Hundägares beteende i väntrum

Ungefar sa gor jag med mina hundar ocksa. Jag gar in och talar om att jag ar dar och tittar hur det ser ut i vantrummet. Om det inte ar mycket folk och de som sitter dar ser ut att ha koll pa sina djur kan jag ta EN hund och ga in for att vanta, annars talar jag om att receptionesten far saga till nar det ar dags for mig att hamta forsta hunden.
Det skulle inte falla mig in att ta bada samtidigt da jag skulle ha svart att skydda bada fran pahopp bade fran manniskor och andra djur. Det faktum att mina hundar skulle ligga plats och stanna dar tills de blir pahoppade och maste forsvara sig gor inte saken battre. Jag litar inte for en sekund pa att andra kan/vill/har en aning om hur man hanterar sitt djur sa att bade det och mina djur ar skyddade och slipper stress.
 
Jag tycker det här är astråkig läsning och förstår hur lyckligt lottad jag varit hittills. Min värsta ångest när jag går in i väntrummet är att jag ska stöta på någon som är ledsen eller upprörd, inte att djur och människor ska vara respektlösa.
Insåg verkligen inte att det var ett sådant stort problem.
 
Min "lilla" veterinär (pensionerad och har bara mottagning en eftermiddag/kväll i veckan) har ett väntrum som är ca 2 x 3 meter, där det dessutom då står en soffa och 1 stol i. Gången blir då knappt 1,5 meter bred... :nailbiting:
Kan säga jag väntar utomhus tills det är min tur, vilket även många andra gör :) Finns inte så mycket att välja på om man ska till honom och han är guld värt med vettiga priser för "enklare" saker (vaccineringar, valpbesiktningar, tandsanering osv, kastreringar av hanhundar och katter osv). Mycket kunnig, men väntrummet ger en mycket att önska :D
 
Jag tycker så illa om hundägare som sätter felxi direkt på valp utan att lära den hur man går i koppel först och några enkla kommandon. Som gjort för problem.
Att ha flexi på en vuxen skapligt uppfostrad hund är ju en helt annan sak :)
Jag satte flexi på Watson direkt, det funkar utmärkt för oss. Låser förstås när det inte är läge att han går ifrån oss och har uppsikt över omgivingen. Han lyssnar och har jättebra kontakt, så det blir extra bra träning att släppa ut honom, kalla in, låsa och gå en bit och sen skicka ut igen. Han går jättebra i alla typer av koppel trots att vi började med flexi. :)
 
Jag tycker så illa om hundägare som sätter felxi direkt på valp utan att lära den hur man går i koppel först och några enkla kommandon. Som gjort för problem.
Att ha flexi på en vuxen skapligt uppfostrad hund är ju en helt annan sak :)

Jag har skiftat mellan flexi och vanligt koppel. Jag tycker flexi är toppen när jag vill träna valpen på inkallning och ge den lite frihet utan att kunna ha den lös. Men den får lära sig vanligt koppelvett också :)
 
Jag och många kattägare har samma erfarenhet. Nästan varje gång man sitter i gemensamt väntrum hos veterinären, så låter hundägare sin hund gå fram emot buren med katt i. Ibland omedvetet för att man inte spärrat kopplet, men alltför ofta gör man det helt medvetet.
Varför? När man som kattägare då säger ifrån, får man till 99% svaret "H*n tycker om katter". Ja, men min katt kanske inte tycker om hundar? Min katt är dessutom instängd i en bur och kan inte komma undan.

Kan nån förklara för mig varför man är så himla korkad att man gör så? Det är liksom inget ovanligt beteende, snarare händer det oftare än inte.

Jag har aldrig noterat det, men min vet har två väntrum. Ett åt höger för hundar, katter åt vänster (Bagarmossen). Min lilla förhusbehovsvet har tydliga skyltar om att katter sitter i ena delen av väntrummet, hundar i andra.
 
Jag tycker det här är astråkig läsning och förstår hur lyckligt lottad jag varit hittills. Min värsta ångest när jag går in i väntrummet är att jag ska stöta på någon som är ledsen eller upprörd, inte att djur och människor ska vara respektlösa.
Insåg verkligen inte att det var ett sådant stort problem.

Jag har hundar med stor integritet, som inte gillar att vare sig andra djur eller manniskor kastar sig over dem for att halsa/leka/eller skalla ut dem. Da sma hundar (och de flesta labradorer och andra retrievers) oftast har problem med "personal space" i forhallande med mina och ar aldeles for nargangna aldeles for fort tvingar det mina hundar att saga ifran. Det ar nagot vi jobbat mycket pa for att de ska lita pa att jag skyddar dem sa de inte alls behover bekymra sig om frammande manniskor och hundar/katter.
Det ar MITT jobb att se till att mina hundar kan uppfora sig och inte gor utfall at vare sig djur eller manniskor, darfor ar det oerhort svart nar andra hundagare inte har nagon som helst forstaelse for att inte alla alskar deras hundar utan slapper fram dem till andra hur som helst.
Aven hundar som gar i langt flexi koppel triggar ofta en osaker hund, (inte mina langre) men det tror jag inte att flexi koppel agare inser, formodligen for att de uppfattar hunden som los och da losa hundar ofta kommer rusande ar det ett hot.
 
Jag har skiftat mellan flexi och vanligt koppel. Jag tycker flexi är toppen när jag vill träna valpen på inkallning och ge den lite frihet utan att kunna ha den lös. Men den får lära sig vanligt koppelvett också :)
Här har jag mest bara träffat på folk med valpar i flexi som rusar åt alla håll.....tills det tar tvärstopp - som gjort för wiplash-skador i nacken på valpen :nailbiting:
 
Jag har hundar med stor integritet, som inte gillar att vare sig andra djur eller manniskor kastar sig over dem for att halsa/leka/eller skalla ut dem. Da sma hundar (och de flesta labradorer och andra retrievers) oftast har problem med "personal space" i forhallande med mina och ar aldeles for nargangna aldeles for fort tvingar det mina hundar att saga ifran. Det ar nagot vi jobbat mycket pa for att de ska lita pa att jag skyddar dem sa de inte alls behover bekymra sig om frammande manniskor och hundar/katter.
Det ar MITT jobb att se till att mina hundar kan uppfora sig och inte gor utfall at vare sig djur eller manniskor, darfor ar det oerhort svart nar andra hundagare inte har nagon som helst forstaelse for att inte alla alskar deras hundar utan slapper fram dem till andra hur som helst.
Aven hundar som gar i langt flexi koppel triggar ofta en osaker hund, (inte mina langre) men det tror jag inte att flexi koppel agare inser, formodligen for att de uppfattar hunden som los och da losa hundar ofta kommer rusande ar det ett hot.

Jag menade inte att jag inte förstår att det är ett problem när folk släpper fram sina hundar till kreti och pleti - jag förstod bara inte att det var så vanligt att folk GÖR det. Särskilt inte hos veterinären.
Förlåt om jag var otydlig. :)
Här är det vanliga att folk sitter på så gott avstånd de kan med sina hundar/smådjursburar mellan knäna. Ungefär.
Lite besvärligt kan det bli i kön förstås, men jag upplever sällan eller aldrig något tumult och har inte gjort de få gånger jag varit på stora veterinärkliniken heller trots att det är gemensamt väntrum för katt och hund och andra djur.
 
Här har jag mest bara träffat på folk med valpar i flexi som rusar åt alla håll.....tills det tar tvärstopp - som gjort för wiplash-skador i nacken på valpen :nailbiting:

Jag har ju flexi i typ skogen osv där jag vill ge hunden större rörelsefrihet. Inte i stan där man möter folk.
 
Här har jag mest bara träffat på folk med valpar i flexi som rusar åt alla håll.....tills det tar tvärstopp - som gjort för wiplash-skador i nacken på valpen :nailbiting:

Gah! Jag har inte flexikoppel, men ändå alltid sele på valp, just för att minska den risken (och att den backar och slingrar sig ur halsbandet).

Jag tycker flexikoppelhandtag är så jäkla jobbiga att hålla i, en kan inte ha det runt handleden. Dessutom hanterar jag koppel lite som tyglar, lägger det mellan fingrarna och reglerar längden. Flexi är, enligt mig, väldigt svårhanterligt.
 
Gah! Jag har inte flexikoppel, men ändå alltid sele på valp, just för att minska den risken (och att den backar och slingrar sig ur halsbandet).

Jag tycker flexikoppelhandtag är så jäkla jobbiga att hålla i, en kan inte ha det runt handleden. Dessutom hanterar jag koppel lite som tyglar, lägger det mellan fingrarna och reglerar längden. Flexi är, enligt mig, väldigt svårhanterligt.
Helt enig. Tunga, klumpiga, opålitliga (varit med om att de går av osv), svåra att finlira med och heeelt omöjliga när man har >2 hundar...
 
Precis som @Voff så använder jag flexikoppel hemma. Jakthundarna kan inte vara lösa på kvällsrundan/rastningar och för att ge dom lite mer frihet så är flexit kanon. Har bara ett men byter under rundan så alla får röra sig lite mer än bara vanlig koppellängd.
Vanliga promenader så har de sele och jag midjebälte. Skulle aldrig använda flexit om jag skulle riskera att möta andra hundar eller människor. Hos oss är det bara ett sätt att enkelt ge jakthundarna lite mer space.
 
Sist jag satt i ett mixat väntrum satte jag kattburen i knät och höll armarna om. Visade tydligt och klart att jag INTE ville ha några påhälsningar av hundar till min katt. Katten i fråga var då som halvsidesförlamad och redan stressad när vi satte oss där.
Runtomkring massa hundar som alla var superuppstressade mestadels pga en boxer som hoppade och åmade sig i kopplet. Ägaren kunde inte kontrollera den överhuvudtaget.
När ägaren helt sonika släpper på kopplet och låter boxern hoppa fram mot min katt och mig höjer jag instinktivt upp ena benet (jag är hundrädd och det blev som någon form av skyddsmekanism) varpå jag får en rejäl utskällning av ägaren för att hens boxer kunde skadat sig.:meh:
Jag försökte förklara att katten är stressad och halvsidesförlamad - och jag tänker inte tolerera hundar som hoppar på min katt när hon mår så pass dåligt. Plus att jag är hundrädd. Men det lyssnade inte ägaren på för boxern älskade katter och skulle aldrig göra något illa, och boxern var sååå snäll att om jag släppte fram den skulle den bota min hundrädsla. Jo, en hoppande gnällande dräglande in your face boxer kommer säkert bota hundrädsla in no time :up:
 
Sist jag satt i ett mixat väntrum satte jag kattburen i knät och höll armarna om. Visade tydligt och klart att jag INTE ville ha några påhälsningar av hundar till min katt. Katten i fråga var då som halvsidesförlamad och redan stressad när vi satte oss där.
Runtomkring massa hundar som alla var superuppstressade mestadels pga en boxer som hoppade och åmade sig i kopplet. Ägaren kunde inte kontrollera den överhuvudtaget.
När ägaren helt sonika släpper på kopplet och låter boxern hoppa fram mot min katt och mig höjer jag instinktivt upp ena benet (jag är hundrädd och det blev som någon form av skyddsmekanism) varpå jag får en rejäl utskällning av ägaren för att hens boxer kunde skadat sig.:meh:
Jag försökte förklara att katten är stressad och halvsidesförlamad - och jag tänker inte tolerera hundar som hoppar på min katt när hon mår så pass dåligt. Plus att jag är hundrädd. Men det lyssnade inte ägaren på för boxern älskade katter och skulle aldrig göra något illa, och boxern var sååå snäll att om jag släppte fram den skulle den bota min hundrädsla. Jo, en hoppande gnällande dräglande in your face boxer kommer säkert bota hundrädsla in no time :up:

Jag hade sparkat. Synd att hunden ska råka illa ut pga idiot till ägare men min katt går före någon annans djur, det skäms jag inte för att säga.
 
Jag hade sparkat. Synd att hunden ska råka illa ut pga idiot till ägare men min katt går före någon annans djur, det skäms jag inte för att säga.
Jag önskade nästan att jag hade gjort det när ägaren började skälla på mig. Fast jag hade nog hellre sparkat ägaren i så fall. De andra hundägarna flyttade sina hundar lite längre bort i alla fall så jag vann väl någonting på att försöka förklara för den korkade boxerägaren hur läget var.
 
Jag önskade nästan att jag hade gjort det när ägaren började skälla på mig. Fast jag hade nog hellre sparkat ägaren i så fall. De andra hundägarna flyttade sina hundar lite längre bort i alla fall så jag vann väl någonting på att försöka förklara för den korkade boxerägaren hur läget var.

Tja, sparkar man hej vilt kan det ju råka komma något människoben i vägen... :angel: :D
 
Jag och många kattägare har samma erfarenhet. Nästan varje gång man sitter i gemensamt väntrum hos veterinären, så låter hundägare sin hund gå fram emot buren med katt i. Ibland omedvetet för att man inte spärrat kopplet, men alltför ofta gör man det helt medvetet.
Varför? När man som kattägare då säger ifrån, får man till 99% svaret "H*n tycker om katter". Ja, men min katt kanske inte tycker om hundar? Min katt är dessutom instängd i en bur och kan inte komma undan.

Kan nån förklara för mig varför man är så himla korkad att man gör så? Det är liksom inget ovanligt beteende, snarare händer det oftare än inte.

Skulle aldrig komma på tanken, oavsett vad jag hade för hund eller hur mycket polare den är med andra katter. Samma princip som att jag absolut inte vill att folk släpper fram sina hundar till min hund. Min hund är dessutom så hysterisk när han kommer till veterinären att jag öht undviker att vistas i väntrummet om det inte är tomt.
 
Jag har ju flexi i typ skogen osv där jag vill ge hunden större rörelsefrihet. Inte i stan där man möter folk.
Men precis. Så har jag med min tant-hund då hon inte får vara lös. Men här möter man ofta folk med racervalpar i flexi på cykelvägarna - totalt livsfarligt :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 548
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 848
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 226
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp