Bukefalos 28 år!

Hund som inte äter..

aneeette

Trådstartare
Hej!

Då var det dags för vårat första problem med lilla Kidden. Han vill inte äta. Eller jo, han äter litegrann.. Han är kollad så det är inget "fel" på honom.

Har provat att inte ge honom någon mat på ett dygn, då åt han frukost dagen efter (igår), middag ville han inte ha, och idag åt han upp hälften ungefär när jag blandade ner lite leverpastej. Sen lägger han sig bredvid skålen och tittar på mig.

Någon som har tips? Vad har ni gjort i liknande situationer?
(Jag vet att jag kan söka här i forumet efter liknande trådar, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra)
 
Sv: Hund som inte äter..

Nu vet jag inte hur gammal din hund är, men när min var liten var hon likadan. (Hon är inte särskilt matglad idag heller)

Det vi gjorde var att låta maten stå framme så den kan ta när den vill, under förutsättning att ni kollar så att den faktiskt äter någonting. Vi gjorde ingen stor grej av maten, hon åt mest på nätterna och gör idag med. Ibland äter hon en stor skål, nästa dag bara några kulor.
Jag tror våra hundar kan reglera det där bra själva..

Och jag förutsätter att du har ett bra och välsmakande foder.

Lycka till.
 
Sv: Hund som inte äter..

Tränar du med din hund nånting? I så fall kan du prova att ta med dej dagsransonen med mat ut i skogen och t.ex. gömma så han får leta efter maten eller helt enkelt använda den istället för godisbitar.

Att han inte åt på ett dygn är inte speciellt lång tid. Om du konsekvent börjar ta undan maten om han inte äter och erbjuda den vid nästa giva kommer han kanske värdesätta maten mer än vad han gör i nuläget. Kanske tycker han helt enkelt inte om maten? Vad ger du för foder?

Min hund föredrar att äta på kvällen. Jag provade både länge och väl att ge morgon och kväll, men då han aldrig åt maten på morgonen så tog jag bort den givan och ger nu bara kvällsmål. Det känns ju helt hemskt att han bara äter en gång om dagen, men han trivs med det och då tycker jag att han kan få ha det så.
 
Sv: Hund som inte äter..

Han är 7 månader gammal. Han får royal canin sensible eftersom han åt det hos sin uppfödare innan han kom till oss. Har en kompis som ger en av sina hundar samma mat och när han är där äter han oftast (har hänt nån gång att han struntat i maten där också), men där har han ju lite "konkurrens" om maten så då äter han utan större problem.

Jag har funderat på att ha maten framme så han kan äta när han känner för det, men då har jag två katter som tydligen tycker att hans mat är mycket godare än deras så dom äter upp det han själv inte äter upp..

Och som ett litet sidospår.. kan katter äta hundmat (större mängder, inte de kulor som blir kvar när han inte äter) utan att fara illa av det?
 
Sv: Hund som inte äter..

Jag har inte tränat alltför mycket hittills, han har varit ganska nervös av sig så vi har bara låtit honom aklimatiserats hos oss. Men lite "vanliga" grejer har vi tränat på.. typ sitt, ligg, spela död, söka godis i snön, inkallning, stanna osv eftersom han inte kunde nånting alls när han kom till oss.

Hur länge kan dom gå utan mat utan att det gör nånting? Han äter royal canin sensible, och har ätit det tidigare innan han kom till oss också.

Ska prova att bara ge honom middags/kvällsmat ett tag och se om det blir bättre. Tack för tipset!
 
Sv: Hund som inte äter..

Prova att lägg maten i en pet-flaska (om nu kulorna är tillräckligt små vill säga). Då får han jobba lite för att få ut dem, vilket kan öka matlusten hos många. Har själv en tik som då och då ätit dåligt (framförallt vid miljöbyte) men lägger jag maten i pet-flaska får hon i alla fall i sig det mesta.
 
Sv: Hund som inte äter..

Ok! :) Brukar ibland lägga mat i en aktiveringsboll som han får greja på med ett tag. Men jag tror han börjar bli less på den eftersom han kommit på hur man gör, så jag kanske ska avancera till en pet-flaska nu då.
Tack för tipset! :)
 
Sv: Hund som inte äter..

Om du har möjlighet att köra över till färskfoder så är det mitt tips.Hade en hund som knappt åt något och bara pillade i maten innan,men sen jag började med detta är hon hur matglad som helst(på gott och ont,då hon i nuläget har gått från staket till att behöva banta:p).....
 
Sv: Hund som inte äter..

Var får man tag i sånt? Och vad är det för för/nackdelar med det om man jämför med torrfoder? Kan man kombinera med torrfoder? Har aldrig varit i "kontakt" med sån mat förut, bara läst om det är på buke. :angel:

Kan ju absolut vara värt att prova ifall det inte skulle fungera att ge honom mat en gång om dagen. Känns ju hemskt att bara ge honom mat en gång per dag.

Han verkar inte alls särskilt intresserad av att försöka jobba för maten som tidigare nämnts. Och att blanda i nått han tycker är gott funkar lite sisådär, han äter några kulor, och sen slickar han av det goda på resten av dom och lämnar dom i skålen.
 
Sv: Hund som inte äter..

Ja, det brukar de vara bra på - att peta i sig godbitarna alltså.

Är det en stor eller liten hund?

Hoppas han dricker som han ska? En hund som väger 20 kg ska ha cirka 1 L vätska per dygn, en liten hund som väger 5 kg så blir det 2 dl och 40 kg hund bli 2 L. Häller man vatten på maten så ska det också räknas in.

Får han fodret helt torrt så prova att hälla på lite vatten precis innan du serverar, eller häll på vatten och låt stå en stund så att fodret mjuknar. Eller tvärtom om du ger honom det uppblött idag.

7 månader gammal säger du. Har du koll på om han har kvar valptänderna? Han kan vara mitt i tandömsningen och det kan kännas obehagligt/göra ont att tugga torrt torrfoder just nu. Funderade på detta när du sa att han åt hälften.

Färskfoder brukar finnas i hundaffären (fruset). Det är absolut inget fel på färskfoder, men det kan vara svårt att byta tillbaks till torrfoder om man av någon anledning inte har möjlighet att förvara frusen mat i större mängd.
 
Sv: Hund som inte äter..

Jag skulle säga att unghundar i den åldern nästan alltid tappar intresset för att äta. De blir könsmogna, de inser att världen är jättestor och matte är inte det enda på jorden, de har ingen konkurrens osv. Jag brukar tipsa om att inte byta foder, det hjälper nästan aldrig. Oftast till de personer man tipsar om det brukar börja byta, och byta, och byta.

Om våra hundar hade levt i naturen hade det funnits fåtal djur att äta (om vi tar bort soptunnor osv.), en varg skulle aldrig tänka, åh nej, nu har jag ätit hare i en månad, jag har inte lust att äta en idag också, jag svälter. Vi vill gärna att våra hundar ska äta olika, så att de inte tröttnar, frågan är varför? De tröttnar ju sällan pga. fodrets smak.

Många barn tex. kommer in i en period när de inte vill äta någonting alls. De säger nej till allt annat som förut var helt okej. Jag känner ingen mamma som helt plötsligt skulle börja ge mc donalds (jämför med tex. leverpastejen) till dem för att de skall börja äta igen. De flesta fortsätter med den mat barnet förut ätit och till slut äter ju barnet igen. Det viktigaste är att hunden faktiskt mår bra, att den är fin i pälsen, behåller samma energi och äter ibland. De tips du fått om att träna med maten är jättebra! Då kan man "lura" hunden att äta. Jag skulle aldrig byta foder i en sådan här period.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som inte äter..

Han väger 5,6 kg så han är ju inte nån bjässe direkt, och dricker det gör han. Han har samma energi och är lika fin i pälsen nu som när han åt normalt, så jag är inte "jätteorolig" just nu, men om det ändras så kanske det är dags att börja oroa sig litegrann.

Han får det torrt nu, vi provade med att blötlägga litegrann men det men då totalvägrade han äta. Han tittade bara på oss och såg ut ungefär som "varför förstör ni maten?" :angel:

Han har tappat valptänderna.
 
Sv: Hund som inte äter..

Okej, så jag kanske ska fortsätta ge honom det han äter nu och hoppas att han börjar äta normalt igen? Han äter ju litegrann iallafall, han matvägrar ju inte helt och hållet, bara tappat intresset, typ. Så han är ju inte helt utan näring.

Som du säger har han precis börjat inse att världen är större än matte och husse och katterna i lägenheten.

Nu kom jag på att hans två "bästisar" löper nu! :idea: Det kan kanske ha nånting med saken att göra? Det är första gången han är i kontakt med löptikar sen han börjat bli könsmogen, och det är klart att det kanske påverkar honom litegrann när han inte riktigt vet vad han ska göra eller vad som händer.. Det är ju nytt för honom.

Vi ska ju börja allmänlydnadskurs idag så då kan jag ju hoppas att han får i sig nåra kulor, men han brukar vara väldigt "svårmutad" när det händer saker runt omkring. Han tar nästan aldrig godisar när man är ute och han råkar se/höra nånting, utan då får man busa lite med honom istället och då "glömmer han bort" det intressanta och kan ev ta en litenliten godisbit.
 
Sv: Hund som inte äter..

Nu kom jag på att hans två "bästisar" löper nu! :idea: Det kan kanske ha nånting med saken att göra? Det är första gången han är i kontakt med löptikar sen han börjat bli könsmogen, och det är klart att det kanske påverkar honom litegrann när han inte riktigt vet vad han ska göra eller vad som händer.. Det är ju nytt för honom.

Kan nog vara en bidragande orsak till hans ointresse för mat ja ;)
Sedan är det (som någon redan sagt) inte allt för ovanligt att unga hundar kommer in i "inte äta-perioder". Sålänge han verkar må bra så skulle inte jag oroa mig.

/R_C som precis stått och kastat ut foderkulor på golvet åt 8åring som tycker det är roligare att äta lite i taget från golvet än direkt ur matskål.
 
Sv: Hund som inte äter..

Låter som en lämplig sysselsättning en lördagmorgon ;) Dina hundar är så fina. Har kikat på dina bilder i lite olika trådar, dom ser så trevliga ut!

Min lilla groda fick faktiskt i sig maten imorse, tror han va hungrig för han kom som ett skott när han hörde att jag öppnade mattunnan.
 
Sv: Hund som inte äter..

Åh, tackar :D De är helt fantastiska (den lilla mest när hon sover.. :angel:) och de kompletterar varandra perfekt med sina olika personligheter.

Härligt att din pojk fick i sig maten, då går det åt rätt håll ;)
 
Sv: Hund som inte äter..

Ja, min lilla krabat är också väldigt snäll när han sover ;) Annars är det full rulle från morgon till kväll om han får bestämma.. Men det är mycket som är nytt för honom eftersom han bott på en gård ute i skogen med 9 andra hundar innan han kom till oss.. Så han brukar sova ganska gott efter promenaderna :p

Kändes skönt att han åt imorse. Han fick lite mindre än vad han brukar få och 1/3dels ostkrok nersmulad. Katterna satt bredvid och tittade avundsjukt på honom :p Dom älskar ostkrokar... Och hans mat..

Hur är dina i temprament och så? Tycker dom ser så harmoniska och lugna ut på bilderna. Nog för att skenet kan bedra.. men ändå.. :)
 
Sv: Hund som inte äter..

Det där med att ge mindre mat kan vara jättebra, just så att han får äta upp allt och inte känna "åh nej, nu lämnar jag igen.." (inte för att jag tror att hundar tänker just så, men det är nog trevligt även för dem att äta allt man ger)

Skickar PM ;)
 
Sv: Hund som inte äter..

Min stora hund var sån, åt bara lite om dagen men jag började med att ge henne mat på kvällen efter en hel dag med träning då började hon äta upp allt. Den andra hunden jag har nu med har jag varot hos vet med för att kolla henne och dom hittar inget fel..hon äter mycket och lämnar aldrig något men hon går inte upp i vikt, man ser revbenen på henne och är jätte smal men hur jag än pratat med olika vet om hur vi skall testa nytt foder så hjälper inget. Folk tittar på en som man svälter den minsta hunden som är lite över ett år nu. hon har aldrig haft hull även som valp.
 
Sv: Hund som inte äter..

Då tror jag inte du behöver oroa dig över hans ätande. En vuxen hund svälter inte frivilligt ihjäl. Och det finns hannar som över huvud taget inte äter när tikarna löper. De blir väldigt smala just då. Huvudsaken är att det får i sig vätska.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Bison
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
586
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp