problem om selen inte ligger på bröstbenet. Alltså är de superkänsliga hela vägen ner. Vanlig Y-sele fungerar inte, utan de behöver verkligen något som sitter väldigt långt ner. Mina hundar skulle som sagt kunna ha storlek 2 i sele, men först i storlek 4 hamnar selen så långt ner att det inte blir någon hosta.

De får alltså problem med typ alla selar, precis som din. Men upp i storlek så att selen sitter lååångt ner, då funkar det. Enstaka gånger vid hård drag kan de hosta till någon gång ändå dock.

Lånat en bild från internet nu. En sele som sitter så högt upp som på denna bild skulle aldrig fungera för mina.

1777208513060.webp

Mina får problem om selen inte ligger på bröstbenet. Alltså är de superkänsliga hela vägen ner. Vanlig Y-sele fungerar inte, utan de behöver verkligen något som sitter väldigt långt ner. Mina hundar skulle som sagt kunna ha storlek 2 i sele, men först i storlek 4 hamnar selen så långt ner att det inte blir någon hosta.

De får alltså problem med typ alla selar, precis som din. Men upp i storlek så att selen sitter lååångt ner, då funkar det. Enstaka gånger vid hård drag kan de hosta till någon gång ändå dock.

Lånat en bild från internet nu. En sele som sitter så högt upp som på denna bild skulle aldrig fungera för mina.

Visa bifogad fil 184487
På mina har jag upplevt tvärtom. Om selarna är för stora så glider de upp och trycker på halsen, sitter de tajt har det inte varit problem.

På mina har jag upplevt tvärtom. Om selarna är för stora så glider de upp och trycker på halsen, sitter de tajt har det inte varit problem.
Ja det kan säkert variera på modell av hund och sele. Mina har säkerligen dåligt brosk i halsen eftersom de hostar av löst kliande också. Så de är himla känsliga.

Jag har ju en sele som är sydd just för Knut (min labrador)
Den sitter ganska tajt o jag får dra upp skinnet vid halsen över den 😅 , så att säga (de står även att en ska göra så när en får selen)
Kanske värt att testa specialsydd?

Ännu en liten uppdatering, min magkänsla verkar tyvärr ha rätt. 🫤
Var hos veterinären idag igen, för röntgen av hals och lungor. Veterinären ringde mig lite senare med röntgensvaren och det har sett måttliga förändringar på lungorna, han nämnde något ord kommer ej ihåg vad det var men att det här var ovanligt att se på en ettårig hund och det är mer vanligt att se på äldre hundar.

Han skulle rådfråga en till veterinär sedan blir det troligtvis skiktröntgen av lungorna samt en kameraundersökning av halsen mm. Annars var det att testa börja behandla med kortison tillfälligt för att senare kanske behöva någon form av inhalations-medicin.

Men på grund av hans unga ålder vill man ju vara säker på vad problemet beror på och gärna få en diagnos. Dessutom är han tänkt att bli en arbetande hund, och utöver det är han ganska krävande med mycket energi. Så man vill ju verkligen få reda på vad detta är så man vet hur planen framåt ser ut. Vad som kan och inte kan göras mm.

Trist att det visade på förändringar, men än så länge vet jag inte helt vad detta betyder för hans framtid. Men jag håller alla tummar för att det är något vi kan åtgärda så han blir helt bra ifrån detta.

Det är väl ca en månad sen sist vi var hos veterinären och under den här tiden har jag även märkt att han faktiskt kan hosta till i farten när han springer, men att han även har väldigt lätt att börja hosta eller sätta i halsen väldigt ofta när han dricker vatten.

Min kooiker är likadan, hostar och håller på direkt något ligger mot halsen och jag har också gjort utredning av detta men hon är fullt frisk.
I spåret har det hjälp att använda sele där vi kopplar under magen, annars har jag bara behövt lägga extra krut på vardagslydnaden hur man beter sig i kopplet. 😅
Hon kan också hosta när hon dricker vatten och klöka när hon har druckit samt när hon tar i när hon springer och får tokryck - aldrig i samband med träning/tävling av någon anledning vilket är skönt.

Liknande trådar

• Unghund med förändringar på lungorna
  • Hund på besök
  • Avliva halvfriska hundar?
  • Hundhimlen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat