Hund som ogillar att vara ute?

Har dansk/svensk gårdshund och de är likadana under höst och vinterhalvåret. Vill hellre ligga under täcket hela dagen :D Min förra hade jag täcke på under träning men hon förstod inte poängen med att dels vara ute och vara bland andra hundar. Va först när vi upptäckte agility hon tyckte det var roligt att vara ute även vid kyligare väder och med andra :angel:
 
Skönt att höra! Att vinthunden är väsensskild från andra hundar har jag ju förstått, men det är först nu när jag har en egen som jag verkligen börjar förstå. Han vill nog gärna ligga i ide ett tag till! Skönt att våren börjar komma nu i alla fall, längtar efter att få se honom njuta av solen i sommar :)

Några vinthundspolare har vi tyvärr inte hittat ännu. Hade hoppats knyta lite kontakter på vinthundsutställningen som blev inställd. Oklart också om det blir nån IG-träff nu i coronatider... Kanske ska efterlysa en kompis på Facebook :) Bästa kompisen är en av våra andra hundar här hemma men han vill bara leka springlekar på kvällarna. Jag får väl försöka hitta en bra lekkamrat, det tror jag han skulle gilla! (Jag hade gärna skaffat en till IG nu direkt faktiskt, han är otroligt mysig och charmig :love:)


Jag börjar känna mig lite lugnare nu :D Jag har väl jämfört med andra hundar jag känner och liksom i min oro glömt att han inte är som andra hundar.
Ja angående rumsrenheten så valde jag att lära in att gå på låda ganska omgående, jag ville inte ens försöka lura i mig själv att han skulle föredra att kissa ute :laugh:

Ska absolut köra mer vinthundiga grejer ute, det har nog blivit lite väl mycket fokus på koppelgående och annat trist senaste tiden. Kanske ska leta kompisar på Facebook också :)
Komsi komsi, vi gillar att leka med andra vinthundar ;)

Sedan vet jag inte hur du gör med dina promenader och längd på dem, men om det är något mina damer hatar så är det att gå halvlånga rastningsdrundor (typ 15 min däromkring). Rejäla långpromenader på roliga ställen eller kissa på närmsta gräsplätt och sedan in till soffan igen, det är deras melodi. Så länge jag kan hålla det så är det sällan problem att få med dem ut. Börjar jag gå halvlånga promenader många gånger istället, då slutar de vilja gå ut (med undantag för om det är 30 grader varmt i skuggan, då vill de alltid ut). De är ju inte så mycket för att gå runt och nosa, det är springa eller sova som gäller, så det är som om de inte får ut något speciellt av de där lite längre rastningsrundorna och om vädret då inte är fantastiskt, tja, då vill de inte.
 
Komsi komsi, vi gillar att leka med andra vinthundar ;)

Sedan vet jag inte hur du gör med dina promenader och längd på dem, men om det är något mina damer hatar så är det att gå halvlånga rastningsdrundor (typ 15 min däromkring). Rejäla långpromenader på roliga ställen eller kissa på närmsta gräsplätt och sedan in till soffan igen, det är deras melodi. Så länge jag kan hålla det så är det sällan problem att få med dem ut. Börjar jag gå halvlånga promenader många gånger istället, då slutar de vilja gå ut (med undantag för om det är 30 grader varmt i skuggan, då vill de alltid ut). De är ju inte så mycket för att gå runt och nosa, det är springa eller sova som gäller, så det är som om de inte får ut något speciellt av de där lite längre rastningsrundorna och om vädret då inte är fantastiskt, tja, då vill de inte.
Åh, det vore kul! Lite orolig dock att han ändå bara skulle vilja sitta innanför jackan, haha. Men jag har säkert fel!

Ja alltså jag personligen gillar att ta långa promenader på kanske två timmar i alla fall, gärna längre när vädret är skönt. Jag har tagit med Marvin ett par gånger och tänkt att vi ska ta en långtur och ha roligt men han är ändå besvärad och verkar inte tycka att det är roligt. Det är förmodligen för kallt ännu för det då :)

Mestadelsls blir det korta rastningsrundor med honom, har en runda som är typ runt kvarteret bara som han vet hur vi går och den är inga problem. Jag vill så gärna att han ska springa av sig ute också men jag har inte fått till den lusten hos honom än! Men det ska jag jobba på, mindre fokus på "vanliga tråkpromenader" helt enkelt :D
 
Vissa hundar är så, en del vill ha ett alldeles perfekt väder ur deras synpunkt för att gå ut, eller så är han fortfarande för osäker. Pröva lite adaptil på honom om han känner sig osäker eller Zylkene.
Kände en hund en gång, som vill ha perfekt väder ur hans synpunkt;
Det fick inte snöa, inte vara för kallt, inte för varmt, inte för blåsigt och det fick inte regna. Då kunde han vara ute, annars gick han snabbt ut för att göra sina behov sedan ville han in igen.
 
Min pudel är likadan :cautious: det är lite bättre under våren, sommaren när det är torrt och varmt ute.
Jag har mest bara accepterat läget :D
 
Åh, det vore kul! Lite orolig dock att han ändå bara skulle vilja sitta innanför jackan, haha. Men jag har säkert fel!

Ja alltså jag personligen gillar att ta långa promenader på kanske två timmar i alla fall, gärna längre när vädret är skönt. Jag har tagit med Marvin ett par gånger och tänkt att vi ska ta en långtur och ha roligt men han är ändå besvärad och verkar inte tycka att det är roligt. Det är förmodligen för kallt ännu för det då :)

Mestadelsls blir det korta rastningsrundor med honom, har en runda som är typ runt kvarteret bara som han vet hur vi går och den är inga problem. Jag vill så gärna att han ska springa av sig ute också men jag har inte fått till den lusten hos honom än! Men det ska jag jobba på, mindre fokus på "vanliga tråkpromenader" helt enkelt :D
Klä på honom ordentligt och kom hit, så ska vi nog få till en rolig promenad och lite spring på lämpligt ställe ;) Jag slutar oftast vid 15 på vardagarna och brukar ta mina helgpromenader ganska tidigt, ni är välkomna att hänga med när det passar.

Hur mycket kläder har du till honom och hur mycket får han ha på sig när ni är ute på promenad?
 
Det fick inte snöa, inte vara för kallt, inte för varmt, inte för blåsigt och det fick inte regna. Då kunde han vara ute, annars gick han snabbt ut för att göra sina behov sedan ville han in igen.
Det låter som Aysu :D (Eller ja, minus "för varmt" då, även om hon blivit mer värmekänslig nu när hon börjar bli äldre.)
 
Det är precis som @Red_Chili säger. Vinthundar är rasister och funkar generellt bäst med andra vinthundar. I och för sig kan en saluki med flaxande öron vara lite skrämmande för en blyg hund, men jag tror att det gör gott att få träffa andra vinthundar ändå. :D
 
Klä på honom ordentligt och kom hit, så ska vi nog få till en rolig promenad och lite spring på lämpligt ställe ;) Jag slutar oftast vid 15 på vardagarna och brukar ta mina helgpromenader ganska tidigt, ni är välkomna att hänga med när det passar.

Hur mycket kläder har du till honom och hur mycket får han ha på sig när ni är ute på promenad?
Toppen! Ska se vilka dagar som passar så hör jag av mig :)

Just nu har han inte mycket tyvärr, han växer så snabbt :p Är väl 2-3 tröjor, ett fleecetäcke och nån regnjacka som passar nu. Han är inte jätteförtjust i kläder så inne är han alltid naken, även ute om det är soligt och vindstilla och vi bara ska ut en snabbis. Annars får han ett eller flera plagg. Jag tror vi ska ta oss till djuraffären och prova ut lite nya varma kläder :)
 
Toppen! Ska se vilka dagar som passar så hör jag av mig :)

Just nu har han inte mycket tyvärr, han växer så snabbt :p Är väl 2-3 tröjor, ett fleecetäcke och nån regnjacka som passar nu. Han är inte jätteförtjust i kläder så inne är han alltid naken, även ute om det är soligt och vindstilla och vi bara ska ut en snabbis. Annars får han ett eller flera plagg. Jag tror vi ska ta oss till djuraffären och prova ut lite nya varma kläder :)
Hur lång rygg har han nu? Jag har ett varmt täcke som är väldigt litet, köpte det för att Ebrah skulle få ha det när hon var liten valp, men hon hann växa ur det innan det blev väder för det :cautious: Skulle det passa din lille så kan han få det.
 
Kolla köp och säljsidor för vinthundar. Finns säkert flera på fb. Där brukar man hitta fina kläder som passar vinthundar.

(om du inte vill go crazy och kolla in vad dg dogwear och sofadog har. Det kan bli dyrt :D)
 
Hur lång rygg har han nu? Jag har ett varmt täcke som är väldigt litet, köpte det för att Ebrah skulle få ha det när hon var liten valp, men hon hann växa ur det innan det blev väder för det :cautious: Skulle det passa din lille så kan han få det.
Ca 30-ish cm :)

Kolla köp och säljsidor för vinthundar. Finns säkert flera på fb. Där brukar man hitta fina kläder som passar vinthundar.

(om du inte vill go crazy och kolla in vad dg dogwear och sofadog har. Det kan bli dyrt :D)
Ska se vad jag hittar! Ansökte för ett tag sen om medlemskap i en köp- och säljgrupp specifikt för IG men det har inte beviljats ännu så misstänker att det inte är en speciellt aktiv grupp... Ska kika på andra sidor!

Haha, jag längtar tills han är färdigvuxen så att det känns värt att beställa därifrån!
 
Ca 30-ish cm :)


Ska se vad jag hittar! Ansökte för ett tag sen om medlemskap i en köp- och säljgrupp specifikt för IG men det har inte beviljats ännu så misstänker att det inte är en speciellt aktiv grupp... Ska kika på andra sidor!

Haha, jag längtar tills han är färdigvuxen så att det känns värt att beställa därifrån!
Tror att täcket jag har är 35? något sådant. Inte större iaf.
 
När han är färdig vuxen skulle jag satsa på en overall. Jag upplever att riktigt frusna hundar är svåra att hålla varma utan. Men det förutsätter ju att han trivs i det.
Ja det tänker jag absolut investera i när han vuxit klart :) Vår nakenhund älskar kläder och behöver overall när det är som kallast. Han klarar sig dock utan större delen av året. Jag trodde nog inte att Marvin skulle vara mer frusen än nakenhunden, men där hade jag fel :laugh: Jag ska se till att den lille kraken får en lite ordentligare garderob nu, det känns som att det kan dröja några månader till innan han börjar tycka att det är duglig temperatur ute :p
 
När han är färdig vuxen skulle jag satsa på en overall. Jag upplever att riktigt frusna hundar är svåra att hålla varma utan. Men det förutsätter ju att han trivs i det.
Precis så är det för Aysu. Utan fleeceoverallen skulle vi aldrig komma ut under de kalla månaderna (och är det väldigt kallt har jag täcken ovanpå overallen). Jag märker tydligt att så fort hon blir kall eller blöt om benen så fryser hon, oavsett hur tjocka täcken hon har på sig. Dessutom är hon nästan naken på magen, så när hon väl har täcken är det i princip alltid sådana som har rejäl magplatta.

Sedan Aysu flyttade hit har hundkläderna fullständigt invaderat min hall. Hon är ju inte jätteliten, så kläderna tar ganska stor plats och hon har mycket kläder. Allt för att jag ska kunna hitta det som är absolut perfekt till henne oavsett väder. Lite bökigt, men helt klart värt det eftersom hon faktiskt trivs ute då. Jag hoppas dock innerligt på att aldrig igen ha en så frusen hund... Ingen av mina andra salukis har frusit lika lätt och det blir så mycket smidigare då.
 
Min IG vill verkligen inte gå ut om det är dåligt väder! Dvs allt under 15 grader och sol :D Hon har en stor garderob, många olika overaller som täcker det mesta.
 
IMG_20200404_230243_278.jpg

Marvin vill tacka er som propsade på ordentliga kläder! Jag åkte och nödköpte litegrann, bland annat en liten overall och ett varmfodrat täcke. Jag märker redan skillnad! Han är nu lite mer intresserad av att gå bredvid mig och tigga godis, och lite mindre intresserad av att rusha hemåt :p Har inte tvingat ut honom på några längre promenader som bara går ut på att gå, det verkar ju inte ge honom så mycket just nu. Jag har också bett sambon att hjälpa mig med trasträning, så det ska vi testa :)

I italienargruppen på Facebook ser jag många som är nakna eller sparsamt klädda och som är ute på lite längre promenader, så jag antar att det är därför jag blev lite orolig för Marvin som inte klarar det. Men med era erfarenheter känns det ju som att det inte är ovanligt med riktigt väderkräsna hundar!

@Red_Chili nu när garderoben är uppdaterad vill vi gärna nappa på ditt erbjudande, kanske nästa helg? Vi kan ju höras på Messenger :)
 
Precis så är det för Aysu. Utan fleeceoverallen skulle vi aldrig komma ut under de kalla månaderna (och är det väldigt kallt har jag täcken ovanpå overallen). Jag märker tydligt att så fort hon blir kall eller blöt om benen så fryser hon, oavsett hur tjocka täcken hon har på sig. Dessutom är hon nästan naken på magen, så när hon väl har täcken är det i princip alltid sådana som har rejäl magplatta.

Sedan Aysu flyttade hit har hundkläderna fullständigt invaderat min hall. Hon är ju inte jätteliten, så kläderna tar ganska stor plats och hon har mycket kläder. Allt för att jag ska kunna hitta det som är absolut perfekt till henne oavsett väder. Lite bökigt, men helt klart värt det eftersom hon faktiskt trivs ute då. Jag hoppas dock innerligt på att aldrig igen ha en så frusen hund... Ingen av mina andra salukis har frusit lika lätt och det blir så mycket smidigare då.
Jag har bara framme de kläderna och grejerna som används just nu. Och det där är bara whippetarnas (de är färgkodade). Fleece overall, tunnare täcke, tjockt täcke och fleecetröja. Det tar MYCKET plats hallen!
 

Bifogade filer

  • 20200405_072809.jpg
    20200405_072809.jpg
    254,7 KB · Visningar: 22

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 556
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag har blivit erbjuden att ta hand om en syster till mina hundar. Hon är väldigt trevlig, kelen och jättesöt, men hon är så gott som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 940
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp