Bukefalos 28 år!

Hund som passar mig (och min sambo)

Sen handlar det väl lite om hur pass mycket och vad du vill träna? Alla hundar är ju träningsbara, det är motivationen som varierar. Läste nånstans att tex afghaner är svåra hundar om man tänkt sig satsa på tävlingslydnad, men ser man det som en utmaning är det ju inget problem.

Har du tittat på Lagotto ?
 
*S* men vilka fula hundar ;) :D

Jag vill inte träna för tävlig men lydnad lite över vardagskydnd och sånt som är kul. Kanske lite agillity (stavning?) för att det är kul...på amatörnivå. Jag vill mest träna för att göra saker med hunden och ha roligt, utveckla relationen.

Jag vill ha en hund som tycker att det vi gör är lika roligt som jag tycker det är (självklart beror det på hur jag framställer det för hunden...men även på personligheten).
 
Alla kan inte ha samma smak :)

Jag funderar faktiskt lite på pudel också (kungs då) för jag tror att det kan bli svårt att få sambon att gå med på att köpa en hund som är åt brukshållet. *inser att hoppet mellan Cane Corso och pudel är enormt* Jag KANSKE kan få honom att vilja ha en sån, om han bara slutar se pudeln som en "överstylad stropphund" (sorry alla pudelägare så ser han dom). Trots allt är iallafall min erfarenhet att det är mycket trevliga hundar. :)

/Ankan *funderar vidare*
 
Ja, jag tror att många raser som man inte tror man gillar vinner vid närmare påseende. Jag har tex aldrig varit förtjust i schäfrar, trots att jag känner ett par jättetrevliga sådana.

Har inte SKK någon slags "hundtips-service"? Jag har för mig man kan ringa dit och berätta vad man vill med sitt hundköp, och så rekommenderar de raser.
 
*nickar* ja så är det, man har ofta fördommar om raser som man egentligen inte vet något om.

Det är ju värt att kolla upp. Ju fler man pratar med desto bättre är det förstås. Många har en ju förmåga att vara lite väl glorifierande med "sin" ras.
 
Ja, personligen förstår inte jag varför inte alla i hela världen har varsin bullterrier... :confused: :D
 
Storpudel tror jag kan vara ett mycket bra val! Vi har alltid haft pudel. Vill man ha en mindre så är mellanpudlarna ett bra val. De orkar hänga med på ALLT och sen är de behändiga i storlek :love:
 
Leonberger, men de är ju stora då. :smirk:
Curly coated retriever?
Golden kanske?
Sen beror det ju naturligtvis på individen också. :)
Lycka till!
 
Pudlar är underbara och riktigt trevliga hundar. Själv har vi två stycken toypudlar. Däremot så måste de (speciellt den yngre då, 1 ½ år) få använda skallen varje dag, träna någonting, söka godis eller vad som helst förutom bara promenader för annars blir han väldigt "i gasen".
Börjar springa runt och ska hela tiden leka och han "pratar" då hela tiden med. Sover inte bra på nätterna heller utan ska ut och ska leka och hålla på så.
 
Mellanpudel är lite liten i min smak men en kungspudel skulle jag nog kunna tänka mig faktiskt. Men som sagt så kan det bli svårt att få in sambon på det spåret...om jag kunde hitta någon trevlig pudel som är "normalt" trimmad som han frå träffa kanske det skulle gå *funderar*
 
Den enda av dom raserna jag skulle kunna tänka mig är golden, men så många av dom jag har träffat har haft problem (exem m.m.) så det känns inte så lockande. Annars är det kul hundar tycker jag.

Men som du sa så är ju individen viktigast.
 
Jo jag vet, jag har sett pudlar som är jättefint trimmade. *gillar inte heller utställningslooken*
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 703
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: snorp
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 787
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp