Bukefalos 28 år!

Hund som hoppar när den hälsar, tips på att få bort detta?

N

Nozer

Våran kille är glad av sig. Lite väl glad ibland.
När han ser oss eller andra människor ute o han vill hälsa så hoppar han.
O efterssom det inte e en liten knähund vi har är det rätt otrevligt.
I synnerhet om det e blött ute o han e skitig om tassarna. Blir många tvättmaskiner i veckan med skitiga tröjor o jackor om man säger så =(

Har testat det mesta känns det som. Hållt i tassarna, kastat ner honon när han kommer etc...men "problemet" kvarstår.

Kommer man ute och går o möter ngn, så är det rätt enkelt att hindra honom genom att trampa på kopplet eller likn.
Problemet är när man är i trånga lägen där det ej går att hålla ner honom lika lätt. tex trapphus, hissar etc.
Vill ogärna bekosta nya kläder eller kemtvätt pga hoppande hund.

Alla tips mottages tacksamt =)

/Tobbe
 
Sv: Hund som hoppar när den hälsar, tips på att få bort detta?

Jag skulle börja med att inte låta honom hälsa alls. Träna med någon som hälsar på er, eller går förbi er, och platsa hunden.
Dvs, hellre hindra honom psykiskt, att ni som ägare sköter hälsandet i inledningsskedet, än att ni fysiskt stoppar honom.
 
Sv: Hund som hoppar när den hälsar, tips på att få bort detta?

Jag har lärt mig att man ska vänta ut hunden när den hoppar och belöna med godis när den slutat och satt sig ner. Du börjar träna själv med att provocera hunden lite så den hoppar och sen belöning när den sitter. Tänk på att du inte ska ge några kommandon utan låta hunden tänka själv. När hunden inte hoppar på dig låter du någon annan försöka på samma sätt.
 
Sv: Hund som hoppar när den hälsar, tips på att få bort detta?

Jag går den hårda vägen... stor hund knä i bröstkorgen, valpar en hand på pannan och tryck neråt, de fattar snabbt vinken. Att vänta ut en hund som hoppar och belöna när den slutar.... nej, låter inte bra tycker jag, då får den ju hoppa!:eek: Vilket man ju inte vill!
Och Gabbi har en stor poäng! Lär hunden att inte hälsa på alla, träna att ni hälsar men inte hunden. Säg åt folk att noncha honom tills ni ger tillåtelse att hälsa.
Lycka till!
 
Sv: Hund som hoppar när den hälsar, tips på att få bort detta?

Hej!
Med vår fd husky som
1. hoppade på allt och alla vid dörren
2. Hoppade och ylade mot främmande hundar utomhus (ibland vänligt.... oftast inte vänligt... :angel: )

så gjorde vi att inomhus så ignorerade vi honom när vi kom hem (det var liksom inget speciellt att det kom en människa innanför dörren)

alt att han fick sätta sig först och sedan fick han klapp och hälsningar av oss. Det tar ett tag innan metoden fungerar, misströsta inte!

Problemet med hopp och yl mot andra hundar? Tja... vi tog omvägar, hade helstryp (inte en chans att hålla honom annars), samt höll i för kung och fosterland.. :angel: :smirk: :rofl:

Med de två hundar vi har nu så visste vi att vi inte ville ha hoppande hundar, så visa av tidigare erfarenheter, så gjorde vi så att de ALDRIG har fått hoppa vid dörren... örsta tiden hälsade vi inte ens på dem vid dörren, utan när vi satt oss ner på soffan.

Lycka till!
 
Sv: Hund som hoppar när den hälsar, tips på att få bort detta?

Min hundtränare visade en effektiv grej, när hunden hoppade upp på honom så tog han tag i hunden och "kramade" hunden, släppte inte när hunden började tycka det blev obehagligt. Den hunden har slutat hoppat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 719
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 526
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp