Bukefalos 28 år!

Hundägares beteende i väntrum

Därför att hundar pratar samma språk och troligtvis har träffat andra hundar förr. Många katter har aldrig träffat hund på nära håll.
Jag tänker inte på hur farligt det är djur vs djur, utan hur djuren reagerar. En hund som kommer hela vägen fram till en kattbur kan utan problem förstöra hela det besöket och göra att katten måste få lugnande för att ens gå att hantera. Katter reagerar ofta mer vid starka känslor än hundar och blir också svårare att hantera då.
Anledningen till att Cat Friendly Clinic kommit är inte för att hundar och katter generellt går bra ihop. Det har kommit för att katter är mer stressade hos veterinären och därför behöver vara i eget väntrum.
Hundar är flockdjur och har ytterst sällan svårt att lämna sitt revir. Katter är helt annorlunda där.
Det kan förstöra ett helt besök med hund med. Både pga ev skador, och att vissa hundar tycker det är jävligt äckligt med andra hundar och det blir samma effekt som för katten.
 
Det finns hundägare som anser att deras "snälla" vovve bara måste få hälsa på alla hundar, människor etc de möter. Jag förstår det inte alls, då mina hundar inte får hälsa på andra fyrfota alls i ett väntrum. Vem vet vad andra är där för med sina hundar... alla sitter ju inte där för att bara vaccinera... Däremot så kan min sociala mopstik få hälsa på folk i väntrummet, som uttryckligen visar att de vill hälsa på henne. Hon brukar sitta och stirra på dem med förväntansfull blick...
 
Det finns hundägare som anser att deras "snälla" vovve bara måste få hälsa på alla hundar, människor etc de möter. Jag förstår det inte alls, då mina hundar inte får hälsa på andra fyrfota alls i ett väntrum. Vem vet vad andra är där för med sina hundar... alla sitter ju inte där för att bara vaccinera... Däremot så kan min sociala mopstik få hälsa på folk i väntrummet, som uttryckligen visar att de vill hälsa på henne. Hon brukar sitta och stirra på dem med förväntansfull blick...
Obegripligt.
Som människa har jag rätt att själv bestämma om andra människor ska peta på mig. Basic integritet.
Men mot andra människors hundar så ska jag inte ha det grundläggande skyddet för min person (eller likvärdigt då att jag bestämmer över min hund/katt etc.) :confused:
Är detta samma människor som anser att man ska vara tacksam om okända män börjar tafsa på en? :meh:
 
Genialiskt!

Jag kom aldrig på det, i stället röt jag. De två kliniker jag brukade besöka med mina katter hade särskilt avdelat för katter i väntrummen, men en kritisk punkt var framme vid receptionen. Där fick jag ta i några gånger mot nötter som inte hade koll på var de hade hunden.
På min klinik blir man ombedd att lämna djuret i bilen medan man anmäler sig i receptionen. Det tycker jag är bra, även om få verkar tillämpa det.

Vad gäller det här med att folk släpper fram sina hundar... Deras hund är ju SÅ snäll och därför är det fritt fram att släppa fram den till kreti och pleti utan att fråga om det är okej. Att den andra hunden kanske inte är lika snäll, att katten blir rädd, att människor inte vill ha okända hundar på sig själva eller sina djur, är inget de har någon som helst förmåga att ta in. De utgår från sin egen situation och tror att allt magiskt ska lösa sig för att deras hund är jättesnäll.

Ofta tycker jag dessutom att de hundar som benämns som "sååå snälla" inte ens är det. De har bara okunniga ägare som inte alls kan läsa hund. När det då uppstår en situation är det antingen gulligt eller är det den andre ägaren/djuret det felas på. :meh:
 
Jag måste haft en väldig tur för under mina 26 år som kattägare (har alltid haft 2 katter) så har jag aldrig råkat ut för att folk har släppt fram sina hundar till kattburarna.
Jag har heller aldrig stött på problem med hantering av flexikoppel i väntrummet. O_o

Det enda störande jag upplevt är folk som vill klappa på och prata med min hund utan att först höra med mig om det är okej.
 
Ja, men hos veterinären anser jag fortfarande att flexikoppel borde vara förbjudet. Där inne behövs inte 5 m.

Flexi har ju spärr. Så du kan lika gärna ha 30 cm koppel. Så problemet är inte kopplet utan bristen på ansvarkännsla hos den som håller i handtaget. Den personen lär vara lika ansvarslös och släppa fram sin hund i ett vanligt koppel.
 
Hos veterinären är det en jäkla skillnad på 5 och 2 meter.

Inte direkt då det är så trångt...

Ja, men hos veterinären anser jag fortfarande att flexikoppel borde vara förbjudet. Där inne behövs inte 5 m.

Min syster har bara flexi. Ska hon köpa ett nytt koppel då?:angel:

Flexi har ju annars en väldigt simpel konstruktion där man låser kopplet.

Det kan förstöra ett helt besök med hund med. Både pga ev skador, och att vissa hundar tycker det är jävligt äckligt med andra hundar och det blir samma effekt som för katten.

För Viggo hade det definitivt förstört besöket. Han är redan osäker och rädd när främmat folk ska ta i honom. Hade han "jagats upp" innan vi kommer in genom att någon släpper fram sin hund som beter sig illa (det är ju inte sällan så faktiskt) så hade det definitivt gått ännu sämre...
 
Kan det bero på att du haft fyra av dina bruksschäfrar med dig?

Haha, knappast. De har ju kommit in i mitt liv på senare år. Katt har jag haft längre än hund :)

Åh andra sidan har jag alltid placerat buren mellan mina fötter vid stolen, med burdörren innåt. Eller så har jag den i knät om det är ont om plats i väntrummet. I bland får katten vänta i bilen. Det är samma som med hundarna. De sätter jag också mellan mina fötter nära mig. Skägget kan jag ha i knät. Men ofta får de vänta i bilen.
 
Fast det är ingen som skrivit att man ska ha flexikoppel hos just veterinären. Det var ju ett svar på ett inlägg om att all användning av flexikoppel skulle förbjudas.
Det är en jäkla skillnad på 5 m och 2 m om man stöter på det på en väg också. Vid 2 m så kan man ta sig runt ekipaget via en vid sväng, 5 m betyder intrasslad ägare och hund över hela vägen alt. ägare på ena sidan vägen och hund i diket på andra sidan med snubbeltråd därimellan.
Givetvis finns det situationer då flexikoppel är bra tyvärr är det alldeles för många som inte kan urskilja de situationerna eller hantera kopplet.
 
Det är en jäkla skillnad på 5 m och 2 m om man stöter på det på en väg också. Vid 2 m så kan man ta sig runt ekipaget via en vid sväng, 5 m betyder intrasslad ägare och hund över hela vägen alt. ägare på ena sidan vägen och hund i diket på andra sidan med snubbeltråd därimellan.
Givetvis finns det situationer då flexikoppel är bra tyvärr är det alldeles för många som inte kan urskilja de situationerna eller hantera kopplet.

Jag skulle nog säga att de flesta äger nog ett flexi och merparten av alla hundägare är faktiskt skötsamma och ansvarsfulla. Jag tror inte du har noterat hur många flexiägare du egentligen mött utan bara de där det blivit problem.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 316
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 942
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 249
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp