hund som nafsar i luften?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare isabelleSt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 340
I

isabelleSt

hej, jag börjar få slut på ideér nu..
det är så att jag har en liten peruansk naken hund på 8månader, rasen i sig är väldig reserverad och tar inte lätt in andra hundar..
men mitt problem är det att hon när hon möter nya hundar som tränger sig på henne nafsar i luften.
jag har försökt tillrättavisa henne och dragit iväg henne till nya hundar så hon får lite mer social ´kontakt så att hon lär sig, hon funkar jätte bra med hundar hon träffat tidigare men det är just det med första mötet som är lite jobbigt både för mig och henne.
är det någon som har något tips på vad man kan göra mer? :/

Sv: hund som nafsar i luften?

Men varför måste hon hälsa på nya hundar om hon inte vill det?
Jag tycker inte alls det är något konstigt att en hund nafsar ifrån om andra, främmande hundar tränger sig på den. Många hundar tycker att det är obehagligt att behöva "konfronteras" med andra hundar när dom är i koppel (dom kan känna sej "trängda", att dom inte kan komma undan) eller i trånga utrymmen.

Det bästa sättet, enligt mej, att introducera hundar för varann, är att gå en promenad i koppel och, när hundarna har fått slappna av i varandras närvaro och om möjlighet finns, släppa dom tillsammans, men att man fortsätter röra på sig.

Min hund har några få kompisar som han får leka med, i övrigt får han ytterst sällan hälsa på andra hundar. Dels för att han själv inte uppskattar det och dels för att jag inte vill det, på grund av diverse ohyra och kvalster på min hund och en otroligt störande förväntan hos hunden att den ska få hälsa på allt och alla.

jag kan väl saga direkt att jag är jätte glad för att hon inte är den som springer fram till andra hundar och vill hälsa.. :)
men jag vill inte att när hon väl får hälsa ska nafsa i luften.. hon får gärna gå därifrån men inte nafsa.
anledningen är också den att jag är rädd för att hon en vacker dag biter någon hund, och att det kan orsaka psykiska skador på den andra hunden.

Varför måste hon hälsa på andra hundar? Har lite svårt för att förstå varför vi människor ska bestämma vilka hundar våra hundar ska leka med.

Låt henne bestämma själv om hon vill hälsa eller inte. En sak som kom över mej är hur stor är hon? Vill hon hälsa på jämnstora hundar eller är det alla hundar som är farliga?

Vill börja med att säga att det var kul att du har en peruan! Vill du skriva ut hennes stamtavlenamn? Jag har själv två peruaner, en naken och en pälsad.

Jag tycker det låter som om hon är rädd för nya hundar som hon inte har träffat förut. Då gör du bara henne räddare genom att tvinga henne att träffa andra hundar genom att dra fram henne.

När hon nafsar i luften betyder det ungefär "jag tycker du är döläskig, snälla låt mig vara!". Troligtvis har hon visat en massa andra signaler innan som inte människorna uppfattar.
Alla hundar förstår att hennes nafsande bara betyder att dom ska låta henne vara ifred. Så jag tycker inte du behöver vara orolig att hon skulle hamna i slagsmål med en annan hund p.g.a det, då är det snarare den andra hundens "fel" att det smäller.

Om du vill få henne mer bekväm med andra hundar tycker du ska låta henne träffa många nya (snälla!) hundar och göra som Priscilla föreslår, då blir det inte lika laddat.
Sen är det många peruaner som inte tycker det är speciellt roligt att leka med kreti och pleti. Dom är ju reserverade och rätt nöjda med att umgås med dom hundar dom redan känner. Så förvänta dig inte att få en hund som vill hälsa på och leka med alla hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 979
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 571
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur