Bukefalos 28 år!

Hund trots allergi?

Sv: Hund trots allergi?

Sålänge du/ni inte fortfarande tänker på att ha hunden i uterummet så ...

Om ni ska ha hund hemma ska den bo inne med familjen och dela eran miljö.
 
Sv: Hund trots allergi?

Japp den ska vara inne:P Men det måste vara en hund som vi tål...
 
Sv: Hund trots allergi?

Åk runt till olika kennlar och träffa hundar av olika raser. Sitt bland dem, låt de slicka på händerna, andas in inne i pälsen osv. Då bör ni märka om ni tål den rasen eller ej. Om ni fastnar för en ras ni verkar tåla, åk dit igen och gör ytterligare en test. Kom ihåg att allergiska reaktioner kan dyka upp både direkt eller när ni åkt hem, så var observant på eventuella besvär det närmaste dygnet efter ett besök.

En ras jag är störtkär i är chines crested. Den är inte garanterad allergivänlig, men tål man den och badar den 1ggr/vecka så är risken liten att man får allergiska besvär om man även är känslig mot damm och pollen.
 
Sv: Hund trots allergi?

Aaa vi har funderat på det, men hur får man kontakt med kennlar som har just den rasen man vill ha då? I vårt fall Lagotto Romagnolo :)
 
Sv: Hund trots allergi?

Min bror är allergisk och vi har en Coton de Tuléar. Har haft honom sen han var valp och han har aldrig känt något. Nu är hunden 5 år.
 
Sv: Hund trots allergi?

Min sambo är allergisk mot hundar. Vi köpte en kinesisk nakenhund med hår (powder puff) dom sa att den hundrasen skulle vara allergifri och min sambo har inte känt någon allergi någonsin, och vi fick hem valpen vid 10 veckors ålder och nu har det gått ett år faktiskt.. den rasen har funkat väldigt bra för oss så nu till våren blir de en till :D
 
Sv: Hund trots allergi?

Men nakenhundar är ju som små råttot XD Med söta råttor :P:love:
 
Sv: Hund trots allergi?

Aaa vi har funderat på det, men hur får man kontakt med kennlar som har just den rasen man vill ha då? I vårt fall Lagotto Romagnolo :)

Man ringer, mailar eller går på tävlingar/utställningar och presenterar sig där.
Kolla rasklubben, de brukar alltid ha en lista på uppfödare.
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag såg att hon skrev det, men nakenhundar, alltså de hundar som är nakna, ser ut som råttor :p
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag har haft en och rasen är verkligen INTE allergivänliga alls tyvärr, det tror jag aldrig skulle fungera för er alla.
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag hade barnallergi när jag var liten. Trodde den hade växt bort när vi införskaffade min älskade Goldenkille. Faktum är att jag inte kände någon allergi alls mot honom, däremot fick jag mer och mer hosta under det år som kom.

Till slut tog jag ett test och insåg att jag hade fått astma. :cry: ... Vi tänkte att det skulle fungera ändå i vår stora lägenhet, men vips så lämnade sambon mig.

Jag ensam med astma klarade inte av hunden själv (jag måste få vara hundfri åtminstone halva dagen och nu var det så att jag hade hunden med mig på jobbet och att då också ha honom på kvällen blev för mycket), exet reste för mycket i jobbet, så vi blev tvungna att omplacera hunden.

Det var det värsta jag varit med om på väldigt länge och jag har ännu inte återhämtat mig från det (Hunden har fått ett fantastiskt hem där han kan få så mycket mer än vi någonsin kunnat ge honom även om vi verkligen jobbade med att han skulle få det bra, om någon undrar).

Således... tänk efter NOGA innan du köper hund om du har den minsta aning om att du kan ha allergi i familjen. Det är rent ut sagt för jävligt att behöva göra sig av med en familjemedlem...
 
Sv: Hund trots allergi?

Men skulle det inte varit smartare att verkligen blodprovs testa sig mot hund innan man skaffar en? Och Golden är väll kanske inte den mest allergivänliga resen heller?
 
Sv: Hund trots allergi?

Sen låter det som du kan tänka dig vilken ras som helst bara du tål den, vad ska du ha hunden till?
 
Sv: Hund trots allergi?

Även curly coated retriever sägs ju vara allergivänliga, själv har jag boxer vet dock inte hur den rasen ligger till allergi mässigt!
 
Sv: Hund trots allergi?

Lätt att vara efterklok eller hur?

Jag skrev detta inlägg just för att någon annan ska slippa gå igenom samma helvete som mig.

Jag betackar mig för halvspydiga kommentarer, visste ifs att de skulle dyka upp, men jag har gjort allt för min vovve och de som känner mig vet detta.

Hade inte min "kära" fd sambo beslutat sig för att dumpa mig så hade min vovva fortfarande varit kvar hos oss. JA jag är bitter, saknar inte sambon, men jag saknar hunden....
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag menade absolut inte att vara spydig eller något sånt. Ursäkta om jag verkade det :p Jag menar bara att man kanske kollar upp sin allergi innan man köper en hund.
Jag ska använda den som en vanlig sällskapshund:) Inget som t.ex jakt eller så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 129
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
698
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 548
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp