Hund utan stamtavla, ingen hund?

Donnatello

Trådstartare
Hur viktig är stamtavlan egentligen? Det är väl ett slags "kvitto" på vad det är man får så känns det oseriöst att köpa hund utan stamtavla? Om man bara har tänkt att använda hunden till sällskap är det jätte vikitigt då? Vad tycker ni?
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

Utan stamtavla så vet du inte alls vad du köper, såvida inte hunden är vuxen villsäga. Stamtavlan visar att hunden är vad de säger att den är. Dessutom är det den enda möjlighet du har som valpköpare att kolla upp vilka förutsättningar valpen har för att bli en frisk och sund hund som passar in i ditt liv.

Finns inte stamtavla men "uppfödaren" hävdar att hunden är renrasig bör man dra öronen åt sig för då är det ngt som är fel, antingen har föräldrarna inte klarat hälsotesterna eller felar på annat vis...
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

Är det en vuxen hund man tar över är stamtavlan egentligen rätt meningslös om man inte tänk ställa ut eller tävla, annat än att man förhoppningsvis kan kolla hälsostatus hos föräldradjuren. Är det en valp man köper eller tar över är det en säkerhet i att hunden verkligen är den säljaren säger, man kan kolla upp föräldradjurens resultat, mentalitet och hälsostatus (förhoppningsvis).

En valp skulle jag aldrig köpt utan stamtavla, det kan vara "vad skit som helst" iblandat i den.
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

För mig är stamtavlan viktig, dels för att man kan kolla upp vad det finns för hundar längre bak i stammen, man kan titta om de är friska, ibland mentalitet och annat som är viktigt även om man "bara ska ha hunden till sällskap".
Vissa raser har krav som måste uppfyllas för att man ska få stamtavla till hunden. Om hunden inte uppfyller de kraven är det inte en hund jag vill ha då jag vill ha en riktigt bra hund. (Därför skulle jag aldrig köpa "renrasig men utan stamtavla"...)

Sedan är det ju även så att det är vanligare att renrasuppfödare (dvs de som får stamtavlor till sina hundar) har ett vettigt mål och ett långsiktigt mål med sin avel. De har ofta även enorm kunskap om hundrasen de föder upp och det är sådant som för mig som valpköpare är viktigt. Målen som uppfödaren har gör att jag vet mycket mer vad jag kan förvänta mig av hunden jag köper än om jag köper av någon som inte har ett långsiktigt mål. Uppfödarens kunskap är till stor glädje och nytta för mig om jag någon gång får problem eller om jag blir intresserad av att lära mig mer och engagera mig i rasen.

Möjligtvis skulle jag köpa utan stamtavla om jag köpte en vuxen omplacering, men då vill jag att anledningarna till omplaceringen ska vara andra än "hunden är för svår för oss".
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

Hur viktig är stamtavlan egentligen? Det är väl ett slags "kvitto" på vad det är man får så känns det oseriöst att köpa hund utan stamtavla? Om man bara har tänkt att använda hunden till sällskap är det jätte vikitigt då? Vad tycker ni?

Ja. Utan den så har du ingen koll på tex mentalitet eller sjukdomar som ingår i kontrollprogramen. Är det dessutom en "rashund" så är det definitivt bara oseriösa uppfödare som föder upp utan stamtavla.
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

För egen del är stamtavlan viktig för att man ska kunna ha möjlighet att meritera hunden i det man vill och för att stödja den hälsokontrollerade aveln.
Men om man inte sätter sig in i rasen så är en stamtavla egentligen inte värt speciellt mycket heller alla gånger. Det finns många raser med reservation eller hälsoproblem som, om man har otur och inte kollar ordentligt, kan falla ut helt fel TROTS att man köper en hund med stamtavla som kostar 12000 kronor.
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

Hur viktig är stamtavlan egentligen? Det är väl ett slags "kvitto" på vad det är man får så känns det oseriöst att köpa hund utan stamtavla? Om man bara har tänkt att använda hunden till sällskap är det jätte vikitigt då? Vad tycker ni?

Själv hade jag inte köpt en hund utan stamtavla, du vet aldrig vad du får annars.
Många oserösa uppfödare idag utan papper på sina hundar.

Men jag har inget emot korsningar annars, bara man vet vad det är man köper.

Lycka till
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

Jag ville absolut inte ha en blandras eller en hund som på annat sätt inte har "alla papper iordning".

Dels för att jag vet mer vad jag får och ger mig in på, dels för att jag vill kunna ha alla portar öppna med tävling osv om jag skulle vilja prova på det.
 
Sv: Hund utan stamtavla, ingen hund?

Är det en vuxen hund man tar över är stamtavlan egentligen rätt meningslös om man inte tänk ställa ut eller tävla, annat än att man förhoppningsvis kan kolla hälsostatus hos föräldradjuren. Är det en valp man köper eller tar över är det en säkerhet i att hunden verkligen är den säljaren säger, man kan kolla upp föräldradjurens resultat, mentalitet och hälsostatus (förhoppningsvis).

En valp skulle jag aldrig köpt utan stamtavla, det kan vara "vad skit som helst" iblandat i den.

tänker precis likadant
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 230
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 040
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 326
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 282
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp